• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

7 dingen die jij nog niet wist over het verkeer in Brazilië

Auteur: CasperH, gepost 13 juni 2014 om 12:04 – 14 Reacties

Doorsnee Baraziliaanse vrouw op een  Kia


Vanavond speelt het Nederlands Elftal haar eerste wedstrijd op het WK in Brazilië. Brazilië is een enorm land en er zijn grote uitdagingen op het gebied van infrastructuur en transport.

  • Brazilië is momenteel de vierde markt wereldwijd als het gaat om autoverkopen. De verwachting is echter dat ze binnen niet al te lange tijd Japan van de derde plaats stoten en alleen de VS en China nog voor zich hoeven te dulden. Gemiddeld zijn er op dit moment 200 auto’s per 1000 inwoners maar de verkopen verdubbelen de komende jaren tot maar liefst 6,6 miljoen nieuwe auto’s in 2020.
  • Bijna al het goederentransport in Brazilië gebeurt per vrachtwagen. In 2010 stonden zes miljoen lichte, middelzware en zware vrachtwagens geregistreerd, en ook nog eens een kleine 700.000 bussen. De hoeveelheid transport via boot en vliegtuig is verwaarloosbaar. Elke dag maken 900.000 voertuigen gebruik van de twee grootste snelwegen van het land: “Bandeirantes” en “Anhanguera” de twee hoofdroutes tussen Sao Paolo en Campinas.
  • Diesel is verboden voor personenauto’s dus “het volk” rijdt op benzine of ethanol. Toch is meer dan de helft van de verkochte brandstof diesel, wat meteen illustreert hoe immens veel vrachtwagens en bussen er relatief gezien rondrijden in Brazilië.
  • Veel personenauto’s in Brazilië hebben de beschikking over een FlexFuel systeem van Bosch dat ervoor zorgt dat op één van beide brandstoffen of een mix van beide brandstoffen gereden kan worden. Zo’n 90% van de personenauto’s is voorzien van zo’n systeem en inmiddels zijn er ruim 10 miljoen auto’s gebouwd die over dit systeem beschikken. Daarover gesproken: er zijn flinke importheffingen op auto’s in Brazilië dus vrijwel alle producenten bouwen in Brazilië auto’s om de concurrentie aan te kunnen.
  • Files zijn een groot probleem, volgens Time Magazine is Sao Paulo bijvoorbeeld de slechtste stad ter wereld wat betreft files. Ook in de TomTom Traffic/Congestion Index neemt de stad steevast een plek in de top 10 in. De ergste geregistreerde hoeveelheid files voor de stad was op 23 mei 2014, met een totaal van 344 kilometer stilstaand verkeer tijdens de avondspits. Elk jaar groeit het wagenpark van de stad met 7,5%, er worden elke dag bijna 1000 nieuwe auto’s verkocht en gemiddeld besteed een forens zo’n 3 tot 4 uur per dag in de auto om tussen thuis en werk te reizen. Men probeert de drukte tegen te gaan door eindcijfers van nummerborden op bepaalde dagen uit het verkeer te weren maar desondanks worden de problemen steeds groter.
  • Door zowel economische als sociale ongelijkheid heeft de elite van Brazilië vaak vrij spel om zich met zijn dure importwagens te misdragen in het verkeer. Iets dat we in het verleden zagen bij video’s zoals deze. (kenteken-) registratiesystemen langs de snelweg kent Brazilië nog niet echt.
  • Ook Brazilië beweegt richting strengere milieunormen. Doordat de Euro 5 emissiestandaard er aan zit te komen zal een groot deel van het zware wagenpark weg moeten, ook al is de levensduur niet ten einde. Dit opent mogelijkhgeden voor zowel de export- als de vervangingsmarkt.

Ook interessant!

  • Kinderen naar school brengen met de auto is not done
  • Nederlanders met drugs op achter het stuur neemt toe
    Niet bang voor een ongeluk als je in de auto zit
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Video: start GP Brazilië - Verstappen pakt P1

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

brazilië, lijstjes, milieu, top7, trucks, Verkeer

Vorig bericht: « Le Mans: de verschillen tussen de LMP1-auto’s verklaard
Volgend bericht: Special Operations: personalisering van Jaguar Land Rover »

Lees Interacties

Reacties

  1. viezefreddyw zegt

    13 juni 2014 om 12:13

    Brazilië luistert naar Mark Rutte? Of Jumbo?

    KOOP DAN!!

    Login om te reageren
    • matje140 zegt

      13 juni 2014 om 16:16

      @viezefreddyw: haha inderdaad; “koop die fucking chips dan!”

      Login om te reageren
  2. gregorius zegt

    13 juni 2014 om 12:53

    Leuke weetjes. Weer geupdate! Dank Casper

    Login om te reageren
  3. theghost zegt

    13 juni 2014 om 12:55

    de video in ’t andere artikel waar jullie naar linken is offline gehaald…

    Login om te reageren
  4. reistje zegt

    13 juni 2014 om 13:04

    Die biobrandstof is wel interessant overigens. Brazilië maakt de brandstof zelf van suikerriet, de schaal waarop biobrandstof word geproduceerd en gebruikt is uniek aan Brazilië.

    Veel van de andere feitjes wist ik niet, zeker boeiend!

    Login om te reageren
    • Frankypanky zegt

      13 juni 2014 om 18:28

      @reistje:

      Alleen wel jammer dat er zoveel bos voor moet worden platgebrand…en nu doe ik mijn #groenpiespetje weer af….

      Login om te reageren
  5. Paragon zegt

    13 juni 2014 om 13:17

    HET elftal speelt ZIJN wedstrijd. Idiote haarziekte die iedereen heeft :(

    [/taalnazi]

    Login om te reageren
    • reinier73 zegt

      13 juni 2014 om 18:18

      @Paragon: Eerste zin klopt wel van het artikel… Zijn toch allemaal vrouwen die die sport beoefenen?! ;)

      Login om te reageren
  6. Hubert zegt

    13 juni 2014 om 13:36

    Heb heel wat uurtjes in de file op de Marginal de Tiete doorgebracht. Zo’n beetje de rondweg door Sao Paulo.
    6 baans aan de linkeroever en 6 baans aan de rechteroever van de rivier.
    En bij flinke regen stond de weg blank en staat een froot gedeelte van de stad stil.
    En op sommige plaatsen staan op rijbaan 1 en 2 de krotjes van bewoners en hangt de was over de weg te drogen.

    Login om te reageren
  7. funcup zegt

    13 juni 2014 om 13:59

    enkele jaren geleden in Rio geweest, ’s morgens enkelrichting richting stadcentrum en in de namiddag draait men dat om voor de mensen die terug uit Rio willen geraken.

    Login om te reageren
  8. Hupke zegt

    13 juni 2014 om 17:48

    Ik had er graag 10 jaar geleden eens gaan kijken. Nu het verkeer daar zien is zinloos als je geen referentie hebt.

    Ik ben te lui om cijfers op te zoeken, maar rijd daar het merendeel nog altijd op alcohol of is die tijd al voorbij? Gezien dat er nu sprake is van flexifuel zal er dan toch ook wel al veel gewone benzine gebruikt worden.

    Login om te reageren
    • spidermann zegt

      13 juni 2014 om 19:41

      @Hupke:

      Login om te reageren
      • spidermann zegt

        13 juni 2014 om 19:46

        @spidermann: oeps mijn excuses het ging ongemerkt. Mijn circa een tot twee keer per jaar in Rio de Janeiro, maar merk eigenlijk weinig van het drukke verkeer.
        Leuk zijn de “nieuwe” oude modellen, zoals bijvoorbeeld VW Santana, maar gemiddeld alleen maar oude, weinig inspirerende, meuk. Geen Porsches of M klasse, muv G 500 G die een bekende van mij er rijdt.

        Login om te reageren
  9. weem zegt

    14 juni 2014 om 11:47

    Waarom is het verboden voor particulieren om diesel te rijden eigenlijk?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North