
Dus jij dacht een autokenner te zijn?
Geen automarkt zo gecompliceerd als de Japanse. Daar waar de merken uit het Verre Oosten in Europa en de Verenigde Staten al een flinke diversiteit aan auto’s in de showrooms hebben staan, worden voor de eigen markt nog vele afwijkende modellen gemaakt. Sommige daarvan zie je heel soms in ons land, zoals de Toyota Sera of de latere Crowns. Vele blijven komen Japan echter amper of niet uit en zijn in deze contreien dan ook niet erg bekend. Dat leven in de luwte van deze negen Toyota’s is echter voorbij, want nu ken jij ze ook!
Toyota Classic
Toyota’s eerste personenauto, de AA, was feitelijk een kopie van de Chrysler Airflow. Destijds werd zo’n gestroomlijnde Amerikaan gekocht, uit elkaar gehaald en waar mogelijk verbeterd. In 1996 kwam Toyota met dit retromodel op de proppen, dat inderdaad wel wat weg heeft van de AA. Alleen leverden ze in Japan half werk, omdat de deuren en het interieur direct verklappen dat het stiekem een Hilux is. Gelukkig werden er slechts 100 exemplaren gebouwd.
Toyota Progrès
Onderhuids deelt deze Progrès, die tussen 1998 en 2007 in de Japanse showrooms stond, veel techniek met de eerste generatie Lexus IS (Toyota Altezza in Japan). Onder de kap dus zes-in-lijn motoren, van 2.5 en 3.0 liter inhoud. Alleen daar waar de eerste generatie IS een vlotte verschijning is, ziet deze Progrès eruit als een gekrompen Lexus LS die betrokken is geweest bij een kop-staartbotsing.
Toyota Kijang/Condor
Voor de verandering geen JDM-model (Japanese Domestic Market), maar een model dat voor de Zuid-Oost Aziatische markt -en dan de Indonesische in het bijzonder- is ontwikkeld. Het is een kruising tussen een MPV en een SUV en kan met recht een van de eerste crossovers worden genoemd. De eerste generatie zag namelijk al in 1977 het licht.
Toyota WiLL Cypha
Deze auto ziet er niet alleen uit als een concept car, ook de naam klinkt niet heel productierijp. Toch kon je deze auto van 2002 tot 2005 gewoon bij de Japanse dealer vinden. Onderhuids is het een Yaris, maar de aparte vormgeving moest de jeugdige Japanner aanspreken.
Toyota Origin
Net als de Classic een onvervalste retromobiel, maar dit keer grondiger aangepakt. Van de basis, de hier eveneens behandelde Progrès, is niets meer te herkennen. De auto is in alles een moderne versie van de eerste Toyopet Crown, inclusief suicide doors. Er zijn rond de 1000 exemplaren van deze bijzondere Toyota gebouwd, in 2000 en 2001.
Toyota ISIS
Een wat ongelukkige naam, maar dat konden ze in 2004 natuurlijk nog niet weten. De aalgladde MPV is nog steeds te koop in Japan en Singapore.
Toyota Porte
Niet alleen Peugeot kwam in 2004 met een compacte auto met schuifdeuren, dat jaar lanceerde ook Toyota een dergelijke auto. Deze Porte heeft echter alleen een schuifdeur aan de passagiersdeur, de bestuurder en de persoon achter de passagier stappen in middels een setje conventionele portieren. De afgebeelde auto is er eentje van de tweede generatie.
Toyota Carina ED
De naam Carina zal je niet onbekend zijn, Toyota’s D-segmenter ging voor de Avensis onder deze naam door het leven. Deze Carina ED hebben we in ons land echter nooit voorgeschoteld gekregen. De auto werd in Japan verkocht als een soort vierdeurs Celica, waarmee hij ook zijn basis deelde. Er zijn drie generaties geweest, de hier afgebeelde ST200 was de laatste.
Toyota Lexcen
Eigenlijk is dit gewoon een Holden Commodore met Toyota-logo. De auto ontstond na een controversiële wet die de Australische automarkt moest openen voor buitenlandse fabrikanten. Het gevolg waren veel Japanse auto’s die met logo’s van Ford of Holden werden verkocht, maar andersom kon dus blijkbaar ook. De Ozzies moesten er echter niets van hebben, die kochten liever een échte Holden.
Origin is toppie
Cypha is vreselijk
@banaan7: ik durf te wedden dat Suzuki enorm veel “inspiratie” heeft opgedaan aan dat ding en hun nieuwe swift vanaf 2005 enorm veel er op lijkt.
@banaan7: jep.. Ik ben momenteel in de Filippijnen, waar 90% van de auto’s Toyota’s zijn. Stuk voor stuk vreselijk ogende en rijdende barrelhokken, vanaf nieuw. Maarja. Oersterk en spotgoedkoop.
Conclusie: JDM hoeft niet mooi of aansprekend te zijn. Als de prijs goed is word het toch wel verkocht.
@jaguarjunk: de Toyota Kijang/Condor heet in de Filipijnen Tamaraw, welk eiland zit jij? Ik ga altijd naar Mindanao.
@audicoupe84: klopt inderdaad! Op dit moment zit ik in El Nido, Palawan. Tweede keer in dit land, waar ik eerst niets heb kunnen zien doen we nu een hele rondreis. Mindandao komen we echter niet.
@jaguarjunk: Dan zit je op een van de mooiste plaatsen in de Filipijnen. Mach ik je nog even attenderen op mijn facebookpagina “Nederlanders in de Filipijnen”? Ook leuk daar al die owner/stainless Jeeps gewoon allemaal imitatie, sommige beter gelukt dan de andere. http://www.janmantonart.com/wp-content/uploads/2012/08/Jeep11.jpg of http://cj5jeepsforsale.com/wp-content/uploads/2014/06/cj5-jeeps-for-sale–122711312073228681.jpg
Tja de meeste autoliefhebbers kennen deze ook niet http://www.autowereld.nl/toyota/tercel/tercel1-3-dx-nieuwe-a-p-k-9281450/foto.html#foto-2
Maar ja t was toch echt mijn eerste auto een paar decennia geleden, zag er niet uit zo’n ding maar wel veel lol mee gehad.
@ocda: Dat lijkt me zeer sterk, jaren 80/90 zag je deze nog geregeld rijden hoor.
@bofkont: Ik had een Tercel met glazen achterklep, dat ding was bere snel in de sprint, reed BMW en Alfa eruit bij het stoplicht. http://up.autotitre.com/248650b3b3.jpg
@audicoupe84: gaaf ding !!
@audicoupe84: Ooooh! Altijd een zwak gehad voor dat model Tercel.
@ocda: dat ding staat me volgens mij al een partij pang te koop… Zelf wel geïnteresseerd in een dergelijke auto als deze als eerste auto, meest vanwege de kwarttariefregeling.
@ocda: grappig dat je een foto laat zien van een exemplaar met een afwijkende kleur achterklep. Een maatje van had er ook zo een en die roestte ook gigantisch, en dan met name bij onder de achterruit. Zoals met veel van die Japanners in die tijd: technisch onverwoestbaar, maar uiteindelijk bijna allemaal opgevreten door het roestmonster.
@ocda: blijkbaar wordt mijn reactie geblokkeerd (gaat weer lekker hier, Autoblog!) maar de Toyota Sera is een leuke om eens op te zoeken.
@ocda: Autokenners van een jaar of 16 wellicht niet, maar dit is toch zeker geen onbekend model hoor.
Beige metallic staat ze ook altijd práchtig. ;-)
Tijdje rondgereden in de wagon 4wd variant ervan. Ook al zo’n elegante verschijning…
http://img8.hostingpics.net/pics/876137tercel.jpg
Betrouwbaar was ie wel.
Inmiddels natuurlijk bij iedereen bekend sinds ie opdook in een goedbekeken laboratoriumserie.
Ik ken ze allemaal. Vanaf nu
@dutchcorvette: Ik zag vorige week een Toyota Paseo Cabrio. Totaal onbekende auto voor me. Blijkt ook niet te zijn verkocht in Nederland.
@donvincenzo: hij is verkocht in Nederland maar alleen op speciale bestelling. Net zoals de Celica Cabrio. Ze waren alleen stukken duurder dan de (Duitse) concurrentie waardoor ze extreem zeldzaam zijn.
Ik kende alleen de Condor en de Porte niet
Ik had toch verwacht dat er wel 1 bij zou zijn die ik kende, maar nee… Echt niet :|
Aaaah, en bedankt, pijn in mijn ogen voor de rest van de avond.
In 1966 al met een retromodel, waren die Jappen toch ff de tijd ver vooruit
@moondustfocus: Dat moet natuurlijk 1996 zijn, dank…
Overigens hadden ze in 1966 al wel retromodellen, Alfa Romeo en Zagato bouwden deze Gran Sport Quattroruote tussen 65 en 67 in een kleine oplage:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/it/a/a3/Alfa_Romeo_Gran_Sport_Quattroruote_assemblaggio.jpg
@Dizono: die zijn allemaal naar Tjechië gegaan, voor de buurman & buurman opnames.
Leuk lijstje .
Heb in 2 van de auto’s gereden ..
Wacht vol verwachting op aanvulling van @toyotafortuner ..
@lincoln: done ?
-edit: normaal taalgebruik bezigen of je biezen pakken-
@aadnus: giant en Batavus
@aadnus: Biezen? Wa Benne da?
@lincoln: Niet zo raar praten. Je hebt potverdulleme in geen van beiden gereden.
De (Toyota) Will kende ik bij toeval. Eigenlijk gaat het hier niet om een Toyota maar om een opzichzelfstaand merk van Toyota waar Toyota inmiddels de stekker uit heeft getrokken.
Ken ze allemaal.
Eigenlijk: hoe wil ik als Indonesiër niet de Kijang kennen!
Geschiedenisles:
Het is een icoon daar: een auto voor en door Indonesiërs. Het overall design is tussen 1976-1977 en 2003-4 grofweg hetzelfde. Rijden nog bij bosjes rond. Vooral doorgezakt achter.
Enkele verschillen door de jaren heen:
▪Eerste jaren 3 deurs later 5.
▪Het vervallen van de 5de deur die zijwaarts opende met de 4e gen. Dat werd een deur die omhoog opende.
▪4e gen Kijangs hadden geen klapbankjes meer. Vervangen door een normale 3e zitrij.
Model was succesvol genoeg voor vergelijkbare concurrenten:
Isuzu Panther/Chevrolet Tavera (1991-nu)
Mitsubishi Kuda (1997-2005).
De klassieke Kijang werd in 2004 vervangen: door een tweetal auto’s, omdat de Kijang vanaf de 5e gen hoger geplaatst werd door Toyota Astra Motor:
De Kijang heet nu Kijang Innova en is nu een generieke MPV van omgerekend 15 tot 20k. En er wordt gewoon gesproken over de 5e gen Kijang. (6e as we speak)
De klassieke Kijang is eigenlijk ook vervangen door de Avanza (vooral prijsvoering): een generieke 1.3-1.5l MPV van pak m beet 10-15k.
Deze 3 auto’s verklaren mede waarom Toyota daar nu ong. 40% marktaandeel heeft.
@toyotafortuner: Topreactie!
@pallas: bedankt. Ik heb t uit de losse pols gedaan, t zal misschien niet 100% kloppen. Maar t gros wel.
Ik heb sinds mijn laatste vakantie daar in Indonsië, ineens de behoefte om de autoscene daar te volgen. Dus vandaar. :)
@toyotafortuner:
De Kijang zie je inderdaad nog veel in Indonesië rondrijden. Blijft een mooie auto in mijn ogen.
@baklava: ja vind ik ook. Ik heb iets met busjes. Dus vind de Kijang ook best gaaf.
@toyotafortuner: ja de Avanza. Een gewone MPV achtige. Veel in gereden. Vorig jaar nog in Jakarta. Maar hè wel een auto met achterwiel aandrijving. Super !
@freewarefreak: Ik ken t:
Familie daar zit aan hun 2e Xenia. Een 1.0 3 pitter uit 2008 en nu een 2de gen 1.3 uit 2011. (Tweelingbroer van Avanza door Daihatsu)
De 60pk sterke 1 liter was afgeschreven door een motorridder die achterop knalde (zijn eigen schuld). Blij aan toe die afschrijving. Die 3-pitter was imho underpowered.
De 90pk 1.3 die we nu hebben is zoveel fijner
@toyotafortuner: Deze zie je daar een miljoen miljard keer op iedere straathoek. Ik had er onder gekeken maar wel mooi RWD. :)
http://www.gaadimarket.com/images/uploaded/admin/upcommingCars/2/15-11-28-11-22-21-7543-_____default_____2.png
@toyotafortuner: Mooi verhaal! Afgelopen zomer gebackpackt op Java en Bali. De Kijang viel me al snel op. Wikipedia gaf hoop uitleg. Zag daar af en toe het eerste type wat op een zelfde manier tuning kreeg als T1 en T2 VW’s hier. Volgens mij wordt dat eerste type Kijang daar een aardige cultheld!
Ken er 3 van. Vul de titel anders even aan met “waarschijnlijk”. Komt nu behoorlijk aanmatigend over mijns inziens.
@cpp1: heej, ’t weekend! Neem een borrel en ontspan. En mijn oprechte medeleven als je dit echt meende.
@volvo-s60-adept: jij hebt die borrel klaarblijkelijk harder nodig dan ik…
@cpp1: Ze hebben het niet tegen jou.
Ik ben daadwerkelijk verbaasd dat ik alleen die lelijke Will kon…
Ken alleen de Carina ED, heb ik ooit als huurauto gehad tijdens een vakantie op Dominica. Zwaar afgetrapt exemplaar, maar zo betrouwbaar als alleen die Japanners ze kunnen maken.
Grappig om de Opel Senator met een ander front te zien. Alsof deze voor GTA is ontworpen.
Toyota IS?
@realracing3: Lexus IS?
Ken er geen één, maar de Carina ED kan ik zeker waarderen. Welke ik ook mooi blijf vinden is de Reiz, een mooie sedan met rwd en geleverd met een 2.5 of 3.0 V6. Zag ik voor het eerst in Shanghai in 2006, het bewijs dat Toyota echt wel leuke sedans kan maken.
Leuk weetje; Kijang betekend ‘Hert’ in het Indonesisch.
Mijn schoonvader heeft een Toyota Fortuner en een Toyota Alphard(LELIJK).
De Fortuner mogen ze hier in Nederland ook wel laten rondrijden. Gave auto.
@baklava:
Yep .. Nog lelijker dan de Honda Odyssey .. Wel gave dingen .. En raar genoeg TE duur voor Europa ..
@lincoln:
Niet alleen te duur voor Europa. Ook in Azië zijn ze belachelijk duur.
@baklava: mja. Vooral de Alphard is duur. Hoewel het concurreert met de Odyssey enzo die ‘maar’ omgerekend 30k kosten, kan een Alphard t dubbele doen! Broer Vellfire kost zelfs 65k.
@toyotafortuner: Ik vind die Alphard zo ontieglijk lelijk. Erg Japanse styling. ’t Zal wel praktisch zijn maar ik zou hem niet willen. Heb ik nog liever zo’n Previa geval.
@mercedesclk350: In Hongkong rijden best mooie Alphards rond en van binnen zijn ze erg luxe.
@baklava:
Yep .. Maar daar zijn mensen die zo een ding kunnen betalen/kopen ..
Hier leasen mensen een X5 ofzo ..
@baklava: je schoonvader heeft smaak!
@toyotafortuner:
Zeker! Vooral de Fortuner, is inclusief supergrote offroad banden en politielichten in de grill. Heeft ook nog een Jeep Rubicon, 2x Honda CR-V, Nissan Juke en een Landrover Discovery. Wat ie er mee moet, ik heb geen idee.
Ken er geen één van.
Toegeven ik ken er ook geen eentje van, maar zo te zien hebben we ook niets gemist, mijn hemel wat een verschrikking op de ED na, dat is wel een lekkere dikke stoere auto nog.
Ik mis nog de Verossa, Platz en Mark X Zio. Let op! Oogbloeding alert !
Ik heb een Toyota Century V12 gehad en een Toyota Sera vleugedeur. Zeer bijzondere auto’s!
De WILL cypha en de Carina kende ik al wel