Lijstje: als luxe merken busjes zouden maken

Auteur: , 48 Reacties
Lijstje: als luxe merken busjes gingen maken

Dan zijn bestel- en taxibusjes geen lullige vervoersmiddelen meer.

De bestelbus. Handig om bestellingen rond te brengen (hence the name), maar privé zie je ze tegenwoordig bijna niet rijden. Denk aan auto’s als de Volkwagen Caravelle, de Nisan NV200 of de Peugeot Partner Tepee. Het ziet er misschien wat mal uit, maar zo’n Partner Tepee is eigenlijk een hele goede gezinsauto. Zuinig, heeft alle gemakken aan boord en er kunnen zeven mensen mee. Het blijft echter een ‘busje’ en wat dat betreft hebben mensen tegenwoordig liever een kekke crossover. Mercedes probeerde met de komst van de Vito deze markt sexy te maken, het ding heet tegenwoordig zelfs V-klasse. Met de X-klasse doet het merk nu hetzelfde met de pickups.

Maar goed, terug naar de busjes. Wat als luxe merken ze gingen maken? Zou de markt dan losbarsten? Photoshopper Nikita Aksyonov speelde met dit idee in zijn hoofd. Hij stopte ontwerpen van hedendaagse auto’s in de blender met het design van een busje. Het resultaat ziet er best geinig uit.

Porsche Ma-bus
Het is bijna schattig, met die koplampen zo geplaatst. In een joint venture met Ford zie ik kansen op de markt.
Porsche

Audi Q-bus
Bij het zien van deze Audi-soep geeft je brein een foutmelding. Dit hoort toch niet?! Of wel..
Audi

BMW i-bus
Een duurzaam busje van BMW. Nu lach je er misschien om, maar weet dat ze ooit met de 2-Serie Active Tourer kwamen.
BMW

Alfa Romeo Q-bus
Eén en al emotie natuurlijk, zo’n Alfa-busje. Komt zelfs met mini Quadrifoglio-velgjes. Voor de aannemer met smaak.
Alfa Romeo

Lexus LC-bus
Bijna angstaanjagend, met zo’n grille. Een comfortabel busje, vol luxe en een hybride aandrijflijn. Ik zeg doen.
Lexus

Infiniti G-bus
Infiniti kennende komt dit busje met een atmosferische V6 of V8. Voor de alternatieve loodgieter die louter klusjes heeft in ’t Gooi zullen we maar zeggen.
Infiniti

Bugatti Chi-bus
Vliegensvlug van A naar B. Die W16 proppen ze maar ergens onder de bankjes en je hebt de snelste people carrier in handen.
Bugatti



48 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Bij de Audi werkt het nog wel op de een of andere manier. De rest vind ik so so.
@e34m5touring: Ik vind de Infiniti ook nog wel gaan maar voor de rest is het niet veel soeps.
@viezefreddyw: Ja dat vind ik in de basis al een bijzonder lelijk ding, de busvariant ziet er bijna nog beter uit.
@E34M5Touring: bij die Lexus een mooie bijkomstigheid: je flikkert een hele kaas door de grill en je krijgt gegratineerde kaassoep door een roostertje geserveerd.
@E34M5Touring: eens die Audi kan ik goed hebben. Waarom niet een premium bus bouwen? Voor de aannemer in maatkeukens, de B&O monteur etc etc. Of moet je dan een Vito hebben…. een Maybach Vito, hell yes!
Snelle busjes doen me verlangen naar de tijd dat bankrovers nog in een Transit op de vlucht gingen. Ik mis hier de Dodge RAMkraak bus.
Ik vind de Audi het mooiste
@shadowbroker: De Audi is ook de minst lelijke in de lijst.
Het blijveb busjes, lees: dramatische wegligging.
@toniominestrone: maar wel veel ruimte, anders kopen ze wel een donkervoort
@toniominestrone:
Nooit in een Vito gereden?
@JvT: Juist in een Vito, rechuit wil dat ding wel maar dan de hoek om, wat een hondenhok!
@toniominestrone: vond een Crafter beter sturen. Maar dan nog: totaaaaal niet boeiend man.
@stfu: Volgens mij is dat de essentie van een goede bestelbus, de wegligging. Ik begrijp je reactie wel, ik zie dagelijks van die domme ganzen op de weg, te stoer voor een caddy en te onmachtig om een vrachtwagen te besturen.
Die lexus bestaat gewoon.
https://goo.gl/images/L9rNCd
@janvh: maar een schoonheidsprijs neh
@bmwfreak038: Zeker geen schoonheidsprijs.
Maar dit is wel de historie die Toyota heeft (en Nederland niet kent), al sinds jaren 80 luxe busjes maken (Hiace Super Custom). Sommigen daarvan zijn inmiddels lachwekkend met pooier interieur.
Zo’n Audi busje hoort niet maar ziet er wel goed uit eerlijk gezegd.
@misterdrogba: edit: hoort er niet goed uit te zien**
Bij de Stelvio werkt die neus niet bij mij… en bij dat busje ook al niet.
Ik vind die BMW bus ook nog wel een leuk plan eerlijk gezegd. Ziet er helemaal niet raar uit!
Wat ziet die porsche er lief uit.
“Mercedes probeerde met de komst van de Vito deze markt sexy te maken, het ding heet tegenwoordig zelfs V-klasse. ”

Sterker nog, het heet wéér V-klasse.
@jack_abarth: wat waren de eerste twee generaties roestbakken zeg, manmanman…
@misterdrogba:

Ja, dat waren ze inderdaad! Zelfde als met de Sprinter uit die tijd, ook al van de roestbakken. Van de Sprinter weet ik het niet, maar de Vito/V-klasse kwam toen uit Spanje en daar keek men niet zo nauw bij de kwaliteitsafdeling.
Haha, die Bugatti! Doet me nog het meest denken aan dat Superbus-concept…
Zo ziet zo’n Chiron er stukken beter uit. 😁
De bmw en de Lexus lijken nergens op. Echt lelijk. De rest vind ik best gelukt. Alleen zullen ze er nooit komen denk ik.
Het zijn wel allemaal PSA-klonen. Voor het mooie was de photoshoppert binnen de concerns gebleven. Een Audi, Bugatti en Porsche dus op basis van en VW dus. Lexus op basis van een (echte) Toyota, Alfa op basis van een Fiat enz.
Dan doen Ford en Citroën het serieus heel veel beter ..
Doe mij ook de bugatti bus maar.
1 nadeel.bij de.bugatti bus de laadruimte lijkt me nog al klein.ivm de motor
Hahah die lexus, die eet kinderen als je over het zebrapad rijdt
Snap alleen niet waarom alle VAG producten met een Citroën / Peugeot bus gemixt zijn, en de BMW ineens met een transporter. Ik zal wel een zeikerd zijn, maar toch…
De Audi gaat nog wel. Merkwaardig dat ze nog niet in dit segment zijn gestapt.
Audi kan nog wel… lexus staat te poppelen om opeens geschoten te worden in WARP snelheid
Die Audi en Porsche zijn het minst lelijk.
Doe mij de alfa maar!
Gemiste kans. Porsche Ma-bus moet natuurlijk gewoon Porsche Mavan heten.
De Renault Espace F1 was toch ooit de superbus? Alhoewel, was een maatje kleiner.
@hzr: Ja hállo. Heb je ooit die binnenkant gezien? Het ding is gewoon een formule 1 wagen met 3 extra stoelen. Wel perfect om ruziënde kinderen stil te krijgen, met het motorblok tussen de 2 achterstoelen in !
@RubenPriest: “Mercedes probeerde met de komst van de Vito deze markt sexy te maken, het ding heet tegenwoordig zelfs V-klasse.”

Ik dacht altijd dat de Vito de bestelwagen variant was en de V-klasse de meer luxe/aangeklede versie was? Volgens ik kan terugvinden, bestaan de Vito en de V-klasse nog steeds los van elkaar.
Luxe merken, busjes maken? Zôôôt, het is wel de bedoeling dat er munt uit geslagen wordt he, niet dat het nuttige voertuigen worden !
Ik zou wel wat zien in een Jaguar bus, Range Rover bus/pick-up, ben ook wel benieuwd naar de visie van een Tesla VAN of doe eens gek maak een bus op basis van de Levante of Rolls Royce

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).