
Het lijkt een nobrainer om juist compacte premium auto’s te blijven bouwen, maar dat is het niet.
Het komt ook niet helemaal als verrassing, alle premium merken knibbelen weer aan de onderkant van hun gamma. In een rondetafelgesprek met Audi CEO Gerhard Dollner was hij er heel duidelijk over: het Audi gamma loopt van A3 tot en met A8. En van Q3 tot Q9, waarbij zijn woordvoerder nog even wilde benadrukken dat de Q9 een hypothetisch voorbeeld is. Waarvan akte.
Verkochten ze niet genoeg?
Zelfs in Nederland deden de inmiddels op leeftijd komende Audi A1 en Q2 het helemaal niet zo beroerd. In onze rare automarkt met torenhoge belastingen moet je blij zijn als je überhaupt een paar nieuwe auto’s de showroom uitrollen. In 2024 verkocht Audi 782 exemplaren van de Audi Q2 en 965 exemplaren van de A1.
De Audi A1 kwam in 2010 op de markt, in 2018 verscheen de tweede generatie. Totaal karren er ruim 48.000 exemplaren van de Audi A1 rond, 96% daarvan heeft een benzinemotor en 30% heeft een zwarte kleur.
Audi Q2: na één generatie is het schluss
Dat Audi ook hun compacte SUV al bij het grofvuil zet, lijkt dwars tegen iedere trend in te gaan. Iedereen wil SUV’s, maar de Q2 was niet helemaal de hit waar Audi op had gehoopt. Audi verkocht de Q2 alleen in Europa, voor China waren er een Q2L en een Q2 e-tron met nogal matige specs.
Toch waren er jaren dat er in Europa rond de 50.000 Q2’s werden verkocht en ook in Chinezen nog eens 30.000 exemplaren afnamen. We kennen merken die er een moord voor zouden doen, maar voor Audi zijn deze aantallen te laag.
Voor consument duur, maar voor Audi ook
Dat lijkt wat cryptisch, maar de Audi A1 en Q2 hebben Excel niet overleefd. Beide modellen hebben een hoger prijskaartje dan hun niet-premium concurrenten, maar zijn financieel nog steeds onbelangrijk voor Audi. Van zowel de A1 als de Q2 was er geen plug-in hybride versies, door de bij de hogere CO2-uitstoot horende belasting kropen de prijzen naar hun grote broers.
Voor Audi waren beide modellen ook geen vetpot: de bijdrage van ieder voertuig aan de winst is simpelweg te laag. Zelfs met dezelfde procentuele marges verdient Audi veel meer euro’s per verkochte Q7 of RS6. Er is een mooi woord voor: dekkingsbijdrage en die is voor deze modellen niet positief (of niet positief genoeg)
Laat het kleinere segment aan Volkswagen of Cupra
Bovendien is Audi geen op zichzelf staand merk, maar maakt onderdeel uit van de Volkswagen Group. Consumenten die een compacte, maar niet uitgeklede auto willen aanschaffen, kunnen worden doorverwezen naar de Volkswagen Polo.
Ook het nog relatief nieuwe Cupra, kan met meer hippe kleuren en ontwerpen, juist de jongeren aanspreken.
Er komt wel een elektrische Audi A1 of Q2*
Wat het exact voor model gaat worden, liet Audi CEO Gerhard Dollner nog niet los, maar er komt een compacte elektrische Audi.
Het lijkt logisch dat de kleine elektrische Audi het MEB Small platform gaat gebruiken. Daar bouwt het concern straks de Cupra Raval, Volkswagen ID.2 en Škoda Epiq op, maar er kan ook nog wel een Audi bij.
De kans dat de nieuwe elektrische Audi een compacte crossover wordt, is levensgroot. Toch hoop ik op een elektrische A1 met een lekker onderstel, fraai interieur en alles wat Audi Audi maakt.
Wil je nog een Audi A1 of Q2, wees dan snel
Er is nog voorraad, dus wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Of je spaart nog even door voor de hagelnieuwe Audi Q3 e-hybrid. Dat is een gigantisch upgrade qua afwerking, technologie en prestaties, dus waarom ook niet?





Vreemd eigelijk dat Volkswagen een bijna oneindige lijst met B en C segment crossovers op MQB A0 basis heeft en Audi de Q2 niet voldoende winstgevend kan verkopen.
Als de Q2 stopt is het dan ook voorbij met de Volkswagen Troc? Dat is immers dezelfde auto, het lijkt er op dat zelfs het glas identiek is.
De Q2 is eigenlijk ook al een behoorlijk gedateerd model. De T-roc daarentegen verkoopt volgens mij behoorlijk goed. De vanaf prijs ligt zo’n 12k lager tov de Q2. Iets zegt me dat ze vrolijk doorgaan met de T-roc
Maar dan is het toch gek dat de Q2 te duur is voor Audi, maar de T-Roc niet voor Volkswagen? Het kan misschien iets duurder zijn om een Q2 te bouwen, maar dat verschil is geen 12k. Per exemplaar verdient Audi dus méér dan Volkswagen. Overigens speelt BPM daarin ook een rol – maar die zal voor beide modellen ongeveer gelijk zijn.
Dus de stelling ‘we verdienen er niet genoeg aan’ is in dit geval een nogal arrogante uitspraak van een bedrijf dat blijkbaar nog veel meer verdient aan andere modellen. Maar ondertussen, in andere persberichten, steen en been klaagt dat het kapotgemaakt wordt door regelgeving…
Volgens mij gaat Audi zich vooral richten op het hogere segment, waar de marges blijkbaar hoger zijn. Tel daarbij op dat het ontwikkelen van een nieuwe Q2 ook behoorlijk wat kost. Dit is onvermijdbaar als je met dit model door wilt blijven gaan
Als je er weinig verkoopt dan moet je de R&D kosten over weinig modellen terug verdienen en dan gaat je winstmarge snel naar beneden. Maar omdat er veel gedeeld werd met de Troc en het dashboard uit een oude A3 is overgenomen lijkt het me met die R&D kosten wel mee te vallen.
Ik zou best een klein autootje (voor stadsgebruik) willen hebben met een dikke motor en een super-de-luxe lederen interieur en premium geluidsinstallatie maar dat is er gewoon niet.
Dus jij opteert voor een auto met ‘stadsgebruik’ en ‘dikke motor’. Jouw natuurlijke habitat is de Rotterdamse Coolsingel?
Nee ik woon in het oosten en als ik naar een stad wil is dat meestal in Duitsland bijvoorbeeld Munster. Lijkt mij wel lekker bijvoorbeeld een bmw 1 serie met die lekkere 6 in lijn te hebben, B&W sound en volledig leder interieur. Waarom in godsnaam zou ik naar die klote randstad gaan!
MINI Cooper John Works probeert anders precies te zijn wat je zoekt.
180 breed is geen stadsauto meer he. Mini’s zijn net zo breed als C segmenters bijna. Helemaal om uit te stappen.
De A1 met de 2L motor (als 45 TFSI) is toch best wel dik, beetje chippen en je hebt 300pk.