• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rekenkamer: overheid, kijk nog eens naar die autobelastingen

Auteur: hayte, gepost 27 november 2019 om 14:19 – 33 Reacties

Rekenkamer: overheid, kijk nog eens naar die autobelastingen


Wat gek, onze overheid heeft iets niet onderbouwd.

De overheid heeft straks een probleem. Vorig jaar leverden autobelastingen namelijk 16,6 miljard euro op. Dan moet je denken aan brandstofaccijnzen, BPM, MRB en bijtellingen. Vooral accijnzen zijn hier belangrijk, die zijn namelijk verantwoordelijk voor 50 procent van de inkomsten. Die inkomsten zouden over de komende jaren echter flink kunnen dalen. Want voornamelijk accijnzen en BPM zijn gekoppeld aan CO2-uitstoot en brandstofverbruik. En welke auto’s worden steeds populairder en hebben géén uitstoot of brandstofverbruik? Juist, elektrische.

Dit is de Rekenkamer ook opgevallen. Het afgelopen jaar hebben ze de autobelastingen namelijk eens onder de loep genomen en geconcludeerd dat ze ‘met het oog op de luchtkwaliteits- en klimaatdoelen’ niet optimaal zijn ingericht. De belastingen zijn daarnaast nu nog een stabiele inkomstenstroom, maar door die elektrische auto’s staat het onder druk.

Om te beginnen met BPM. En nee, het gaat niet over het stijgen van de BPM sinds de WLTP-norm. Waar het de Rekenkamer nu om gaat, is dat het huidige stelsel de koop van een nieuwe auto zou ontmoedigen. In plaats daarvan zou het juist de koop van een tweedehandse auto of eentje via grijze import stimuleren. Het probleem van een tweedehandse auto is dat deze natuurlijk ouder zijn en daardoor vaak minder veilig en zuinig dan nieuwe auto’s zijn. Het voordeel voor autokopers is dat je geen BPM hoeft te betalen en ze daardoor goedkoper zijn.

Het bijtellingsstelsel zou ook niet optimaal zijn. Hierbij geldt namelijk een ondergrens van 500 kilometer per jaar, daarna kan je rijden wat je wil. Daardoor is de regeling in de woorden van de Rekenkamer juist een prikkel om bij voorkeur de auto van de zaak privé te gebruiken. Via de youngtimerregeling zou het gebruik van auto’s ouder dan 15 jaar ook nog eens worden gestimuleerd, terwijl dit ‘uit oogpunt van luchtkwaliteits- en klimaatdoelen juist onwenselijk is’.

De dieselaccijnzen zijn de Rekenkamer eveneens een doorn in het oog, niet alleen vanwege de eerder genoemde problemen met elektrische auto’s. De accijnzen voor diesel zijn namelijk lager, omdat de brandstof vroeger voornamelijk voor vrachtwagens werd gebruikt. ‘Inmiddels is dit achterhaald’, schrijft de Rekenkamer. Volgens deze schrijver is dat al sinds tenminste de eeuwwisseling achterhaald. De Rekenkamer concludeert dat deze lagere accijnstarieven mensen stimuleren om een diesel te kopen als ze veel kilometers af gaan leggen en een benzine als ze juist weinig rijden. Goh, wie had dat nou gedacht.

De Rekenkamer plaatst tot slot nog eens opmerkingen bij de talloze bijzondere regelingen die ons autobelastingstelsel kent. Zo hoeven auto’s die door bijvoorbeeld de politie of brandweer worden gekocht, geen BPM of MRB te betalen. Volgens de Rekenkamer is het niet duidelijk waarom dat zo is. Het is volgens de overheidsinstantie daarnaast vreemd dat er een regeling is om aardgasgebruik te stimuleren, terwijl de overheid het gebruik van aardgas juist wil terugdringen. Dus aan de ene kant stimuleert de overheid een auto op aardgas, terwijl huizeneigenaren straks juist van het gas af moeten. Hm..

Kortom, overheid, kijk nog eens naar die autobelastingen. De staatssecretaris van Financiën neemt de aanbeveling ‘ter harte’ en zegt dat de BPM en MRB volgend jaar geëvalueerd worden.

Fotocredit: @toyotafortuner via Autojunk

Ook interessant!

  • Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
    Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
  • BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
    BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
  • Jouw auto gaat straks data doorspelen aan de Nederlandse overheid
  • Franse overheid gaat autoreclames compleet verpesten

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting, bpm, Klassiekers, milieu, overheid, wegenbelasting

Vorig bericht: « AC Schnitzer pakt voor het eerst een Toyota aan
Volgend bericht: BMW neemt de Cybertruck op de hak »

Lees Interacties

Reacties

  1. frank2b zegt

    27 november 2019 om 14:26

    We gaan weer eens wat evalueren.
    Feest!

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      27 november 2019 om 14:57

      @frank2b: ze moeten toch wat doen van al dat belastinggeld…

      Login om te reageren
  2. RickB zegt

    27 november 2019 om 14:26

    Van alle yountimers, kiezen wij een afgebefte Jag als omslagfoto. Lekker maaaahn! :P

    Login om te reageren
    • dees zegt

      27 november 2019 om 15:31

      @rickb: Is wel een perfect voorbeeld ervoor. Bulk van de autos van deze leeftijd die ik zie rondrijden krijgen het minimale aan onderhoud en er word slecht mee omgegaan.
      Want ze willen zo goedkoop mogelijk rijden. En die mensen klagen ook nog het hardst wanneer ze het voor hun duurder willen maken.

      Login om te reageren
      • werf76 zegt

        28 november 2019 om 07:46

        @dees: Ja want we moeten allemaal zo duur mogelijk rijden? En als alles omhoog gaat qua kosten moeten we het maar slikken?
        Het leven is gewoon een totaal plaatje. Kan het geld maar een keer besteden. Als mensen zo min mogelijk uit willen geven om zo luxe mogelijk te kunnen rijden, wat is daar mis mee?

        Login om te reageren
  3. peug206 zegt

    27 november 2019 om 14:33

    Zit er nog iets nieuws tussen wat hier nog niet is geroepen? Zoek eens de nieuwste leden van de rekenkamer op, volgens mij zitten daar autobloggers tussen…

    Login om te reageren
  4. donald4motion zegt

    27 november 2019 om 14:33

    Zal vast wel goekoper worden allemaal ;)

    Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      27 november 2019 om 14:38

      @donald4motion: ?????

      Login om te reageren
    • ukbob zegt

      27 november 2019 om 16:04

      @donald4motion: hoe zit de nieuwe roze bril..?
      Niet afzetten hoor :)

      Login om te reageren
  5. raoufff zegt

    27 november 2019 om 14:33

    Uitkomst evaluatie: de automobilist moet harder worden uitgeknepen!!

    Login om te reageren
  6. reactief zegt

    27 november 2019 om 14:35

    Goh… Dat komt omdat ze reageren op momentopnames. ‘Ow.. er komt te weinig binnen, want …. Laten even aan deze knop draaien en Hoppa, opgelost.’

    Langetermijn visie lijkt al jaren een gemis in de huidige politiek. Terwijl dat de enige manier is om samenhangende regelgeving te voorzien.

    Login om te reageren
    • hans33sw zegt

      27 november 2019 om 19:10

      @reactief: we hebben al een tijdje geen regering meer maar een reagering. En zo gaat het braafste jongetje achter de feiten aanlopen. Goh

      Login om te reageren
  7. jeroenm83 zegt

    27 november 2019 om 14:44

    Misschien een jaar lang vrijstelling van MRB en gratis benzine als je een 45 km-karretje met jongelui erin onschadelijk maakt? Die dingen trek ik echt niet.

    Login om te reageren
  8. iphonistvongates zegt

    27 november 2019 om 14:50

    Tijdens het lezen kreeg ik bij de woorden Rekenkamer en autobelastingen ineens een deja vu. Opeens kwam de term Oracle Enterprise Taxation & Policy Management opborrelen. We betalen er met z’n allen nog steeds aan mee. We hebben er gelukkig wel een €12 miljoen kostende IBM Mainframe aan overgehouden welke al jaren N.I.E.T.S. staat te doen maar gelukkig weinig elektra verbruikt!

    Login om te reageren
  9. kempenaer zegt

    27 november 2019 om 14:52

    Bij de overheid zijn ze er een ster in om dingen nodeloos ingewikkeld te maken.
    Dat is een teken van incompetentie.
    Bij de overheid werken helaas meer idealisten bij wie het meer om goede bedoelingen gaat dan realisten bij wie het meer om ratio en resultaten gaat.

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      27 november 2019 om 15:24

      @kempenaer: in ieder geval worden ze langzaamaan wakker en willen ze bijvoorbeeld bij de kinderopvangtoeslag drastische maatregelen nemen door het helemaal af te schaffen en de opvang 3 dagen gratis maken. Andere dagen dienen de ouders zelf te betalen. De overheid kan beter rechtstreeks betalen, lost gelijk de vergrijzing en vacatures bij de belastingdienst op.

      Login om te reageren
      • seicilindri zegt

        28 november 2019 om 19:41

        @erik2907: Als men ECHT wat aan de uitstoot wil doen kan me kinderbijslag en en kinderopvangsubsidie beter helemaal afschaffen. Vreemd dat men alles wat uitstoot genereert, al dan niet vermeend, belast maar de grootste veroorzaker van hoge uitstoot, overbevolking, juist subsidieert.

        Login om te reageren
  10. nopetrolnofun zegt

    27 november 2019 om 15:13

    Als ze het maar niet zoals België invoeren, dan wordt een leuke gebruikte occasion met dikke motor rijden onbetaalbaar. Ik vind het zo wel prima, betaal liever belasting over het gewicht dan de uitstoot.

    Login om te reageren
  11. lekbak zegt

    27 november 2019 om 15:20

    Echt volkomen belachelijk dat ons belastinggeld niet word uitgegeven aan belasting!

    Login om te reageren
  12. cossiekiller zegt

    27 november 2019 om 15:28

    Politics. Blablablablablabla blablablablablablaba. Politics!

    Getekend, Belgian Asociality

    Login om te reageren
  13. vonklausenburg zegt

    27 november 2019 om 15:39

    Het systeem kan heel makkelijk zijn, er zijn immers twee echte opties mogelijk:

    – schaf alle belastingen op autorijden en autobezit af en verhoog de accijnzen op brandstof (ook elektriciteit). Rijd je veel, dan betaal je meer. Zie het als een ander soort rekeningrijden;
    – schaf alle accijnzen en kwartjes af van de brandstof en verhoog de belasting op bezit en gebruik. De belasting moet niet meer gaan over CO2 en gewicht maar over rendement van de verbrandingsmotor of elektrische motor.

    Er is ook een derde optie, maar daarvoor hebben we het volgende nodig:
    – een grote haven;
    – een schip vol met thee;
    – een gele vlag;
    – een slang voor op de vlag;
    – ‘gelieve niet op mij te staan’

    De derde optie zie ik in het immer correcte, calvinistische Nederland niet gebeuren.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 november 2019 om 16:46

      @vonklausenburg: wie heeft er nou wat aan als autorijden stervensduur is maar het bezit spotgoedkoop is? Niemand behalve de buurman die alle parkeerplaatsen in de buurt inneemt met zijn collectie youngtimers. Ik zou bijna zeggen dat zolang we nog files en parkeerdruk hebben is het bezit van auto’s nog te goedkoop. Een rijdende auto levert een economische bijdrage en een stilstaande is kapitaalvernietiging, dus rijden moet goedkoop zijn en bezit duur.

      Login om te reageren
    • 900t zegt

      27 november 2019 om 18:08

      @vonklausenburg: Op basis van jou theorie (hoge accijns op benzine) zullen er veel benzinepompen in de grensstreken failliet gaan…

      Login om te reageren
    • godfather zegt

      27 november 2019 om 18:16

      @vonklausenburg: ik ben helemaal voor (leef 10 min vd grens)!

      Login om te reageren
  14. faalhaas zegt

    27 november 2019 om 17:33

    Uitslag overheid: Reken er maar niet op.

    Login om te reageren
  15. jometdebanjo zegt

    27 november 2019 om 17:46

    Wat een onkunde van de Rekenkamer dat ze daar nu pas achterkomen. Onbekwaam volk

    Login om te reageren
  16. jometdebanjo zegt

    27 november 2019 om 17:47

    Onder de streep zal de benzine of dieselrijder wel weer de pineut worden. Lang leve onze kl*te linkse politiek en Greta

    Login om te reageren
  17. dare2think zegt

    27 november 2019 om 17:52

    De letterlijke tekst van de minister:

    Deze evaluatie wordt gezamenlijk uitgevoerd door het ministerie van Financiën en het ministerie van
    Infrastructuur en Waterstaat. Bij deze evaluatie zal het kabinet de door de Algemene Rekenkamer voorgestelde te betrekken vragen meenemen en zal worden bezien of de achterliggende beleidsdoelen nog in voldoende mate de inzet van belastinggeld rechtvaardigen. Daarbij wordt tevens rekening gehouden met
    de uitvoeringskosten van de Belastingdienst.
    Het primaire doel van autobelastingen is de financiering van overheidsuitgaven. Tegelijkertijd worden fiscale prikkels ingezet voor lucht- en klimaatbeleid en andere doelen. Het vinden van een balans tussen deze doelen is daarbij essentieel en vraagt continu onze aandacht.

    Kortom: het gevolg van de evaluatie is dat we zéker niet minder gaan betalen. De auto is immers melkkoe voor de overheidsuitgaven, dat wrijft de minister er zelfs hier nog even in. Hondsbrutaal gewoon. Ze zijn verslaafd aan de BPM, wat makkelijk geld oplevert. Denk hieraan in uw stemhokje, zou ik zeggen.

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      27 november 2019 om 18:09

      @dare2think: 16,6 miljard. Per jaar. Welke partij gaat dat anders inrichten? Moeten Shell en Unilever allebei vijf miljard leveren en de automobilisten zes? Knoeien in de marge, mocht een andere partij het voor het zeggen krijgen.

      Login om te reageren
  18. phaeton zegt

    27 november 2019 om 18:12

    Als je dit zo leest wil men helemaal van diesel af. Want er is toch benzine? Nou, gooien we daar ook een dubbeltje bij. En diesel een minimale afname van driehonderd liter voor vrachtwagens. Zo, opgelost. Als je dit zo leest wordt het bezit van een tweedehands diesel een nachtmerrie.

    Login om te reageren
  19. Scarface zegt

    27 november 2019 om 18:26

    “… en zegt dat de BPM en MRB volgend jaar geëvalueerd worden.” = verhoogd :)

    Login om te reageren
  20. potver7 zegt

    27 november 2019 om 19:11

    Dat wordt dus een BP-heffing op tweedehands auto’s om de vraag naar nieuwe te stimuleren. Waarna de prijzen van tweedehandsjes dalen en mensen toch die weer gaan kopen en de Rekenkamer in het volgende rapport kan concluderen dat de belastingmaatregel niet het gewenste effect heeft.

    Login om te reageren
  21. ozzytrk zegt

    27 november 2019 om 20:48

    Ik moet dit koethland verlaten

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North