• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Accu’s langer mee door Nederlandse vinding

Auteur: willeme, gepost 20 februari 2023 om 15:09 – 5 Reacties

accu's langer mee

Accu’s die langer mee gaan, daar zijn we voor.

Er zijn diverse sceptici als het gaat om elektrische auto’s. En ja, ook ondergetekende ziet de nodige haken en ogen die eraan zitten. Want naast de hoge prijs zit je vast aan een paar hele grote nadelen. De actieradius is in vergelijking met een auto op benzine erg klein, terwijl de laadtijd relatief lang is. Daarnaast is het gewicht heel erg hoog. Ook degradeert de batterij. Na verloop van tijd wordt de actieradius alleen maar kleiner. Dit zijn allemaal nadelen die niet zozeer te maken hebben met de elektromotor, maar de accu.

Nu zijn er zat EVangelisten die alle nadelen goedpraten, want ‘pauze moeten houden op vakantie is zo fijn….’. Nee, dat is het niet. Het is een beperking waar je vroeger geen last van had en nu ineens wel omdat de techniek niet ver genoeg is. Het is geen reden om terug te gaan naar benzine, maar wel om door te ontwikkelen. En dat lijkt nu ook te gaan gebeuren. In dit geval is er een belangrijke vinding gedaan door de TU Delft.

Accu’s langer mee

Wat is er nu bijzonder aan vinding? Nou, de hoofdauteur Marnix Wagemaker – Hoogleraar elektrische energieopslag – heeft een vinding gedaan waarbij accu’s mogelijk langer mee zullen gaan. Door het toevoegen van vijf zouten aan de lithium-ionaccu’s, moet het vormen een beschermlaag enerzijds en de polen anderzijds gecontroleerder verlopen. Technisch onderlegde en begaafde mensen mogen het in de commentsectie toelichten, uiteraard.

accu's langer mee

In eerste instantie is er alleen getest met smartphone-accu’s. Dat zijn ook lithiumion-accu’s zoals je die ook vindt in auto’s. Het grote voordeel met deze vinding (ja, we willen uitvinding zeggen maar dat mag dus niet) is dat accu’s veel langer mee gaan. In sommige gevallen zelfs twee keer zo lang.

Eenvoudige toe te passen

Volgens Wagemaker dat de vinding vrij eenvoudig toegepast kan worden. Een Nederlands bedrijf – LeydenJar – gaat het nu testen.

Het lost nog niet de problemen op van lange laadtijden, kleine actieradius en het hoge gewicht. Maar het moet wel zorgen dat de degradatie minder snel verloopt en je dus langer een goede laadtijd hebt. En dat is ook goed nieuws.

Imagecredits: accu’s van een Taycan door Porsche A.G.

Via: NOS

Met dank aan Frank voor de tip!

Ook interessant!

  • Het Ascari circuit is niet langer in Nederlandse handen
    Het Ascari circuit is niet langer in Nederlandse handen
  • accu's nog veel duurder
    Accu's gaan nog heel veel duurder worden
  • Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
    Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
  • accu wisselen
    Accu wisselen nu ook in Nederland mogelijk

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, Elektrisch

Vorig bericht: « 2.000 kilo rijst redt Audi e-tron GT!
Volgend bericht: Alpina XB7 – rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerlinksrijden zegt

    20 februari 2023 om 15:50

    Is er eigenlijk al een doorbraak met de solid state accu’s?

    Login om te reageren
  2. geelbarrel zegt

    20 februari 2023 om 17:08

    En Leyden Jar zelf heeft al iets uitgevonden waarmee de capaciteit tot 70% vergroot… Zou die logge EV hokken allemaal een stuk lichter kunnen maken (hou op over dat de actieradius dan naar 1500 km kan, je moet zelf ook rusten)

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      21 februari 2023 om 09:34

      @geelbarrel: Wat lichter zou zeker fijn zijn ja, en is vooral belangrijk in A segment.
      Maar log zijn/voelen de EVs nooit echt, omdat het zwaartepunt laag is en ze snel zijn.

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      21 februari 2023 om 15:22

      500 km maal 170% = 850km, niet 1500 km. Maar goed, 850km range maakt EV rijden voor mij eindelijk interessant – als het nog enigszins betaalbaar is – ik ga geen 50K voor een ID3 hondenhok neerleggen o.i.d….

      Login om te reageren
  3. fanboy zegt

    21 februari 2023 om 09:36

    Als je uit gaat van een getal als 90% overgebleven capaciteit dan kun je met de meeste EVs wel 10 jaar vooruit. Bij 80% natuurlijk nog veel langer

    Zelf zit onze EV na 5 jaar en 140dkm sowieso nog boven de 95%, ik kan nauwlijks vaststellen dat ik rijbereik verloren heb.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North