
Bijna DUIZEND kilometer actieradius in een EV, waarom zou je nog een stinkdiesel willen rijden?
Je zou bijna denken: als het met Lucid niet lukt, dan is de EV echt ten dode geschreven. De specificaties van de Lucid Air waren al spectaculair, maar de Amerikanen hebben zeker niet stil gezeten. Voor modeljaar 2025 zijn er diverse updates doorgevoerd die jullie moet verleiden een Lucid te gaan rijden.
De markt voor prijzige EV’s zuigt
Leuker kan ik het niet maken. In het topsegment is afschrijving überhaupt al van een andere orde. Zeker op de “meer praktische” auto’s uit het topsegment, voor gelimiteerde sportauto’s geldt weer een hele andere dynamiek.
We werden deels op het verkeerde been gezet door de Model S. Die bleef in eerste instantie redelijk zijn waarde houden, dat was het moment dat zelfbenoemde EV-guru’s verkondigden dat elektrische auto’s exceptioneel goed hun waarde zouden houden. Inmiddels weten we het beter, ze schrijven veel harder af. Dat maakt het verkopen van een elektrische auto met een hoger prijskaartje lastiger.





De doelgroep die de pinpas zou moeten trekken, heeft de keuze om dat niet te doen. Laat me dat even toelichten: het plebs die bij gods gratie een leaseauto mag rijden, moet van de baas elektrisch rijden. Vanuit de EU worden bedrijven gedwongen om lief te zijn voor het milieu en de Nederlandse overheid doet daar nog een schepje bovenop. Met jouw elektrische auto haalt jouw CEO zijn vette bonus ook nog eens makkelijk binnen, maar dat geheel terzijde.
Als je echter zelf de poeplap moet trekken voor een nieuwe auto, dan wegen de nadelen van elektrische auto’s veel zwaarder. Dus loopt het niet storm met de verkopen van de i7, de heerlijke Taycan, EQS, Model S en deze Lucid Air. Het maakt niet eens zoveel meer uit of je een echt goede EV bouwt.
Van een kwart miljoen tot slechts 88k
Toen we in 2023 voor het eerst in de Lucid Air mochten rijden, hadden ze alleen de vrij dure versies. Dat maakte het nog lastiger, maar inmiddels heeft Lucid een heleboel nieuwe versies geïntroduceerd.
Wellicht de meest kansrijke is de meest voordelige, de 88.900 euro kostende Lucid Air Pure. Die heeft achterwielaandrijving en de kleinste batterij (die alsnog 88 kWh groot is), maar de specificaties zijn echt prima. In de WLTP-testcyclus haalt de Lucid Air Pure een actieradius van 747 kilometer. In de praktijk moet een kleine 500 kilometer te doen zijn, dus waar hebben we het nog over.
De Lucid Air Pure is een achterwielaandrijver en heeft 430 pk te vergeven. Dat is goed voor een topsnelheid van net geen 200 km/u en een sprint naar de 100 in 4.7s. We krijgen hetzelfde gevoel als bij de Taycan en e-tron GT: dit is al prima, alles erboven wordt overkill.





Drie motoren met 1.251 pk
Jij vond de Model S Plaid en Taycan Turbo GT al overdreven? Berg je dan maar voor de Lucid Air Sapphire. Die gaat er nog even vol overheen, met een fraaie configuratie voor de aandrijflijn.
Op de vooras blijft het eenvoudig, daar zit slechts één motor. De achterwielen krijgen echter ieder een eigen motor en dat maakt interessante dingen mogelijk met bijvoorbeeld torque vectoring. Wil je je auto scherper laten insturen naar rechts, dan stuur je meer koppel naar de motor linksachter. De Maserati Granturismo Folgore heeft het ook en dat zorgt voor een vermakelijk weggedrag.
Totaal heeft de Lucid Air Sapphire overigens 1.251pk en 1.940 Nm beschikbaar. De sprint naar de 100 kan ermee in een tel of twee gefixt zijn, maar daarvoor moet het asfalt al lekker stroef of plakkerig zijn. De topsnelheid is 330 km/u, waarbij ik benieuwd ben naar het verbruik op die snelheid.
Gelukkig heeft de Sapphire een nogal grote accu: deze is 118 kWh groot en opereert op meer dan 900 volt. Dat maakt snelladen tot 300 kW mogelijk, waarna je op een volle accu er theoretisch weer 694 kilometer tegenaan kan.
Nog wat leuke cijfers: de kwart mijl doet de Lucid Air Sapphire in 8,95s en dan rijd je al 253 km/u. In iets meer dan 400 meter he. Dit is echt geen auto die je aan een puber wilt meegeven die net zijn rijbewijs heeft gehaald. Het kost dan ook wel wat, 255.000 euro. De kennismaking met dit kanon laat echter nog op zich wachten, maar benieuwd zijn we wel.
Bijna 1000 kilometer range voor de Lucid Air
Gelukkig hoefde ik tijdens de test van de Lucid Air niet te proberen hoeveel kilometer die echt haalt. Met 100 km/ op de rechterbaan is niet bepaald mijn hobby en wellicht ook wel een reden dat veel kopers in deze klasse nog voor een lekkere benzine gaan.
De Lucid Air Grand Touring heeft de grote batterij van 118 kWh die ook weer op meer dan 900 volt opereert. Met de kleinste, 19 inch velgen haalt de Air Grand Touring tot 960 km in de WLTP-testcyclus. Overigens ben je met 21” velgen zomaar meer dan 100 km range kwijt. Eigenlijk niet doen dus, vooral omdat kleinere wielen vaak ook meer comfort bieden. En je bespaart geld. Waarom kiezen mensen überhaupt nog voor die achterlijk grote wielen?






Met een theoretische actieradius van 960 km, moet in de praktijk royaal meer dan 600 km moeten redden. Dan ben je inmiddels echt aan koffie of een plaspauze toe, dus dat is geen issue. Aangezien de Lucid Air tot 300 kW DC kan snelladen, ben je ook snel weer op pad. Enigszins eigenwijs communiceren ze geen 10-80% tijd, maar hebben het over de tijd die je nodig hebt om 400 km WLTP aan actieradius te tanken en dat is een minuut of 16.
Genoeg actieradius dus en de Lucid Air Grand Touring bleek tijdens de test ook zo bloedsnel dat je maar zelden meer dan 50% van het vermogen gebruikt. De twee motoren mogen namelijk 819 pk over voor- en achteras verdelen. Volledig zonder drama accelereert de Air Grand Touring in 3.2s naar de 100. De topsnelheid kon ik in de bergen rond Marbella niet verifiëren, maar het zou 270 km/u moeten zijn.
Meer een limousine dan een sportsedan
Het comfort is op orde en de verschillende versies van de Lucid Air sturen prima. De remmen voelen fijn aan, zelfs bij lange afdalingen werden accu noch de ouderwetse schijfremmen te warm. In deze klasse mag je ook verwachten dat er echt comfort aan boord is, en dat biedt de Air ook. Van die gemene plastic drempels neemt de Air bijna alsof ze er niet zijn.



Enige punt van kritiek kan zijn dat de Lucid Air wel snel is, maar niet heel spannend om te rijden. Het buitenste voorwiel krijgt het al snel wat zwaar en op het gas laat de Air zich amper neutraliseren. Het is veilig, maar ook een tikje braaf.
Prijs en conclusie Lucid Air test 2025
Onbekend maakt onbemind. Behalve als je in de buurt van de Lucid dealer in Hilversum woont, zie je vrijwel nooit een Air rijden. Als je dan ook nog in een lastig segment opereert, dan gaan de verkopen niet direct crescendo.
De Lucid Air Grand Touring is er vanaf 132.900 euro. Het is een klap geld, maar je krijgt dan een uniek goede EV met 960 km range. Range anxiety is verleden tijd. Overigens doet de Lucid Air Pure met een range van 747 km en een prijskaartje van 88k het ook niet slecht….





Helaas nog een beetje aan de prijs. Maar dit soort techniek zal je over een paar jaar al in betaalbare modellen zien. Alle EV vooroordelen kunnen dan wel overboord.
In your dreams.
Dan is deze mss iets voor je.
https://lucidmotors.com/nl-nl/air/dream-edition
Hoe bedoel je vooroordelen en ken je de definitie van vooroordeel?
Traag met laden en brandgevaarlijke accu’s bij de huidige ev’s is geen vooroordeel maar een feit.
@enginethsd haha je bevestigd nu precies de vooroordelen die ik bedoelde 😂. Ik mis nog te weinig range.
En je haalt feit en fabel door elkaar. Een niet-EV heeft een veel grotere kans op een voertuigbrand dan een EV. En dat trage laden is straks dus iets uit het verleden. En daarnaast staan de meeste mensen überhaupt maar een handjevol keren bij de snellader te wachten, alle andere laadbeurten doe je lekker op werk of thuis. De netto tijdswinst op jaarbasis om op te laden versus tanken is nu al groter bij EV’s vergeleken ICE, dat gat gaat alleen maar groter worden.
Begrijpend lezen is niet jouw ding he?
Dat de accu’s van een ev brandgevaarlijk zijn is een feit en geen fabel (zelfontbranding waar geen zuurstof bij nodig is)
Traag laden is nog steedswant 800v snelladen zijn maar een handjevol ev’s van…ook een feit en geen vooroordeel.
Als je iets beter opgelet had tijdens de lessen van Nederlands en natuur-/scheikunde dan had je dit natuurlijk ook geweten 😉
Het gaat er niet om óf een EV brandgevaarlijk is en óf het traag laden van EV’s een nadeel is. Het gaat erom dat dit geen nadelen meer zijn t.o.v. benzine auto’s.
Het gaat erom dat brandbaarheid van een EV geen nadeel is t.o.v. een benzine auto, omdat die benzine auto brandgevaarlijker is.
Het gaat erom dat traag laden geen nadeel is, omdat het 1. niet meer zo traag is, 2. niet meer zo vaak hoeft, en 3. meestal toch gebeurt thuis of op het werk, dus niet terwijl je erop staat te wachten.
Lag je ook altijd zo wakker van die dunne brandstoftank met extreem brandbare benzine onder je auto of is het weer een gevalletje selectieve verontwaardiging? Bepaalde batterijtechnieken zoals LFP zijn zelfs al quasi niet meer brandbaar.
Precies zoals je het zegt de lfp techniek maar dat zit niet in merendeels van de ev’s.
Solid state dan wordt het pas echt interessant snel en veilig.
Benzine mag dan extreem brandbaar zijn maar de huidige ev accu’s heb je niet eens zuurstof voor nodig om tot een brand te komen.
Alles kan. Wat er echt toe doet is hoeveel het voorkomt. En daarin doen ev’s het beter dan brandstofauto’s.
https://motorweek.org/this-just-in/how-common-are-electric-vehicle-fires-not-very/
Plastic tank met explosieve brandstof onder de achterbank en de kinderen laten ze er gewoon bovenop zitten. Onverantwoord!
@enginethsd jij begon te reageren op mijn originele post, waarin ik zei dat de snellaadtechniek van de Lucid Air (900V) en het grote rijbereik in de toekomst naar goedkopere modellen zal filteren. Jij begint nu opeens over oude brandgevaarlijke accutechniek en 400V… En dan over begrijpend lezen beginnen 🤣
Je moest trouwens eens weten tegen wie je het hebt voor je begint over kennis van natuur- en scheikunde… Ik durf te wedden dat ik daar heel wat meer vanaf weet dan jij, aangezien het mijn dagelijkse werk is. Ik durf ook aan te nemen dat jij geen VWO hebt gedaan en al helemaal geen natuur en techniek pakket.
Het grappige is: over 20 jaar, als jij in een EV rijdt, dan denkt je terug aan deze kinderachtige posts van je en realiseer jij je dat ik eigenlijk wel gelijk had 😙.
Begrijp je dan wel wat je zelf geschreven hebt want daar reageer ik op?
Hint: “alle ev vooroordelen”
Zelf wat lessen gemist?
Voor degenen die thuis of op werk kunnen wel leuk, verder niet. Binnen 5min minimaal 500km zonder noemenswaardige accu degradatie, anders geen interesse.
Feit? Cijfers…
Inderdaad een hoop geld, maar een beetje leuk aangeklede BMW I5 M60 kost meer, net als de genoemde Taycan en E-Tron GT met wat opties. Dat ze alleen een 400km range laadtijd opgeven snap ik wel, da’s toch een kleine 30% minder laden dan 10-80 en 16 minuten klinkt een stuk beter dan 25 of 30 minuten. Als je een laag WLTP verbruik scoort moet je er ook van profiteren toch?
En wat weegt dit?????
De Pure weegt 2100 kilo, aldus het overzicht bij de buren. Bij de Sapphire (3 motoren + grootste accu) is dat al 2375 kg.
@cdlop01 minder dan een PHEV
Gaaaaapp booooringg en niet elke phev is een m5 he dus je plaat blijft behoorlijk hangen.
@enginethsd de plaat bleef al redelijk hangen door OP, met “wat weegt dit” bij elke EV te vragen…
Overigens weegt deze EV ook nog eens minder dan een ICE als de RS6 en al helemaal idd minder dan een PHEV als de M5. De tijd dat EV’s meer gewicht hadden ligt grotendeels achter ons.
@audirs3: wat helaas meer zegt over hoe zwaar alle auto’s worden dan hoe lichtgewicht EV’s worden. Dat je twee ton schoon aan de haak hebt voor een opgepepte Audi A6 is best wel knudde.
@loek eens, eigenlijk best absurd dat we 2 ton normaal zijn gaan vinden
Terechte vraag toch net als wat kost het, hoeveel range, fwd, rwd, awd, 400v of 800v en hoe groot is het accupakket?
“Waarom zou je een diesel willen rijden”.
Goh, niet. En benzine hoeft wat mij betreft (voor de 4-wieler) ook niet. Maar de “achtweg” is nog niet versleten en de lucid kan ik niet betalen.
1 van de weinige ev’s die ik wel indrukwekkend en mooi vind.
Lekker in zo’n rijdende magnetron vertoeven..
De Engelsen omschrijven het punt van kritiek dat je in dit artikel aanhaalt als volgt;
An EV is Quick, a petrol sportscar is Fast.
Verder moet je ook niet nadenken.
quick is fun, fast is illegal
‘Waarom zou je nog een stinkdiesel willen rijden?‘
Omdat zo’n ding tenminste nog een ziel heeft.
Als je filmpjes zoals dit ziet (recente BMW 4 cilinder diesels), dan zie je toch hoe verouderd de techniek is https://youtu.be/1A9d9LxLFjU?si
Een diesel een ziel? Nou dat getokkel onder die motorkap, die stank uit de uitlaat geven ne weinig vreugde. Doe me dan deze maar.
En weer een video die niet afspeelt op full screen mode.
Dat zijn ze toch allemaal? Al ongeveer een paar jaar? Autoblog doet wel eens de noodzakelijke updates van WordPress en wat minder noodzakelijke dingen zoals advertentienetwerk aanpassen en dan werkt de App niet meer goed en gek genoeg lijken ze voor die App geen onderhoudscontract te hebben…