• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

A110R is de meest heftige Alpine

Auteur: willeme, gepost 27 september 2022 om 12:02 – 11 Reacties

Ja, Oscar, deze A110R had jouw auto van de zaak kunnen zijn!

De Alpine A110 is een wonderlijke auto. Toen de plannen bekend werden van een dergelijke ‘Franse Lotus‘, was de scepsis niet van de lucht. “Wie koopt dat nu?”. Nou, best veel mensen. Sterker nog, de Renault Sport-producten zijn zo goed als verdwenen, maar Alpine is er nog wel gewoon.

Sterker nog, volgens het uitstekende CarSalesBase (tip voor de cijferfetisjist) worden er op jaarlijkse basis een paar duizend exemplaren van gebouwd. Nu denk je misschien dat dat niet veel is, maar dit is een imagobooster voor Renault. Daarbij verkoopt Porsche ook bijzonder weinig Caymans. Of om het in een ander daglicht te zetten: de Alpine A110 verkoopt beter dan de Jaguar XE en Jaguar XF bij elkaar…

Nieuw smaakje: A110R

Er zijn al diverse smaakjes van de Alpine A110. De basis-spec is eigenlijk hoe zo’n auto hoort, maar er is ook een luxe ‘Legende’ en een sportieve A110S. Nu is er een hardcore monster in aantocht in e vorm van de Alpine A110R. Dat bevestigt Alpine, dus dan is het waar.

A110R
A110R
A110R
A110R
A110R
A110R

Net als bij de Renault Sport Mégane R26-R staat de R voor Radicale (of Radical in het Engels). Het is een lichtere en heftigere variant van de Alpine A110. Daar waar de A110S met spoilerpakket stopt, gaat deze verder.

Net als de snelle Mégane is de auto is ontwikkeld met het circuit in het achterhoofd. Echter, er zitten nog wel gewoon kentekenplaten op. De auto lijkt het midden te houden tussen de straatauto’s van het merk en de racers, de Alpine A110 Cup (hoofdfoto) en de Alpine A110 GT4 (gallery onder):

Modificaties

Heel erg veel details geeft Alpine nog niet prijs. Althans, niet qua woorden. Wel zijn er afbeeldingen waar we een hoop uit kunnen opmaken.

  • Carbon carrosseriepanelen voor voorklep, dak en motorklep
  • Grote, hangende achterspoiler
  • Extreme diffusor
  • Splitter
  • Lichtgewicht velgen
  • Speciale veren met remote-reservoir dempers (net als de Clio 182 Trophy)
  • Grotere en dikkere remschijven met grotere remklauwen
  • Lichtgewicht Sabelt racekuipen met zespunts-gordels.
A110R

Dat is even waar jullie het mee moeten doen. De Aline A110R wordt op 4 oktober onthuld. Het monster zal zijn publieksdebuut maken tijdens de GP van Suzuka die volgend weekend plaatsvindt. Daarna zal de auto live te bezichtigen zijn op de Salon van Parijs 2022.

Meer lezen? Dit zijn de 11 traagste auto’s die 250 km/u halen!

Ook interessant!

  • Alpine komt met speciale A110 Miami editie
    Alpine komt met speciale A110 Miami editie
  • vernieuwde Alpine A110
    Vernieuwde Alpine A110 is nu nog wat beter
  • Franse overheid bestelt enorme lading sportwagens
  • Alpine A110 geflitst, maar wat klopt hier niet?

Nieuwste artikelen

  • Diesel gaat ten onder, maar toch brengt VW een nieuwe auto met V6 TDI naar Europa
  • 1 jaar gratis elektrisch rijden? Meld je aan als Fastned Testrijder
  • Gespot – Nieuwe Lexus LFR laat zich in tweevoud zien op de Ring
  • Kia ‘vernieuwt’ stokoud model en vraagt € 2.000 extra
FacebookTweetPinLinkedIn

a110, a110r, alpine, japan, parijs-2022, remmen, spoiler, suzuka, Video, wielen

Vorig bericht: « Porsche Ajax-voetballer Ihattaren afgefikt in Utrecht [VIDEO]
Volgend bericht: Nyck de Vries sowieso NIET naar Alfa Romeo »

Lees Interacties

Reacties

  1. singer zegt

    27 september 2022 om 12:32

    Wat vind ik de A110 toch een gaaf en sympathieke auto. In principe heb ik niet veel met Franse auto’s, maar de uitzondering bevestigd de regel. Zal een ontzettend goed rijdende auto worden zo’n R, maar doe mij maar een mooie Alpine A110 GT. Donkerblauw met het donkerbruine interieur en een mooi setje zilveren rally spec velgen! (Helaas voor mij) schrijven ze weinig af en zit hij nog boven budget. Ik wacht rustig af en hopelijk word dat de opvolger van de GTI

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      27 september 2022 om 13:37

      Voor minder geld heb je (ok, een iets oudere) Porsche Cayman 981 mét 6 ongeblazen cilinders. Toch wel even een andere beleving dan, met alle respect, zo’n 1.8 turbotorretje van Renault.

      Login om te reageren
      • singer zegt

        27 september 2022 om 16:02

        Qua performance moet je al een S hebben om de alpine bij te houden. En bij de Alpine gaat het om het gewicht en het onderstel. Begrijp mij niet verkeerd. Ik probeerde een 981 boxter s te kopen voordat ik de GTI kocht maar nu 3 jaar verder en ze zijn alleen maar duurder geworden. De Porsche is objectief de betere keus en qua motor zeker begeerlijker. Daarom is de A110 voor mij ook de uitzondering op de regel. In alles zou ik liever de Porsche moeten willen als die hard Porsche fanaat. En tóch kriebelt zo’n A110 meer. Al zou het mij niet verbazen dat ik wanneer ik daadwerkelijk mij geld moet overhandigen ik met een Boxter weg rij

        Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    27 september 2022 om 12:49

    Wat zijn de voordelen van “remote reservoir dempers” ?

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      27 september 2022 om 13:29

      1) kortere demperlengte. De scheidingszuiger (of hoe dat ook heet) die de stikstof van de olie scheidt, bevindt zich in het reservoir in plaats van in het demperlichaam. Dat maakt ruimte in het lichaam vrij, waardoor meer beweging mogelijk is dan een ‘gewone’ schokdemper van dezelfde lengte.
      2) verhoogde oliecapaciteit. Meer olie betekent betere koeling.

      Login om te reageren
      • heckblende zegt

        27 september 2022 om 13:45

        lang niet zoveel voordeel als die “36” sticker je geeft. duidelijk

        Login om te reageren
        • sportabgasanlage zegt

          27 september 2022 om 15:35

          Vanzelfsprekend!

          Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        27 september 2022 om 14:05

        @sportabgasanlage: Dank, duidelijk 👍🏻

        Login om te reageren
      • sportabgasanlage zegt

        27 september 2022 om 15:36

        Aanvullend op punt 1. Zo kun je een auto dus verlagen zonder in te boeten op comfort of demperprestaties.

        Login om te reageren
  3. basman147 zegt

    27 september 2022 om 15:39

    Dank voor de link willeme! Alhoewel, NIET namens mijn baas… Kon het niet nalaten om even te vergelijken met de 718 en ik vind het toch zeker niet tegenvallen. Porsche verkocht vorig jaar in Europa 5500 stuks van de 718 tegenover 2500 A110’s (Allebei hele groffe schattingen overigens ). Maar als je bedenkt dat de Alpine voornamelijk concurreert met de gesloten 718 4 cilinders (GTS en de GT4 zijn een andere prijsklasse) denk ik dat ze net zo goed verkopen, zo niet beter. Het zijn in ieder geval cijfers waar Lotus bijvoorbeeld alleen maar van kan dromen.

    Login om te reageren
  4. Jagris zegt

    27 september 2022 om 18:26

    Goed bezig Alpine! Mooi om te zien dat ze bij alpine nog echte rijdersauto’s kunnen waarderen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North