• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Abarth 124 Spider vestigt merkwaardig wereldrecord

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 23 oktober 2018 om 17:53 – 42 Reacties

Abarth record


Je moet het maar verzinnen.

Er worden vaker wereldrecords gevestigd dan je zou vermoeden. Enkele maanden geleden, in juli om precies te zijn, vestigde een Britse stuntrijder een merkwaardig record. Deze week erkent de organisatie van Guinness World Records de geslaagde poging pas officieel.

Het record waarover we spreken is niet bepaald gebaseerd op een doorsnee idee dat iedereen zomaar uit de duim kan zuigen. Alastair Moffatt – niet te verwarren met de Schotse auteur – heeft afgelopen zomer met zijn Abarth 124 Spider (rijtest) geprobeerd zo snel mogelijk een zogenaamde ‘figure eight‘ te rijden. Dit deed hij niet eenmaal, maar liefst vijf opeenvolgende keren. Voor het kunstje had de stuntrijder slechts 45,66 seconden nodig. De Brit baande zich in driekwart minuut een handvol keren een weg tussen twee andere 124 Abarth’jes. Afgezien van uitgeschakelde ESP (om met de handrem te kunnen driften) en verhoogde bandenspanning was de auto onaangetast.

Hoewel de Abarth 124 Spider niet per se het meest krachtige of sportieve voertuig is dat je van je hardverdiende centen kunt kopen, bleek de auto zeer geschikt voor de taak. Dit terwijl de 1.050 kg wegende Fiat slechts 170 pk trekt uit zijn 1.4-liter viercilinder. Bij een opgave als deze wordt wel duidelijk dat zijn puike wegligging en lage gewicht zeer van pas komen. Enkel vermogen is niet altijd voldoende om te imponeren.

Abarth record

Ook interessant!

  • Orecchiette! Fiat maakt reclame voor auto die niet gemaakt wordt
  • Bijzondere Abarth sportwagen
    Bijzondere Abarth sportwagen gaat WEL in productie
  • Abarth 695 Esseesse is het zoveelste gelimiteerde bommetje
  • Aanstaande leasetopper speelt hoofdrol in nieuwe Spider-Man
    Aanstaande leasetopper speelt hoofdrol in nieuwe Spider-Man

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

124, 124-spider, abarth, Cabrio, Fiat, record, spider

Vorig bericht: « Hyundai NL tackelt problemen KONA Electric met “tussenauto”
Volgend bericht: Bedrijf betaalt Aston Martin 23 miljoen, gaat nieuwe Vanquish maken »

Lees Interacties

Reacties

  1. vonklausenburg zegt

    23 oktober 2018 om 17:51

    Ik heb gisteren het wereldrecord ‘koffiezetten in de ochtend’ verbroken met 0.025 seconden. Het vorige record was in handen van mijn collega Bram. Echter, sinds Bram een Prius rijdt is zijn reactietijd langzamer geworden.

    Het record biertapper is nog wel in handen van mijn collega.

    OT: Geinig hoor, maar heerlijk nutteloos weer!

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      23 oktober 2018 om 18:12

      @vonklausenburg: proficiat! Ik heb vorige week het wereldrecord figuurkakken gebroken, mede dankzij mijn haast perfecte portret van Silvana Simons

      Login om te reageren
      • wolfssjrd zegt

        23 oktober 2018 om 18:15

        @bierbuik: op het randje(?)

        Login om te reageren
        • bierbuik zegt

          23 oktober 2018 om 18:16

          @wolfssjrd: neenee hij lag keurig in de pot

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        23 oktober 2018 om 18:22

        @bierbuik: “liefde gaat door de maag” zeggen ze, maar als het zelfs door de darm gaat moet het wel ware liefde zijn.

        Login om te reageren
      • momo zegt

        23 oktober 2018 om 20:13

        @bierbuik: Ow… hebben we hier op AB ook de mensen die Sylvana het leven zuur hebben gemaakt?

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          23 oktober 2018 om 20:52

          @momo: Daar heeft ze helemaal geen hulp bij nodig, dat kan ze namelijk prima zelf.

          Login om te reageren
    • toyotaprius zegt

      23 oktober 2018 om 21:49

      @vonklausenburg: ja wij Prius rijders zijn gewoon te relax.

      Login om te reageren
      • vonklausenburg zegt

        24 oktober 2018 om 00:29

        @toyotaprius: Zeer zeker, alle clichés zijn waar. Sterker nog: alle clichés vallen alleszins mee met de werkelijkheid!

        Login om te reageren
  2. harrie zegt

    23 oktober 2018 om 18:00

    Dit is de nieuwe benchmark, Ringtijden zijn zooooo 2017.

    Login om te reageren
  3. jpoers zegt

    23 oktober 2018 om 18:06

    En nu met een caterham r500, donkervoort gto, ariel Atom?

    Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    23 oktober 2018 om 18:11

    Een nieuw record?

    Met mijn MG-F heb ik van het voorjaar ook zoiets gedaan, maar dan gewoon midden in de drukke ochrendspits op de snelweg met zo’n 130 km/u. Was binnen een halve minuut klaar, inclusief het licht uitzetten van een lantaarnpaal van de Shell.

    Waren alleen niet zulke perfecte achtjes, maar voor een amateur als mij zeker niet slecht.

    Login om te reageren
    • fapfap zegt

      24 oktober 2018 om 09:20

      @moveyourmind: Met een MG-F kan iedereen dat

      Login om te reageren
  5. autospotterkerkrade zegt

    23 oktober 2018 om 18:33

    Ik vraag me af hoe snel een senna dat zou kunnen

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      23 oktober 2018 om 18:39

      @autospotterkerkrade: ligt er aan, als je de tijd meerekent dat ze hem op moeten graven gaat het gewoon echt niet lukken.

      Login om te reageren
      • bmwfreak038 zegt

        23 oktober 2018 om 18:47

        @2wheeler: Ook die is op het randje..

        Login om te reageren
        • 2wheeler zegt

          23 oktober 2018 om 18:59

          @bmwfreak038: scheelt wel weer graafwerk…

          Login om te reageren
        • lippie zegt

          24 oktober 2018 om 07:42

          @bmwfreak038: zeur niet zo. Dat is gewoon grappig

          Login om te reageren
          • bmwfreak038 zegt

            31 oktober 2018 om 20:45

            @lippie: ik heb niet gezegd dat hij niet grappig is..

            Login om te reageren
      • vfv001 zegt

        23 oktober 2018 om 18:55

        @2wheeler: Haha!

        Login om te reageren
  6. sameshitdifferentday zegt

    23 oktober 2018 om 18:52

    Zo kan iedereen een wereldrecord zetten!! Iets leuk verzinnen of het boek erbij pakken en iets zoeken wat je beter denkt te kunnen.

    Login om te reageren
  7. 123bat zegt

    23 oktober 2018 om 18:56

    En nu met een Xantia Activa!

    Login om te reageren
    • mout zegt

      23 oktober 2018 om 19:25

      @123bat: Heerlijk, ik zie het helemaal voor me :-)
      Een Xantia Activa heb ik nooit gereden, maar wel XM en BX. Alleen al die handrem die je met de voet bedient maakt het leuk.
      Overschat trouwens niet wat Activa doet tegen bodyroll.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        23 oktober 2018 om 19:34

        @mout: dat was ook de reden waarom hij hem noemde denk ik. Gezien de hoogste snelheid in een elandtest tot nu toe (bedankt @willeme voor een nieuw nutteloos feitje dat ik mijn getergde collega’s aan hun neus kan hangen!)

        Login om te reageren
        • tjorque zegt

          23 oktober 2018 om 22:28

          @gulli: lekker collega’s pesten met feitjes die ze niet interesseren…heerlijk! Doe ik ook graag!

          Login om te reageren
      • sabrerator zegt

        23 oktober 2018 om 22:47

        @mout:
        De Xantia heeft een gewone handrem. Op de voorwielen. De BX ook.
        De XM had een voetbediende versie.

        Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      23 oktober 2018 om 22:45

      @123bat: dat wordt dan een tweede record, want je moet dat dan achteruit doen. Handrem op de voorwielen…

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        24 oktober 2018 om 11:49

        @sabrerator: en prima driften met FWD in de achteruit, dan heeft ie zelfs achterwielbesturing yo!

        Login om te reageren
  8. Frenkyboy zegt

    23 oktober 2018 om 19:02

    Ik blijf het een leuke auto vinden

    Login om te reageren
  9. citroenvisa zegt

    23 oktober 2018 om 19:18

    “slechts 170pk”. Bizar dat men dat tegenwoordig “slechts” noemt. Het is exact dubbel het vermogen van mijn auto en ook die komt prima mee.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      23 oktober 2018 om 20:55

      @citroenvisa: “Slechts” 1040kg vind ik ook tamelijk bizar. Dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo licht…

      Login om te reageren
      • frederik zegt

        23 oktober 2018 om 21:49

        @lekbak: Het is toch ongeveer het vermogen en gewicht van een vroege 911S. Die staat toch wel bekend als een snelle en lichte auto.

        Login om te reageren
      • Onehp zegt

        24 oktober 2018 om 11:58

        @lekbak: veel auto’s van vroeger zijn ook zwaarder dan je denkt, toen was er geen eu norm met zelfs het gewicht van een bestuurder bij de opgave, nee je kreeg het gewicht met 12″ velgen met 125 brede banden die niemand kocht, interieur helemaal kaal, zonder lak op de bumpers, geen olie in de motor, ja zelfs de rechterspiegel hadden ze gesloopt, enz. Met als gevolg dat men denkt dat auto’s vroeger lichter waren, maar als je ze naast een moderne auto zet in dezelfde grootte en enigszins vergelijkbare motor – en met een rolkooi zodat je dak niet inklapt van zodra een duif op het dak gaat zitten, wegen ze toch mooi meer hoor. Zo.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          24 oktober 2018 om 15:50

          @onehp: Auto’s die bekent stonden in de jaren ’70 en ’80 als een zware tank, zoals een Mercedes of dikke volvo stationwagen wegen nog geen 1400 kilo rijklaar. Dat is hetzelfde als een golfje diesel van nu. Een vergelijkbare auto in formaat is echt aanzienlijk zwaarder. En dan ben ik natuurlijk niet volledig onredelijk door te eisen dat ze net zo veilig en luxe moeten zijn. Dat zijn ze niet, en zullen ze nooit worden.

          Login om te reageren
          • Onehp zegt

            24 oktober 2018 om 15:59

            @lekbak: we hebben het hierover al eens gehad, met je Mercedes die inderdaad licht is :)
            Maar ik doe graag de oefening nog eens. Benoem die Volvo (model, motor) eens, en dan kijken we wat we kunnen vinden…

            Login om te reageren
    • tjorque zegt

      23 oktober 2018 om 22:32

      @citroenvisa: ach “we” zijn tegenwoordig teer teer tering rot verwend!
      200-300-400-… pk allemaal doodnormaal. Binnenkort wordt 1000pk al gewoontjes.
      (En dat dan om lekker in de file te staan.)

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      24 oktober 2018 om 08:27

      @citroenvisa: Vergelijk even de verhoudingen van de versnellingsbak, en je ziet meteen waar de helft van die extra PK’s gevoelsmatig weer verloren gaan.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        24 oktober 2018 om 15:56

        @karhengst: Welnee. Die pk’s merk je niet meer omdat ze veel te hoog in de toeren zitten. Vroeger hadden al die motortjes maar 2 kleppen per cilinder en waren ze bij 5500rpm al uitgescheten. Een 16 klepper heeft meer vermogen maar minder koppel (en dus vermogen) onderin. Mijn enigszins moderne focus (1.6, 100pk) begint pas bij 3000rpm iets te doen en komt pas los bij 4500rpm. Ik heb een oude mercedes in de schuur staan die zwaarder is en maar 109pk heeft. Redelijk lange versnellingen want 4bak. Maar die heeft meer dan genoeg kracht, die heeft namelijk ook vermogen onder in de toeren.

        Maarja, we hebben allemaal zo’n 16v want dan staat er een hoger getalletje in de folder. En men zegt dat ze efficienter zijn, wat helemaal niet waar is als je onder in de toeren zit. En iedereen wil graag onder in de toeren zitten in een gewone personenwagen.

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          24 oktober 2018 om 17:44

          @lekbak: tja, beetje moderne motor heeft vandaag een turbo, dat weten we allemaal, maar weten we ook dat zelfs een basis 1.0 torretje tegenwoordig variabele kleppentiming heeft? Weg nadelen 16v, of in dit geval, 12v…

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            24 oktober 2018 om 18:14

            @onehp: Een turbo word pas wakker bij als je heeeel veel geluk hebt 1500rpm, en vaak rond de 2000rpm of nog later. Maar ondertussen ligt er wel een 1.0 in een golf of focus van 1300kg. Bij elke drempel of afslag in de bbk terug naar de 1, leuk hoor…

            En de variabele kleptiming heeft niet eens elke motor. Als ze het wel hebben dan is het vaak een modern hok met downsize torretje. Met diezelfde turbo die net niks doet in een zware auto. Dan is die luie 2.0 echt prettiger hoor. Wat comfort betreft is er niks beter dan veel inhoud met relatief weinig vermogen. En het verbruikt in de praktijk ook nog eens hetzelfde of minder (geblazen motoren zijn onzuiniger als je het vermogen aanspreekt, dus altijd in de praktijk).

            Login om te reageren
            • Onehp zegt

              24 oktober 2018 om 18:31

              @lekbak: nja, vroeger was het… zeker niet slecht, maar ik vind de meeste 1.0 heerlijk rijden, de turbo is zo klein, die doen lekker mee van erg lage toeren. Dat zogenaamde turbogat nooit als een probleem opgevat. 1.0 ecoboost en 1.0 tsi. Vooral die laatste merk je eigenlijk niet dat het een klein turbotje is, zo stil, elastische en snel genoege respons heeft dat.

              Login om te reageren
              • lekbak zegt

                24 oktober 2018 om 19:03

                @onehp: Ik word gillend gek als zo’n motor aan een handbak zit, soms vrij letterlijk. Aan een automaat heb ik er geen moeite mee.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North