
Dat er uit de 8.3 liter motor van de standaard Viper nog genoeg te halen is, bewijst Hennessey Performance Engineering met de 2008 versie van de Venom 650R. De normale Viper heeft een niet kinderachtige 600 paardenkrachten, maar Hennessey weet dit met een paar aanpassingen op te boren naar 678.
Omdat de Corvette C6RS al 600pk en de ZR1 zelfs 650 onder de kap heeft, kunnen de tuners van de Viper niet achterblijven. De aanpassingen zijn o.a. nieuwe cilinderkoppen, een nieuwe uitlaat met een diameter van 8 centimeter, verbeterde remmen en een elektronische tuning van de motor. De 0-100 doet de Venom 650R nu in 3.3 seconden en de coupé heeft een topsnelheid van bijna 340 km/u. De tuningskit is leverbaar voor de coupé, de convertible en zelfs de ACR.
Persbericht:
Hennessey adds 78 horsepower to the 2008 Viper SRT10 to Combat Upcoming 2009 Corvette Blue Devil ZR-1
Hennessey Performance Engineering (HPE) today announced that it is introducing the company’s first high-performance upgrade system for the new 2008 Dodge Viper SRT10. Known as the Venom 650R, the engine modifications increase by 78 horsepower giving the Viper the ability to accelerate from 0 to 150 mph 1.5 seconds quicker (15.5 sec. versus 17.0 sec.) than the already factory-fast 2008 Viper that offers a stout 600 horsepower.
The Venom 650R package consists of custom fabricated long tube stainless-steel exhaust headers with 1 7/8-inch primary tubes flowing into 5-to-1 merge collectors. From there, the spent exhaust gases flow through aftermarket catalytic converters before traveling through a full 3-inch stainless-steel exhaust system fit with high-flow stainless-steel mufflers. Other performance upgrades include: K&N high-flow air filter element, 2-piece light-weight cross-drilled brake rotors (saving 8 lbs per corner), professional installation, dyno testing, Hennessey Venom Power floor mats and exclusive Hennessey Venom 650R exterior badges. Each Venom 650R has a serial numbered plaque located in the cockpit and under the hood. Rounding out the package, the Venom 650R will carry a full 3 year / 36,000 mile Hennessey warranty that will cover the modifications performed to the vehicle.
HPE plans to build 200 units for the 2008 model year. Many of these cars will be available through an exclusive Hennessey dealer network comprised of high-performance minded Dodge dealers.
The Hennessey Venom 650R upgrade package gives 2008 Viper owners the option to fend off any Corvette Blue Devil ZR-1s that they might encounter in the coming New Year.







en wie houdt dat toch allemaal in dwang, al die peekaatjes???
Heerlijk kleurenschema is het toch dat blauw-wit.
”The Hennessey Venom 650R upgrade package gives 2008 Viper owners the option to fend off any Corvette Blue Devil ZR-1s that they might encounter in the coming New Year.”
Lekker verwoord :)
Geen idee. Iemand enig idee wie de pk’s in bedwang houdt?
Wel jammer dat er zo’n goedkoop logootje en verder weinig uiterlijk verandering bij zit. Dat hoort er toch wel een beetje bij vind ik.
Vraag me af wat die 78pk extra moet kosten aangezien er wel het een en ander gedaan wordt. Vraag me ook af wat voor maniakaal geluid er na het plaatsen van een sportieve(re) uitlaat wel niet uit moet komen. Hoe zit het nu eigenlijk met die afzetpraktijken van Hennessey? Dat ze snel zijn geloof ik gerust. ;)
@ Bouncing Bullet & Casper
Het breedste rubber dat onder een productie-auto wordt geleverd namelijk 345 breed. Aangezien ik hier geen standaart velgen zie zullen dat er zachtjes aan wel 365 worden.
Gebruikt de auto wel al zijn pktjes wat je wel kan verwachten van een amerikaanse auto. Ze zijn niet zo effieciënt meestal, ik hoop vanwel deze keer. En ze in bedwang houden lijkt me owk lastig :P.
moord wagen die viper
8.3 Liter en maar 678 pk? beetje weinig voor zown blok vind je niet?
link ZR1 http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/20/corvette-zr1-rijdt-eerste-rondjes-op-laguna-seca
doet het niet: Error 404 – Pagina niet gevonden…
–Edit: Nu wel weer. Thanks–
@Rayner
altijd beter dan 514 pk .. ik vind die monsterblokken gewoon niks.. Ferrari blokken vind ik altijd nog geweldig, vooral die van de F430, en van de duitsers.
@ Rayner
vorige week bij topgear zeiden ze to ook dat als een duitse fabrikant een moter met die inhoud meer pk’s ut weten te halen
btw blijft een bruut beest
best verouderd die auto, maar altijd nog rete lekker!
Heerlijk, 3.3 seconden naar de 100 en dan nog mensen die zich afvragen of je de pk’s wel op de weg krijgt…. snuggere henkies.
Geweldig bak natuurlijk met het mooiste geluid ooit uit de automobiel industrie.
Overigens, autoblog. Wanneer nemen jullie de viper (liefst 2008 model) eens mee voor een rit?
@Thomas: 3,3? toevallig…. ik ben net klaar met een artikeltje…..
En tuurlijk even een filmpje: :D http://youtube.com/watch?v=jQ2P5OjR8gI
Niet mijn auto …..
Nou als ik mocht kiezen wist ik het wel: de blue devil zr-1 graag!
americanen kunnen al niet sturen en dan nog eens met zoveel pk????
dat komt nederland nooit binne
en er kan egt nog wel meer uit dat blok , het is een 8,3 liter.
geef mij maar duitsers:P
‘americanen kunnen al niet sturen en dan nog eens met zoveel pk????’
Goh, helemaal zelf verzonnen? En daarmee bedoel ik niet het woord americanen…
Vind dat het nieuwe model viper zijn charme is verloren tegenover de oude Gts (’96) Erg jammer
Dat Amerikaanse auto’s geen bocht door kunnen is nu toch echt wel verleden tijd! Ze staan niet voor niets bij de top 10 van de snelste auto’s!!!
De 24 uur (GT1) wordt ook regelmatig door corvette’s gewonnen, en dat is geloof ik ook niet alleen maar rechtdoor rijden :S
old school tuning! dit is handwerk van de bovenste plank om er meer vermogen uit te halen. 78pk is zeker niet mis als extra. maar of hij de corvette ZR-1 voor zal blijven betwijfel ik.
laat al die anti amerikanen maar lachen , de duur van z,n blok met veel liters houd het langer uit , let maar op , het is misschien wel achter haalt maar wel solide en zeer betrouwbaar .
678 pk weinig voor een 8,3 liter, akkoord maar :
1. niet iedereen wilt +120 000 euro uitgeven
2. niet iedereen wilt genoeg pk’s om op de achterwielen te vertrekken
3. niet iedereen wilt zen durabiliteit verkorten
Dit is een beest maar ja, ik mis de charme van de oude Vipers ook.
Vroeger wou ik 2 wagens : een R/T 10 en een Gts, nu wil ik er meer… :-p