Achter dit Audi-busje zit een verhaal

Auteur: , 30 Reacties

Gezwoegd voor een Spaanse marktkoopman.

Audi heeft zich nog niet gewaagd aan een premium-busje. Gek, want het legt Mercedes bepaald geen windeieren. Of doet de Transporter het te goed? Wat de reden ook is, Audi blijft zich concentreren op personenauto’s en een bestelbus is geen ruimte voor (pun intended).

In de geschiedenis is er echter wel een Audi-busje geweest. Nou ja, ongeveer. Er prijken wel degelijk vier ringen in de grille van deze Spaanse bus, maar het is geen Audi. De vier ringen behoorden in die tijd nog bij het concern Auto Union-DKW, ver voordat VW het merk kocht en er premiumauto’s van maakte. Eén van de modellen die DKW produceerde was de F89 L ‘Schnellaster’. Een klein, koddig busje op basis van de 3=6 personenauto. Na bijna vijftien jaar werd die oud en moest er een opvolger komen.

Die opvolger vinden we hier, de DKW F1000 L. Minder uitgesproken dan de F89, wel praktischer vanwege het vergrote formaat. Het was overigens niet een volledig DKW product: hij rolde van de band in Spanje met de dieselmotor van een Mercedes-bus. Maar, zoals gezegd, de inmiddels bekende vier ringen mogen op de voorkant van de F1000 shinen.

Tenminste, schijnen is iets wat dit exemplaar van de F1000 niet meer doet. Het hoogste bod staat momenteel op 290 euro, voor een relatief bijzonder busje met geschiedenis geen geld. Maar kijk naar de staat en je weet genoeg. Overal roest, gebutst plaatwerk, andere beschadigingen, et cetera. Dit exemplaar is volledig op.

Hoe het busje in deze staat is beland, staat niet in de advertentie vermeld. Gezien de populariteit van de F1000 in Spanje (en de Spaanse woorden in de documenten en op de tellers), heeft dit busje vanaf 1966 dienst gedaan als op en top gebruiksvoorwerp. In de kofferbak liggen kisten die het meeste weghebben van fruitkisten, dus het zal een leuke marktauto zijn geweest.

Deze F1000 zijn dagen zijn geteld, tenzij er een handige Harry besluit om de wagen op te knappen. Voor wat er momenteel voor gevraagd wordt heb je voor weinig een leuk projectje. Er zijn echter een hoop reserveonderdelen nodig, gezien de zeldzaamheid van het busje wordt het een opgave om die onderdelen te bemachtigen.

Met dank aan Dennis voor de tip!



30 reacties

De Grill is al te herkennen. En voor de rest de pure rustige lijmen ook. Gewoon tijdloos.
@peterv: Je bedoelt de roestige lijnen?

Dit is gewoon met een goed verhaal een gare rotte bus proberen te verkopen. Denkende dat je in deze markt alles wel voor dik geld kunt verkopen.
Er zijn veel mooiere klassieke busjes uit deze tijden trouwens.

Wel hilarisch is dat er rechtsboven grill persee “Motor Mercedes Benz” op moest staan. Ik heb er wel eens eentje gespot en toen uitgezocht wat het voor ding was.
Sorry…woordenboek…
Er is de moeite genomen om em netjes te presenteren iig ..
Hmmmm dan toch liever een oude Transit, HY, Bedford of iets dergelijks. Dit is vast een zeldzaam ding, maar ik vind m niet het guitige hebben dat die busjes wel hebben.
Oplappen, en dan een dikke 5 in lijn achterin.
@benvan: dat wordt knap lastig met het huidige blok voorin….zal ook géén 5 cylinder voorin gaan denk ik. en waarom zo’n zeldzaam exemplaar ‘verneu..n’ door er een compleet ander blok in te gooien?
@406_v6: ik had het getypt en dacht: damn, het motorblok ligt voorin, hopelijk merkt niemand het :)
Betreffende waarom: smaken verschillen natuurlijk, maar niets zo smakelijk als bv een T2 met een Porsche-blok.
Met al die schandaaltjes zal er weinig animo voor zijn, maar één geschiedenis lesje motor positionering moet toch wel kunnen?
Niet keer op keer uit hoeven stappen om olie bij te vullen…

https://www.autoblog.nl/gallery/0_Divers/Auto_Union_F1000_tekoop/auto-union-f1000-013.jpg

Dat is pas premium!
@moveyourmind: En als hij niet start kan je er zo bij om er een klap met de hamer op te geven.
Toen al een soort van single frame zoals die er nu uitziet
Geniaal, de carrosserie zodanig vormgegeven dat de achterportieren hetzelfde zijn als de voorportieren. Dat is pas efficiënt! Maar wel lekkere zachte kabels en slangen in het interieur!
Het stierref in Spanje van die dingen, sloom en als ze in de bergen moesten klimmen, dan zag je pas zwarte rook uit de uitlaat braken.
Ik was van het Ebro kamp, een in Spanje in licentie gebouwde Alfa Romeo bestellert.
Vond ik stoerder om te zien.
http://openiso.org/ebro-f108.html
@desjonnies: Ja, leuk ding is dat. Bijzonder is wel dat ze hem door bleven ontwikkelen tot het busje dat uiteindelijk ook hier weer verkocht werd als Nissan Trade. Staat feitelijk nog op hetzelfde (doch verbeterde) chassis als dit Alfa-busje uit de jaren ’50.

Overigens werd bovenstaand Auto Union-busje vanaf de jaren ’70 als Mercedes verkocht:
http://autoreview.ru/images/gallery/2014/8/5368/history1.jpg

In de jaren ’80 kreeg het ding nog een facelift:
https://data.motor-talk.de/data/galleries/0/136/8474/72979881/mercedesmb10026072013-2770049569794161331.jpg

De visuele link met de latere MB100 is goed te zien:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/44/Mercedes-Benz_MB100_front_20080704.jpg/1200px-Mercedes-Benz_MB100_front_20080704.jpg

Wat zijn die ouwe bussies toch leuk..
@desjonnies: es het niet een busje uit de (huidige) MB montagelijn in Vitoria (MB Vito)? Ik stel me zo voor dat toen MB Audi aan VW verkocht ze deze fabriek zelf gehouden hebben?
Als ik me goed herinner werd dit ding later een Mercedes, nadat Mercedes de Spaanse fabriek had ingepalmd bij de overname van Auto Union.

En ja, ik herinner het me goed:

https://es.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_N1300#/media/File:Mercedes-Benz_N1300.jpg

Ik zou dit verhakkelde ding in ieder geval nooit kopen. De Schnellaster was een stuk schattiger :)

https://en.wikipedia.org/wiki/DKW_Schnellaster#/media/File:Dkw-schnellaster-bus.jpg
@Esprit_de_Flandre:
Sterker nog, de MB 100 D uit de eighties was nog steeds gebaseerd op dit ding:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_MB100
@e28forever: Sterker nog, de mb100 is nog tot ver in de 90’s geproduceerd. Overigens een oersterk werkpaard die mb100. Rijdt voor geen meter maar rijdt wel altijd.
3=6 was een geniale marketing term, waar het op sloeg was de 3 cilinder 2 takt motor die het autootje had, die had namelijk net zoveel explosies per omwenteling als een 4 takt 6 cilinder. Leuk motortje wel overigens, nog jaren gebruikt in de DDR in wartburgs en Barkas/framo bestelwagentjes, ook werd er met het motortje wel geraced, met 2 dubbele webers (waarvan 1 halve afgedopt want 3 cilinder….)

De marketing term 3=6 is eigenlijk net zoiets als dat BMW de wereld in de tijd van de M1 wilde laten geloven dat een 24 kleppen 6 cilinder eigenlijk een soort van V12 was, heerlijk gewoon
Doet me op de een of andere manier een beetje denken aan de Barkas, zo’n (Oost)Duits werkpaard van weleer.
Apk-waardig maken, ledjes in de gril zetten, ramen tinten, matras erin en je kan lekker alle festivals af deze zomer!!
Dit ding geeft het woord “gammel” een nieuwe betekenis.
Doe mij maar een J4. Ook uit het verre zuiden, maar met iets betere looks.
Noem mij gek maar ik vind ‘m gaaf. Net als Barkas en die ebro. Zwak ook voor de Fiat 900 bus. Gewoon koel. https://goo.gl/images/E9mNTX
@postzegel: de fiat 900 is wat mij betreft de winnaar van alles wat hier al in de comments gepasseerd is.
@jerudo:
had mijn vader ooit als stads bestellertje, reed 10 keer beter dan die zo geliefde Volkswagenbusjes, dat kleine Fiatje was een scheurijzertje .
Koop dan een nieuwe UAZ-452 (2206). Permanente 4×4 (en briljant off-road), net zo snel en waarschijnlijk net zo betrouwbaar, maar dan wel met de looks.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/UAZ-452
Leuk hoor. Het chassis hard maken, de techniek ff nakijken en op naar de apk met deze roestbak. Ik zou er met alle plezier in rondrijden.
Die Audi’s lijken ook allemaal op elkaar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).