• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

ABT RS-Q3 Sportback is géén homologatiespecial

Auteur: willeme, gepost 14 mei 2020 om 13:26 – 14 Reacties

Hoofdfoto ABT RS-Q3 Sportback

Met de nieuwe ABT RS-Q3 Sportback proberen de Duitse tuners een link te leggen met Group B rallymonsters. Right…

Toen ondergetekende nog een kleine Willempie was, waren er een paar auto’s waar ik sneller melk van ging drinken. Iedereen houdt van auto’s uit zijn jeugd, maar monsters als de Audi quattro, Ford Sierra RS Cosworth en Lancia Delta Integrale stonden (en staan!) hoog op mijn fictieve verlanglijstje.

Homologatie-auto’s

Dat waren volbloed homologatie-auto’s met om en nabij de 200 pk, soms wat meer. Met een beetje kietelen kon je er wel 300 pk uithalen. Dat was toen ongehoord. Daar moest ondergetekende even aandenken toen het volgende PB op de mat plofte: ABT heeft de RS-Q3 Sportback nog wat sterker gemaakt.

Achterzijde

Kortsluiting

Met die auto probeert ABT de link te liggen tussen RS-Q3 en de Quattro S1. Dit zorgt voor ernstige kortsluiting in de bovenkamer. Want er worden bij deze auto een paar positieve items met minder positieve dingen gemixt. Laten we beginnen met alles wat er gaaf is aan de ABT RS-Q3 Sportback.

Vijfcilinder

Ten eerste moeten we de motor benoemen. De vijfcilinder is een van de gaafste motoren van het moment. Ten eerste vanwege de specificaties: met 400 pk is deze motor in standaard-trim meer dan krachtig genoeg. De beschikbare 480 Newtonmeters zijn bijna over het gehele toerenbereik beschikbaar. Daarbij klinkt de motor geweldig, alsof je een aflevering van Blik op de Weg zit te kijken, eh, luisteren. Alleen de licht ironische stem van Leo de Haas moet je er zelf bijdenken.

  • ABT RS-Q3 Sportback
  • ABT RS-Q3 Sportback

285 km/u

De motor is in dit geval opgepept naar 440 pk, 10% meer dus. Dat heet ABT weten te bereiken door de AEC (ABT Engine Control) unit te gebruiken. Deze bypass module (wat het feitelijk is), zorgt ook voor extra koppel: 520 Nm. Qua prestaties is er absoluut geen reden tot klagen. Van 0 naar 100 km/u accelereren is in 4,3 seconden achter de rug! Op een lege Autobahn kun je 285 km/u aantikken. Dat is gewoon indrukwekkend.

Zijkant

Wielen

Helaas doet ABT verder niet zoveel aan de RS-Q3. Nu is ABT typisch zo’n tuner die gedurende de looptijd van een model met meer en meer onderdelen op de proppen komt zetten, maar je kunt nu kiezen voor een chip en heel erg veel verschillende wielen in 20” of zelfs 21”. Dat klinkt heftiger dan het is, bij Audi is 20” standaard en 21” optioneel. Kwalitatief zijn het uitstekende velgen, maar esthetisch zien ze er uit alsof ze rechtstreeks uit een Moldavische Autostyle-gids uit 2009 komen.

Wielen

Bedenking

Dan nu een kleine bedenking bij de ABT RS-Q3 Sportback. Het is natuurlijk volkomen begrijpelijk dat ABT Sportsline met spulletjes komt voor deze auto: ze zijn erg populair. Het is wel jammer, dat in tijden dat auto’s met een leuke benzinemotor telkens schaarser worden, een mode-auto als de Q3 Sportback voorzien is van een van de lekkerste motoren van het moment. Hopelijk komt de motor terug in de nieuwe RS3 Sedan. Dan mag ABT zich daarmee gaan bemoeien.

ABT RS-Q3 Sportback

De onderdelen zijn per direct leverbaar.

Ook interessant!

  • nieuwe gave lakken
    Nieuwe gave lakken voor dikke kleine Audi's
  • Koop een jong gebruikte Audi van een Real Madrid speler
  • B&B RS Q3
    B&B RS Q3 is een onopvallend monster met 593 pk
  • Kies maar: 3x ABT Audi RS

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

abt, Audi, q3, quattro, rs-q3, tuning, velgen

Vorig bericht: « Nóg een breek: Carlos Sainz naar Ferrari!
Volgend bericht: Enorme Jeep met 1.3 motor vervangt Alfa Romeo »

Lees Interacties

Reacties

  1. badboybrady zegt

    14 mei 2020 om 13:46

    Mini urus

    Login om te reageren
  2. JanJansen zegt

    14 mei 2020 om 14:10

    Kunnen ze niet iets aan dat gewicht doen ipv het vermogen?
    Je kunt als je obees bent een elektrische scooter kopen, maar je kan ook gewoon afvallen.

    Login om te reageren
    • dutchmugs zegt

      14 mei 2020 om 15:09

      nee

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        14 mei 2020 om 17:30

        @dutchmugs: je kunt niets aan je overgewicht doen?
        Mijn buurvrouw heeft nog een scooter te koop. Ze is die van haar ontgroeid. De zitting is een beetje breed geworden maar als je goed door eet dan past hij vanzelf.

        Login om te reageren
  3. berlinetta zegt

    14 mei 2020 om 14:12

    Ondanks dat ik geen fan ben van crossovers en ook niet per se een Audi-liefhebber ben, vind ik het best een geslaagde auto. Tuurlijk, een RS3 sedan lijkt me veel gaver, maar ik kan wel begrijpen waarom mensen dit kopen.

    En die motor is en blijft hemels. Zonde dat Audi die niet in meer modellen legt. Een R8 met vijfcilinder had ik gaaf gevonden. Beetje tunen tot ongeveer 550 pk, RWD en een handbak.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      14 mei 2020 om 14:41

      Zeker een gemiste kans. Beetje de Lotus Esprit waar we al zo lang op wachten, maar dan degelijk gebouwd.

      Login om te reageren
  4. autosiast zegt

    14 mei 2020 om 14:13

    Velgen zijn in mijn beleving een kloon van een Mercedes velg? Niet mooi..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 mei 2020 om 16:04

      Ze stonden in 2009 in de Autostyle gids in Moldavië. Dat is ook waar de AMG styling vandaan komt (ze weten daar in Moldavië gewoon het beste wat de meest pure zigeuner en kamper look is) dus het is niet zo vreemd dat het op een AMG velg lijkt.

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    14 mei 2020 om 14:18

    Tja, doe mij dan maar een Witte RS3 sedan. Een paar witte OZ wielen er onder, en een Group B wrap er op, dan komen we in de buurt bij wat Abt wil bereiken. Als je dan ook nog naar MTM gaat heb je net als destijds 500 tot 600 paardjes tot je beschikking. Genoeg om het een ouderwetse Group B best lastig te maken. Met als bijkomend voordeel dat deze paarden wat betrouwbaarder en TÜV gekeurd zijn.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      14 mei 2020 om 15:43

      @dutchdriftking: eens maar met een witte blijf je zitte.

      Login om te reageren
    • Poulusma zegt

      14 mei 2020 om 16:36

      Helemaal met je eens! Daarbij vind ik de A3/(R)S3 Limousine ook een van de mooiste creaties van Audi!!

      @ ghost

      Wit is het nieuwe zwart heh ;)

      Login om te reageren
  6. 1audi1 zegt

    14 mei 2020 om 15:01

    Moldavische autostyle gids uit 2009???

    Login om te reageren
  7. Poulusma zegt

    14 mei 2020 om 16:34

    @Willeme

    “Helaas doet ABT verder niet zoveel aan de RS-Q3.” persoonlijk vind ik dit geen helaas, ze hebben eigenlijk nu al teveel aan de auto verpest!

    “De motor is in dit geval opgepept naar 440 pk, 10% meer dus.”
    Daarbij is die 40 pk eigenlijk ook te weinig vooruitgang in mijn ogen, ik noem een JD Engineering die er met een standaard remap al 70 pk bij krijgt, dit binnen alle veilige marges! En waarschijnlijk zijn hun nog goedkoper ook!

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      14 mei 2020 om 17:14

      @poulusma:

      40 pk erbij is prima, ABT blijft graag binnen alle marges. In veel gevallen wordt het met garantie verkocht. Daarbij is het een eenvoudig bypass module.

      Natuurlijk zijn er chipboeren die er meer uit halen. Zeker in Nederland. We hebben goede brandstof, goede temperatuur, we voeren goed onderhoud uit, de wegen zijn uitstekend: ga zo maar door. ABT verkoopt zijn spulletje wereldwijd. Dus die marges die voor JD veilig zijn, zijn dat niet overal.

      Met chippen doen al die jongens min of meer hetzelfde. Ze pakken de marges die in het blok zitten: injectoren, turbodruk etc. Met die marges kunnen ze spelen.

      Een NL BMW tuner haalt er ook meer vermogen uit dan een AC Schnitzer voor minder geld. Voor Porsches etcetera geldt dat ook.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North