De kracht van goede journalistiek is dat je mensen dingen kunt laten zeggen die ze misschien niet willen zeggen. Gelukkig hoefde persbureau Reuters hier vrij weinig voor te doen, want de topman van Renault-Nissan deed al het vuile werk al voor hen. Tijdens een parlementaire hoorzitting in Parijs reageerde hij namelijk op de jaarcijfers van Volkswagen. Hieruit blijkt dat Carlos Ghosn overtuigd is dat zijn bedrijf de grootste is, in plaats van hun Duitse rivalen.
Ghosn zegt te twijfelen over de jaarcijfers van hun concurrenten, omdat de Duitsers zware voertuigen in de aantallen hebben verwerkt. De Renault-Nissan baas kondigde zelf aan 10.6 miljoen auto’s te hebben verkocht, tegenover 10.74 miljoen voor Volkswagen. Carlos zegt echter overtuigd te zijn dat zij officieel meer auto’s hebben verkocht, wanneer er 200.000 zware MAN en Scania vrachtwagens van het totaal worden afgetrokken.
“The (Renault-Nissan) alliance, with more than 10.6 million light private and commercial vehicles sold in 2017, is the premier global automobile group. That has just been confirmed after Volkswagen this morning announced its sales of 10.74 million, including 200,000 heavy trucks, which we do not include in our statistics. There can be no further discussion on who is now top.”
Als we de retoriek van Ghosn volgen, zien we dat Renault-Nissan, die tevens Mitsubishi redde, inderdaad de betere van de twee is. In dit geval gaat het om 10.6 miljoen verkochte auto’s van Renault-Nissan, tegenover 10.54 voor Volkswagen. In hoeverre hun eigen cijfers dan weer kloppen is een heel ander verhaal, maar als we Ghosn mogen geloven hebben zij over de cijfers niet gelogen.
Renault-Nissan heeft afgelopen jaar een flinke sprong gemaakt ten opzichte van het voorgaande jaar, waar het 9.96 miljoen verkopen registreerde. Toentertijd ging Volkswagen met 10.3 miljoen aan kop, met Toyota en hun 10.2 miljoen verkochte auto’s nauw op de hielen.
UPDATE: de uiteindelijke cijfers laten zien dat Nissan-Renault-Mitsubishi inderdaad de grootste is. Het concern noteert 10,61 miljoen verkochte voertuigen. De formatie wordt op hun hielen gevolgd door Volkswagen, die 10,53 miljoen auto’s verkochte. Toyota pakt de derde plaats op het podium met 10,2 miljoen verkopen.
Met dank aan @w0o0dy voor de tip!
37 reacties
Doorgaans pakt Toyota zowel de omzet als aantallen. Verschil van zon 10/15 miljard met VAG ofzo? Ik vraag me echt af waar al die Toyota kopers vandaan komen. Die autos gaan tering lang mee :P extra punten wat mij betreft.
Anyway. Die Renault-Nissan kaart die gespeeld wordt is sowieso raar, want het is niet echt 1 bedrijf of een groep. Het is een ‘strategisch partnership’…
Dan is er namelijk een duidelijke winnaar (althans in voorgaande jaren), en dat is geen VAG of Renault Nissan.
En ja, als je alles mee telt is de Volkswagen groep inderdaad de grootste autoproduceerder ter wereld.
(dat is overigens heel wat anders dan hoeveel winst er wordt gemaakt maar goed)
Ik heb een tijd terug van een van de voorgaande jaren (dacht 2016 of 2015) statistieken gezien hoeveel er per merk verkocht wordt. Die cijfers zijn wat lastig te vinden, van de bedrijfsgroepen kun je zo vinden, maar meestal niet letterlijk per merk.
In die cijfers per merk werd in ieder geval duidelijk dat de VW groep daadwerkelijk 6 miljoen VW’s maakte, de rest van de andere merken. Prima prestatie zou ik zeggen.
Maar ik had me niet gerealiseerd dat er een ander merk was, wat gewoon 2 miljoen auto’s meer per jaar verkocht dan Volkswagens.
https://www.autoblog.com/2017/12/29/vw-6-million-vehicles-2017/
De rest van Audi, Skoda etc.
dan doet toyota het met 8 miljoen stuk beter.
Renault is maar in een land groot en verder speelt het 3de, 4de of 5de viool
Nissan doet het daarentegen beter in the USA
2012 tm 2015:
VAG bijna 600.000 teveel autos opgegeven
Toyota bijna 700.000 te weinig autos opgegeven
even een verschil van 1.3 miljoen voertuigen in voordeel van Toyota
https://www.forbes.com/sites/bertelschmitt/2017/01/30/its-official-volkswagen-worlds-largest-automaker-2016-or-maybe-toyota/3/#7bd86baf62c9
VAG wil de grootste zijn, Toyota interesseert het geen hol…wel de beste willen zijn. Renault nissan, weet ik niet wat men wil.