• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hyundai NL tackelt problemen KONA Electric met “tussenauto”

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 23 oktober 2018 om 17:02 – 29 Reacties


Alles voor de consument.

Door de enorme populariteit van Tesla is het geen verrassing dat iedere stap die het bedrijf zet groot uitgelicht wordt – ongeacht of er een hoge nieuwswaarde aan is verbonden. De productie- en distributieproblemen die de Amerikaanse autofabrikant heeft gekend zijn dan ook veelbesproken. Dit betekent echter niet dat andere autofabrikanten soortgelijke problemen kunnen ontwijken. Hyundai, bijvoorbeeld, heeft momenteel grote problemen met het leveren van de volledig elektrische KONA.

Deze problemen zijn ongetwijfeld bij de meeste mensen onder de radar blijven vliegen, maar zij die een bestelling hebben gedaan bij de Koreaanse autofabrikant zullen zeer zeker op de hoogte zijn van de ontwikkelingen. Recentelijk schreven wij op zusterwebsite Groen7 dat de productie van de KONA Electric steeds verder aan het teruglopen was en inmiddels heeft dit zich vertaald in leveringsproblemen.

In de afgelopen maanden is de productie van de KONA Electric dusdanig teruggelopen dat Nederlandse klanten die momenteel op hun auto zitten te wachten, tegen een leveringstijd van meer dan 12 maanden aan zitten te hikken. Op verschillende fora kwam dankzij kopers van de KONA Electric aan het licht dat dealers zelfs wachttijden van 14 maanden hadden bevestigd. Afgezien van het feit dat men nu meer dan een jaar moest wachten op hun nieuwbestelde auto, was een groot probleem in dit verhaal de onduidelijkheid van Hyundai. Het merk kon niet zeggen waarom de levering van de auto met zoveel maanden werd uitgesteld.

Het vermoeden is dat ook Hyundai last heeft van de grote mate waarin autofabrikanten accupakketten bestellen. Het lijkt erop dat de accufabrikanten de enorme vraag niet bij kunnen benen. Hierdoor komen de autofabrikanten vervolgens in de problemen, daar zij wel gewoon bestellingen blijven accepteren. Zodoende kan Hyundai niet geheel vlekkeloos voldoen aan de vraag naar de KONA Electric, die relatief populair is maar wereldwijd onevenredig gedistribueerd wordt. Ongeveer de helft – zo niet meer – van de geproduceerde exemplaren blijft bijvoorbeeld in het thuisland achter.

Om zijn klanten niet helemaal van een koude kermis thuis te laten komen, heeft Hyundai Nederland vandaag laten weten de gedupeerden tegemoet te komen. Zij die snel een elektrische Hyundai willen rijden, kunnen nu bij het merk terecht voor een volledig elektrische of hybride IONIQ als “pragmatisch alternatief”, zo schrijft het merk vandaag. De IONIQ (video) is momenteel namelijk wél leverbaar. Hyundai laat tevens weten dat korte (private) leasecontracten bespreekbaar zijn voor zij die eigenlijk de B-segmenter willen hebben.

Daarnaast probeert Hyundai de productie in de tussentijd natuurlijk op orde te krijgen. Tegelijkertijd heeft de fabrikant alle uitstaande, vertraagde orders alsnog aan Nederland toegewezen, in een poging de achterstand tegen het einde van het jaar in te halen.

Ook interessant!

  • AB-presentator spot retedikke Hyundai Kona
  • Dit is de Hyundai Kona N!
  • Hyundai Kona N met 280 pk eindelijk officieel
  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Elektrisch, Hyundai, ioniq, kona

Vorig bericht: « “Red Bull doet in 2019 mee om de titel”
Volgend bericht: Abarth 124 Spider vestigt merkwaardig wereldrecord »

Lees Interacties

Reacties

  1. torsen zegt

    23 oktober 2018 om 17:10

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. flutterby zegt

    23 oktober 2018 om 17:11

    De Ioniq is een leuke auto om in te rijden, al hebben de voorbanden het zwaar doordat het gewicht te ver naar achter ligt. Grootste minpunt blijft het uiterlijk..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 oktober 2018 om 18:52

      @flutterby: gewicht te ver naar achteren? Dat zou dan toch de achterbanden meer belasten?

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        23 oktober 2018 om 18:54

        @mashell: de voorwielen hebben het zwaar door gebrek aan grip.

        Login om te reageren
        • lotuselises2 zegt

          23 oktober 2018 om 20:16

          @flutterby: de voorwielen hebben het dus licht

          Login om te reageren
          • lekkaah zegt

            23 oktober 2018 om 22:32

            @lotuselises2: ze moeten harder werken voor grip

            Login om te reageren
          • flutterby zegt

            24 oktober 2018 om 08:49

            @lotuselises2: Er zitten geen lampen in hoor.

            Login om te reageren
  3. dijan zegt

    23 oktober 2018 om 17:16

    Gisteren maakte Audi bekend dat deze 1 maand later kwam en meteen opmerkingen van diverse bashers dat het met sjoemelen te maken had. En wat is dit ? Levertijden van 14 maanden? Niet normaal.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      23 oktober 2018 om 17:35

      @dijan: Als je het mij vraagt, ik denk dat Hyundai ook gewoon aan het sjoemelen is.

      Alleen hebben ze daar veel minder ervaring mee dan bij Audi, vandaar dat de vertraging bij de Koreanen veel langer is.

      Login om te reageren
    • fouadski zegt

      23 oktober 2018 om 17:41

      @dijan: laat het los. Dit ga je nooit winnen. De anti-brigade is zeer actief op AB.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      23 oktober 2018 om 17:47

      @dijan: omdat de Kona sinds introductie al een jaar levertijd heeft. Kia/Hyundai kan niet aan genoeg cellen komen en in de Ioniq gaan niet eens de helft.

      PS: dit is niet uniek, alle fabrikanten hebben hier laat van. Zelfs Tesla heeft hierom de “mid-range” geïntroduceerd (meer Model 3 leveren met zelfde aantal cellen), maar zo geïnformeerd raak je niet via semi-clickbait artikelen.

      Login om te reageren
      • bugboy zegt

        23 oktober 2018 om 23:51

        @flutterby: Tesla levert juist de long-range modellen uit. Die hebben juist mee cellen per auto. De reden daar is dat dit de auto is met de meeste marge en Tesla kan de centen goed gebruiken. Tesla is één van de weinige (wellicht zelfs enige) autoproducent die zelfs zijn accu’s maakt. Daarbij kan Tesla met minder kobalt per kWh toe. Die combi maakt dat Tesla wel auto’s kan bouwen (maar zullen ook niet heel veel verder kunnen opschalen).

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          24 oktober 2018 om 08:50

          @bugboy: volgens mij heb je een nieuwsbericht gemist over de mid range model 3.

          Login om te reageren
    • mout zegt

      23 oktober 2018 om 19:20

      @dijan: Is het zo ongebruikelijk dat een model dat zo’n vernieuwing voor een merk betekent als de Kona electric levertijden van meer dan een jaar kent? Voor pakweg de Volvo XC40 heb ik vergelijkbare tijden horen noemen. Net als zowel bij de eerste als bij de tweede Ampera, of bij elke Tesla tot nu toe.

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        24 oktober 2018 om 00:25

        @mout: ccx en pagani hebben nog behoorlijk langere levertijden. En daarover hoor je ook nuemand klagen!

        Login om te reageren
  4. krisp zegt

    23 oktober 2018 om 17:25

    Zoals ik al eerder heb gezegd: de grootste belemmering voor de omschakeling naar EV’s zijn de fabrikanten zelf en hun toeleveranciers. Bouw een nette, goed geprijsde EV zoals Hyundai doet en ze verkopen als warme broodjes. Tesla liet het ook al zien met de model 3.

    Gelukkig wordt er veel productiecapaciteit voor batterijen bijgebouwd. Niet genoeg, maar wel veel: http://www.visualcapitalist.com/china-leading-charge-lithium-ion-megafactories/

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 oktober 2018 om 18:25

      @krisp: waar we voor de olie afhankelijk zijn van het midden oosten worden we voor de batterijen afhankelijk van China. Is dat wel een verstandige strategie?

      Login om te reageren
      • pramm zegt

        23 oktober 2018 om 18:38

        @mashell: zoals Merkel al heeft aangegeven missen we in de EU de boot als we zelf geen kennis opdoen en fabrieken voor batterijen bouwen. Helaas zijn de eu autobouwers niet wakker geworden.

        Login om te reageren
      • mikje90 zegt

        23 oktober 2018 om 18:42

        @mashell: nee, maar het is wel goedkoop. En dat is waarschijnlijk het belangrijkste argument achter deze strategie.

        Login om te reageren
      • fouadski zegt

        23 oktober 2018 om 18:46

        @mashell: hoezo afhankelijk van het midden-oosten. Als de Arabieren het niet willen verkopen gaat de usa het met geweld voor je halen.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          23 oktober 2018 om 18:53

          @fouadski: als dat geen bewijs voor de afhankelijkheid van olie uit het Midden-Oosten is dan weet ik het ook niet meer.

          Login om te reageren
        • lotuselises2 zegt

          23 oktober 2018 om 20:20

          @fouadski: aan de Amerikaanse staatsschuld te zien valt het rendement van die “olie”-oorlogen nogal tegen. Maar het is populair om te zeggen.

          Login om te reageren
          • fouadski zegt

            23 oktober 2018 om 20:40

            @lotuselises2: ik heb nergens getypt dat de oorlog voor olie winstgevend is. Of wil jij zeggen dat de oorlogen in het midden-oosten er voor gaan zorgen dat daar democratie gaat komen?

            Login om te reageren
            • lotuselises2 zegt

              23 oktober 2018 om 23:15

              @fouadski: nee dat wil ik niet zeggen

              Login om te reageren
  5. Esprit_de_Flandre zegt

    23 oktober 2018 om 20:54

    Tja, nieuwe technologie, niet gemakkelijk hé.

    Vreemd dat niet iedereen over elkaar rolt om te verkondigen dat Hyundai over 6 maand failliet zal zijn…

    Login om te reageren
  6. frank2b zegt

    23 oktober 2018 om 21:37

    …. wedden dat Hyundai over zes maanden failliet is …

    Login om te reageren
  7. shalomleon zegt

    23 oktober 2018 om 22:38

    Tja heeft Tesla toch goed bedacht. Eerst zorgen dat je de grootste accu leverancier word en dan pas met een auto komen

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 oktober 2018 om 08:02

      @shalomleon: en ze hebben ook nog het beste net van snelladers.

      Login om te reageren
  8. spidynl zegt

    24 oktober 2018 om 09:11

    Dit zat er helaas aan te komen.
    De hyundai ioniq is een goede elektrische auto. Je moet van de vormgeving houden, technisch prima en zuinig.
    Zie: https://youtu.be/inAQNHKhcrA

    Tesla heeft de sterkste partner en productie van accu’s in handen.
    Zie: https://www.autobahn.eu/3676/wat-we-weten-over-tesla-s-nieuwe-2170-batterij-in-de-model-3/
    De huidige batterij tech is 30% efficiënter.
    Al deze ‘productie’ problemen heeft Tesla al gehad. Alleen had Tesla ze bij hun enige leverancier en partner Panasonic en heeft de accu wereldproductie verhoogd in de gigafactory.
    Alle huidige autofabrikanten zijn wakkergeworden en hebben ingezet op elektrische auto’s alleen geen van allen heeft de accu productie capaciteit zoals Tesla dat momenteel heeft en aan het uitbouwen is.

    Toen iedereen zo hard Tesla aan het flamen was waren ze bezig om een ingecalculeerde vluchtheuvel te nemen waarvoor ze de beste kaarten in handen hadden.

    Deze vluchtheuvel moet iedere fabrikant nu gaan nemen alleen zonder goede kaarten in handen te hebben. Er is maar één beperkte accu productie wereldwijd…

    Ik hoop dat dit tot een goed einde gaat komen want EV’s zijn een goede ontwikkeling.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North