• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Enorme Jeep met 1.3 motor vervangt Alfa Romeo

Auteur: willeme, gepost 14 mei 2020 om 15:04 – 21 Reacties

Jeep Compass

De nieuwe Jeep Compass is nog Europeser.

Het FCA-concern is een beetje een vreemde. Uiteraard hebben we enkel goede woorden over voor de overleden Sergio Marchionne, maar deze charismatische man kon wel een paar hele vreemde beslissingen nemen.

Succesen

Het verschil tussen een gek en een genie, zit ‘m natuurlijk in de mate van succes. Het FCA concern heeft een paar successen achter de rug. Helaas behoren de verkoopcijfers van Alfa Romeo en Mserati door (nog) niet toe, maar de Amerikaanse merken doen het vooralsnog behoorlijk goed. Sterker nog, dankzij de enorme populariteit van de RAM 1500, kan de FCA groep zich redelijk wat veroorloven.

Jeep Compass

Compass verhuisd

De compacte crossover doet het dermate goed, dat ze de productielijn hebben verhuisd. Aanvankelijk werd de Jeep Compass gebouwd in de Toluca-fabriek in Mexico. De productie van de succesvol gefacelifte Compass is namelijk verplaatst naar Melfi, Italië. Die locatie is beschikbaar sinds de Alfa Romeo Mito daar niet meer geproduceerd wordt.

Jeep Compass

Nieuwe motoren

Jeep maakt meteen even van de gelegenheid gebruik door wat wijzigingen door te voeren. Zo zijn er twee nieuwe FireFly-motoren voor de Jeep Compass. Beide zijn 1.3 liter groot en naar keuze leverbaar met 130 of 150 pk. Deze 110-kg wegende motoren vervangen de ‘oude’ 1.4 MultiAir blokken. In het geval van de 130 pk versie krijg je een handgeschakelde zesbak.

Infotainment

Nieuwe transmissie

Wie de 1.3 FireFly met 150 pk bestelt, krijgt de DDCT transmissie. Een zeventraps bak met dubbele koppeling. Ook nieuw is een zogeheten ‘Sport’-uitvoering. Sport bij Jeep betekent niet een sportieve auto, maar een sportief prijsje voor mensen die graag sportief zijn, denk aan de Wrangler Sport en Cherokee Sport. Deze is wel voorzien van airco, cruise control en een klein infotainment display van 5 inch. Prima voor een instapper.

Jeep Compass

Prijzen en garantie

Deze uitvoering is er vanaf 31.500 euro. Private leasen kan vanaf 449 euro per maand, mits je niet meer dan 10.000 per jaar kachelt de komende 60 maanden. Sowieso kun je ‘m best kopen, want je krijgt 5 jaar fabrieksgarantie mee, inclusief mobiliteitsgarantie. Een PHEV-variant zal later volgen. Niet alleen van deze Compass, maar ook van de Renegade.

Ook interessant!

  • Vernieuwde Jeep Compass
    Vernieuwde Jeep Compass ook als Trailhawk én PHEV
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

compass, Jeep

Vorig bericht: « ABT RS-Q3 Sportback is géén homologatiespecial
Volgend bericht: Porsche 911 991 occasion aankoopadvies »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    14 mei 2020 om 15:20

    Grappig ding ..
    Iets minder grappig dan de Renegade die al een tijdje in dezelfde Italiaanse fabriek gemaakt wordt ..

    RIP Mito .. ook een grappig karretje ..

    Login om te reageren
  2. E550 zegt

    14 mei 2020 om 15:26

    Zo’n piep kleine motor in een best wel zware auto, blijft dat wel heel? Of kom je ‘m na 150k weggooien?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      14 mei 2020 om 16:02

      @e550 ..

      Zal niet veel lomper dan een Ford Focus zijn ..
      En die doen het prima met 1.0L ..

      En hoeft ook maar 5 jaar mee te gaan ..

      Login om te reageren
    • karaya zegt

      14 mei 2020 om 16:04

      De 1.4 MultiAir is volgens mij redelijk bulletproof. Hoe dat bij andere merken is weet ik niet. Ken alleen horrorverhalen van VAG downsize motoren.

      Die Firefly motor is wel state of the art als ik het goed heb begrepen.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 mei 2020 om 18:01

      Er is technisch gezien geen reden waarom het niet heel zou blijven. Het is een vier cilinder, niet exotisch. Pk/liter is ook niet extreem hoog.

      Login om te reageren
  3. trust zegt

    14 mei 2020 om 15:48

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      14 mei 2020 om 15:53

      Omdat je hoofdletter en leestekens mist zeker ..

      Login om te reageren
    • emping zegt

      14 mei 2020 om 16:02

      -edit: nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
  4. r525 zegt

    14 mei 2020 om 15:55

    Toevallig voor een paar dagen zo’n ding als vervangend vervoer gekregen. Koosnaampje ‘het hobbelpaard’. Wat een vershrikkelijk ding om in te rijden…

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      14 mei 2020 om 16:08

      Het vorige model of deze nieuwe.

      Volgens Autoweek heeft de bovenstaande uitstekende rijeigenschappen.

      Maar misschien ben je een Koenigsegg gewend. Dat kan.

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      14 mei 2020 om 16:30

      Ze hadden er voor jou een Alfa logo op moeten laten zitten ..

      Lekker sportief rijgedrag ..
      Drivability Heritage ..
      Keihard werken ..
      + nog wat obligate Clarkson quotes ..

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        14 mei 2020 om 17:59

        Ik hou het bij m’n Arna. Zo worden ze niet meer gemaakt.

        Login om te reageren
      • mondeoscti202 zegt

        14 mei 2020 om 18:28

        @lincoln: Hiervoor scroll ik naar de comments. Dank.

        Login om te reageren
    • autodidact zegt

      14 mei 2020 om 16:53

      @r525: recent ook een Compass gereden en het viel mij zeker niet tegen. Strak afgeveerd en gedempt, degelijk weggedrag en een net afgewerkt maar ook vrij eenvoudig interieur. Als je een softe en soepele Amerikaan verwacht kom je inderdaad bedrogen uit.

      Login om te reageren
      • r525 zegt

        15 mei 2020 om 08:13

        Nee ik denk juist dat de redelijke strakke demping in combinatie met het ontzettend licht sturen de auto zo onrustig maakt.

        Login om te reageren
        • autodidact zegt

          15 mei 2020 om 18:53

          @r525: misschien hadden ze bij de jouwe de bandjes wat te hard opgepompt?

          Login om te reageren
  5. dawwg zegt

    14 mei 2020 om 16:10

    5″ navigatie-scherm …. pfff krijg je er ook meteen een Hans Anders voucher bij; m’n smartphone is al stukken groter ?
    En mag hopen dat het dan niet touchscreen is; dat is helemaal drama met zo’n klein scherm in een auto…

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      14 mei 2020 om 18:00

      Ik heb een beamer in m’n Audi.

      Login om te reageren
  6. LaLancia zegt

    14 mei 2020 om 17:07

    De Mito kwam uit Turijn, en dus ‘vervangt’ de Compass geen Alfa. Het is gewoon een uitbreiding op de productie van de Renegade en de 500X aldaar.
    Dit is gewoon weer een rare titel om clicks te genereren.

    Login om te reageren
  7. eklasse zegt

    14 mei 2020 om 17:26

    Ze verwachten blijkbaar niet dat de Tonale de complete capaciteit nodig zal hebben.

    Login om te reageren
  8. Benny_Weisz zegt

    14 mei 2020 om 22:36

    Ik vertelde laatst een Amerikaanse zakenpartner van mij dat we in Nederland al jarenlang een 2WD Jeep aan de man weten te brengen……
    Hij is het gelijk gaan Googelen want hij geloofde me niet……

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North