• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Aantal sprintraces Formule 1 verdubbeld!

Auteur: Onno, gepost 28 september 2022 om 11:20 – 14 Reacties

Aantal sprintraces Formule 1 verdubbeld!

De Formule 1-kalender van 2023 krijgt maar liefst zes sprintraces, dat is een verdubbeling.

Sprintsessies werden nog niet zo lang geleden geïntroduceerd in de topklasse, namelijk in 2021. Het bleek een goede move! Want het is een populaire toevoeging aan het gebruikelijke weekendformat, waarbij de kwalificatie verschuift naar de vrijdag en er een extra race van 100 kilometer op zaterdag is. Daarin zijn WK-punten te verdienen en wordt in de sprintrace de startopstelling van de hoofdrace op zondag bepaald.

Sprintraces Formule 1

De plannen zijn inmiddels goedgekeurd dat er voor zorgt dat er meer sprintraces zullen komen in het Formule 1-seizoen van 2023. Dit gaan er dus zes worden, dit terwijl het er drie waren. Goede rekenaars zullen vertellen dat dit een verdubbeling is. Dit jaar vinden de sessies plaats op Imola en Spielberg en volgt er in november nog één op het Braziliaanse Interlagos. Waar de overige sprint-sessies in 2023 komen, dat is niet bekend gemaakt. Wellicht dat dit Zandvoort kan worden. Het circuit stond namelijk al eerder op het lijstje van potentiële locaties.

Gisteren heeft de World Motor Sport Council dit naar buiten gebracht en klaarblijkelijk is ook de FIA nu akkoord. Deze deed eerst nog moeilijk hierover, vermoedelijk omdat ze meer geld wilde zien. Of dit nu het geval is, dat is niet duidelijk. Eerder gingen de tien Formule 1-teams en het management van de autosport al akkoord.

Maar goed, er ligt dus nu een deal. FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft het inmiddels bevestigd en zei dat het een ander voorbeeld is van de aanhoudende groei en welvaart op het hoogste niveau van de autosport.

Spektakel

De sprintraces in de Formule 1 hebben het afgelopen seizoen zichzelf bewezen en het evenement spannender gemaakt. De Formule 1-president en CEO Stefano Domenicali is natuurlijk enthousiast en zegt het volgende:

Het bouwt voort op het succes van het nieuwe format dat in 2021 voor het eerst werd geïntroduceerd

Nu maar hopen dat de races inderdaad het spektakel brengen waar Domenicali over spreekt. Soms kunnen de sprintraces wat saai aanvoelen. Zeker op circuits met weinig inhaalmogelijkheden. Het is dan een treintje dat zonder pitstops naar de finish gaat. Meer sprintraces, ok. Maar dan wel met de nodige dosis spektakel bitte!

Ook interessant!

  • Formule 1 en FIA lijnrecht tegenover elkaar rondom sprintrace
    Formule 1 en FIA lijnrecht tegenover elkaar rondom sprintrace
  • Dit gaat de Formule 1 vanaf nu anders doen
  • Hamilton verwijdert piercings niet
    Hamilton verwijdert oorbellen niet, ondanks regel FIA
  • FIA Michael Masi aannemen
    Lezersvraag: Moet de FIA Michael Masi weer aannemen?

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

fia, Formule 1, Sprintrace

Vorig bericht: « Smart #1 prijs bekend: 428 pk is een koopje!
Volgend bericht: Polestar 3 laat zijn bips zien! Wat vind je ervan? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    28 september 2022 om 12:06

    “het succes van het nieuwe format “

    Ow? Ik vind er geen klap aan, zeker als men op een circuit rijdt met weinig inhaalmogelijkheden. Ik dacht ook wel dat deze opinie een beetje de algemene tendens was.

    Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    28 september 2022 om 12:16

    Ik zie de logica er achter niet, maar het gaat hoogstwaarschijnlijk om geld. De sprintraces zijn in de regel saai en voorspelbaar. Het zijn altijd topteams die winnen, je zal dus zeker iets moeten doen aan het format zodat het leuker wordt om er naar te kijken.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 september 2022 om 14:18

      Dat geldt natuurlijk net zo goed voor de gewone races. Alles wat het spannender maakt (DRS, bandenregels, strafgewichten) maakt het ook minder sportief.

      Login om te reageren
  3. Edge zegt

    28 september 2022 om 12:44

    Wat een geweldig besluit waar niemand op zit te wachten behalve FOM zelf.

    Login om te reageren
    • gekketurbo zegt

      28 september 2022 om 13:16

      Waarschijnlijk levert het meer kijkers op per weekend en dus geld.
      Ze gaan het niet voor de lol implementeren aangezien het natuurlijk ook meer geld kost voor iedereen.
      Op zich ook logisch, want voor de meeste kijkers zijn de eerste paar ronden het leukst om naar te kijken omdat het zo dichtbij elkaar staat, maar het is uiteraard zeer artificieel…

      Login om te reageren
  4. harrie zegt

    28 september 2022 om 13:39

    Ow leuk, nu kunnen we zes keer na het doorgaans saaie sprintrace-je waar niemand echt risico neemt, we wel al precies voorspellen wie de hoofdrace gaat winnen op basis van racepace en bandenslijtage.

    Login om te reageren
  5. cloverleaf zegt

    28 september 2022 om 14:03

    Ik vind quali op vrijdag, sprint op zaterdag en race op zondag leuker dan fp2 op vrijdag. 6 is ook wel mooi, moeten er alleen niet meer worden dan 6. Tevens mag de pubtentelling anders. Wat meer verschil tussen 1,2 & 3.

    Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    28 september 2022 om 14:42

    Alles voor het geld.

    Login om te reageren
  7. gregorius zegt

    28 september 2022 om 17:56

    Voor de fans op het circuit is het leuk.
    Voor de TV kijker is het ook ‘prima’, zeker omdat het lekker kort is. Je hebt er toch weer ene start en de lol van de eerste 3 ronden bij.
    Maar tenzij er een hoop snelle coureurs achteraan moeten starten door straffen; is er weinig inhalen aan.
    En al het inhalen dat in de sprint-race gebeurt (omdat sommige snelle coureurs achter langzamere moeten starten), is inhalen dat niet meer in de hoofdrace gebeurd. Dus het maakt de hoofdrace ook minder leuk.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      28 september 2022 om 19:49

      Precies dat. De sprintrace zou een losse race moeten zijn die extra punten geeft, maar geen invloed heeft op de hoofdrace. En ga dan juist degenen die niet vooraan rijden belonen. Doe het omgekeerd. De nummer 10 krijgt 25 en de nummer 1 krijgt 1 punt

      Login om te reageren
  8. Fruitcake zegt

    28 september 2022 om 19:14

    Nice, meer races = meer actie
    En ik kijk al 25 jaar.

    Login om te reageren
  9. mustang750supersnake zegt

    28 september 2022 om 19:44

    dr waren nog niet genoeg mensen afgehaakt…..

    Login om te reageren
  10. nicolasr zegt

    29 september 2022 om 09:51

    Leuk! Een extra race is altijd mooi. Wat mij betreft doen ze het bij elke GP

    Login om te reageren
  11. Foramen zegt

    29 september 2022 om 10:19

    Mogen ze dan straks wel een motor of drie meer gebruiken of zitten we iedere race met grid penalty’s?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North