Toyota laat met deze 5 Supra’s oude tijden herleven

Auteur: , 23 Reacties

Denk je aan de Supra, dan denk je aan de tuningscene van rond de eeuwwisseling!

The Fast and the Furious, Pimp My Ride, Need for Speed, de vierde generatie van de Japanse coupé was destijds een leeg canvas waar menig tuner zijn of haar hart kon luchten. Blijkbaar probeert Toyota met het nieuwste model die oude tijd naar het heden te halen, want voor de Amerikaanse SEMA-beurs neemt Toyota vijf Supra’s mee die door allerlei mensen zijn aangepakt.

GR Supra Heritage Edition
Voor de Heritage Edition heeft de vicepresident van de marketingdivisie Ed Laukes duidelijk in de geschiedenisboeken gespiekt. De flinke vleugel met de gebogen hoeken aan de achterkant alleen al schreeuwt MKIV Supra. Enige jammere is dat deze er niet zo gaaf uitziet als twintig jaar geleden. Wel leuk zijn de nieuwe voor- en achterlichten, lijken net uit het verleden te komen.

Naast de achtervleugel is ook de voorkant aangepakt; deze Supra krijgt namelijk een geïntegreerde splitter mee. De achterste diffuser is eveneens nieuw. De mods zijn niet alleen voor het vertoon; de motor is gekieteld om dankzij onder meer een gemodificeerde turbo en uitlaat, ‘meer dan’ 500 paardenkrachten naar de achterwielen te drijven. Banden, remmen, vering en wielen zijn eveneens aangepakt.

Toyota neemt rits gepimpte Supra’s naar SEMA

GR Supra HyberBoost Edition
Bij de HyperBoost zijn de grootste aanpassingen onder de motorkap gedaan; zo is de standaard turbo vervangen door een Garrett GTX3582R en produceert deze Supra nu ruim 750 paardjes. Om wat gewicht te besparen zit er een nieuw dak op gemaakt van koolstofvezels en hangt er een nieuwe bodykit aan.

Toyota neemt rits gepimpte Supra’s naar SEMA

GR Supra Performance Line Concept
Dit concept van Toyota Customizing & Development heeft praktisch alleen de buitenkant aangepast. Bij de wielkasten zitten nieuwe winglets die moeten zorgen voor extra downforce, zodat de Supra bij hoge snelheden en het betere bochtenwerk stabieler moet blijven. De voor- en achterkant krijgen tevens extra spoilers, die ook moeten bijdragen aan betere downforce.

Omdat je bij de nieuwe winglets sneller naar de wielen gaat kijken, is het ook leuk als die niet standaard zijn. Daarom krijgt de Performance Line 19-inch-wielen gemaakt van aluminium, die lichter zijn dan de stock velgen. Deze TCD-velgen zijn omwikkeld in de Pilot Sport 4 S-banden van Michelin.

Toyota neemt rits gepimpte Supra’s naar SEMA

GR Supra 3000GT Concept
TCD brengt nóg een auto naar SEMA, deze 3000GT Concept is, zoals de naam misschien doet vermoeden, niet gebaseerd op de gelijknamige auto van Mitsubishi. In plaats daarvan heeft de Toyota-divisie zich laten inspireren op oud werk. Voor de MKIV-Supra maakten ze namelijk een bodykit die ze de TRD3000GT noemden, dus anno 2019 doen ze dat gewoon… nog een keer.

Deze Supra heeft volgens Toyota een agressiever uiterlijk. Ze hebben wel veel dingen van de Performance Line overgenomen, de winglets bij de wielkasten bijvoorbeeld, alleen is de 3000GT wat rauwer. Neem de gaten in de motorkap als voorbeeld. Ook ziet deze er wat ons betreft wat gaver uit, vooral de zilvergouden kleuren zien er gelikt uit.

Toyota neemt rits gepimpte Supra’s naar SEMA

GR Supra Wasabi Concept
De laatste Pimp My Ride-Supra van het Toyota Genuine Accessory Team moet een wat pittig randje hebben, als je naar de naam kijkt. Wie naar de velgen kijkt, ziet sowieso al dat het rijcomfort wat… pittiger zal zijn dan de andere auto’s. De Wasabi krijgt namelijk vier 20-inch-wielen mee, gemaakt door Toyota zelf. Het geluid moet ook wat heter zijn, de twee uitlaten zijn namelijk gemodificeerd om uit te komen op twee pijpen van 102 mm groot die in het midden van de achterkant uit de auto komen.

De bodywork is aangepast door Five Axis, de grootste aanpassing is de spoiler achterop. Het complete pakket moet volgens Toyota meer lijken op een raceauto. Toyota lijkt onder de motorkap ook het enig ander te hebben aangepakt, al zeggen ze niet of de auto nu ook meer paardenkracht produceert. Wel geven ze aan dat de Wasabi-auto bedoeld is om ‘te onderzoeken wat de markt wil’, misschien is deze Toyota dus binnenkort aan te schaffen…

Wasabi



23 reacties

Ik wil er graag een met een gigantisch turbogat waar je heel lang op moet wachten, maar als hij dan op stoom is, helemaal niemand op deze planeet je meer bijhoudt. Gewoon, voor de nostalgie.
@fanboy: idd. 930 turbo had dat ook, vanaf 3000 revs volle bak. Enkel tricky als je dit in een bochtje doet :-)
@dwfc: Nou ja, de grap met de A80 Supra was dat ze een hele mooie en soepele twin-turbo setup hadden affabriek. Die volgens mij echt geen groot turbo gat had.

Maar dan kwam er een tuner die zo nodig 500, 800 of wel 1000pk moest maken en die schroefde er dan de grootste turbo op die hij kon kopen, met alle gevolgen van dien.
Die rooie is zeer goed gelukt!
@rikv99: die achterlichten staan goed!
Hij is fijn!
Geen oranje? Fast and Furious stijl zou cool zijn!
@bierbuik: nee das echt niks. Gewoon normaal houden
3000GT vind ik toch wel heel erg geslaagd. Die mag zo voor de deur gezet worden.
Voor de fanboys… kijk maar eens op YouTube naar theStradman of Dailydrivenexotics
@vanfleppensteyn: vind die van TJ Hunt een stuk beter gelukt maar die van Stradman is nog wel aardig
@vanfleppensteyn: doe maar niet. Dat zijn van die smerige widebody gevallen
Doe mij die rooie maar ✌🏼
Doe mij maar 1 zonder plaatwerk en verlichting! Maak ik er zelf wel een Z4 Coupé van 😌
Die heritage editie is wel heel erg fraai. Zou mooi zijn als toyota dat als optie zou gaan aan bieden.
Ben ik nou de enige die het gewoon een lelijke auto vindt?
Onder het plaatwerk is alles al van BMW maar nu ook de spiegels van een M product zie ik.
Ik zou zo graag willen dat ik hem gaaf vond, oke heb hem nog niet in t echt gezien maar ik vind hem niet fantastisch. Ik vind hem rommelig.
Hyberbeast in titel
Ik vind ’t een lelijke bak. Niet half zo mooi als de jaren’ 90 supra. Een lelijke Z4 in plaats van een legendarische opvolger. Helaas. Brn namelijk dol op mooie Coupé’s en rijd er zelf 1 van Fiat.
@karel_bahati: welke rij je? De Coupé Fiat?
Die rooie voor mij graag!
Je kunt er blijkbaar wel veel bodyparts aanhangen, maar het helpt niet, het blijft een vrij lelijke auto, de Z4 ziet er veel beter uit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).