
Bij deze nemen we afscheid van de N2, die de oudste en langste snelweg van ons land hinderlijk onderbrak bij Maastricht en verwelkomen we de nieuwe tunnel die vannacht is opgesteld.
Het was een latertje voor Minister Schultz van Haegen want afgelopen avond rond 23:20 werd ze, samen met andere genodigden, met een bus door de Prins Willem-Alexandertunnel gereden. Daarmee komt er definitief een einde aan het hatelijke stukje N2 door Maastricht en loopt de A2 nu vanaf de Amsterdamse Ring (of eigenlijk zelfs iets daar voor) tot aan de Belgisch-Nederlandse grens.
Begin jaren ’60 word in Maastricht de N2 aangelegd, een tweebaans autoweg met gelijkvloerse kruisingen met verkeerslichten. Destijds ongetwijfeld prima, maar vijftig jaar later een serieus obstakel in de belangrijkste Noord-Zuidverbinding van ons land. In 2004 wordt daarom begonnen met plannen voor een tunnel onder het N2 traject en twaalf jaar later is deze, zonder noemenswaardige vertragingen of kostenoverschreidingen, gereed. De kosten bedroegen 850 miljoen euro, wat gezamenlijk door lokale en landelijke overheden is betaald.
De Willietunnel is de eerste dubbellaags autotunnel van Nederland. Het geheel bestaat uit vier tunnelbuizen die in paren boven elkaar liggen. De bovenste buizen herbergen 2×2 rijbanen bedoeld voor bestemmingsverkeer (maximumsnelheid: 80 km/u), de onderste twee buizen 2×2 rijbanen voor doorgaand verkeer over de A2 en kent een maximumsnelheid van 100 km/u. In alle buizen geldt een inhaalverbod voor vrachtwagens.
Met bovenstaande foto en titel komen heel wat herinneringen naar boven.
Thuis lag de hele A2-Racer reeks. De kwaliteit van het spel was bagger, de auto’s hadden nep namen, en toch bleef ik er uren op spelen.
@bmwmpower: Heerlijke nostalgie idd!
@bmwmpower: met dank aan een oud Davilex-medewerker bij RIjkswaterstaat (of toch een overijverige blogger met vergelijkbaar jeugdsentiment…)
@BmwMPower: vond er geen bal aan, zag elke keer de Amsterdam Arena ;)
@87sandyd: Ah, teveel ‘Grachtenracer’ gespeeld…
@BmwMPower: wat is er eigenlijk over van Davilex? Destijds gingen zij best lekker.
@ghost: Davilex is tegenwoordig een boekhoudsoftware. Ik weet eigenlijk niet of ze nog andere dingen doen.
@BmwMPower: Ja gaaf was dat! En dan stiekem in de datafile de topsnelheid en acceleratie van de auto’s aanpassen hahaha
Loop lekker door inderdaad ?. Opstartproblemen ??
@mikem3: Volgens mij is er een ongeluk gebeurt. Vandaar de file.
Leuk om erbij te vermelden dat er 217 camera’s hangen en een aparte verbinding is gegraven naar de verkeerscentale in Helmond kosten totaal 1,2 miljard
@kevin82: geld speelt geen rol… ?
@kevin82: Bron?
@henk123456: telegraaf
@kevin82: dat zegt genoeg….sensatiekrant
@kevin82: hahahahah telegraaf
@kevin82: op de radio hoorde ik dat het binnen budget en de beloofde tijd is afgerond dus geen probleem. Een groot project kost een grote hoeveelheid geld. Dit wordt dubbel terug verdiend aan de gezondheid van omwonenden van de oude weg en de verbeterde doorstroming.
@timh: wie zegt dat ik het duir of goedkoop vind? Zeg alleen wat het totaal heeft gekost
Nice, van ’t voorjaar maar even kijken of m’n Akrapovic nog juist gestemd is.
@snorrie: permanente trajectcontroles helaas…
@carlover66: mooi, dan kunnen ze mee luisteren.
@carlover66: kan ook 100 in zijn 3 ;)
Go Limburg Go.
Derde autowegtunnel na Roermond en Swalmen.
@spidermann: bergachtig gebied, dan heb je tunnels nodig.
@mashell: nog nooit in Duitsland geweest zeker? Daar ligt de Autobahn gewoon over de heuvels gedrapeerd
@406_v6: En dat is het verschil tussen heuvels en bergen.
@406_v6: psst. Ik woon in Duitsland, in het middelgebergte. Het was dan ook een beetje sarcastistich bedoeld.
@spidermann: omdat die andere zo’n groot succes zijn.
Binnenkort maar eens kijken hoe de Italiaan klinkt in een nieuwe tunnel. Alleen nog even bedenken hoe ik de boetes dan ontloop…
@viezefreddyw: kentekenplaten er afschroeven, dak op je auto en gaan… wel zorgen dat je een bivakmuts op hebt
@viezefreddyw: gewoon één of twee versnellingen terugschakelen. Het gaat om de beleving, hè.
@viezefreddyw: 100 in z’n 2 moet toch wel erg lekker klinken of niet? ;)
@berlinetta: @RRRobert: Klopt, maar accelereren klinkt nog het allerlekkerst.
@viezefreddyw: traject controle. Dus het gaat om de gemiddelde snelheid….
Mogen we dit ook bij de A27 langs Rhijnauwen?
Eindelijk! Een verschrikking om steeds in Maastricht te willen komen, terwijl het meeste verkeer richting de stoplichten doorgaand verkeer is richting België. Hopelijk zonder de hoeveelheid storingen die de Roertunnel heeft.
Let op de trajectcontrole
18 jaar overgedaan.. Schiet lekker op in NL..
@pinut187: ja, achttien jaar van eerste idee, naar volledige uitwerking. De bouw begon in september 2010.
Ik denk dat heel veel mensen hiermee blij zullen zijn. Het was inderdaad een verschrikking, niet alleen vanwege de drukte maar ook vanwege de luchtkwaliteit. Binnenkort maar eens kijken hoe het is geworden.
Waarom moet er nu weer zo nodig een inhaal verbod zijn voor vrachtwagens?
Als die Pipo’s met hun zilvergrijze of zwarte lease bluemotion bakkie’s is ff doorrijden en die trutjes in hun fiat 500’s ook even gewoon de maximum snelheid rijden is er niks aan de hand! Ojaah vergeet de vakantieman met zijn sleurhut…. geef gas man!
Anders zitten de truckers op links en door….! En dan lopen ze weer te mauwen!
@bonzoo: geen vrachtwagen chaufeur maar kan me daar helemaal in vinden
Of zet cruise control aan op 83
@bonzoo: ik denk dat het verbod er is omdat er nog al eens een vrachtwagen een andere vrachtwagen passeert met 2 km verschil. En zoiets als veiligheid bestaat ook nog.. Als ze alle vrachtwagens nou eens echt de zelfde snelheid laten rijden..
@bonzoo: als je nu eens nadenkt over waarom dat inhaalverbod er is dan hoef je die vraag ook niet te stellen…
@bonzoo: tunnels: zorgen voor luchtdoorstroming, verhinderen van een te hoge verkeersdichtheid achter de inhalende vrachtwagens. Pirma redenen voor een inhaalverbod voor vrachtwagens.
Maar als het aan mij ligt zouden we de borden met inhaalverboden voor vrachtwagens door heel het land weg halen en maar een paar borden terugplaatsen, alleen nog bij de grensovergangen (oftewel een inhaalverbod voor heel het land). Ook zou ik het verplichten dat ik elke voorruit van een vrachtwagen die in Nederland rijdt de volgende tekst gegrafeerd wordt: “Haal niet in, blijft rechts rijden en probeer uw collega’s niet met lichtsignalen te groeten”.
Wiskundig en economisch gezien is het absurd dat we überhaupt nog toestaan dat vrachtwagens inhalen.
Zullen we de N2 anders gewoon houden? Is een paar jaar geleden voor keiveul centjes bij Eindhoven aangelegd.
Nederlandse logica. Eerste snelweg van Nederland, laten we deze A2 noemen…
@87sandyd: ooit is men bij het naamgeven van de snelwegen uitgegaan van Amsterdam. De verbinding naar het Oosten werd A1 genoemd en met de klok mee zouden er een A2, A3, A4 enz volgen. Uiteindelijk zijn alleen de A1, A2, A4 en A8 aangesloten op de ring A10, terwijl de A5 daar recentelijk aan is toegevoegd.
@dizono: heel interessant. Ik maar denken dat het in Nederland een ongeorganiseerd zooitje is met die wegnummers, zit er wel degelijk een plan achter. Het blijkt dus dat het spreekwoord, alle wegen leiden naar Rome onzin is, alle wegen leiden naar Amsterdam!
@87sandyd: Zie https://www.wegenwiki.nl/Rijkswegenplan_1938 voor meer info.
Mooi stukje vakwerk weer!
godver, krijg even een lading jeugdsentiment van die A2 racers afbeelding!
Voor de liefhebber: https://www.youtube.com/watch?v=80mWnvkHb1Y