AC Schnitzer pakt voor het eerst een Toyota aan

Auteur: , 26 Reacties

Blijkt een BMW-motor nog meer voordelen te hebben.

Wie in ons archief zoekt naar AC Schnitzer, ziet op moment van schrijven elf pagina’s aan vooral gepimpte BMW’s. Een verdwaalde Jag en een paar Mini’s zitten er ook nog tussen, maar de tuners focussen zich toch voornamelijk op het Beierse merk. En daarbij moeten ze natuurlijk ook een sportieve roadster als de Z4 aanpakken.

Het voordeel van die Z4 is dat deze nogal veel onderdelen deelt met een Japanse coupé: de Toyota Supra (rijtest!). De motor van de Supra komt zelfs van BMW. Daardoor kunnen de dames en heren van AC Schnitzer voor het eerst ook een Toyota aanpakken. Althans, voor eigenaren van de 3.0-liter zescilinder. Met de 2.0-liter viercilinder (die in Nederland niet wordt verkocht) doen ze blijkbaar niks.

Die zescilinder tunen ze om er 400 pk uit te kunnen persen. Dat is zestig meer dan normaal. Ook de hoeveelheid koppel wordt verhoogd: 600 Nm in plaats van 500. Hoe ze dat precies doen, melden ze niet. Wat voor invloed dit heeft op de nul-naar-zestig-tijd is eveneens onbekend. Wel krijg je bij de upgrade ook wat uiterlijke aanpassingen, zodat je vrienden kunnen zien dat je niet zomaar een GR Supra hebt.

Om bij de voorkant te beginnen: de tuners uit Aken hebben een nieuwe splitter ontworpen. Deze trekt de twee verticale lijnen in de bumper verder door naar beneden en heeft twee vinnen aan weerszijde van de bumper. Deze matzwarte splitter is niet alleen esthetisch van aard maar moet ook helpen met de downforce. De motorkap heeft aan de linker- en rechterkant nieuwe, driehoekige gaten, die voor betere afvoer van warme lucht moeten zorgen.

Aan de achterkant zien we nieuwe uitlaten, die volgens AC Schnitzer moeten zorgen voor ‘een harmonieus geluid’. Deze uitlaten worden geleverd in koolstofvezel of zwart staal. Tot slot is er bovenop de kofferbak een koolstofvezel spoiler – met of zonder Gurney-flap – die uiteraard moet zorgen voor meer grip op de achterwielen.

Naast de uiterlijke en motorische aanpassingen, wordt er aan de ophanging ook het een en ander aangepast. Zo krijgen kopers een nieuwe schroefset die het rijgedrag ‘leuker maar ook comfortabeler’ moet maken. De voor- en achterkant wordt daarbij ook met 25 mm verlaagd. Optioneel kan een extra ophangingskit worden aangeschaft, die de auto met 15 mm extra verlaagt.

Hoewel de AC Schnitzer-componenten los van elkaar gekocht kunnen worden, raadt het bedrijf wel aan dat kopers ook meteen de wielen van het bedrijf erbij koopt. Daarvoor bieden de tuners twee 20-inch wielen aan in verschillende kleuren. Het interieur kan eveneens worden aangepast, daarvoor levert het bedrijf aluminium accessoires voor bijvoorbeeld de schakelhendels.
Al met al, een aardige kit die je Supra nog wat unieker kan maken.

Wil je nog meer gepimpte Supra’s zien? Toyota liet begin deze maand er zelf nog een handjevol zien.



26 reacties

Lol
Voorspelbare reacties incoming:
“HeT iS ToCh eEn BmW”
@JamesBond007: is het toch ook…
@fendercd60: dus een McLaren F1 is ook een BMW?
@sollie1984: Ja. 🤣
Nooit foto’s maken met de oude Supra ernaast. Daarmee is de nieuwe Supra meteen een trut bak!
@venividivici: dat valt wel mee. Maar goed jou mening is persoonlijk he. Standaard is de nieuwe sneller.
@rolov: Ja, jouw mening is eveneens persoonlijk ;-)
AC Schnitzel kent de techniek
Had dat ding op de rollenbank al niet bijna 400pk?
@kennone: ja dus ik snap niet wat schnitzer nu echt doet
Ben ik de enige die nog steeds niet snapt waarom AC Schnitzer al zo lang kan overleven? Meerwaarde is op geen enkele manier aanwezig. Bij ABT of MTM (of Alpina, al is dat volgens velen geen tuner meer) kan ik het allemaal nog wel snappen. Geven ze gratis petjes bij aankoop van een tuningskit? Ik gok op vele andere side-jobs om dit levend te houden :-)
@gumz: Abt en MTM doen geen BMW…. de uiterlijke aanpassingen zijn zeer smaakgevoelig, maar meer vermogen en een betere koppelkromme vinden we allemaal fijn.
@dutchdriftking: Ik bedoelde gewoon tuners die zowel motorisch als uiterlijke aanpassingen doen. Bvb. G-power dan, snap ik nog altijd meer. Bij AC zijn de motorische upgrades meestal klein en het uiterlijk zijn meestal eenvoudige kleine aanpassingen (zoals die sleuven in de motorkap, wat splitters, …)
@gumz: en daarom verkoopt het ook, kleine gains voor de kleine portemonnee.. daar zijn er nu eenmaal meer van dan de mensen die all out gaan en bijvoorbeeld zo’n g-power hurricane willen hebben.
@raceface: G-Power doet ook niet alleen die grote projecten, verkopen allerlei los spul. En AC Schnitzer is juist één van de duurdere tuners, zo’n tuningbox kost 3500 euro.
Haha hij had origineel toch al bijna 400pk?
@dutchdriftking: de Supra is standaard gecapped op 330-340 pk uit mijn hoofd. Dan is 400 een leuke boost.
@720s: Op papier ja. In de praktijk leveren ze aanzienlijk meer vermogen. De m140i met hetzelfde blok doet al zo’n 20pk meer dan opgegeven, de Supra met een nieuwe revisie van dat blok doet het nog beter.
@duderuud: Ah, ik had de praktijktests even gemist. Wist idd wel dat de 40i (in de Z4 dan) ietsje meer leverde en dat dat leek op een soort gentlemen’s agreement omdat de Supra zichzelf al adverteert, de Z4 is het ondergeschoven kindje.

Toch vind ik het altijd een beetje schuin. Bij de M5 Competition bleek het vermogen ook de 700 aan te tikken. Maar als iemand mij vraagt wat het systeemvermogen van een M5C is dan zeg ik 625 pk. Heeft er volgens mij gewoon mee te maken dat de volgende met exact dezelfde motor 650 pk kan leveren en het placebo-effect ervoor zorgt dat hij sneller aanvoelt.
@720s: 380 minimmaal
Het is maar wat je een voordeel noemt. Ik heb ACS nooit wat gevonden met die shoarma-velgen.
Ik vind de nieuwe supra zo dik hè, echt een perfecte opvolger.
En wat ben je dan met 2 wielen in godsnaam? Het is toch geen tuffer…
Wat maakt AC Schnitzer toch een pauper troep.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).