ABT geeft Audi SQ7 TDI schandalig veel vermogen

Auteur: , 52 Reacties

Voor u verder leest eerst even dit muziekje opzetten aub

Op dit moment is de Audi SQ7 TDI (rijtest) de op één na sterkste diesel die je nieuw kunt kopen (en een van de duurste), de Porsche Panamera 4S Diesel heeft met 440 pk precies vijf olieslurpende paardjes meer in de stal staan. Dat beide auto’s elkaar qua vermogen niet veel ontlopen is overigens niet vreemd, de blokken zijn in de basis namelijk krek eender.

Daar waar de standaard SQ7 zijn meerdere moet erkennen in de Porsche, kan de door ABT getunede SQ7 het gevecht met opgeheven vizier aan. Dankzij een krachtkuur is de Audi nu goed voor 520 pk en 970 Nm (+70 Nm). Dat luchtweerstand bij dergelijke vermogens een grote rol gaat spelen bewijst de marginaal snellere 0-100-tijd: 4.6s voor de ABT versus 4.8s voor het origineel. Daarmee is de SQ7 nog altijd nipt langzamer dan de Porsche, die de 100 nog eens 0.1 seconden sneller op de klok heeft staan.

Voorts monteert ABT ook haar Active Sound System, dat een diesel moet laten klinken als benzine V8. Niet bepaald nodig, want de SQ7 is van zichzelf al behept met een fijne V8-sound. Als je je oor bij de uitlaat houdt, dan is het vooral je neus die verklapt dat het een diesel is…



52 reacties

gaat niet helemaal goed met de foto’s dames.. ze staan onderelkaar
@soulmaster: Ik dacht al dat het aan mij lag. Het probleem lijkt zich overigens alleen voor te doen als ik ingelogd ben. Wanneer ik uitgelogd ben werkt de gallery naar behoren, maar dan zit ik weer met die advertenties die ik nu niet hoef te zien omdat ik premium-lid ben.
Ik vind hem er zo in het zwart wel erg dik uitzien! In tegenstelling tot die witte van de rijtest…
@mzonneveld: Klopt, en deze is gelukkig ook niet zo schandalig ordinair verlaagd.
Meh dan liever een Tesla Model X. Maakt gehakt van dit soort spul én ruikt naar niets.
@fijnkonijn: maar ziet er niet uit. Heb je dat ding al eens in real life gezien? Totaal absurde proporties
@camber24: yep maar ongelovelijk praktisch. Bizar veel ruimte. Net als een Fiat Multivla ;-)
@fijnkonijn: Liever elektrisch dan een V8? Volgensmij hoor jij niet op Autoblog…
@mzonneveld: Elektrischrijden is de toekomst.
@Donstil: dus laat ons nu nog wat genieten van niet-elektrische motoren :-)
@mzonneveld: niet alles draait om de motor
@mzonneveld: wanneer vertrek jij?
Is nog steeds een auto een tesla….
@mzonneveld: niet liever het één of het ander. Ik waardeer beide even veel. Een tegenstrijdigheid waar jij maar moeilijk me om kan gaan :-)
@fijnkonijn: Liever een dragracer dan een Model X. Of waren we geen onvergelijkbare auto’s vergelijken?
@mikkeloentje: een Model X is niet onvergelijkbaar met een Q7, Volvo XC90, X5, Benz SUF. Deze wagens zitten in het zelfde Marktsegment. Alleen de aandrijving is anders.

Een Model X is echter veel sneller en dat is iets waar types als jij de schijt van krijgen toch?

@fijnkonijn: Types als ik? Vriendelijke vriend, ik heb in al de auto’s die jij noemt proefgereden. Ook die Model X en het is totaal niet te vergelijken met de SUV’s die jij opnoemt. En uiteindelijk ben ik ook niet voor de Model X gegaan, want tja types zoals ik hebben genoeg aan 373pk ;)
@mikkeloentje: wanneer heb je de Model X testgereden?
@fijnkonijn: Ergens begin/midden augustus, voor de rest nog nietszeggende vragen voor me?
@mikkeloentje: was geen nietszeggende vraag. Het was een vraag.
@fijnkonijn: Een echte auto liefhebber hoor ik wel..
@kennone: yep een rasechte. Mijn hele leven al. Ik hou van een gorgelende V8 maar ook van een bloedsnelle, mooie EV.

Voor jou lijkt dat een tegenstrijdigheid waar je maar moeilijk mee om kan gaan…
@fijnkonijn: Model X is naar mijn mening de Fiat Multipla onder de elektrische auto’s. Een in elkaar gedrukte Model S, dat is waar die ook wat weg van heeft. Leuk die sprint tijden, daar zoek ik ook echt altijd mijn auto op uit.
@unknown234: noem dan de X6 en dat andere gedrocht van Mercedes even. You know, voor de volledigheid ;-)
@fijnkonijn: je moet maar eens de ervaringen lezen over tesla! Vreselijk rumoerig boven 100km per uur en een hoop rammelt in de auto! En na 150km mag je blij zijn dat je een vw polo bij kunt benen.Chinese zooi tesla
@kermit123:
Niks van dit alles herken ik.
De Tesla van mijn ouwe man houdt zich karig. Enkel problemen met de deuren, die mooie uitschuivende deurhendels weigeren wel eens en één laadkabel heeft de geest gegeven (uiteraard gratis opgelost voor Tesla). Maar dat stelt echt helemaal niks voor met de problemen die hij met zijn BMW 5 en Audi A8 heeft ervaren……
@kermit123: ik rijd al 2.5 jaar, en intussen 90000km rond in mijn Model S zonder problemen. Ik kachel van Zwitserland naar Nederland, Duitsland en Denemarken zonder problemen. Goddelijke autobahncruiser.

Tip: Ik zou me minder naar “verjaardag verhalen (een vriend van een vriend van een oom heeft een Tesla en het is een rukding)” luisteren. Het valt me steeds weer op dat het luidste boe-geroep van mensen komt die totaal geen ervaring met Tesla’s hebben. Allemaal “horen van”.

Onderzoeken van verschillende consumentenbonden e.d. laten zien dan 98% van Teslarijders tevreden zijn en 97% zou er weer een kopen de volgende keer.

Nou jij weer, professor “horen van”…
@fijnkonijn: het zijn geen verjaardagsberhalen! Je kunt het verhaal terug vinden op autoweek onder ervaringen Tesla rijders! Dus het is geen onzin of dat ik het verzonnen heb! Het zijn je eigen collega Teslarijders die het vinden dat de auto een hoop herrie maakt en dat een Audi veel stiller is! Tja je zult ermee moeten dealen jongen! Duitsers zijn veel beter in automaken! Dan had je maar een duitser moeten kiezen ipv een auto die in brand vliegt
@kermit123: het zit je wel hoog he. Zo erg dat je twee keer (bijna) het zelfde post.

Yoda zou zeggen: the butthurt is strong with this one.
@fijnkonijn: het zjjn geen verjaardagsverhalen! Lees maar eens op reviews Tesla ervaringen! Je collega’s die ook tesla rijden hebben het geschreven ! Ik heb het niet verzonnen! En dat die bak rammelt tja het is geen duitser! Dan had je maar een duitser moeten nemen veel meer kwaliteit ! Duitse auto vatten geen vlam
@kermit123: nee Duitse auto’s exploderen whahaha
Teringjezus, wat dik!

Heeft eigenlijk nog steeds niet de charme van de Q7 V12 TDI, maar man zo kan ik er absoluut geen nee tegen zeggen
Het zullen je longen zijn die je na enige tijd nog verklappen dat je neus bij een roetpijp hing. Mocht je geen klaplong hebben gekregen van VAG.
Het Amerikaanse alternatief voor Audi’s little Pfantzerwagen is veel beter…. én degelijker…. én stoerder…. én ruikt lekkerder….

https://youtu.be/p3_k9xe3w3g

Lach je de Duitsers keihard uit met hun neppe synthesizer V8 geluid.
Het is voldoende maar niet schandalig veel.
We leven niet meer in 1995.
K breng hem wel naar JD….
Normaal ben ik niet zo voor ABT-kuren en opsmuk maar voor ene keer maak ik graag een uitzondering wat een dikke wagen is het geworden zeg! Me likey!
@misterdrogba: Dit is gewoon het standaard uiterlijk van de sq7, op de velgen en wat logo’s van ABT na.
Urgh weer die lelijke vierkante uitlaten.
Al draagt een aap een gouden ring ….
Staat dat kreng nou scheef (foto 3), of ligt dat gewoon aan de vrijdagmiddag/avondborrel?
Dat heeft Hans Jurgen ABT weer mooi voor elkaar.
Ziet er lekker dik uit zo!
Veel extra topvermogen met enkel een box…
Ultieme Europese Interceptor
Dat komt merkwaardig veel overeen met het koppel van een flinke tractor.
Een chip van een R8 V10+ erin en je hebt 620pk! Of werkt het zo niet?
@cossiekiller: nee zo werkt dat niet.
ik zou um standaard laten, die 0.2 sneller naar de 100, nou jammer dan.
Wat als je de Porsche diesel naar ABT brengt ?
@riri: Dan krijg je een Porsche diesel van ABT.
Overigens is het gewoon een Audi blok.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).