• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

ABT’s nieuwe Audi RS3 heeft een dijk vermogen

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 18 januari 2018 om 15:02 – 37 Reacties

Afbeelding ABT’s nieuwe Audi RS3 heeft een dijk vermogenAfbeelding ABT’s nieuwe Audi RS3 heeft een dijk vermogenAfbeelding ABT’s nieuwe Audi RS3 heeft een dijk vermogenAfbeelding ABT’s nieuwe Audi RS3 heeft een dijk vermogenAfbeelding ABT’s nieuwe Audi RS3 heeft een dijk vermogenAfbeelding ABT’s nieuwe Audi RS3 heeft een dijk vermogen

ABT's nieuwe Audi RS3 heeft een dijk aan vermogen
Méér, méér, MÉÉR!

De nieuwe Audi RS3 is een imponerende machine, maar écht overtuigend is ‘ie niet. Althans, dit ondervond onze @wouter tijdens zijn rijtest met de Limousine. Het is en blijft een geweldig ding, maar gezien het prijskaartje zijn er hoogstwaarschijnlijk betere alternatieven te vinden. ABT besluit hierom de RS3 direct aan te pakken en probeert je de gebreken te doen vergeten met nog meer vermogen.

Waar de 2,5-liter vijfcilinder in de standaard RS3 ‘slechts’ 400 pk produceert, doet het team van ABT er nog een flinke dot vermogen bovenop. De Duitsers gingen aan de slag met een speciaal voor de RS3 ontwikkelde ECU, die het vermogen behoorlijk opschroeft zonder daarbij meer van de motor te vragen of het verbruik te verhogen. De vijfcilinder produceert voortaan 500 pk. Cijfers over koppel of acceleratie zijn nog niet bekend.

Ongeacht zijn snelheid, die ongetwijfeld wat omhoog gegaan zal zijn, heeft hij ook de nodige aanpassingen ondergaan om hem weer te laten stoppen. ABT verstopt reusachtige 380 mm grote schijven achter hun eigen 19″ of 20″ velgen waaruit de klant kan kiezen. Daarnaast krijgt de RS3 een exclusieve ophanging van KW Automotive die het rijgedrag zowel sportiever als comfortabeler dan voorheen moeten maken. Een nieuw uitlaatsysteem met twee sets 102 mm pijpen laat de rauwe vijfcilinder harder dan ooit grommen.

Aan de buitenzijde herkennen we een nieuwe bumperlip aan de voorkant, evenals een nieuwe grille met RS3 logo. De achterkant wordt opgedirkt met een heuse bumperset.

Over prijzen wil ABT voorlopig nog niet spreken, maar reken er maar niet op dat deze gunstiger zal uitvallen dan bij het origineel. Aan de andere kant, als de normale RS3 nog niet voor de echte liefhebber was, dan is deze het wel.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot
  • Audi laat nieuwe RS3 Sportback en Sedan alvast zien
  • Gespot - De nieuwe Audi RS3 is een en al grille
  • Gespot - De gloednieuwe Audi RS3 Sedan

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

abt, Audi, geneve-2018, RS3, sportback, tuning

Vorig bericht: « Wat we weten over de nieuwe Citroën C5/C6
Volgend bericht: Renault-Nissan baas: “vergeet VAG, wij zijn de grootste” [update] »

Lees Interacties

Reacties

  1. berlinetta zegt

    18 januari 2018 om 15:12

    Ik ben benieuwd of de aanpassingen aan het onderstel de auto ook daadwerkelijk leuker maken om te rijden, anders vind ik het vooral een dure en snelle auto nog duurder en sneller maken. Er is niks mis met meer power, maar dat went na loop van tijd ook wel. Een goed rijgedrag verveelt nooit.

    Login om te reageren
    • Joerek zegt

      18 januari 2018 om 15:55

      @berlinetta: Misschien went het, maar ook acceleratie verveeld nooit

      Login om te reageren
  2. w0o0dy zegt

    18 januari 2018 om 15:23

    25% extra vermogen vraagt natuurlijk best wat van de gehele aandrijflijn. Die tekst dat het niet meer vraagt is dus totale onzin.

    Login om te reageren
    • chrisvis zegt

      18 januari 2018 om 16:03

      @w0o0dy: kan U daar een perfect voorbeeld van geven, een vriend van mij rijdt met een 135i(320pk). Hij heeft enkele aanpassingen laten doen en op de testbank blijkt dat hij nu 400pk heeft. Het is alleen spijtig dat hij vanaf dan op regelmatige basis last had van een aandrijfprobleem bij volle belasting waardoor de auto plots serieus inhoud en in een soort ‘veilige modus’ springt. Na enkele maanden heeft hij dan ook (weliswaar) noodgedwongen, zijn bmw terug laten schroeven naar 350pk.

      Login om te reageren
      • marco9ff zegt

        18 januari 2018 om 17:59

        @chrisvis: ben wel benieuwd waar de tuning van de m135i van die vriend van je is gedaan.

        Login om te reageren
        • chrisvis zegt

          18 januari 2018 om 18:37

          @marco9ff: bij bmw heeft hij een M-uitlaat laten steken wat een pk of 20 zou schelen volgens hem, de rest is aangepast door br-racing in Willebroek, daar werd hij ook voor en na de aanpassingen op de rollenbank gezet.

          Login om te reageren
        • chrisvis zegt

          18 januari 2018 om 18:41

          @marco9ff: sorry het was br-performance. Willebroek ligt trouwens in België vlak naast Boom.

          Login om te reageren
          • marco9ff zegt

            18 januari 2018 om 20:38

            @chrisvis: ok. Dus ook daar kan het mis gaan. Ik liet mijn (lease)wagen tunen bij Proline Engineering. Na een jaar bleef de wastegateklep vastzitten, expert erbij (door de leasemaatschappij geëist) en toen bleek dat ze de ECU box lelijk hadden opengebroken en slordig dicht gekit. Proline Engineering gaf niet thuis. Resultaat: nieuwe turbo en een nieuwe DME (ECU). En die ging de leasemaatschappij niet betalen…

            Login om te reageren
  3. vetnek zegt

    18 januari 2018 om 15:24

    Enige wat die auto doet is nog harder ondersturen…

    Login om te reageren
  4. ds3thp zegt

    18 januari 2018 om 15:27

    Ben persoonlijk niet zo’n fan van ABT. Uiterlijk vertoon vind ik altijd overdreven, de velgen ogen goedkoop en bij Tuning worden de cijfers vaak niet gehaald of zijn de grafieken erg grillig. Daarnaast betaal je er grof geld voor!

    Zou dan persoonlijk kiezen om losse componenten toe te voegen:
    – voor de remmen kiezen voor de af fabriek keramische versie
    – qua onderstel kiezen voor een set Bilstein B16 Damptronic set welke werkt met de standaard boordcomputer
    – qua power contact opnemen met JD die deze variant ook al naar 500pk helpt

    Login om te reageren
    • nigelbennisphotography zegt

      18 januari 2018 om 16:22

      @ds3thp: precies dit!

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      18 januari 2018 om 16:55

      @ds3thp: vergeet niet de klaagzang van @wouter betreffende de DSG bak. Ook dit kan JD goed oplossen. Sla de artikelen er maar op na. Wellicht veel meer waard dan 100pk extra…..

      Login om te reageren
    • Corrado16v zegt

      28 januari 2018 om 18:49

      @ds3thp: Ik kan me erg vinden in je argumenten alleen dacht ik dat bij ABT er de fabrieksgarantie intact bleeft. Ik dacht dat dat bij andere “tuners” niet zo was. Dat lijkt misschien een punt om het alsnog bij ABT te laten doen.

      Login om te reageren
  5. 3246cm252kw zegt

    18 januari 2018 om 15:33

    Pffff 100 pk per cilinder! Ik weet nog goed dat er 300pk uit een 12 cilinder kwam ?

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      18 januari 2018 om 16:09

      @3246cm252kw: maar daar valt met een turbo ook wel 1200pk uit te halen hoor

      Login om te reageren
  6. banaan7 zegt

    18 januari 2018 om 15:44

    Ik vind hem mooier dan de standaard RS3. Heb het niet zo op die grote uitlaten op de RS3.

    Login om te reageren
  7. tvklarenbosch zegt

    18 januari 2018 om 15:50

    Zijn er mensen die een RS3 boven een M2 verkiezen?

    Login om te reageren
    • boerenmestwagen4life zegt

      18 januari 2018 om 15:54

      @tvklarenbosch: want 5-cilinder, steeds zeldzamer.

      Login om te reageren
    • gerjan zegt

      18 januari 2018 om 15:57

      @tvklarenbosch: ja zeker. M2 is al helemaal geen mooie auto om te zien. En ik denk dat er in een A3 iets meer ruimte zit. M2 is gewoon geen mooie auto. Maar dat vind ik.

      Login om te reageren
      • tvklarenbosch zegt

        18 januari 2018 om 16:05

        @gerjan: smaak is subjectief. Feit is natuurlijk wel dat de M2 veel beter rijdt. Ander beter alternatief is natuurlijk de MB A45 AMG. Ook al meer een rijdersauto.

        Login om te reageren
        • dijan zegt

          18 januari 2018 om 17:37

          @tvklarenbosch: Heb jij met allemaal gereden ?

          Login om te reageren
          • tvklarenbosch zegt

            18 januari 2018 om 17:38

            @dijan: alleen met de gewone versies, niet met de performance modellen. En ik baseer mij op tests

            Login om te reageren
            • dijan zegt

              18 januari 2018 om 17:48

              @tvklarenbosch: Ik niet ,heb uitgebreid met Audi S3 ,BMW M2 en Mercedes amg45 proefgereden. Met regenweer heb je weinig aan de M2 met achterwielaandrijving. De Mercedes is slecht voor je nieren,is echt keihard en zenuwachtig. Ben voor de S3 gegaan en nog geen minuut spijt gehad. Daarbij komt dat in de sedanuitvoering de Audi de mooiste is. Het oogwil ook wat.

              Login om te reageren
              • berlinetta zegt

                18 januari 2018 om 18:19

                @dijan: wat vind je dan van een M240xi? Die is wel bruikbaar in de regen.

              • blackmilo zegt

                19 januari 2018 om 03:39

                @berlinetta: qua 4wd zit je bij Audi toch echt beter, qua driftjes leggen kies je BMW, Mercedes weet ik niks zinnigs over te zeggen aangezien ik tot aan toe alleen nog in comfortabele varianten gereden heb

          • tvklarenbosch zegt

            18 januari 2018 om 17:41

            @dijan: alleen in de gewone auto’s niet in de performance modellen.

            Login om te reageren
    • ds3thp zegt

      18 januari 2018 om 15:59

      @tvklarenbosch: voor lol op het circuit zou ik een M2 kiezen maar voor alledaagse bruikbaarheid en af en toe een uitstapje naar het circuit zeker de RS3

      Login om te reageren
      • tvklarenbosch zegt

        18 januari 2018 om 16:04

        @ds3thp: met de RS3 heb je op het circuit niks te zoeken. Ook op de openbare weg is de M2 veel leuker, en niet heel veel minder praktisch.

        Login om te reageren
        • ds3thp zegt

          18 januari 2018 om 17:30

          @tvklarenbosch: de vernieuwde RS3 doet het anders best goed op het circuit:

          https://youtu.be/R8gZm3aZ4l0

          Login om te reageren
          • blackmilo zegt

            19 januari 2018 om 03:47

            @ds3thp: lekker objectief.. Geen beelden van het rijden.. Wellicht kan de piloot niet gaan met het verschil tussen 4wd en rwd

            Login om te reageren
    • dijan zegt

      18 januari 2018 om 17:33

      @tvklarenbosch: JA

      Login om te reageren
  8. wheelzzz zegt

    18 januari 2018 om 15:59

    “een nieuw uitlaatsysteem met twee sets 102 mm pijpen laat de rauwe vijfcilinder harder dan ooit grommen”
    Waarom harder grommen? Om het verhoogde comfort van het onderstel teniet te doen met extra motorgeluid?

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      18 januari 2018 om 18:14

      @wheelzzz: extra motor geluid bij een 5pitter is een must. Echter klinkt het wel een beetje aso als je maar half het gas in duwt. Maar als je vol gaat klinkt het echt bizar bruut!! Ook als of er serieus iets aankomt ipv dat mensen denken dat er weer een gare Civic de hoek om komt rijden

      Login om te reageren
  9. Graafke zegt

    18 januari 2018 om 17:00

    Die daklijsten vind ik afbreuk doen aan het karakter van een snelle bak

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      18 januari 2018 om 17:35

      @graafke: Dakrails , Die zijn als extra besteld . Kan gewoon zonder worden besteld.

      Login om te reageren
  10. hans75 zegt

    18 januari 2018 om 17:57

    Waarschijnlijk gaan de remmen nu al bij 5000 ipv 10000 km kapot…

    Login om te reageren
  11. Gulli zegt

    19 januari 2018 om 11:26

    He ja, laten we allemaal gaten in het plaatwerk hakken, net als op de GT2 RS, want daar is het ook al zo mooi!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North