• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

AC Schnitzer geeft BMW Z4 serieuze dieselpower

Auteur: sir_smokalot, gepost 17 maart 2015 om 11:55 – 38 Reacties

Afbeelding AC Schnitzer geeft BMW Z4 serieuze dieselpowerAfbeelding AC Schnitzer geeft BMW Z4 serieuze dieselpowerAfbeelding AC Schnitzer geeft BMW Z4 serieuze dieselpowerAfbeelding AC Schnitzer geeft BMW Z4 serieuze dieselpowerAfbeelding AC Schnitzer geeft BMW Z4 serieuze dieselpowerAfbeelding AC Schnitzer geeft BMW Z4 serieuze dieselpowerAfbeelding AC Schnitzer geeft BMW Z4 serieuze dieselpowerAfbeelding AC Schnitzer geeft BMW Z4 serieuze dieselpower

BMW Z4 powerdiesel
De Duitsers lepelen even het ‘x50d’-blok in de Roadster, en peppen de potente krachtbron nog wat verder op.

Een decennium geleden was een diesel in een cabrio nog een gotspe, maar modellen als de Audi TT TDI tonen dat fabrikanten het nu ook aandurven een zelfontbrander onder de kap van een open auto te monteren. In de BMW-prijslijst kan je echter lang zoeken naar een Z4 50d, zij zijn momenteel veel te druk met het uitdokteren van de Gran Tourer 212d. Gelukkig heeft AC Schnitzer de hartekreet van de cabriorijdende dieselfetisjist gehoord, en dus zelf maar een 3.0 diesel in de Roadster geprakt. Als donorvoertuig fungeerde een (pre-facelift) Z4 23i.

Standaard is het blok goed voor 381 pk en 740 Nm, maar met 430 pk en 840 Newtonmeter doet Schnitzer er nog een schepje bovenop. De tri-turbo diesel is volgens Bimmertoday in opdracht van een klant gebouwd, en dus een one-off. De tuner, die eerder al de zuinige 99d maakte, gaat nu voor rauwe kracht, en een topsnelheid van ‘ver boven de 300 km/u’.

In totaal werd er 131 kg van de auto geschaafd, waardoor het totaalgewicht van de auto met oranje velgen en twijfelachtige decals op 1.469 kg uitkomt, en de pk/kg-verhouding er nog verder op vooruit gaat. De ACZ 5.0d, zoals Schnitzer hem noemt, heeft een in hoogte verstelbare racevering, grotere remmen, en de achteras van een E92 M3, inclusief diff.

Overigens willen we onszelf niet op de borst kloppen, maar ondergetekende opperde eind 2012 al dat een Z4 50d een goed idee zou zijn. Duurde nog lang…

Ook interessant!

  • Pimp je BMW leasebak met een AC Schnitzer stuur
    Pimp je BMW leasebak met een AC Schnitzer stuur
  • Standaard BMW 5 Serie krijgt M5 power van AC Schnitzer
  • Loodzware BMW M4 Cabrio heeft lichtgewicht goodies
  • AC Schnitzer tilt de M440i naar 420 pk

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

ac-schnitzer, BMW, Cabrio, Diesel, tuning, z4

Vorig bericht: « Maserati gaat geen concurrent voor Macan bouwen
Volgend bericht: Dealer moet Lexus terugnemen wegens ontbrekende asbak »

Lees Interacties

Reacties

  1. papapilo zegt

    17 maart 2015 om 11:59

    Een grote middelvinger naar elke hybride dit.

    Login om te reageren
  2. amgc63 zegt

    17 maart 2015 om 12:01

    Maakt AC Schnitzer een keer best mooie auto (imo), is het een diesel..

    Login om te reageren
    • borro4 zegt

      17 maart 2015 om 12:39

      @amgc63: dus?

      Login om te reageren
      • ter zegt

        17 maart 2015 om 14:35

        @borro4: Dan is die maar 8 jaar geldig in Nederland.

        Login om te reageren
    • r32turbo zegt

      17 maart 2015 om 13:30

      @amgc63: wel een diesel die 90% van de auto’s op het openbare weg zoek rijdt

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        17 maart 2015 om 14:11

        @r32turbo: als het geen 99,8% is. Met een relatief laag gewicht, de achttraps ZF bak en dat bizarre koppel denk ik dat zelfs de echt snelle auto’s er flink moeite mee zullen hebben. Een 918 Spyder is natuurlijk sneller, maar alle 911’jes waar geen ’turbo’ op staat kun je gewoon plagen (GT3) tot vernederen (alle Carrera’s).

        Login om te reageren
      • amgc63 zegt

        17 maart 2015 om 14:46

        @r32turbo: klopt maar een bmw roadster met een diesel.. Het plaatje klopt gewoon niet meer.

        Login om te reageren
  3. gtwillem zegt

    17 maart 2015 om 12:03

    Gaaf hoor, drie transplatie. Alhoewel de benzine 35i ook prima tot 400 pk is te brengen.

    En waarom meteen die rare stickers, rare velgen, centrale uitlaat etc? Kon dit niet iets smaakvoller?

    Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      17 maart 2015 om 12:19

      @gtwillem: Smaakvoller? Het is Schnitzer…Dit valt nog mee voor hun doen.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        17 maart 2015 om 14:13

        @donvincenzo: ik lees geregeld diverse BMW tijdschriften, en zie dan ook veel AC Schnitzer modellen voorbij komen, en die zijn vaak veel beter dan dit. Andere grille, velgen, spoilerlip is vaak het enige wat er cosmetisch wijzigd. En dan wel de lekkere technische upgrades.

        Login om te reageren
    • ettie zegt

      17 maart 2015 om 12:23

      @gtwillem: dit had inderdaad veel smaakvoller gedaan kunnen worden

      Login om te reageren
  4. merc-94 zegt

    17 maart 2015 om 12:03

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • f40racer zegt

      17 maart 2015 om 12:08

      @merc-94: Mooi, spellingscheck ook weer gehad

      Login om te reageren
    • sr20det zegt

      17 maart 2015 om 12:59

      @merc-94: Hoe kom je daar nou weer bij

      Login om te reageren
      • merc-94 zegt

        17 maart 2015 om 13:44

        @sr20det: serieus?

        Login om te reageren
  5. nasty zegt

    17 maart 2015 om 12:04

    In opdracht van een klant. Wie weet wat die mens heeft opgehoest voor dit project

    Login om te reageren
  6. wuppie zegt

    17 maart 2015 om 12:09

    En binnen een paar jaar mag je er geen grote stad meer mee in…

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      17 maart 2015 om 16:34

      @wuppie: Z4? Enkel verkocht als benzine toch? Prettige dag nog…

      Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    17 maart 2015 om 12:10

    De lokale bandenboer krijgt hier wel een bollend broekje van geloof ik. Arme achterbandjes.

    Ben benieuwd hoe ze die 131 kg hebben bespaard trouwens.

    Login om te reageren
    • Joel_D zegt

      17 maart 2015 om 12:35

      @berlinetta: Dakmechanisme is eruit gehaald. En dan vast nog wat lichtere stoelen, velgen en uitlaat.

      Login om te reageren
  8. trustmeiamanengineer zegt

    17 maart 2015 om 12:18

    Hah, bruut project.
    Maar doe mij dat blok maar gewoon in een 3 Touring, zonder al die uiterlijke bullshit erbij. Rij je een M3 het snot voor de ogen met je hond en een IKEA kast in de achterbak.

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      17 maart 2015 om 12:54

      @trustmeiamanengineer:

      Ze hebben van de 3-serie touring al een 350 pk sterke diesel, de Alpina D3 bi-turbo. Denk dat het niet heel veel aanpassingen meer kost om die naar 430 pk te halen. Naar wens verkrijgbaar als Sdrive(met open- of sperdiff) of Xdrive!

      Login om te reageren
    • Donstil zegt

      17 maart 2015 om 13:42

      @trustmeiamanengineer: Nou ik rij wel eens met een drie touringcars. Daar past geen Ikea kast in de kofferbak hoor, laat staan als er een hond in zit. Wat een kleine bak is dat zeg.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        17 maart 2015 om 20:08

        @Donstil: klopt. Mijn E92 is geen ruimtewonder. Het enige wat echt handig is aan de Touring tov de sedan is de toegang tot de bagageruimte en als je de bank neerklapt heb je nog wel een behoorlijke ruimte. Maar mijn Impreza met bank neer is net zo ruim…

        Login om te reageren
  9. Michiel1 zegt

    17 maart 2015 om 12:23

    leuk wagentje!
    zal er flink op los knallen als je die de sporen geeft, maar die uitlaat….

    Login om te reageren
  10. sydney zegt

    17 maart 2015 om 12:36

    Die 99d vind ik toch velen malen intressanter.

    Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    17 maart 2015 om 13:09

    Leuke auto, jammer van die uitlaten. Hoe zit het met onderstuur?

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    17 maart 2015 om 13:25

    Het idee is geniaal. Jammer dat er zo’n lelijke auto omheen zit…. Dit blok in de z3 coupe, dat is gaaf!

    Login om te reageren
  13. 3246cm252kw zegt

    17 maart 2015 om 13:25

    Haha dat is wel heel dik zeg!

    Login om te reageren
  14. styns zegt

    17 maart 2015 om 13:57

    Jammer van die uitlaatjes

    Login om te reageren
  15. philipf zegt

    17 maart 2015 om 14:18

    Lelijke uitlaten zeg! Wel heel dik. Maar helaas moet je alsnog zeggen dat je diesel rijdt…

    Login om te reageren
  16. w0o0dy zegt

    17 maart 2015 om 14:53

    Cabrio + diesel = no go! Herrie en stank heb je al genoeg van andere diesels…

    Login om te reageren
  17. karsvdtuin zegt

    17 maart 2015 om 17:32

    Wil geen mierenneuker zijn maar het is m50d (geen x50d)

    Ot: ja dit is natuurlijk gwn erg lomp wat betreft vermogen.. Het gaat echt echt echt heel hard in een 5 serie (gechipt ) ben benieuwd hoe hard het in een z4 gaat..

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      17 maart 2015 om 21:43

      @karsvdtuin: de x geeft enkel het motorblok aan, omdat het in meerdere types zit: 650d, 550d, x50d. X staat voor de onbekende variabele ;)

      Login om te reageren
      • karsvdtuin zegt

        17 maart 2015 om 23:12

        @racerx: het motorblok wordt aangeduid als de m50d motor.. M550d x5 m50d m650d.. Het is een m performance blok wat een nieuw lijn van BMW is sinds de volgens mij m135i

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          18 maart 2015 om 06:54

          @karsvdtuin: onzin, de motorcode voor het 50d blok is N57D30S1. Daarnaast bedoelt Autoblog met de x een onbekende variabele, aangezien het blok in meerdere types zit.

          Login om te reageren
  18. toyotafortuner zegt

    17 maart 2015 om 19:15

    Erg lekker zeg!

    Login om te reageren
  19. chimaera zegt

    18 maart 2015 om 07:24

    “zij zijn momenteel veel te druk met het uitdokteren van de Gran Tourer 212d.”

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North