• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

6 supercarmerken met een toffe startprocedure

Auteur: RubenPriest, gepost 26 juni 2016 om 21:58 – 74 Reacties

Engine Start


Omdat een keyless systeem zo saai is.

Een supercar is bijna altijd een bijzonder ding. Is het niet met een opvallend uiterlijk dan zijn het wel de specificaties die de aandacht vragen. Ook in het interieur wijken supersportauto’s nét even iets af van de reguliere personenauto’s. Eén van deze dingen is het starten van de auto. Ieder merk hanteert een eigen systeem. Soms is dat een saai keyless systeem en soms een saai startknopje ergens emotieloos weggestopt. Gelukkig zijn er ook supercars waarbij een bijzondere of iconische handeling is vereist. We benoemen zes supercars of merken met een toffe startprocedure.

1. Porsche
Porsche
Of het nu een 911 (Turbo S), een Carrera GT, of een saaie Cayenne betreft: bij een Porsche start men het model met de linkerhand. Met een knipoog naar het verleden wijken de Duitsers daarmee af van de rest.

2. Aston Martin
Aston Martin
Net als bij Porsche heeft Aston Martin ook bij meerdere modellen een iconische startprocedure. De glazen sleutel steek je in een gleuf bij de middenconsole. Zet je voet hierbij op de rem en het geluid van een glorieuze V8 of V12 komt je tegemoet.

3. Pagani
Pagani
Bij de Zonda koos Pagani al voor een fraaie startprocedure. Je trapt hier de koppeling en de rem in. Vervolgens druk je op de startknop op de versnellingspook. Bij de Huayra is dit minstens zo speciaal. Een miniatuurmodel van de auto steek je in een sleuf en draai je vervolgens om.

4. Ferrari
Ferrari
Misschien wel de meest bekende startprocedure ooit. Het felrode Engine Start-knopje op het stuur is immers niet te missen. Audi introduceerde bij de nieuwe R8 een soortgelijke procedure.

5. Mercedes/McLaren
SLR
Bij de SLR McLaren werd de startknop fraai weggewerkt in de pook waar je de automaat mee bedient.

6. Lamborghini
Aventador
Geïntroduceerd op de Aventador en later ook op de Huracán. Een zwarte startknop verwerkt onder een rood lipje.

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Porsche 992 GT3 Touring rijtest
    Porsche 992 GT3 Touring rijtest

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, Ferrari, Huayra, Lamborghini, lijstjes, McLaren, Mercedes, pagani, Porsche, slr, zonda

Vorig bericht: « Matt LeBlanc is collega-presentator Chris Evans spuugzat
Volgend bericht: Deze Belgische autoveiling maakt je aan het kwijlen »

Lees Interacties

Reacties

  1. henkhupelschoten zegt

    26 juni 2016 om 22:02

    Die van de SLR vind ik persoonlijk het gaafst, heeft/had spyker ook geen hele mooie startknop, eentje op een knop van een vliegtuig gebaseerd?

    Login om te reageren
    • patrick zegt

      26 juni 2016 om 22:31

      @henkhupelschoten: en toch staat de gaafste startprocedure er niet bij:

      https://youtu.be/A81C-s3nbzo

      Login om te reageren
      • phevtreb zegt

        26 juni 2016 om 23:17

        @patrick: als je 1 van bovenstaande auto’s met zo’n slingertje aan moet slingeren gaat je dat zeker niet bevallen..??

        Login om te reageren
        • phevtreb zegt

          26 juni 2016 om 23:18

          @phevtreb: hmm, ik had lachende smileys in m’n bericht gezet, maar die zijn vervangen door vraagtekens…

          Login om te reageren
          • VeniVidiVici zegt

            26 juni 2016 om 23:28

            @phevtreb: Klopt, die werken niet meer.

            Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        26 juni 2016 om 23:31

        @patrick: Harstikke gaaf inderdaad, maar waar laat je dat ding in hemelsnaam en je ging 9 van de 10 X door je rug…wel leuk om nogsteeds te doen, maar ik wordt al gek van mn grasmaaier…

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          27 juni 2016 om 08:10

          @henkhupelschoten: ik slinger in mijn vrij tijd een paar keer per week een motor aan. Gaat hartstikke makkelijk. Zelfs een dikke 3,5 liter 3 cilinder diesel gaat zonder moeite rond.

          Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        27 juni 2016 om 11:06

        @patrick:
        https://m.youtube.com/watch?v=uybslncIbVg

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      26 juni 2016 om 22:37

      @henkhupelschoten: Vind ik ook. Echt een jongens dingetje.

      Login om te reageren
    • stephano zegt

      26 juni 2016 om 22:47

      @henkhupelschoten: Yup, maar dat is die van de Aventador ook (gebaseerd op de startknop in een gevechtsvliegtuig).

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        26 juni 2016 om 23:26

        @stephano: Maar de Aventador is smakeloos waar Spyker dat juist weer niet is.

        Login om te reageren
        • trident zegt

          27 juni 2016 om 07:31

          @henkhupelschoten: hou toch op , een spyker is een hok. een lambo is gewoon smaakvol

          Login om te reageren
        • 87sandyd zegt

          27 juni 2016 om 09:23

          @henkhupelschoten: jouw mening is ook hier geen feit

          Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      26 juni 2016 om 23:28

      @henkhupelschoten: http://www.moibbk.com/images/spyker-c8-interior-11.jpg kijk daar hebben we hem, schitterend!

      Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      27 juni 2016 om 10:39

      @henkhupelschoten: In de Merc. A klasse 2016 zit een drukknop in het contactslot. Als ik voor mijn werk (autoverhuur) een A op moet halen, ligt de drukknop heel vaak in het midden console, en heeft de klant ouderwets met de sleutel gestart. Voor sommige mensen komen de vernieuwingen veel te snel!

      Login om te reageren
  2. misterdrogba zegt

    26 juni 2016 om 22:02

    De SLR is wel leuk gedaan, en de glazen sleutel van AM heb ik ook altijd prachtig gevonden, de sleutels zijn wel mooi geëvolueerd op vlak van design, naar een soort van accessoire die onlosmakelijk bij je auto hoort.

    Login om te reageren
  3. honeyhanger zegt

    26 juni 2016 om 22:04

    Die van aston martin is prachtig

    Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    26 juni 2016 om 22:05

    Hoe Aston Martin het doet blijf ik fantastisch vinden. Nu moet je alleen voorzichtig zijn met de sleutel en hem niet laten vallen…

    Overigens vind ik de sleutel van een Koenigsegg ook wel erg gaaf hoor, heb alleen geen idee hoe ze zo’n ding starten..
    http://www.inautonews.com/wp-content/uploads/2014/01/koenigsegg-key-fob-4.jpg

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      26 juni 2016 om 22:09

      @viezefreddyw: Bij Koenigsegg een totaal niet spannende Engine Start knop in de middenconsole. In ieder geval bij de Agera. Gemiste kans..

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        26 juni 2016 om 22:19

        @RubenPriest: Daar had meer in gezeten inderdaad.

        Het mooiste is eigenlijk nog om lekker ouderwets een sleutel in het contact te stoppen en om te draaien, vind je ook niet?

        Login om te reageren
        • RubenPriest zegt

          26 juni 2016 om 22:21

          @viezefreddyw: Zeker weten. Gelukkig kan dat nog bij Porsche, waarbij je de sleutel ouderwets moet omdraaien.

          Login om te reageren
      • Dimglor zegt

        26 juni 2016 om 22:52

        @RubenPriest:
        Bij de CCX was er een bepaalde “procedure”.
        https://www.youtube.com/watch?v=s8dlS9SB57U

        Login om te reageren
  5. renegade zegt

    26 juni 2016 om 22:07

    De enige startknop die ik hier tegenkom is roze onder een blank lipje

    Login om te reageren
  6. bsxc2 zegt

    26 juni 2016 om 22:07

    De tofste is de sleutel:
    – Je kan hem kwijtraken
    – Je kan er accessoires aan hangen
    – Je kan hem (geregeld) kwijtraken

    Login om te reageren
    • bsxc2 zegt

      26 juni 2016 om 22:08

      @bsxc2: De laatste: Je kan hem op de bar gooien

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        26 juni 2016 om 22:22

        @bsxc2: en dan daar vergeten.
        Heb je een excuus om de volgende dag weer naar het cafe te gaan

        Login om te reageren
  7. renegade zegt

    26 juni 2016 om 22:08

    Voor mij ook de SLR, gaaf bedacht!

    Login om te reageren
  8. krishh20 zegt

    26 juni 2016 om 22:12

    Heb me de eerste keer in een Porsche Boxster idd rot gezocht naar het contactslot haha

    Login om te reageren
  9. redneckdarian zegt

    26 juni 2016 om 22:12

    Koeningssegg had, met de ccr, volgens mij ook een vrij bijzondere start procedure?

    Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      26 juni 2016 om 22:17

      @redneckdarian: ccx bedoelde ik en heb ik 2 knopjes tegelijk, dan 2 andere tegelijk.

      Login om te reageren
      • RubenPriest zegt

        26 juni 2016 om 22:20

        @redneckdarian: Klopt ja, eigenlijk best een omslachtige manier. Bij de Agera is deze manier van starten ook verdwenen. Nu is het één saaie engine start knop.

        Login om te reageren
      • Dimglor zegt

        26 juni 2016 om 22:53

        @redneckdarian:
        Dacht het ook ;-)
        Dit bedoel je dus:
        https://www.youtube.com/watch?v=s8dlS9SB57U

        Login om te reageren
    • ukbob zegt

      26 juni 2016 om 22:26

      @redneckdarian: kan me ook vaag iets herinneren van een hele knoppen-sequence..

      Login om te reageren
  10. Jochempie zegt

    26 juni 2016 om 22:14

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    De flip up switch van de SLR is echt heerlijk.

    Login om te reageren
  11. sportstand zegt

    26 juni 2016 om 22:17

    KTM Xbow ook dacht ik! Kan nog een grappig Top Gear fragment herinneren

    Login om te reageren
    • Robbert01 zegt

      26 juni 2016 om 22:38

      @sportstand: Dat fragment ken ik niet, maar ik moest ook aan de X-Box denken inderdaad. Volgens mij was het een combinatie van een startknop en een knop op het stuur. Dat laatste was dan weer het gevolg zodat het systeem kon controleren of het stuur daadwerkelijk aanwezig was dacht ik.

      Login om te reageren
  12. mercedesclk350 zegt

    26 juni 2016 om 22:18

    Heb het altijd wel mooi gevonden, dat “keyless”. Knopje indrukken en klaar. Werkt geweldig.

    Behalve op het gebied van veiligheid dan.

    Login om te reageren
  13. svdv zegt

    26 juni 2016 om 22:20

    Wisten jullie dat in de porsches de sleutel aan de linkerkant van het stuur zit omdat je bij le mans sneller kon wegrijden als je met je linkerhand de sleutel om kon draaien en tegelijkertijd met je rechterhand hem in de versnelling kon zetten.

    Login om te reageren
    • lamborghinibrapa zegt

      26 juni 2016 om 22:28

      @svdv: ja, toch bedankt

      Login om te reageren
    • peug206 zegt

      26 juni 2016 om 22:41

      @svdv: nee dat wist ik niet, wel leuk om te weten!

      Login om te reageren
      • veloce zegt

        26 juni 2016 om 23:35

        @peug206: klassieke Alfa’s hebben dit overigs ook om die reden. Mijn Giulia heeft dus ook de sleutel links van het stuur, krijg ik vaak vreemde gezichten van passagiers van.

        Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      28 juni 2016 om 02:38

      @svdv: nee, had AB er wel even bij mogen melden, bedankt!

      Login om te reageren
  14. Gulli zegt

    26 juni 2016 om 22:21

    Of een M6 als je een rondje tegen je vrienden wil rijden op een Brits eilandje

    Login om te reageren
  15. rob5nismo zegt

    26 juni 2016 om 22:22

    Saab in de middentunnel

    Login om te reageren
    • papa zegt

      27 juni 2016 om 07:06

      @rob5nismo: smart ook

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        27 juni 2016 om 09:38

        @papa: nooit geweten

        Login om te reageren
  16. phaeton zegt

    26 juni 2016 om 22:23

    Hoewel failliet en geen supercar fabrikant, had Saab ook een mooie ‘procedure’.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      27 juni 2016 om 00:09

      @phaeton: Dat soort details geven een auto toch net even iets bijzonders. Net als dingen als het fasten seatbelts lampje dat zo uit een vliegtuig leek te komen.

      Na jaren Saab te hebben gereden de overstap gemaakt naar wat anders, en in het begin moest ik erg wennen aan de rare plek bij het stuur voor de sleutel. De eerste weken zat ik steeds tevergeefs met de sleutels bij de middentunnel.

      Login om te reageren
  17. super zegt

    26 juni 2016 om 22:24

    Bij het woord “startprocedure” denk ik meer aan bijvoorbeeld een radiaalmotor van een dc3 of de diesel van een supertanker starten dan een speelgoedautotje in een sleufje schuiven.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      27 juni 2016 om 09:06

      @super: ah, een scheepsdiesel starten. Ik heb nog een simpele: luchtflessen open draaien, druk controleren en indien nodig de compressor aanzetten. Vervolgens een oliespuitje pakken en bovenop de zes kleppendeksels vier tot vijf kneepjes olie langs het kogeltje laten gaan naar de klepschotels van de uitlaatkleppen. Tien kneepjes wat dikkere olie uit het andere oliespuitje in de dieselpomp. Daarna het oliepeil van de olietank controleren en indien nodig bijvullen. Nu is het tijd om olie rond te pompen, 20 tot 30 keer heen en weer met de vleugelpomp is genoeg. Nadat je een ruk aan de morsekabel hebt gegeven is het tijd om te starten. Simpelweg het rode luchtkraantje open zetten, één seconde wachten en weer dicht draaien. Zelfs bij koud weer start ons oud brok Oostblokstaal zeer snel.

      Login om te reageren
      • super zegt

        27 juni 2016 om 11:54

        @lekbak:
        kijk, dat bedoel ik, dat heet een procedure.

        Login om te reageren
  18. patrick zegt

    26 juni 2016 om 22:30

    Dit is pas een startprocedure, daar is de rest niks bij!

    https://youtu.be/A81C-s3nbzo

    Login om te reageren
  19. robv93 zegt

    26 juni 2016 om 22:32

    Is starten met een choke ook een ‘bijzondere startprocedure’

    Login om te reageren
    • gt500eleanor zegt

      26 juni 2016 om 22:48

      @robv93: ik vind van wel!

      Login om te reageren
    • draadloos zegt

      27 juni 2016 om 00:01

      @robv93: voor de hedendaagse autorijders wel

      Login om te reageren
  20. 888natan zegt

    26 juni 2016 om 22:33

    Ik vind, zo kijkend, die van de lamborghini misschien nog wel het meest kinderachtig. Zo’n goedkoop lipje wat eerst omhoog moet gaan, alsof je een emergency knop moet indrukken en dat je stoel eruit schiet.

    Login om te reageren
  21. alfablog zegt

    26 juni 2016 om 22:41

    Starten blijft een mooi moment.
    Ontgrendelen, de pomp van de versnellingsbak begint te zoemen om op druk te komen;
    Je licht de deurklink op en het raam zoeft iets omlaag;
    Gaat zitten en trekt de deur dicht;
    Het raam zoeft weer omhoog;
    Je haalt diep adem, die geur, daar gaan we weer.
    De sleutel in het contact, tot stand twee draaien zodat alle lampjes gaan branden
    Wachten tot de controles zijn gedaan en ze een voor een uit gaan, en dan doordraaien.
    De startmotor trekt er even aan de dan ronkt de V8 weer.
    Even genieten en dan in z’n achteruit..
    Starten is genieten, elke keer weer.

    Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      27 juni 2016 om 07:37

      @alfablog: Een alfa? Wachten tot alle lampjes uit zijn? Kan ik beter de fiets pakken =P

      Login om te reageren
  22. C220AMG zegt

    26 juni 2016 om 22:43

    De SL r230 had/heeft een soortgelijk startknop als de slr alleen zonder het afdek kapje

    Login om te reageren
    • rrk147 zegt

      27 juni 2016 om 11:22

      @c220amg: Heeft dat niet gewoon te maken met key-less entry? Volgens mij hebben andere Mercedessen het uit die tijd ook, ik dacht de CLK, en E klasse ook. Dat t meer functioneel, in tegenstelling tot bovenstaande voor van de Aston Martin e.d.

      Login om te reageren
      • C220AMG zegt

        27 juni 2016 om 12:56

        @rrk147: Zat inderdaad bij de keyless entry optie, of de E klasse en CLK dit ook hadden durf ik niet te zeggen maar zou me niet verbazen. De SL weet ik toevallig omdat m’n vader die heeft.

        Login om te reageren
  23. HIM zegt

    26 juni 2016 om 22:46

    Mijn buurman die duwt ‘m zo nu en dan aan…. Hele persoonlijke sleutel

    Login om te reageren
  24. Homer55 zegt

    26 juni 2016 om 23:31

    Een sleutel douw en draai ik liever in het contact.
    Door op een knopje te drukken schakel je de rijdende computer aan.
    Het idee vind ik niks maar ik houd ook meer van het ouderwetse pure dan het gevoelloze heden.

    Login om te reageren
  25. mariodv zegt

    27 juni 2016 om 00:26

    Ik mis Spyker en TVR…?

    Login om te reageren
  26. Dizono zegt

    27 juni 2016 om 03:55

    Contact aan, verlichting checken, drie keer ‘pompen’ met het gas, choke open en met gedoseerd gas starten. Als hij loopt dan beetje met gas spelen om hem op toeren te houden alvorens ie na een seconde of 20 mooi loopt en je klaar bent om te gaan. Na 2 minuten niet vergeten de choke weer dicht te draaien. Machines moet je zelf temmen, al die computers van tegenwoordig…

    Login om te reageren
  27. iijayvee zegt

    27 juni 2016 om 06:59

    Bugatti? 2 sleutels voor topspeed.

    Login om te reageren
  28. martingtv zegt

    27 juni 2016 om 08:44

    De start procedure in oude Ferrari’s. Dat tikken, prachtig.
    Vanaf 1:00
    https://www.youtube.com/watch?v=AVuSf6tkfpQ

    Login om te reageren
    • rrk147 zegt

      27 juni 2016 om 11:23

      @martingtv: gaaf, dat dat zo werkt! Nooit geweten, thanks, hadden andere merken dat ook zo in die tijd? Bijv. Aston Martin oid

      Login om te reageren
      • martingtv zegt

        27 juni 2016 om 13:24

        @rrk147: of dat tikken ook bij andere auto’s ook gebeurd weet ik eigenlijk niet.
        Bij EVO had Harry Metcalfe een stukje met een 330 gt.
        https://www.youtube.com/watch?v=gjwYbUFTJks

        Login om te reageren
  29. jjkester zegt

    27 juni 2016 om 09:41

    Hoewel wellicht geen supercar, ik vergeet dankzij Clarkson & co de KTM X-Bow nooit meer – juist door zijn startprocedure.

    https://youtu.be/MiktgVnoOr0?t=2m15s

    Login om te reageren
  30. bas038 zegt

    27 juni 2016 om 10:11

    Het mooiste blijft toch de sleutel omdraaien van een klassieker, het gerinkel van die oude startmotor en dan wachten tot die brute motor aanslaat.

    Login om te reageren
  31. bigfun zegt

    27 juni 2016 om 11:37

    Ferrari F40 vergeten!
    1987 de eerste met startknop

    Login om te reageren
  32. susp1cious zegt

    27 juni 2016 om 12:54

    Startprocedure van een McLaren F1 GTR LM!

    Login om te reageren
  33. miezemiez zegt

    27 juni 2016 om 22:53

    Wist niet eens dat een Pagani handgeschakeld was met al dat vermogen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North