Wat we weten over de nieuwe Citroën C5/C6

Auteur: , 17 Reacties

Wat meer leven in de brouwerij van luxe sedans.

Citroën Cxperience concept

De laatste C6 (aankoopadvies) rolde alweer in 2012 van de band. Traantjes werden gelaten, maar Citroën wist ons al snel te verblijden met DS modellen. De afgelopen jaren waren de DS4 en DS5 de topmodellen van Citroën. En ook al waren dit erg mooie auto’s, ze hebben nooit echt het gat kunnen vullen dat de C6 achter liet. De vreemde verhoudingen zorgden ervoor dat de C6 een uniek voorkomen op de straat was, en is. Designelementen die ze alleen bij Citroën zouden kunnen bedenken, zoals een holle achterruit, en vooruitstrevende techniek, zoals een Head Up Display, meesturende Xenon verlichting en natuurlijk de hydraulische vering zorgden ervoor dat de C6 een icoon werd voor veel autoliefhebbers.

Nadat het DS-merk werd losgekoppeld van Citroën, heeft het merk niets in het modellengamma wat ook maar enigszins lijkt op een luxe sedan. Terwijl de Franse eigenzinnigheid juist zo veel charme brengt binnen dit segment. Bij gebrek aan Franse invloed is nu nota-bene Lexus maar de rare jongen van de klas geworden.

Gelukkig is er goed nieuws, ook Citroën beseft dat ze nodig zijn om de hele boel fris te houden. Er staat een vervanger gepland voor de C5/C6. Deze is gebaseerd op het Citroën Cxperience concept en, zoals al eerder bekend werd, moet deze in 2019 of 2020 het daglicht zien. De C5 heb ik persoonlijk nooit zo’n interessante auto gevonden, gelukkig lijken de Franse woorden voornamelijk te duiden op een spirituele opvolger van de C6. Citroën’s CEO meldt een onderscheidende, high-tech, comfortgerichte auto te willen maken. Dit zijn drie woorden die de C6 precies beschrijven. De nieuwe auto moet een groot en overzichtelijk dashboard krijgen, met een groot touchscreen en lounge-achtige stoelen voorin en achterin. Hmm, alleen maar lounge stoelen, high-tech en gericht op comfort, is Citroën hier wellicht bezig met een autonome auto? Maar goed, met het Citroën-DNA dat de luxe sedan meekrijgt kunnen wij alleen maar met smart op deze auto wachten.



17 reacties

Maar gaat zo’n nieuwe C6 dan niet botsen met DS? Of zouden ze een super-de-luxe DS6 maken op dezelfde basis… ?
@Esprit_de_Flandre: DS staat niet bekend voor het comfort. De DS5 was berucht voor het harde onderstel voor de facelift, en de DS3 was ook een leuk scheurijzer.
De laatste auto die ik bij Citroen verkocht was een donkergroene Citroen C6 2.7 HDiF Ligne Prestige met beige interieur.Vlak voor dat ik naar een andere werkgever ging, vond ik dat wel een mooi afscheid..Dacht ik.De dag later, 31 december 2010 mijn allerlaatste werkdag verkocht ik nog met gezonde tegenzin een C-Crosser. Die ook nog eens van een andere dealer af kwam, niet eens eigen voorraad.De Gruwel..
Ik vind de C6 een sympathieke en bijzondere vormgegeven auto, echt een Citroën. Het zou leuk zijn als ze bij Citroën weer zo’n karakteristieke auto gaat maken, het is weer eens wat anders dan de grijze eenheid worst.
De c5 ook nooit een bijzondere auto gevonden. Heeft aardig wat eigenaardige designtrekjes maar was toch saai wat opzich al een prestatie is. Toch kwam ik er laatst achter bij het stoplicjt dat die v6 diesel aardig van zijn plek gaat.
@87sandyd:

En die C5’s kunnen héééél veel kilometers maken. De kwaliteit van die auto is ontzettend goed.
@jack_abarth: Behalve als je schoenmaat 46 hebt; dan passen je voeten niet lekker in de pedaalruimte van de C5; terwijl dat toch een D-segmenter was in mijn beleving ?!? Vindt de designtaal van Citroen echter wel erg uniek en leuk; al was ik nooit fan van de C6, ik wacht met smart op een nieuwe DS6-achtige variant …
@87sandyd: Ik vond het ook altijd erg leuk om op vakantiereizen (bij de Franse tolpoortjes) BMW’s te pesten met de C5 3.0 HDiF V6 :)
Eindelijk. Ik hoop echt op een waardige opvolger voor de C6. Wat een geweldige auto vind ik dat, echt. Ik hoop op een vooruitstrevende auto met de beroemde hydropneumatische vering. Iets wat alleen Citroën kon. Het is Citroën aan zijn stand verplicht om een soortgelijke auto in het segment te hebben.
Ik verwacht van Citroen dat ze met een prachtige, comfortabele en zeer ruime plus op electronisch gebied een prachtig intuitieve bediening van alle relevante funkties. Last but not least, het fijnste onderstel dat je kunt kopen in die klasse.
Altijd die lofzang voor aparte modellen door alle ‘fans’ maar uiteindelijk kopen ze toch weer een standaard Duitser.
@aarsgewei: juist dat!
Ik vind de C6 een prachtige auto, ben ook erg benieuwd naar de opvolger.
Sacreblue. Dit maakt toch helemaal geen sense?
Zetten ze DS in de markt als de creme-de-la-creme van Citroën en gaan ze vervolgens een premium model weer als gewone Citroën op de markt brengen.
Laat Citroën de familie-cross-over dingen en praktische auto’s doen en DS de luxueuze slagschepen. Daar bij DS hebben ze ook al tijden geen nieuw model meer gezien dus nog een extra reden om ‘m daar te plaatsen.
Maar rijdt die beter dan een boot?
LIjkt alsof hij is uitgerust met een zooi raketten…
De C5 is niet interessant terwijl de zoveelste Audi A4 wel interessant bevonden wordt??

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).