
BMW onthult de naam van de volgende 3 Serie.
De achtste generatie van de BMW 3 Serie is bijna klaar voor de lancering. Kortgeleden liet BMW de eerste journalisten kennismaken met de Neue Klasse en zijn Heart of Joy-superboordcomputer middels de ‘Vision Dynamic Experience’-proefauto. We wisten al dat er een nieuwe M3 aan zit te komen (ook met een zes-in-lijn!), maar een bevestiging voor de naam; die hadden we nog niet. Tot nu.
Bekende naam voor elektrische 3 Serie
BMW-productbaas Bernd Körber zegt tegen AutoCar dat het bedrijf gebruik blijft maken van de i-badge bij elektrische modellen. Dat geldt ook voor het moment waarop de Neue Klasse-modellen hun intrede doen. Hij bevestigt dat de elektrische 3 Serie, de naam i3 krijgt. Die kennen we natuurlijk nog van BMW’s eerste EV. In de tussentijd is de modelnaam in leven gehouden middels een elektrische 3 Serie in China.


”Waarom de ‘i’? Omdat het i-merk begonnen is met meerdere facetten, maar één gedeeld element van de i3 en i8 was elektrificatie. Voor ons is het dus een aanduiding die we gebruiken om binnen de algemene naamgevingsstrategie aan te geven dat dit een geëlektrificeerd voertuig is, met de ‘i’ ervoor”, zegt Körber.
Körber wil ervoor zorgen dat klanten hun keuze voor een EV of auto met verbrandingsmotor puur en alleen baseren op de voorkeur voor brandstoftype. Het ontwerp, de veiligheidssystemen en alles eromheen moeten precies hetzelfde zijn bij de EV en de ICE. Net zoals bij de huidige 4 Serie.

Op papier zal de SUV van de Neue Klasse (de aanstaande iX3) te zien zijn in september op de autoshow van München. Kort erna zal de productieversie van de nieuwe 3 Serie te zien zijn. Körber: ”We beginnen met onze hoofdmarkten en onze meest relevante auto’s als je kijkt naar wereldwijde relevantie en verkoopaantallen. Het is niet echt de vraag of we beginnen met de SUV of de sedan. Er zijn geen implicaties over of we de een of de ander de voorkeur geven.”





Tsja her mij wel een beetje iRobot allemaal. Misschien in het eggie wel te pruimen.
Blijft een Skoda front in mijn ogen
Dat! Of een eerste generatie Opel Ampera met AliExpress koplampen
Beetje rare redenatie want de i3 is nu net in tegenstelling tot de i4 en i5 echt een wezenlijk andere auto dan de nieuwe 3 serie (zal in feite een heel grondige facelift van de huidige zijn.
Die i3 met de styling van een hondenhok op grote smalle wielen is al lang opgevolgd door een i3 die er uit ziet als een gewone 3 serie. Voor de Chinese en wat andere markten.
Dus opzich is het logisch die laatste i3 door een geheel nieuwe i3 op te laten volgen.
Dat ChatGPT o1 zich al aan auto ontwerpen waagde… hadden ze beter even mee kunnen wachten tot versie GPT-7.1io.
Zal vast een verkooptopper worden, en over 7 jaar waarderen we het design ineens. Maar een instant Beauty als de G20/21 zal het nooit worden… just my humble opinion stuffed in your face.
Smaken verschillen, ik heb de g20/21 nooit als een instant beauty gezien.
Kan er niet aan wennen.. Neusje is oké, maar daarna wordt het niet fraai.. Hopelijk ziet het definitieve model er beter uit..
Welke letter ze d’r ook aan hangen het wordt nooit zo mooi als de E-reeks
Welke letter ze d’r ook aan hangen het wordt nooit zo mooi als de E-reeks
Beetje jammer dat iX serie naamgeving. Ergens vind ik een voortgang van de Exx, Fxx etc meer ‘des BMW’s ‘ ook al zitten ze nu nog in de tussenfase naar all electric.
Ik vind ‘i’. meer op de beginfase van de EVtjes slaan want dat was bijzonder in de line-up. Dat is het niet meer en back to basics. Elke volgende serie krijgt wat de tijd kan geven aan techniek, maar qua naamgeving gewoon door in de rij. Dus over een tijd zijn ze bij de K of zo en dan is zowat alles EV met daarbij iets nieuws (kernenergie of zo) met een kek naampje. And beyond dus daarna terug naar het alfabet als dat weer normaal is geworden en de diesels prehistorie zijn. En als ze dan eindelijk bij de Y zijn wordt het natuurlijk de flux-capacitor en kunnen ze weer terug naar het begin van de toekomst…..
Ik kan hier niet blij van worden en van de naam i3 al helemaal niet. Noem het gewoon 3-serie. Voor elektrisch, 3 met een e ofzo. Voor vierwielaandrijving een x zoals vroeger en klaar.
Oorspronkelijke i3 had eigenlijk i2 moeten heten imo.
Deze nieuwe i3 is dus gewoon een stink brandstof auto waar ze een elektrisch modelletje van hebben gemaakt. De naam i3 niet waardig. De neue klasse had de volgende stap in echte BMW EV’s moeten zijn. Maar we krijgen deze oude meuk.
En gaan janken als de Duitse auto industrie verder instort.
@laminaatplaat nee verdiep je er maar in, totaal nieuw EV platform
Eindelijk terug naar mooi design. Al sinds de E46 niet meer gebeurd bij BMW!