• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

A2-racers voortaan ónder i.p.v. dóór Maastricht

Auteur: Dizono, gepost 16 december 2016 om 07:46 – 53 Reacties

A2racer Limburg


Bij deze nemen we afscheid van de N2, die de oudste en langste snelweg van ons land hinderlijk onderbrak bij Maastricht en verwelkomen we de nieuwe tunnel die vannacht is opgesteld.

Het was een latertje voor Minister Schultz van Haegen want afgelopen avond rond 23:20 werd ze, samen met andere genodigden, met een bus door de Prins Willem-Alexandertunnel gereden. Daarmee komt er definitief een einde aan het hatelijke stukje N2 door Maastricht en loopt de A2 nu vanaf de Amsterdamse Ring (of eigenlijk zelfs iets daar voor) tot aan de Belgisch-Nederlandse grens.

Begin jaren ’60 word in Maastricht de N2 aangelegd, een tweebaans autoweg met gelijkvloerse kruisingen met verkeerslichten. Destijds ongetwijfeld prima, maar vijftig jaar later een serieus obstakel in de belangrijkste Noord-Zuidverbinding van ons land. In 2004 wordt daarom begonnen met plannen voor een tunnel onder het N2 traject en twaalf jaar later is deze, zonder noemenswaardige vertragingen of kostenoverschreidingen, gereed. De kosten bedroegen 850 miljoen euro, wat gezamenlijk door lokale en landelijke overheden is betaald.

Koning Willem Alexander Tunnel

De Willietunnel is de eerste dubbellaags autotunnel van Nederland. Het geheel bestaat uit vier tunnelbuizen die in paren boven elkaar liggen. De bovenste buizen herbergen 2×2 rijbanen bedoeld voor bestemmingsverkeer (maximumsnelheid: 80 km/u), de onderste twee buizen 2×2 rijbanen voor doorgaand verkeer over de A2 en kent een maximumsnelheid van 100 km/u. In alle buizen geldt een inhaalverbod voor vrachtwagens.

Ook interessant!

  • Gaat Audi eindelijk weer een A2 maken?
  • A2
    Wat is dat nou? De snelweg A2 is verdwenen. Raarrrr!
  • Gespot - Lamborghini Diablo is een imposante A2 Racer
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar

Nieuwste artikelen

  • Zo krijg je 100% cashback op Flitsmeister PRO
  • Amsterdamse oplossing voor milieuzone flopt als een malle!
  • Meer informatie gelekt over de volgende 3 Serie en iM3!
  • Zeer zeldzame sportauto die je al was vergeten staat op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

a2-rijksweg, maastricht, melanie-schultz-van-haegen, tunnel, Verkeer

Vorig bericht: « Saab 9X: vergeten concept
Volgend bericht: Wiliams: Bottas eruit, Massa weer terug? »

Lees Interacties

Reacties

  1. BmwMPower zegt

    16 december 2016 om 07:52

    Met bovenstaande foto en titel komen heel wat herinneringen naar boven.
    Thuis lag de hele A2-Racer reeks. De kwaliteit van het spel was bagger, de auto’s hadden nep namen, en toch bleef ik er uren op spelen.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      16 december 2016 om 09:19

      @bmwmpower: Heerlijke nostalgie idd!

      Login om te reageren
    • Dizono zegt

      16 december 2016 om 09:34

      @bmwmpower: met dank aan een oud Davilex-medewerker bij RIjkswaterstaat (of toch een overijverige blogger met vergelijkbaar jeugdsentiment…)

      Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      16 december 2016 om 11:04

      @BmwMPower: vond er geen bal aan, zag elke keer de Amsterdam Arena ;)

      Login om te reageren
      • BmwMPower zegt

        16 december 2016 om 12:02

        @87sandyd: Ah, teveel ‘Grachtenracer’ gespeeld…

        Login om te reageren
    • ghost zegt

      16 december 2016 om 11:35

      @BmwMPower: wat is er eigenlijk over van Davilex? Destijds gingen zij best lekker.

      Login om te reageren
      • stephano zegt

        16 december 2016 om 15:51

        @ghost: Davilex is tegenwoordig een boekhoudsoftware. Ik weet eigenlijk niet of ze nog andere dingen doen.

        Login om te reageren
    • renegade zegt

      16 december 2016 om 19:41

      @BmwMPower: Ja gaaf was dat! En dan stiekem in de datafile de topsnelheid en acceleratie van de auto’s aanpassen hahaha

      Login om te reageren
  2. mikem3 zegt

    16 december 2016 om 07:53

    Loop lekker door inderdaad ?. Opstartproblemen ??

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      16 december 2016 om 09:53

      @mikem3: Volgens mij is er een ongeluk gebeurt. Vandaar de file.

      Login om te reageren
  3. kevin82 zegt

    16 december 2016 om 07:54

    Leuk om erbij te vermelden dat er 217 camera’s hangen en een aparte verbinding is gegraven naar de verkeerscentale in Helmond kosten totaal 1,2 miljard

    Login om te reageren
    • jaspervdwinden zegt

      16 december 2016 om 09:01

      @kevin82: geld speelt geen rol… ?

      Login om te reageren
    • henk123456 zegt

      16 december 2016 om 09:29

      @kevin82: Bron?

      Login om te reageren
      • kevin82 zegt

        16 december 2016 om 09:42

        @henk123456: telegraaf

        Login om te reageren
        • 87sandyd zegt

          16 december 2016 om 11:05

          @kevin82: dat zegt genoeg….sensatiekrant

          Login om te reageren
        • shemale zegt

          16 december 2016 om 11:30

          @kevin82: hahahahah telegraaf

          Login om te reageren
    • timh zegt

      16 december 2016 om 12:07

      @kevin82: op de radio hoorde ik dat het binnen budget en de beloofde tijd is afgerond dus geen probleem. Een groot project kost een grote hoeveelheid geld. Dit wordt dubbel terug verdiend aan de gezondheid van omwonenden van de oude weg en de verbeterde doorstroming.

      Login om te reageren
      • kevin82 zegt

        16 december 2016 om 12:24

        @timh: wie zegt dat ik het duir of goedkoop vind? Zeg alleen wat het totaal heeft gekost

        Login om te reageren
  4. snorrie zegt

    16 december 2016 om 08:01

    Nice, van ’t voorjaar maar even kijken of m’n Akrapovic nog juist gestemd is.

    Login om te reageren
    • carlover66 zegt

      16 december 2016 om 08:14

      @snorrie: permanente trajectcontroles helaas…

      Login om te reageren
      • snorrie zegt

        16 december 2016 om 09:07

        @carlover66: mooi, dan kunnen ze mee luisteren.

        Login om te reageren
      • Gulli zegt

        17 december 2016 om 13:29

        @carlover66: kan ook 100 in zijn 3 ;)

        Login om te reageren
  5. spidermann zegt

    16 december 2016 om 08:03

    Go Limburg Go.
    Derde autowegtunnel na Roermond en Swalmen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 december 2016 om 09:24

      @spidermann: bergachtig gebied, dan heb je tunnels nodig.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        16 december 2016 om 12:55

        @mashell: nog nooit in Duitsland geweest zeker? Daar ligt de Autobahn gewoon over de heuvels gedrapeerd

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          16 december 2016 om 15:24

          @406_v6: En dat is het verschil tussen heuvels en bergen.

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          16 december 2016 om 16:32

          @406_v6: psst. Ik woon in Duitsland, in het middelgebergte. Het was dan ook een beetje sarcastistich bedoeld.

          Login om te reageren
    • swid zegt

      17 december 2016 om 16:51

      @spidermann: omdat die andere zo’n groot succes zijn.

      Login om te reageren
  6. viezefreddyw zegt

    16 december 2016 om 08:04

    Binnenkort maar eens kijken hoe de Italiaan klinkt in een nieuwe tunnel. Alleen nog even bedenken hoe ik de boetes dan ontloop…

    Login om te reageren
    • realracing3 zegt

      16 december 2016 om 08:12

      @viezefreddyw: kentekenplaten er afschroeven, dak op je auto en gaan… wel zorgen dat je een bivakmuts op hebt

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      16 december 2016 om 08:34

      @viezefreddyw: gewoon één of twee versnellingen terugschakelen. Het gaat om de beleving, hè.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      16 december 2016 om 09:20

      @viezefreddyw: 100 in z’n 2 moet toch wel erg lekker klinken of niet? ;)

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        16 december 2016 om 09:22

        @berlinetta: @RRRobert: Klopt, maar accelereren klinkt nog het allerlekkerst.

        Login om te reageren
    • siemi zegt

      16 december 2016 om 12:37

      @viezefreddyw: traject controle. Dus het gaat om de gemiddelde snelheid….

      Login om te reageren
  7. erro zegt

    16 december 2016 om 08:12

    Mogen we dit ook bij de A27 langs Rhijnauwen?

    Login om te reageren
  8. carlover66 zegt

    16 december 2016 om 08:13

    Eindelijk! Een verschrikking om steeds in Maastricht te willen komen, terwijl het meeste verkeer richting de stoplichten doorgaand verkeer is richting België. Hopelijk zonder de hoeveelheid storingen die de Roertunnel heeft.

    Login om te reageren
  9. robgooi zegt

    16 december 2016 om 08:20

    Let op de trajectcontrole

    Login om te reageren
  10. pinut187 zegt

    16 december 2016 om 08:26

    18 jaar overgedaan.. Schiet lekker op in NL..

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      16 december 2016 om 08:27

      @pinut187: ja, achttien jaar van eerste idee, naar volledige uitwerking. De bouw begon in september 2010.

      Login om te reageren
  11. berlinetta zegt

    16 december 2016 om 09:21

    Ik denk dat heel veel mensen hiermee blij zullen zijn. Het was inderdaad een verschrikking, niet alleen vanwege de drukte maar ook vanwege de luchtkwaliteit. Binnenkort maar eens kijken hoe het is geworden.

    Login om te reageren
  12. bonzoo zegt

    16 december 2016 om 09:41

    Waarom moet er nu weer zo nodig een inhaal verbod zijn voor vrachtwagens?
    Als die Pipo’s met hun zilvergrijze of zwarte lease bluemotion bakkie’s is ff doorrijden en die trutjes in hun fiat 500’s ook even gewoon de maximum snelheid rijden is er niks aan de hand! Ojaah vergeet de vakantieman met zijn sleurhut…. geef gas man!
    Anders zitten de truckers op links en door….! En dan lopen ze weer te mauwen!

    Login om te reageren
    • Bart_V zegt

      16 december 2016 om 10:28

      @bonzoo: geen vrachtwagen chaufeur maar kan me daar helemaal in vinden
      Of zet cruise control aan op 83

      Login om te reageren
    • gtipower zegt

      16 december 2016 om 10:37

      @bonzoo: ik denk dat het verbod er is omdat er nog al eens een vrachtwagen een andere vrachtwagen passeert met 2 km verschil. En zoiets als veiligheid bestaat ook nog.. Als ze alle vrachtwagens nou eens echt de zelfde snelheid laten rijden..

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 december 2016 om 10:58

      @bonzoo: als je nu eens nadenkt over waarom dat inhaalverbod er is dan hoef je die vraag ook niet te stellen…

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 december 2016 om 16:39

      @bonzoo: tunnels: zorgen voor luchtdoorstroming, verhinderen van een te hoge verkeersdichtheid achter de inhalende vrachtwagens. Pirma redenen voor een inhaalverbod voor vrachtwagens.
      Maar als het aan mij ligt zouden we de borden met inhaalverboden voor vrachtwagens door heel het land weg halen en maar een paar borden terugplaatsen, alleen nog bij de grensovergangen (oftewel een inhaalverbod voor heel het land). Ook zou ik het verplichten dat ik elke voorruit van een vrachtwagen die in Nederland rijdt de volgende tekst gegrafeerd wordt: “Haal niet in, blijft rechts rijden en probeer uw collega’s niet met lichtsignalen te groeten”.
      Wiskundig en economisch gezien is het absurd dat we überhaupt nog toestaan dat vrachtwagens inhalen.

      Login om te reageren
  13. beemerjoost zegt

    16 december 2016 om 09:48

    Zullen we de N2 anders gewoon houden? Is een paar jaar geleden voor keiveul centjes bij Eindhoven aangelegd.

    Login om te reageren
  14. 87sandyd zegt

    16 december 2016 om 11:06

    Nederlandse logica. Eerste snelweg van Nederland, laten we deze A2 noemen…

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      16 december 2016 om 12:15

      @87sandyd: ooit is men bij het naamgeven van de snelwegen uitgegaan van Amsterdam. De verbinding naar het Oosten werd A1 genoemd en met de klok mee zouden er een A2, A3, A4 enz volgen. Uiteindelijk zijn alleen de A1, A2, A4 en A8 aangesloten op de ring A10, terwijl de A5 daar recentelijk aan is toegevoegd.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        16 december 2016 om 16:44

        @dizono: heel interessant. Ik maar denken dat het in Nederland een ongeorganiseerd zooitje is met die wegnummers, zit er wel degelijk een plan achter. Het blijkt dus dat het spreekwoord, alle wegen leiden naar Rome onzin is, alle wegen leiden naar Amsterdam!

        Login om te reageren
    • Dizono zegt

      16 december 2016 om 12:17

      @87sandyd: Zie https://www.wegenwiki.nl/Rijkswegenplan_1938 voor meer info.

      Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    16 december 2016 om 12:13

    Mooi stukje vakwerk weer!

    Login om te reageren
  16. stephano zegt

    16 december 2016 om 15:53

    godver, krijg even een lading jeugdsentiment van die A2 racers afbeelding!

    Login om te reageren
  17. whatever zegt

    16 december 2016 om 19:55

    Voor de liefhebber: https://www.youtube.com/watch?v=80mWnvkHb1Y

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North