
Pikante gast, die Carlos.
De kracht van goede journalistiek is dat je mensen dingen kunt laten zeggen die ze misschien niet willen zeggen. Gelukkig hoefde persbureau Reuters hier vrij weinig voor te doen, want de topman van Renault-Nissan deed al het vuile werk al voor hen. Tijdens een parlementaire hoorzitting in Parijs reageerde hij namelijk op de jaarcijfers van Volkswagen. Hieruit blijkt dat Carlos Ghosn overtuigd is dat zijn bedrijf de grootste is, in plaats van hun Duitse rivalen.
Ghosn zegt te twijfelen over de jaarcijfers van hun concurrenten, omdat de Duitsers zware voertuigen in de aantallen hebben verwerkt. De Renault-Nissan baas kondigde zelf aan 10.6 miljoen auto’s te hebben verkocht, tegenover 10.74 miljoen voor Volkswagen. Carlos zegt echter overtuigd te zijn dat zij officieel meer auto’s hebben verkocht, wanneer er 200.000 zware MAN en Scania vrachtwagens van het totaal worden afgetrokken.
“The (Renault-Nissan) alliance, with more than 10.6 million light private and commercial vehicles sold in 2017, is the premier global automobile group. That has just been confirmed after Volkswagen this morning announced its sales of 10.74 million, including 200,000 heavy trucks, which we do not include in our statistics. There can be no further discussion on who is now top.”
Als we de retoriek van Ghosn volgen, zien we dat Renault-Nissan, die tevens Mitsubishi redde, inderdaad de betere van de twee is. In dit geval gaat het om 10.6 miljoen verkochte auto’s van Renault-Nissan, tegenover 10.54 voor Volkswagen. In hoeverre hun eigen cijfers dan weer kloppen is een heel ander verhaal, maar als we Ghosn mogen geloven hebben zij over de cijfers niet gelogen.
Renault-Nissan heeft afgelopen jaar een flinke sprong gemaakt ten opzichte van het voorgaande jaar, waar het 9.96 miljoen verkopen registreerde. Toentertijd ging Volkswagen met 10.3 miljoen aan kop, met Toyota en hun 10.2 miljoen verkochte auto’s nauw op de hielen.
UPDATE: de uiteindelijke cijfers laten zien dat Nissan-Renault-Mitsubishi inderdaad de grootste is. Het concern noteert 10,61 miljoen verkochte voertuigen. De formatie wordt op hun hielen gevolgd door Volkswagen, die 10,53 miljoen auto’s verkochte. Toyota pakt de derde plaats op het podium met 10,2 miljoen verkopen.
Met dank aan @w0o0dy voor de tip!
Het topje van zijn condoom dient waarschijnlijk ook om met zijn voet op te staan als hij hem niet uitkrijgt na de seks.
@cossiekiller: ??
@kratoss: Hij zal wel de langste hebben en het verst kunnen plassen.
@cossiekiller: Wtf man ?
@cossiekiller: hahahahaha
@cossiekiller: wat stelt die verkoopcijfers van va nou echt voor. Hun goedkoopste auto is een vw up volgens mij om nabij de 11 k? . De goedkoopste auto bij mercedes bv is de A klasse rond de 29k? Als mensen 3 ups kopen is het 1 verkoop aantal bij mercedes. Dat schiet de aantallen natuurlijk als een raket omhoog. Het is ook niet gek natuurlijk. Niet iedereen heeft zoveel geld over voor een auto, maar om maar even een vergelijking te maken..
@vagtroep: hoe is dat bij Nissan dan? Mercedes wordt in dit artikel niet genoemd.
@vagtroep: maar omzetwise zit Mercedes er wel bijna 100 miljard achter als ik me niet vergis. En dat doet er wel toe :P
Doorgaans pakt Toyota zowel de omzet als aantallen. Verschil van zon 10/15 miljard met VAG ofzo? Ik vraag me echt af waar al die Toyota kopers vandaan komen. Die autos gaan tering lang mee :P extra punten wat mij betreft.
Anyway. Die Renault-Nissan kaart die gespeeld wordt is sowieso raar, want het is niet echt 1 bedrijf of een groep. Het is een ‘strategisch partnership’…
Ach Ghossie, wil je ook mee doen met Müller en Toyoda in het wedstrijdje verplassen?
rare gasten hiero ook op AB. Allemaal zen blijven mannen en stoppen met dissen hoor.
Waarom rekenen hun de zwaardere voertuigen er dan ook niet bij op?
@mb10: ik denk dat ze die 10,74 niet halen…
@mb10: “….rekenen hun…” ?? Probeer het eens in normaal Nederlands op te schrijven?
@406_v6: heb het opgeschreven, maar weet niet hoe ik het hier moet laten zien. Ik kan hier namelijk alleen iets typen.
@mb10: klein rijbewijs geldt in de BRD tot 7.500 kg. Vele bedrijfswagens van MAN vallen in de categorie < 7.500 kg. Waarschijnlijk zit daar het verschil.
@mb10: Omdat ze die niet hebben. Renault Trucks is onderdeel van Volvo…
Zou nog mooier zijn als hij er bij voegde: “maar wat maakt het uit wie de grootste is, we willen in de eerste plaats de beste zijn…”
Ik voel dat Trump met ‘mijn rode knop is groter’ een nieuwe trend gezet heeft
Renault/Nissan 2 merken,VW 1 merk of mag je Audi ook erbij tellen?
@dijan: Wat versta jij onder vag?
@redbeams: In ieder geval ook Audi.
@dijan: ja en oa Seat, Skoda, Lamborghini, Porsche, Bentley etc
@redbeams: Dan beantwoord je al je eigen vraag ;)
@dijan: ze rekenen hier de hele VAG groep. Wat denk jij dan dat alleen VW zelf deze aantallen verkoopt??
Ja en zullen we dan even puur naar het merk kijken? Dus met welk merkje op de motorkap zijn de meeste auto’s verkocht? Ipv naar resultaten van de bedrijfsgroep te kijken.
Dan is er namelijk een duidelijke winnaar (althans in voorgaande jaren), en dat is geen VAG of Renault Nissan.
@fanboy: Hierboven staat geen VAG ,maar VW . Als het hier om VAG ging dan zijn de cijfers heel anders.
@dijan: Er zijn echt geen 10,7 miljoen Volkswagens verkocht hoor. Het gaat om cijfers van de Volkswagen bedrijfsgroep (VAG). Dus ook de Seats en Skoda’s en Audi’s. En dus ook de vrachtwagens, die bijvoorbeeld Renault Nissan niet maakt. Toyota groep heeft dan ook wel weer vrachtwagens (Hino) die niet zo groot is, maar die ze ook zeker mee zullen tellen.
En ja, als je alles mee telt is de Volkswagen groep inderdaad de grootste autoproduceerder ter wereld.
(dat is overigens heel wat anders dan hoeveel winst er wordt gemaakt maar goed)
Ik heb een tijd terug van een van de voorgaande jaren (dacht 2016 of 2015) statistieken gezien hoeveel er per merk verkocht wordt. Die cijfers zijn wat lastig te vinden, van de bedrijfsgroepen kun je zo vinden, maar meestal niet letterlijk per merk.
In die cijfers per merk werd in ieder geval duidelijk dat de VW groep daadwerkelijk 6 miljoen VW’s maakte, de rest van de andere merken. Prima prestatie zou ik zeggen.
Maar ik had me niet gerealiseerd dat er een ander merk was, wat gewoon 2 miljoen auto’s meer per jaar verkocht dan Volkswagens.
@fanboy: als je alle cijfertjes wil kan jij bij volkswagen gewoon het jaar verslag bestellen. Krijg je kostenloos een hele dikke bonk papier thuis gestuurd met alles er in (ook per merk)
@dijan: Zie hier een linkje, dus blijkbaar nog steeds circa 6 miljoen VW’s in een jaar verkocht:
https://www.autoblog.com/2017/12/29/vw-6-million-vehicles-2017/
De rest van Audi, Skoda etc.
@fanboy:
dan doet toyota het met 8 miljoen stuk beter.
@fanboy: Toyota by far…
Salope arrogant Français
Renault is maar in een land groot en verder speelt het 3de, 4de of 5de viool
Nissan doet het daarentegen beter in the USA
@duitslaagvliegen: in Nederland doet renault het anders ook erg goed hoor.
VAG en Cijfers, zelfs daar liegen ze over:
2012 tm 2015:
VAG bijna 600.000 teveel autos opgegeven
Toyota bijna 700.000 te weinig autos opgegeven
even een verschil van 1.3 miljoen voertuigen in voordeel van Toyota
https://www.forbes.com/sites/bertelschmitt/2017/01/30/its-official-volkswagen-worlds-largest-automaker-2016-or-maybe-toyota/3/#7bd86baf62c9
VAG wil de grootste zijn, Toyota interesseert het geen hol…wel de beste willen zijn. Renault nissan, weet ik niet wat men wil.
@johanw: er is maar 1 reden waarom ze de grootsten willen zijn. Omdat ze lopen te klooien met hun aandelen koersen..
Dacia en Avtovaz (Lada) zorgen natuurlijk ook voor een flink aantal bij de Renault-Nissan groep
@ikschrijfookoverautos: Sinds september is het niet meer Renault-Nissan, maar Renault-Nissan-Mitsubishi.