
Ook Ferrari wijzigt de plannen.
EV’s in het topsegment zijn heel lastig te slijten, zoveel is inmiddels wel duidelijk. Maar als er nu één merk is wat dit zou kunnen is het Ferrari. Zij hebben hun klanten volledig in hun broekzak. Als klanten een elektrische Ferrari moeten kopen om in aanmerking te komen voor de volgende special edition, dan doen ze dat gewoon. Toch is het ook voor Ferrari een lastig verhaal.
Dat bleek al uit het feit dat de eerste elektrische Ferrari uitgesteld lijkt te worden. Deze komt waarschijnlijk niet meer dit jaar, maar pas volgend jaar. Het uiterlijk van deze auto is ook nog in nevelen gehuld. Tot nu toe hebben we alleen een mule gezien met de koets van een Maserati Levante. Als het goed is krijgen we dit jaar nog wel de eerste technische details te horen.
Ferrari heeft intussen al plannen voor een tweede EV, maar ook die auto is uitgesteld. Reuters heeft van insiders vernomen dat dit model op de lange baan is geschoven. Deze auto zien we op z’n vroegst pas in 2028 verschijnen.
De reden voor dit uitstel laat zich raden: gebrek aan vraag. Gezien de matige interesse in dit soort auto’s voelt Ferrari zich niet genoodzaakt om haast te maken met hun volgende EV. Maar hij gaat er wel komen, want ook Ferrari zal vroeg of laat de verbrandingsmotor vaarwel moeten zeggen. Hoe tragisch dat ook is.
En hoe zit het met de concurrentie? Die hebben ook geen haast. De elektrische Lamborghini komt bijvoorbeeld pas in 2029 en een elektrische Aston Martin gaat er voor die tijd evenmin komen. Maserati heeft al wel de GranTurismo Folgore, maar de elektrische MC20 hebben ze geschrapt. Iedereen ziet dus in dat de markt nog niet rijp is voor elektrische supercars.
Bron: Reuters
Foto: @elindewilde, via Autoblog Spots





Je hoeft er dan ook niet voor te lopen bij een elektrisch hok.
Na verloop van tijd vliegen ze allemaal spontaan in de fik en krijg je het vanzelf warmer
Nee, daar hebben Italiaanse auto’s op benzine gelukkig geen last van…
Dat auto’s vertraging oplopen is toch van alle tijden?
Zeker Italianen hebben op dat vlak inderdaad wel een naam hoog te houden 🙂
De markt is zeker klaar voor elektrische Italianen. Maar wel voor de juiste prijs. Het motorblok is 1 van de dingen die de prijs van de Italianen wat waard kan maken.
Maar we zien allemaal ook dat 700pk elektrische PK’s in een auto stoppen, ook bij Kia kan. Dus die 700 elektrische PK’s kan je niet prijzen a la Maserati en Ferrari. Dat moet meer ‘logisch’ geprijsd worden.
Dat doen ze niet, dus wordt t niet besteld. Maar dat betekent niet dat we er niet klaar voor zijn.
Ferrari kan er alvast gewoon een leuk V12 geluid in stoppen zonder probelemen met copyright of identeit. Maar om dat en versnellingen in te programmeren is vast meer werk dan men kan vermoeden.
En supercar maakt anders vaak te weinig kilometers om een batterij te rechtvaardigen, dus eerder een GT model die kilometers kan maken. Niet dat supercars daarom zinnig zijn, een EV versie belicht m.i. enkel de onzinnigheid meer. Een statusauto te snel voor de weg, en te duur voor circuit. En met eigenaars waar er helemaal geen garantie is dat ze effectief kunnen autorijden, tussen rijtalent en geld hebben bestaat er bitter weinig correlatie….
Hele rare clickbait titel. Nergens in het persbericht staat dat uitstel van de auto komt door weinig vraag. Er zijn zoveel auto’s uitgesteld, ook benzine, vaak door productie problemen of software.
“Ferrari (RACE.MI), has delayed plans for its second fully-electric model that was due out in 2026 to at least 2028, because of a lack of demand for high-performance luxury EVs, two sources close to the matter told Reuters.”