De achtcilinder Lexus IS-F krijgt een opvolger, ook met een V8!
Een V8 in een luxe middenklasser. Het is iets dat we vroeger af en toe zagen. Denk aan de Mercedes C43 in 1998 of de Audi S4 in 2003. Tegenwoordig kun je de C-Klasse coupé en cabriolet nog als dikke C63 AMG krijgen. Echter, wanner die binnenkort uit productie gaan, is er nog maar één merk dat een V8 levert in een D-segment-auto en dat is Lexus. Daar hebben we nu nieuws over.
Er komt namelijk weer een Lexus IS-F! Jazeker! Op dit moment is de dikste Lexus IS de IS500 F-Sport. Je hebt wel de dikke motor, maar qua aankleding, onderstel en interieur zijn de wijzingen beperkt. Eigenlijk is dat heel erg vreemd, want de V8 is het duurste onderdeel, de rest is aankleding.
Er komt er nog eentje!
Wat dat betreft is het niet vreemd dat er een dikke IS-F aankomt. Dat meldt de Japanse publicatie Spyder 7. We beginnen meteen even met de motor. Volgens de Japanners zal de nieuwe IS-F wederom een 5.0 V8 krijgen.
Sterker nog, het is in basis dezelfde V8 als de IS500 heeft. De 2UR-GSE motor zal wel iets worden gekieteld. Het vermogen zal zo’n 20 pk hoger liggen, waarmee het totaal precies op 499 terecht komt. Qua koppel zal het ongeveer gelijkblijven: de IS500 levert 535 Nm.
Karakter achtcilinder Lexus IS-F
Belangrijker dan het vermogen en koppel is het karakter van de motor. De 2UR-GSE klinkt erg goed, maar is stiekem meer een comfortmotor dan een echte sportmotor. Wellicht dat ze met software en wat kleine hardware wijzigingen ietsje hitsiger kunnen krijgen.
Kortom, allemaal geweldig nieuws! Nadelen zijn er ook. De Lexus IS is sinds de facelift niet meer leverbaar in Nederland. De IS500 komt niet naar ons land en de IS-F dus ook niet. Wij hebben in plaats daarvan de Lexus ES300h met F-Sportpakket. Ook mooi.
Meer lezen? Dit zijn 10 middenklassers met een achtcilinder!
Jens zegt
Natuurlijk komt die ook niet naar Nederland.
iphonistvongates zegt
Een deel van de (gevestigde) automakers hinkt nog immer op 12, 10, en 8 gedachten als het om verbrandingsmotoren gaat? Transitie naar waterstof wellicht? 🤔
tortuga zegt
Een Dodge Charger is er toch ook als V8? En ook niet leverbaar in NL dus Mercedes en Lexus zijn niet de enige.
redbeams zegt
Interieur daarvan vind ik nou niet passen in het plaatje van luxe middenklasser
redbeams zegt
Eigenlijk gewoon een is500 met F pretpakket en andere software.
timmeeeh89 zegt
Jammer dat ze er niet eens een keer wat meer vermogen uitpersen (aangezien het tegenwoordig alleen maar om pk’s gaat en concurrenten doorgaans meer pk’s leveren). Het blok en de versnellingsbak etc. kunnen het allemaal makkelijk handelen een pk’tje of 100 erbij.
kennone zegt
Naja, het draaid niet altijd om PK’s dit gaat om beleving. Een Atmosferische V8 in een Sedan, wie doet dat tegenwoordig nog?? Zal deze sowieso boven de nieuwe C63 4pitter kiezen ook al word ik finaal strond gereden bij het stoplicht.
fastfear zegt
Maar is stiekem meer een comfortmotor dan een echte sportmotor! Je hebt Nooit in een IS-F gereden? Beste blok van de 4 is de IS-F! c63 m3 en s4, alle drie gehad een en al problemen, met mijn IS-F een en al plezier ( momenteel 600 pk )