
Huh, Sainz toch eerder naar een ’topteam’ dan Verstappen? Jazeker, Carlos Sainz naar Ferrari is nu een feit.
Het hoge woord is eruit! Carlos Sainz gaat naar Ferrari! De geruchten bleken in dit geval helemaal te kloppen. De Spanjaard heeft een tweejarig contract getekend en zal dus in 2021 en 2022 voor het team uit Maranello rijden.
Supertalent
Carlos Sainz begon als supertalent bij Toro Rosso in 2016. Ondanks het verschil in resultaten, waren Sainz en Verstappen redelijk aan elkaar gewaagd. Na drie seizoenen Toro Rosso had Sainz geen vertrouwen (en/of zin) in een promotie naar Red Bull en koos hij voor Renault.
Plaatsmaken voor Ricciardo
Daar mocht hij vertrekken door plaats te maken voor Daniel Ricciardo. Nu mag hij weer plaats maken voor Daniel Ricciardo. De Australiër neemt de plaats van Sainz in (naast Norris). Sainz maakt ditmaal echter een mooie promotie door naar Ferrari te gaan.
2e man?
De tweejarige deal lijkt te betekenen dat Leclerc de nummer 1 is in het team en Sainz voor Irvine, Barrichello, Massa en Raikkonen mag spelen. Althans, puur op contractduur gelet. Een goed seizoen van Sainz kan natuurlijk veel veranderen in een Ferrari kun je ook wat laten zien.
Capabel
En Sainz is absoluut capabel om mooie dingen te laten zien. Hij rijdt weliswaar minder spectaculair dan een Verstappen of Leclerc, maar hij weet wel resultaten te boeken. De Spanjaard valt relatief weinig uit en maakt niet veel persoonlijke fouten.
Indrukwekkend
Met name zijn prestaties in het afgelopen jaar waren bijzonder indrukwekkend. Hij reed weliswaar in een redelijk competitieve middenmoot auto (de McLaren), maar wist uiteindelijk als zesde te eindigen. Ook pakte hij in Brazilië een podiumplek na een zeer enerverende inhaalrace. Wat dat betreft heeft hij met zijn prestaties de positie bij ferrari afgedwongen.
Onduidelijk
Nu zijn er nog twee dingen onduidelijk: wat gaat Sebastian Vettel doen en wie gaat er volgend jaar naast Esteban Ocon rijden in de Renault?





Tuurlijk, Carlos is 2e rijder maar deze kans kan hij niet laten schieten. Leclerc rijdt hem om zn oren.
@terazino: dat denk ik niet. Ik denk zelfs dat die punten gaan verdelen.
@brammetjedeb: Ben echt benieuwd hoe snel of langzaam hij zal zijn in vergelijking met Leclerc. Vettel had erg veel problemen met de achterkant van de Ferrari. Eens kijken wat iemand anders met deze auto kan tov. hem
@brammetjedeb: like. (Kan de app gefixed eorden? Likes geven lukt niet meer)
@brammetjedeb: je hebt Sainz niet zien rijden afgelopen jaren?
@gjvp: nee want die kwam nooit op tv
Ik hoop wel voor Ferrari en Leclerc dat laatstgenoemde ook daadwerkelijk sneller is dan Sainz. Als Sainz hem kan bijhouden of zelfs weet te verslaan, dan kan het nog vuurwerk gaan worden in dat team. Precies wat Ferrari niet nodig heeft. Die hebben het al druk genoeg met hun eigen chaos.
Jammer dat Hamilton niet de stap maakt. Dit was in mijn ogen voor Hamilton de kans om te laten zien dat hij de beste is, ongeacht materiaal. Nu zal men altijd de WK’s van Hamilton combineren met het feit dat de Mercedes zo goed was.
Nu maar hopen dat Vettel naar Mercedes gaat zodat we kunnen zien hoe goed Hamilton of Vettel is.
Vettel was duidelijk niet gelukkig met de Ferrari van afgelopen jaar.
Vergeet niet dat Hamilton zijn WK’s al behaald heeft bij twee verschillende teams. De eerste keer bij McLaren, de volgende vijf keer bij Mercedes.
Aan Vettel kleeft wat mij betreft veel sterker het beeld dat hij z’n WK’s voor een groot deel te danken heeft aan een dominante auto en een nogal matige teamgenoot (Webber).
Dat weet ik maar het jaar dat Hamilton zijn kampioenschap bij McLaren haalde was zijn team genoot Kovalainen. Precies een man die eigenlijk al vergeten is.
En het beeld dat u van Webber schetst heb ik juist met Bottas. Hoe goed is Bottas nou werkelijk.
Eens, maar voor Bottas was het Rosberg. Met Rosberg heeft Hamilton daadwerkelijk moeten vechten voor z’n titels.
Dat jaar had Hamilton veel ongeluk. Ik geloof dat hij in China als laatste moest starten en er meerdere races waren waar hij terug gezet werd na kwalificatie.
Tevens had Hamilton in een van de laatste races een motor die de geest gaf in een van de laatste rondes, op dat moment lag Hamilton op koers om de race te winnen.
Dat was 2016. In 2014 en 2015 was er ook genoeg strijd tussen Rosberg en Hamilton, alleen was het toen Hamiltoen die wist te winnen. Echter niet zonder strijd. Hamilton en Rosberg waren veel meer aan elkaar gewaagd dan Hamilton en Bottas, of Vettel en Webber.
@SpeedGeek: Rosberg heeft net zoveel pech gehad als Hamilton. Men gebruikt vaak de smoes dat Hamilton een beetje pech had in 2016, maar in ‘14 en ‘15 had Rosberg net zoveel pech.
@Donvincenzo en @Sollie1984:
Heb even wat statistiek lijstjes opgezocht na jullie statements en jullie hebben gelijk. Zoals Sollie claimt gebruik ik het niet perse als smoes aangezien ik geen Hamilton fanboy ben. Waarschijnlijk weet ik het fijne niet meer van de jaren voor 2016 aangezien ik op dat moment meer Blancpain en DTM keek dan F1.
Hoe dan ook heb ik bij Rosberg ook niet direct een superieure rijder idee. Misschien komt dat door het idee dat hij direct na zijn WK vertrok uit de F1.
Rosberg wordt erg onderschat, dat hij na het behalen van zijn doel (de wereldtitel) wat ook anders is gaan doen maakt hem voor mij juist een grote held. Je ziet wel eens kampioenen of toppers van vroeger bij steeds mindere teams gaan rijden maar dat is toch een beetje sneu.
@mashell in je laatste zin beschrijf je dus Vettel?
De kampioenschappen van Vettel waren nooit een makkie, Vettel was niet half zo feilloos als Hamilton en de concurrentie zat toen veel dichterbij Red Bull dan nu bij Mercedes. Dat vind ik nou juist een plus voor Vettel, hij heeft er keihard voor moeten werken. Omdat Hamilton zelf met kop en schouders boven de rest uitsteekt qua niveau en ook nog eens duidelijk de beste auto heeft lijkt het allemaal zo gemakkelijk te gaan.
Klopt. Kan me nog herinneren dat één van zijn kampioenschappen (z’n laatste volgens mij?) pas in de laatste race was beslist. Alonso kon ook nog kampioen worden. Ferrari zat Red Bull toen best vaak op de hielen.
Hamilton is in mijn ogen echt een uitzonderlijk goede coureur, maar hij zit ook al jaren in veruit de beste auto, heeft het beste team achter zich en heeft de perfecte 2e rijder naast zich. Dat doet niks af aan hoe goed hij is, maar hij heeft het verder ook nergens moeilijk.
@mashell: qua niveau? Hamilton is goed, en op puur op ervaring beter dan Leclerc en Verstappen. Meer niet
Je onderschat Hamilton enorm. Die man is dusdanig getalenteerd dat hij ook in dezelfde auto rondjes om Verstappen en LeClerc zou rijden. Hij is beheerst en niet niet zo “eager” als die jonkies omdat hij dat gewoon niet hoeft.
@mashell: uhm qua niveau steekt hij er wat mij betreft echt niet bovenuit…..hij heeft gewoon al die jaren een auto gehad met dik 50 tot 100 pk meer….dat noem ik niet erboven uit steken….das geluk hebben de snelste auto te hebben….anders haal je niet het hele veld in 5 rondes in….
Het is geen geluk de beste auto te hebben, het is door hem zo uitgekiend dat hij de beste auto heeft. Hij is heel stabiel, crasht zelden, een vol niveau hoger dan Verstappen en LeClerc.
@SpeedGeek: vind het mooi dat men vaak vergeet dat Hamilton in zijn dubuutjaar al kampioen had kunnen worden en beter was dan zijn teamgenoot… wie was dat ook alweer?
Ohja 2 voudig WK kampioen Fernando Alonso. Hamilton is echt wel een kampioen. Vaak een beetje een slijmbal maar wel een echte kampioen.
Dat klopt. Zijn entree was niets dan geweldig en hij heeft het Alonso zeker moeilijk gemaakt.
Dat was bij McLaren. Die jaren was hij absoluut een topper. Maar nu hij 6 WK’s heeft ontstaat de discussie of hij beter is dan Schumacher. Hoewel Schumacher veel van zijn titels bij Ferrari heeft gehaald zou Hamilton zich kunnen onderscheiden van Schumacher door naar Ferrari te gaan en daar kampioen te worden.
Dus ik beweer echt niet dat Hamilton maar een matige zondagsrijder is, maar hij zou zich absoluut ’the GOAT’ kunnen maken door de stap te maken.
@okdoei: en hij kreeg klop van Jenson Button.
@donvincenzo: Vettel werd WK in de jaren dat er meerdere auto’s konden winnen. Voor Vettel was zijn eigen teammaat niet zijn grootste concurrent terwijl dat voor Hamilton bijna altijd wel zo was. Dus Hamilton werd WK in een dominantere auto.
Het is lastig te vergelijken. Er speelt bovendien nog een derde element mee, naast de rijder en de auto: tactiek / teamorganisatie. Ik denk dat de uitslagen van de afgelopen tijd een vertekend beeld geven van de kwaliteit van de Ferrari. Met die auto was niet zoveel mis, dat was een potentieel race-winnende bolide. Met Ferrari als team was echter van alles mis. Op een gegeven moment vroeg je je af wat ze bij Ferrari nu weer voor idioots zouden verzinnen om er maar voor te zorgen dat ze ook deze race niet hoefden te winnen.
Dat wil Hamilton helemaal niet natuurlijk. Hij zegt altijd van wel maar reken maar dat die gozer alles op alles zet om Bottas naast zich te houden in het team. Lekker onaantastbaar titels en geld binnenslepen en aan het eind van de rit alle records in handen hebben. Op zich niks mis mee, maar dat hypocriete geneuzel over niks liever willen dan een goed gevecht ben ik wel klaar mee.
Mee eens. En precies daarom vind ik het jammer dat Hamilton niet de overstap maakt. Dus nu rest niks anders dan hopen dat Vettel naar Mercedes gaat in plaats van Bottas.
@SpeedGeek: daarvoor kan hij ook tegen Mercedes zeggen haal Vettel als team genoot. Hoeft hij niet voor naar Ferrari.
Ik hoop ook dat Mercedes dat voor hem doet.
Maar dat wil Hamilton helemaal niet, net als Schumacher dat niet wilde. Voor fans zijn dat soort duels heerlijk. Senna en Prost in een team, Hamilton en Rosberg, Max en Ricciardo etc. Alleen voor de rijders en de teams niet. 1 van de twee kan maar kampioen worden en tenzij dat door het lot zelf besloten wordt, moet het team wel ingrijpen en een favoriet aanwijzen om te voorkomen dat ze met lege handen komen te staan. En dat loopt niet goed af dan. Kijk maar naar Vettel en Leclerc. En als Hamilton en Vettel bij elkaar zouden komen krijg je hetzelfde. Vettel gaat echt niet als viervoudig kampioen zich berusten in een rol als tweede rijder, daarvoor kon hij ook bij Ferrari blijven. Of je nu tweede rijder bent voor Leclerc of voor Hamilton, dat maakt geen ruk uit. In beide gevallen wordt jij geen kampioen, kan je beter bij Ferrari blijven in dat geval. En Mercedes heeft ervaring genoeg met de ruzies tussen Hamilton en Rosberg om dat niet nog een keer op te zoeken, anders hadden ze allang Max gruwelijk veel geld geboden om voor hen te rijden. En RB wil ook geen Rosberg in het team samen met Max. Want Max moet kampioen worden en niet de teamgenoot.
De vraag is niet alleen of Hamilton dat ziet zitten. Ik denk dat de vraag ook zeker is in hoeverre Vettel het zou zien zitten om Hamilton als teamgenoot te hebben. Hamilton is in het verleden de strijd met zijn teamgenoot nooit uit de weg gegaan, vooral met Rosberg niet – dat ging er drie seizoenen stevig aan toe. Inmiddels heeft Hamilton inderdaad het geluk / genoeg invloed dat hij een teamgenoot heeft die geen directe concurrent is. En inderdaad; waarom zou je die situatie willen veranderen? Ik denk dat Mercedes het ook wel best vindt zo. Dat Rosberg en Hamilton elkaar steeds in de weg zaten heeft ze flink wat gekost.
Vettel is een ander verhaal. Die had bij Red Bull vier jaar lang geen kind aan Webber. Toen hij echter verslagen werd door Ricciardo was-ie direct vertrokken. En bij Ferrari is het nu hetzelfde liedje: vier jaar lang makkelijk gewonnen van Raikkonen. Vervolgens verslagen door Leclerc en meteen wil-ie weg. Het lijkt er dus op dat Vettel weinig zin heeft in een teamgenoot die aan hem gewaagd, of zelfs beter is.
@SpeedGeek: Het team met de beste auto levert de wereldkampioen.
Uitzondering is Ferarri, die klungelen soms zo met hun strategie dat ze met een goede auto derde worden.
Dat wordt drama bij Ferrari! Twee kemphanen die willen winnen en vechten op de baan. Sainz is absoluut niet een type om zich voor te doen als een Bottas of Raikkonen. En als het even niet gaat dan komt zijn pa zich er even mee bemoeien met een krantje van Marca onder de oksel. Gezellig!
Mee eens. Voor mijn idee overschatten mensen Leclerc en onderschat men Sainz.
@SpeedGeek: Leclerc wordt niet overschat, maar Sainz wel onderschat. De invloed van de Spaanse media is niet anders dan de 17 miljoen max fans die er nu zijn of de Italiaanse media op het Ferrari team.
Wat betreft Sainz ben ik het met u eens. Maar wat betreft Leclerc niet helemaal. Leclerc heeft in 2018 Ericsson als team genoot gehad.
In 2019 had hij Vettel als team genoot. Vettel heeft later in het jaar aangegeven dat zijn style van rijden en de Ferrari van 2019 moeilijk samen gingen. Tevens was het overduidelijk dat Ferrari na de sjoemelgate tempo inleverde.
Ik zie het nog wel gebeuren dat Sainz absoluut geen tweede viool gaat spelen en Leclerc absoluut meerdere malen zal verslaan.
Het wordt vooral lachen dat we nu een Spanjaard, een MoneFransoos en Italianen in 1 team hebben.
* “goede tijden…” tune straten doet *
Ze vechten elkaar het knoflook van het brood, nog voor de derde race ;-)
Kijk, dat zijn toch mooie vooruitzichten voor de neutrale kijker!
Aan de ene kant vond ik de uitleg van Edge over waarom Sainz de beste kandidaat is voor Ferrari wel een goede, maar ik ben het met je eens dat het wel een gok is. Als het zo uitpakt dat Leclerc de snellere van de twee is, zou het goed moeten komen denk ik. Maar als ze aan elkaar gewaagd zijn, gaan we nog wat meemaken.
Maar met een Ricciardo zou je hetzelfde krijgen. Dan zouden ze giovinazzi ofzo moeten halen, maar dan krijg je hetzelfde als Kvyat, Albon, Gasly met Max. Te groot verschil met de eerste rijder om genoeg punten te halen en hem te verdedigen tegen aanvallen, zoals Bottas wel doet bij Hamilton en Barichello / Massa deden voor Schumacher. Het is een gok, Ferrari heeft nooit met talenten gewerkt. Altijd bewezen rijders.
Gefeliciflapstaart, ik hoop dat hij, net als Leclerc toen, zich niet zomaar de rol van 2de rijder laat stoppen en het Leclerc een beetje lastig maakt.
Ik denk dat een van de Torro Rosso,…pardon ik bedoel Alpha Tauri mannen wel eens naar Renault zou kunnen gaan. Die zitten beiden in een beetje op een dood spoor, en dan is Gasley natuurlijk de meest logische. Anders de hulk maar weer terug, als Renault er gewoon niet mee stopt.
@sketcher: alonso gaat naar Renault, vettel mercedes
@joshua85: nee man Vettel gaat echt niet naast hamilton
@rolov: waarom niet? Voor beide een kans zich te bewijzen, denk dat hamilton het wel ok vind dit jaar evenaring van Michael, en volgend jaar baby schumi verslaan voor nr 8 dan is die echt de grootste
Al heeft hamilton 20 titels dan is hij nog steeds niet de grootste. Hoe je de titels wint is bijna belangrijker dan de hoeveelheid. Senna heeft minder titels, maar wordt nog steeds als (een van) de grootste gezien. Puur vanwege hoe hij was als coureur. Hamilton is heel goed in een hele sterke auto waarmee hij in de top 3 kan starten. Moet hij verder naar achteren starten en kan hij niet meteen naar voren komen, dan begint hij te zeuren over dat de auto niet goed is. Als je goed bent dan win je ook races vanuit het achterveld. En dat mis ik bij Hamilton en ook bij Vettel.
Tis nog spannender dan een race zelf ..
“Na drie seizoenen Toro Rosso had Sainz geen vertrouwen (en/of zin) in een promotie naar Red Bull en koos hij voor Renault.”
Dat klopt niet. Hij werd door Red Bull aan Renault verhuurd om Palmer te vervangen. Pas ná dat jaar werd besloten dat hij bij Red Bull weg zou gaan.
Max kreeg een vervroegde promotie naar RB, onder druk. Ricciardo ging niet opeens weg en bij RB zagen ze het niet zitten om Max en Sainz weer samen te hebben, Sainz wilde niet bij TR blijven en RB wilde hem niet verkopen. Dus werd hij verhuurd om een jaar later alsnog verkocht te worden.
Sainz is een goeie rijder; kon het LeClerc wel eens lastig maken.
@ericd: Dat die 2 elkaar maar vaak van de baan mogen rammen! O wacht… Ferrari en teamorders.
Want Mercedes en RB hebben dat niet? Elk team heeft in meer of mindere mate.
Nou nou nou… Max niet bij een top team? Volgens is Red Bull toch echt een top team hoor. Ze doen zeker niet onder voor Ferrari of Mercedes.
@sollie1984: and we have a happer. ?
Dit is perfect voor Verstappen: Sainz kan het nog wel eens aan de stok krijgen met Leclerc. Laat ze maar lekker de punten verdelen/mislopen.
Zo kan het gaan, maar het kan ook betekenen dat de 4e plaats voor Verstappen gereserveerd wordt.
Wordt eerder dat Ferrari de 1e en 2e plaats punten moeten verdelen, dit is hoe dan ook geen ‘goed’ nieuws voor Max.
Hulk naar Renault? Gaat echt niet gebeuren. Hoeveel gezichtsverlies kan abiteboul hebben?
Gasly zie ik nog wel gaan. Fransman én dan kan abiteboul weer ‘pochen’ dat ze een Red Bull coureur wegkapen..
@ijoost: geruchten gaan dat alonso al getekend heeft
Spaans temperament in een Italiaans raspaard, goede zaak. Ik hoop dat hij het Lelclerq erg lastig gaat maken!
2020 wordt dus een leuk seizoen als het nog ooit gaat beginnen. Vettel, Sainz en Ricciardo rijden dan voor een team waarvoor ze eigenlijk helemaal niet meer willen rijden. Misschien kunnen al die rijderswisselingen beter nu al geëffectueerd worden.
Niemand wil naast Ocon rijden hahaha
Hhahaha. Franse koppigheid en Spaanse vurigheid samen in een Italiaans drama team. Dat wordt spannend ..!
Sainz kwam in 2015 voor Toro Rosso rijden, gelijk met Verstappen.
Oei…volgend jaar: Ferrari gaat domineren, McLaren met Benz en Ricciardo dodelijke combinatie. Verstappen heeft de boot gemist.
Hulde voor Ferrari & Vettel. Toch nog wat spanning dit F1 seizoen.
Beetje laat: Het wordt voor Ferrari steeds belangrijker om nou eindelijk weer eens een kampioenschap te winnen, dus heeft Ferrari Sainz natuurlijk ingehuurd als 2e rijder en niets anders. Die gaat volledig in dienst van Leclerc rijden en mag aan het einde van het seizoen, indien en zodra Leclerc kampioen is geworden, een paar races meepikken. Ferrari heeft zijn buikje vol van 2 gelijkwaardige coureurs in een team. daar komt alleen maar gezeik van.
Dat Sainz bijna gelijkwaardig was aan Verstappen is ook niet waar. Het verschil was eigenlijk veel groter dan de resultaten uitdrukken. En dat hebben ze bij Ferrari ook gezien. Die zien Leclerc als een gelijkwaardig zo niet groter talent dan Verstappen. Dan zit je met Sainz dus safe.
Ik zie niet waarom Red Bull geen top team is.