Saab 9X: vergeten concept

Auteur: , 24 Reacties

Bij Autoblog houden we wel van een paar schone Zweden.

Saab

We houden echter ook van shooting brakes. Combineer die twee dingen en je komt tot een beeldschone auto: de Volvo P1800 ES. Praktisch genoeg om boodschappen mee te doen en de honden naar het bos te brengen, maar stijlvol genoeg om langs de Cote d’Azur te paraderen.

In dit overzicht van enkele weken geleden lieten we al zien welke Shooting Brakes wij wel kunnen waarderen. Allemaal productieauto’s, op die laatste na. De Volvo Concept Estate. Wij van de redactie hadden deze auto graag verwelkomd, maar tot op heden heeft Volvo nog geen plannen. Maar zoals gezegd, lof alom. Op zich terecht, het idee was echter absoluut niet nieuw. Een kleine 15 jaar geleden leek het Saab een goed idee om Zweeds design te combineren met een shooting brake. Het resultaat was de Saab 9X Concept.

Saab

Deze Saab 9X kwam van de hand van Michael Mauer. Hij was voorheen werkzaam bij Mercedes-Benz, daar was hij verantwoordelijk voor onder andere de SLK, A-Klasse en Smart City Coupé. Je zou kunnen zeggen dat Mauer het het fundament legde voor de verjonging van het merk Mercedes-Benz. De Saab 9X was niet alleen een Shooting Brake, maar zoals het een concept betaamt is het zoveel méér. Je kon er ook een Roadster, pickup of stationwagon van maken. Een soort Citroen C3 Pluriel, zo u wilt.

Saab

Technisch gezien was het geen raszuivere conceptcar. Er zat gewoon een motor in, een geheel uit aluminium opgetrokken V6 van 3000cc met een turbo, goed voor maar liefst 300 pk (niveautje 911 Carrera destijds). Wat ook opvallend is, is het waanzinnig mooie profiel van de auto. Dit is een Saab welke jullie aller @Jaapiyo kan waarderen. U ziet, de frontoverhang is zeer beperkt.

Saab

Uiteraard is de Saab 9X niet in productie gegaan. Het gaf wel aan welke richting men op wilde gaan met vloeiend, ingetogen en cleane lijnen. Precies waar Volvo nu furore mee maakt. Van ons had het wel gemogen, zo’n Saab Coupé. Desnoods met elektromotor

Saab

Met Michael Mauer is het ook allemaal goed gekomen. De Duitse ontwerper viel in de smaak bij de heren van Porsche. In 2004 maakte Mauer de overstap naar het merk uit Zuffenhausen. Zijn palmares bij Porsche is indrukwekkend. De opvolger van Harm Lagaaij is verantwoordelijk voor de Cayenne, Macan, Panamera en de 991-generatie van de 911. Nu nog een Shooting Brake. Oh, wacht



24 reacties

Shooting brakes zijn sowieso al bijzondere en (over het algemeen) zeer geslaagde modellen. Dit concept bewijst dat nog maar eens. Ondanks de leeftijd ziet ie er overigens nog steeds knap uit. Blijft toch eeuwig zonde dat Saab geen nieuwe modellen meer maakt…
@tkoote: Inderdaad, zonde dat dit bedrijf eerst kapot is gemaakt door GM wanbeleid en iets tegenvallende verkopen, en daarna definitief de nek is omgedraait door de patent-agressie vanuit General Motors.
@martinus: Waarheid is iets genuanceerder.
@toniominestrone: ik denk dat je er nog van schrikt hoezeer dit dichtbij de waarheid zit. De jarenlange rode cijfers waren alleen boekhoudkundig en het complete concern gebruikte Saabs R&D zonder dat daar intern een fatsoenlijke afrekening tegenover stond. GM had de kans om Saab de meer premium kant op te laten gaan. Maar koos voor opel als premium merk van het concern. Kansloos natuurlijk, maar dat is toch wel één van de redenen dat je in 2009 nog een 9-5 moest kopen die z’n ontwikkelingsroots in 1997 had liggen.
Mooi ding
Ik gooide m ff in de war met dat prototype met de straaljager cockpit.
Dat dak klapte ook zo open dacht ik
@rob5nismo: de aero x
@rob5nismo: de SAAB AeroX concept
@rob5nismo: Aero X, dacht zelfde, ook trouwens puik ontwerp
Het stuur is echt gaaf!
Kende deze nog niet, vind hem niet zo mooi eigenlijk..
Wat was het toch een lekker eigenzinnig eigenwijs merk :)
Hadden ze hem maar gemaakt ! Dan was de eigenaar nu chinees en hadden we nu nog steeds Saab’s kunnen kopen. Het blijven ” coole ” karren.
Ben heel Saab al vergeten!!
Het concept boven oogt cartoonesk echter als je de proporties aanpast en het design wat gaat strechen d.w.z platter en langer maakt klopt het opeens helemaal.
Het merk Saab heeft nog altijd heel veel eigenwijze coolness en zou perfect zijn voor nieuwe technologie.
Als ik de middelen zou hebben zou ik inzetten met Saab op waterstof techologie. Ik kan niet anders concluderen dan dat dat de meest voor de hand liggende toekomst is in automotive de komende 20 jaar
Gaaf ding ja! Toch zonde dat Saab niet meer onder ons is.


Klein zijstapje: Wat is het nou, shooting brake of break? Wordt nog wel eens door elkaar gebruikt, ook in het geciteerde artikel over coolste shooting brakes.
Random feitje: kennen jullie het PS-spel “The Getaway” nog? (Londen, soort GTA; geniale game, zonde dat er nooit een derde deel is gekomen)

In dat spel zat deze auto verstopt. Goed zoeken en dan kon je ‘m uiteindelijk inpikken en besturen (zijn heel
wat uurtjes in gaan zitten destijds).
@posthumus: klopt ja. Geweldig spel overigens. Een matige gameplay maar de accenten en het nagebouwde Londen maakten alles goed
@willeme
Het is een shooting brake, niet break. Het is toch zeker geen Peugeot.
de enige mooie saabjes zijn de impreza cloon en de 96 rally
@schuimbekje3: Vergeet de SAAB 600 vooral niet ;-)
Vergeten concept of door Victor M. Vakkundig om zeep geholpen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).