UMCG gaat levens redden met deze Tesla-ambulance

Auteur: , 58 Reacties
Model X ambu

Rapid Response is nu nog rapider.

Wanneer er een ongeluk gebeurt, wil je voorkomen dat de reactietijd van een ambulance het verschil maakt tussen leven en dood. Daardoor lijkt het concept van de traditionele ambulance lichtelijk achterhaald. Het gebruiken van een bestelbus als basis heeft wel een reden: je kan met brancard en al een slachtoffer vervoeren naar het ziekenhuis. Een grote omgebouwde bestelbus met dieselmotor is echter niet per sé het laatste woord in snelheid, kundigheid van de ambulancebroeders terzijde. Er zijn wel Volvo-ambulances die het probleem half oplossen, maar die zijn alsnog vrij lomp.

Daarvoor is de Rapid Response uitgevonden. Dit zijn personenauto’s die niet omgebouwd zijn tot ambulance maar “gewoon” een lichtbak en striping kregen. Het zorgt ervoor dat een ambulance met getraind personeel en medische middelen sneller ter plaatse kan zijn om eerste hulp te bieden bij een ongeval. Nederland had hiervoor al speciale versies van de Audi Q7, die gekozen werden vanwege de grote kofferruimte gecombineerd met redelijke prestaties. Daarvoor lijkt mij een A6 handiger, zoals de politie, maar goed.

Een grote vervuilende TDI is niet het beeld wat je wilt geven van je milieutechnische besef. Dat realiseerde de ambulance-tak van het UMCG zich ook. Daarom hebben zij vanaf nu een heuse Tesla in hun arsenaal. Hij zal ten opzichte van de Q7 iets inleveren aan bagageruimte vanwege de coupévorm, maar compenseert dat weer met zijn gebrek aan uitlaatgassen. Leuke bijkomstigheid is het feit dat zo’n elektrische wagen natuurlijk sneller van zijn plek schiet, wat de ambulancebroeders in de Tesla weer ten goede komt.

Image-credit: UMCG Ambulancezorg via Twitter.



58 reacties

Paar helicopters erbij en het plaatje is compleet ..
@lincoln: drones natuurlijk..
@str8six: Eerst een spatie, daarna de twee puntjes .. Amateur ..
@camber24: scherp ..
@camber24: ben geen Lincoln. Neppert.
@str8six: oei…
@leovreenen: *oei .. ;-)
@camber24: je doet aan het eind van je zin toch ook geen spatie, bijdehandte.
Vraag me alleen af hoe ze in haast snel de vleugeldeuren of kofferbak willen openen. Als je iemand moet reanimeren ga je natuurlijk niet 20 seconden wachten totdat die deuren geopend zijn.
Of zou dat uitgeschakeld zijn?
@granlusso: in haast = met haast.

OT: Verder een prima auto voor dit soort klussen, auto’s worden toch regionaal gebruikt en vooral in de stad, gezien de locatie van het UMCG.
@granlusso: raar maar waar, umcg ambulancezorg heeft standplaatsen in drenthe en friesland. De provincie Groningen wordt gereden door ambulancezorg Groningen. 2 verschillende bedrijven.
@civicfk3: Oh, dat wist ik niet! Apart ja.
@granlusso: Ik heb geen Twitter, maar ik ben hier ook wel benieuwd naar.
@granlusso: De FWD kunnen niet handmatig geopend worden, dus dat moet wel. Overigens is 20s wel overdreven. Lijkt me niet dat ze dit helemaal hebben aangepast. Maar nee ideaal is het ook niet lijkt mij. Ze zullen het vast getest hebben, toch?
@amg65: Lijkt me ook. 20 seconden was ook meer beeldspraak, maar als de eveneens hier gestelde 4 seconden klopt, dan valt het wel mee natuurlijk.
@granlusso: Heb net even wat filmpjes gekeken en wanneer er geen obstructies zijn, zijn de achterdeuren in ongeveer 4 seconden geopend. Als het een krappe plek is en de deuren “voorzichtig” moeten zijn duurt het ongeveer 15 seconden.
@nissansupra: Oké! Vier seconden valt inderdaad wel mee dan!
In België bestaat dit al heel lang. Daar heet het de MUG. Ik dacht dat ze altijd (hele snelle) V/XC70 reden maar zie nu dat er een hele variëteit is.
Een lijstje met alle voertuigen is wel grappig om door te scrollen:

http://www.hulpdienstvoertuigen-database.be/mugdelta.htm
@coffeecup: In Nederland bestaat het ook al heel lang (zelfs motoren en fietsen), alleen niet met een Tesla als gekozen vervoersmiddel.
@metalmike: In Nederland rijden ze inderdaad ook met ambulances waar geen patiënt achterin kan.
Zowel de auto’s (in NL: VW Touran) als degene in de auto (in BE: spoedeisende verpleegkundige met rijopleiding en arts) zijn totaal verschillend.
@coffeecup: maar een ambulance is geen ambulance als er geen patiënt mee kan, toch? Een autoambulance waar geen auto op kan, noem ik gewoon een platte wagen.
De defibrillator heeft iig genoeg power met zo’n accupack!
@forzedesign: hehe, rijd dan maar even langs de crematoria. Misschien helpt dat.
@forzedesign: oftewel…. De rijdende defibrillator
@forzedesign: met zo’n auto zal dat hart gaan!
Helaas, pindakaas.

Waar het tot voor kort inderdaad de gewoonte was langdurig ter plaatsende blijven en zorgen ad hoc toe te dienen, zijn er helaas heel wat dingen die je ter plekke niet kan. Zo snel mogelijk op een spoeddienst raken met specifieke infrastructuur (beeldvorming e.d.) en specialisten, is vaak toch nog het beste.

Op veel plekken is scoop and run dus terug aan een opmars bezig, i.p.v. stay and play.

Onderschat trouwens niet een sprinter met 160 of 190 pk. In het dagdagelijkse verkeer is die toch nog steeds erg vlot. Er zijn bovendien nog steeds richtlijnen (max snelheid met hoogstens 20km/u overschrijden bijv) , dus het is niet zo dat een Tesla er tegen 200km/u naar toe kan/mag.
@luxaeterna:

Ach .. deze toko’s declareren zo achterlijk veel verzekeringsgeld dat dit soort komedie er wel vanaf kan ..
@lincoln: waar is die komedie ?! Die wagens zijn er niet voor niks uiteindelijk. Sukkel. Mijn vader is sinds een maand Dood. Goede hulp had misschien nog kunnen helpen. Je zal nog blij zijn als je dat nodig hebt ..
@luxaeterna: max snelheid +40km/h behalve oversteken kruisingen en woonerven ;)
Geldverspilling geldverspilling geldverspilling geldverspilling lang leve de Nederlander die netjes zijn ziektekostenverzekering betaald.
@right: yeah right…. aanschaf is misschien ietsjes hoger dan de q7, maar het onderhoud en de betrouwbaarheid is wel stukken beter voor elkaar. Deze Tesla lijkt mij een slimmere en vele maken waardevastere investering dan een Q7.
@vbarchetta: hoe kom je bij Q7? ze rijden Volvo.. en zo’n Tesla is wel een aardig stukje duurder.
@bmwfreak038: hier in Groningen rijden een paar Q7’s rond
@bmwfreak038: Anders klik je even op die link in de tekst?!?
@mopar: gevalletje reacties kijken en niet op het artikel.
@vbarchetta: betrouwbaarheid, waardevast? You kiddin’?
Vind zo’n Q7 overigens ook geldverspilling. Een nette zakenstation met 190pk is ruim voldoende.
@detroitv8: Denk dat ze vanwege zichtbaarheid in het verkeer liever een hogere SUV rijden.
@mopar: ik denk dat opvallendheid indd een zeer belangrijke is. De Model X is zó lelijk, die mis je niet.
@mopar: zoals een wijze @casperH ooit zei: goed argument, totdat iedereen een SUV/crossover koopt en je niet verder kan kijken dan de crossover/SUV voor je…
@detroitv8: dan zou je dus het best voor v70 kunnen gaan.
@bmwfreak038: 100% eens!
@vbarchetta: dit zijn lease contracten voor speciale voertuigen. Zeer kostbaar. Dir is een aanschaf omdat een ziekenhuis directeur een leuk speeltje wilt . Als de ziekenhuizen een standaard kiezen ipv diversiteit gaan we naar lagere kosten: efficiency met een hogere kwaliteit.

Ook die huisartsen die rondrijden in soortgelijk auto’s is alleen ontstaan omdat de huisarts geen fatsoenlijke km vergoeding mocht hebben van de verzekeraars. Nu zijn er externe bedrijven, taxi bedrijven die deze auto’s inzetten met chauffeur om een huisarts rond te rijden.

Volgens mij gaat het in de basis om goede medische hulp op locatie en niet rondrijden voor de hoofdprijs.


Geldverspilling geldverspilling geldverspilling.
Een waanzinnige verspilling van zorggelden en/of belastinggeld afhankelijk uit welke pot ze het gerukt hebben.
De idioot die dit verzonnen heeft zo snel mogelijk oneervol ontslag verlenen.
@kempenaer: en waarop is deze conclusie gebaseerd?
“Hij zal ten opzichte van de Q7 iets inleveren aan bagageruimte vanwege de coupévorm”. Uh nee. De X heeft geen brandstoftank, uitlaat of grote motor, dus een enorme kofferbak en nog een vrij grote voorin.
@stfu: De Q7 heeft bijna 800 liter onder het afdekhoes volgens mij. Dat is bizar veel (omdat het een bizar lompgrote auto is). Op hoeveel zit de Model X onder de afdekking?
Sorry… Patiënt overleden wegens wachtrij bij de laadpaal
@rpaolo: in welke situatie zou deze auto meer als 200 km per dag moeten afleggen dan? Thuis hangt die gewoon aan de lader.
En dan eenmaal ter plekke lekker die Xmas Easter Egg show laten draaien. Maakt indruk.
Je kunt zeggen wat je wilt maar in stop&go verkeer inclusief verkeersdrempels en evt ook s nachts heeft zo’n Tesla toch wel een aantal streepjes voor Ik denk niet dat je iets kunt uitzoeken wat in die specifieke toepassing sneller is. Daarnaast AWD en behoorlijk veel ruimte voor de meest noodzakelijke apparatuur. En ja van mij mag zo’n ding best wat kosten. Op de 60 miljard is zo’n Model X natuurlijk niet de moeite van de afweging van kosten waard. Is dit de beste keuze? Oké doen!
@w0o0dy: een helicopter of een motorfiets kan sneller zijn. Maar elk net z’n eigen nadelen en specifieke toepassing.
Bij ons in Deventer hebben ze E-klasse Estates ipv Q7’s en Volvo’s.
@ukbob: er is een knop “rapporteren”, die staat bij elke reactie.
Men kan niet meer vertellen dat AED niet werkt. Zij hebben altijd tweede exemplaar erbij. Alle3n terug.rijden wordt een probleem
Auto’s voor hulpdiensten krijgen enorme kortingen van Importeurs. Die auto’s kosten echt niet de catalogusprijs hoor. Zelfde met de A6en van KLPD.
@e34m5touring: daarbij hoeven zaken als BPM en BTW waarschijnlijk ook niet betaald te worden. Hiermee wordt het prijsverschil tussen een model x en Q7 nog veel groter
@melkkoe: BEV’s hebben gene BPM of tegenwoordig CO2 tax..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).