Waarom deze bestelbus AMG’s beste creatie ooit is

Auteur: , 46 Reacties
Waarom deze bestelbus AMG's beste creatie ooit is

Zo worden ze niet meer gemaakt.

Geinig hoor, die nieuwe Sprinter. Het gevaarte is bijzonder praktisch en is, uiteraard, voorzien van de nieuwste technologische snufjes, zowel binnen als buiten. De Sprinter laat echter weinig aan de verbeelding over. Hij doet wat ‘ie moet doen, en het liefst zo goed mogelijk. De tijd dat fabrikanten nog begonnen aan projecten waarvan je bleef glimlachen totdat het pijn deed zijn voorbij. Dat was wel eens anders.

Om de periode te vinden waarover ik spreek hoeven we niet eens zo gek ver terug in de tijd. Het is inmiddels 30 jaar geleden dat Mercedes de productie startte van een van haar meest baanbrekende voertuigen. Niet zozeer omdat de prestaties ver buiten proportie waren, of omdat hij nu zo extreem luxe was, maar omdat ze iets deden wat tot aan dat moment eigenlijk niet was gelukt. Samen met AMG kregen zij het voor elkaar om een bestelbus oprecht spannend te maken.

Waarom deze bestelbus AMG's beste creatie ooit is

Je zou kunnen zeggen dat Volkswagen dat al eerder deed met de verschillende generaties van de Transporter die zij produceerden, maar dat is simpelweg niet waar. Niet omdat de T1 en T2 onprettig zijn om te zien, maar omdat ze te tam zijn en, om eerlijk te zijn, teveel liefde krijgen. De MB 100 D AMG daarentegen, het verloren liefdeskind van AMG en Mercedes, is niets van dat alles. Het magazine AMG-Aktuell vatte het destijds perfect samen:

“AMG took up the challenge by presenting an exclusive vehicle for a field of application that went far beyond that of a delivery van.”

Het idee was om een bestelbus te maken die niet overzien zou kunnen worden door voorbijgangers, maar juist regelmatig nekken zou moeten doen draaien. AMG hoefde er dan ook niet twee keer over na te denken om de MB 100 D in een geheel ander jasje te steken. Je hoeft alleen maar naar het origineel te kijken om te begrijpen waarom.

Waarom deze bestelbus AMG's beste creatie ooit is

De experts uit Affalterbach gingen vluchtig aan de slag om de MB 100 D AMG een onvergetelijk verschijnsel te maken. Hierom gaven ze de bolide een geheel eigen, maar vooral robuuste look. De bestelbus werd, voor zover dat mogelijk was, aangepakt op aerodynamisch gebied en kreeg flink uitgeklopte bumpers en spatborden. Daarbij kreeg hij eigenaardige dubbele koplampen, in tegenstelling tot de enkele lampen van het origineel, en maakte AMG exclusieve 15″ velgen. Gezamenlijk gaf het volledige pakket de MB 100 D een ietwat futuristisch aanzicht.

Het interieur bevestigde het bizarre idee waarvan de buitenzijde van de MB 100 D je probeerde te overtuigen. AMG gebruikte allerlei fijne materialen om de wagen zo luxe mogelijk te maken. De vloer van de negenzitter werd voorzien van tapijt, terwijl de stoelen werden bekleed met alcantara. De ware pretzoekers lieten het speciale video- en telefoonsysteem erbij monteren.

Waarom deze bestelbus AMG's beste creatie ooit is

Het moment suprême is enigszins teleurstellend. Waar AMG tegenwoordig gerenommeerd is voor zijn retedikke motoren, moest de wagen het destijds doen met 2,4-liter dieselmotoren die tussen de 72 en 75 pk produceerden. AMG schijnt het blok ietwat te hebben opgekieteld met een turbo, waarna hij er 100 pk uit wist te persen. Wie hem zo compleet mogelijk liet uitrusten, mocht een prijskaartje van meer dan het dubbele van het origineel begroeten. Waar de standaard MB 100 D zo’n 37.000 DM kostte, mocht je ruim 95.000 afrekenen voor de über-AMG.

Hoewel het niet echt een bedrag is om over naar huis te schrijven, werd de auto wel degelijk gebruikt. De verkopen mogen dan misschien niet bijzonder hoog zijn geweest, voor het officiële DTM-team van Mercedes was het een prima vervoersmiddel om zich van race naar race te manoeuvreren. De wagen werd nota bene gebruikt door het team van een van de meest iconische bolides ooit: de door König Pilsener gesponsorde 190E Evo II.

Waarom deze bestelbus AMG's beste creatie ooit is

AMG is van huis uit een tuner, en dat is iets wat ze tegenwoordig constant laten zien. Het bedrijf, dat na jaren van hard werk werd ingelijfd door Mercedes, krijgt inmiddels veelvuldig de kans om te tonen wat hun expertise teweeg kan brengen. Hartstikke gaaf natuurlijk, maar in mijn ogen is het nét iets te klinisch geworden. Met het creëeren van de MB 100 D liet AMG zien dat hen geen auto te ver gaat. Kortom, de essentie van een ware tuner.



46 reacties

Leuk verhaal. Bedankt daarvoor 👍 mooie bijdrage. Maar er is maar 1 bus!
Dat is toch echt de Vw t1. ( voor alle schandalen en aapjes dieptepunten)
Toen Vw nog van het volk was.
@freakadel: hmhmm, als je een hippie was of hipster bent…
@freakadel: Geschmaks-sache, en dan is mijn smask anders: Chevyvan G20, zoals die van pa vroeger!
@freakadel:

Lekker origineel.. Nee geef mij dan maar deze: https://myalbum.com/photo/89UeFTY0cGPR/540.jpg
@freakadel: Voor mij is dat de VW T4 VR6 of zo’n fijne vijfcilinder. Zeker niet de beste maar rijdt en klinkt heerlijk.
@freakadel: Ben het met je eens. AMG was toen niet meer als een Duits Tuningshuis, compleet los van Mercedes Benz. Als het dan daar over gaat zijn er zat andere getunede/omgebouwde busjes.
Doe mij dan deze maar:
https://youtu.be/59j-a86YU9M
Opzich een geinig ding die ik ook nog niet kende. Maar om mij een pijnigende glimlach te geven zal er echt 3 keer zoveel vermogen in moeten. Ik had eigenlijk wel een v8 verwacht tussen de voorstoelen. Of op z’n minst een lekker gekietelde l6 als een v8 écht niet past.
Dingen kwamen uit Spanje, waar Mercedes de oude DKW fabriek (één van dd vier Audi ringen) had gekocht. Was eigenlijk Mercedes’ eerste moderne bestellert met FWD en een lage laadvloer. Na de 100 MB serie is het hier waar de FWD Vito is gebooôren.
Kijken of ik een foto van die DKW bestellert kan uploaden, dan zie je de gelijkenis.

https://images.google.nl/imgres?imgurl=https%3A%2F%2F13252-presscdn-0-94-pagely.netdna-ssl.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2F5931d1b3ee02c_union_left_front_2.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fbringatrailer.com%2Flisting%2F1962-dkw-f-1000-l-van-its-actually-an-auto-union%2F&docid=y-pWvEws3F4MJM&tbnid=ggtDlyC_ohVCNM%3A&vet=1&w=896&h=654&source=sh%2Fx%2Fim
@desjonnies: Heel slim hebben ze al jaren daarvoor een merk overgenomen die wel een moderne bus had. Iets met Hanomag-Henschel enzo…
@desjonnies: die DKW-kloon was toch de Mercedes N1000?
@tenaci:
Dat was idd de tussenpaus, Mercedes grille en 100MB koplampen, maar qua model nog 100% DKW.
@desjonnies: wel met Mercedes motor geloof ik. Als die ene die ik ken origineel is tenminste. Je ziet ze echt nooit in nederland.
@desjonnies: de MB100 was zo ongeveer het slechtste wat MB ooit heeft geproduceerd. Ook de enige MB die binnen 15 jaar na z’n introductie nagenoeg geheel uit ‘t straatbeeld was verdwenen.

We hadden er 2 op de zaak. Nieuw gekocht, helaas… 2 jaar mee gereden, 2 keer een hele voortrein vervangen en uiteindelijk opgeruimd wegens doorroesten.
Inmiddels is Mercedes veel slimmer en lost het veel goedkoper op. Een grote trage bestelbus noem je gewoon Sprinter, dan is deze ook heel snel. Althans dat denken lijken de bestuurders van die dingen wel te denken. Ze rijden immers stelselmatig links met die dingen.
@mashell:
Ik vind 180km/u voor iets wat zomaar 3500kg mag wegen toch (onverantwoord) snel.
@Original_Arnoud: 350 km per uur voor een Ferrari is dat niet? Mooi alles aan banden leggen op 130 km per uur!
Je hebt gelijk.
@freakadel:
Het gaat mij erom dat zo’n windvanger met voor zulke snelheden inferieur onderstel 180km/u kan/mag rijden. Ook met 1500kg lading aan boord.
@original_arnoud: Je kunt ook overdrijven hoor. Een sprinter ligt beter op de weg op snelheid dan menig koekblik uit de jaren ’90. En die gaan soms ook gewoon 180.
@lekbak:
Ook met 1500kg lading aan boord?
@Original_Arnoud: of 0 tot 100 in 2.8 sec in een tesla? 0/100 in tien seconden is zat. Die ook maar begrenzen dan. En zo’n grote Porsche suv ook maar direct!
En hoe snel kan jou auto? Harder dan 140? Ook meteen iets aan doen! Kan echt niet meer.
@original_arnoud: ik vind de aanloop die ze van Amsterdam naar Deventer nodig hebben om die 180 te bereiken niet snel. Maar vind 180 met een Sprinter wel heel onverantwoord!
Ik denk dat de eerste generatie Vito een flinke stap terug was. Wat waren die dingen toen slecht.
De AMG versie van deze is wel geinig, alleen blijft het wel megasjonnie.
@rufctr01: Deze bussen zijn technisch ouderwets Mercedes. Sloom maar onverwoestbaar. Beetje jammer dat ze voor geen meter rijden. Dat doet de vito toch een heel stuk beter.
De binnenkant ziet er zeker tof uit. Van de buitenkant is ie nog steeds erg saai. De beste creatie ooit is echt een misplaatste titel!
Een Citan met een A45 blok en AWD zou ik wel willen. Komaan Mercedes, make my day.
@cossiekiller: wie weet smijt brabus er een v12 in
En waarom exact was het nu de beste creatie ooit van amg?
@retsok: laatste alinea gelezen?
@ikschrijfookoverautos: ja die had ik gelezen, ik mis alleen waarom dit de beste amg creatie ooit is? Omdat ze tegenwoordig klinisch zijn? Omdat ze ook een keer een busje hebben omgebouwd? Volgens mij hdbben ze daarna ook nog zat toffe dingen gedaan, wat in mijn ogen een stuk betere creaties waren. Verder een leuk verhaal hoor! Ik kende deze amg nog niet.
@retsok: Ik voel je. Dat is inderdaad wel de reden. Deze auto is, ondanks het uitblijven van een gigantisch blok, gewoon een geweldig idioot ding. In mijn ogen echt iets voor een tuner.
Met een V6 CDI was hij af geweest…
Geeft mij een Miami Vice gevoel met een Duits tintje.
Ziet er leuk uit maar wat maakten die krengen een herrie. Mag hopen dat ze voor dat geld wat aan de geluidsisolatie hebben gedaan. De 207 reed net zo ruk btw.
@wernerv8:
Een 207D moest je wel het leven uit schoppen, scharnieren waar je een Scania aan kon hangen en plaatwerk dat een granaatinslag kon weerstaan. En toen kwam de Sprinter, die was snel, stil, zo stil dat je hem hoorde roesten ! Mercedes goes Ford Transit was een betere naam geweest.
Ik heb een transporter gereden met een 6 liter V8 achtetinin, ruim 500pk. En van buiten niks aan te zien!! Dát was pas spannend.
Vooral om de pallet waar het blok op stond nogal wilde schuiven…
Een OM606 een beetje laten kietelen door een paar Finnen en hierin monteren. Dan hedde best een rappe bus. Kun je ook even je bumperklever zwart voor zijn ogen rijden…
@homer55: de betere fin haalt ook bulten vermogen uit een 617, en aangezien die gebaseerd is op de om616 die in de mb100 ligt kunnen ze ongetwijfeld ook een hele hoop vermogen halen uit deze motor. Als ze 80% van de 500pk van een 617 halen dan is dit een erg vermakelijk busje opeens.
@lekbak: dat kan ook inderdaad. De OM606 maar ook de 603 zijn mijn favorieten. Met of zonder turbo maakt uit. Luie automaat erachter, geen stress…
Leuk idee zou zijn, deze AMG bus met een heerlijke 6.2 AMG V8 erin. 🤔🤜🏻🤛🏻. Fijne retro vakantie mobiel.
Dan toch liever een VW T3 in de “Carat” uitvoering en met de dikke zes cilinder Oettinger aan boord …
Mijn vader heeft toendertijd met een MB100 brabus gereden, van de baas. Die had er 2, een bordeauxrode, met 2.4 turbo waarmee mijn vader reedt en een knalgele met een 3.0 turbo, waarmee de baas zelf reedt. Volgens mijn vader waren dat de fijnste bussen waarin hij ooit gereden heeft. Maar toen er na 1,5 jaar al roest opdook zijn ze weggegaan voor ik meen 207D pick-ups.
Mijn eerste eigen auto waarin ik legaal mocht rijden was een MB100D, prachtige tijden beleefd. In die tijd had je ook nog voor particulieren het grijze kenteken, dus erg voordelig.

Ik had er standaard een matras achterin liggen en als we met de kameraden gingen stappen dan werd er met grote regelmaat gebruik van gemaakt als we een meisje beter wilden leren kennen… Op deze manier ook m’n vrouw ontmoet, was een mooie tijd.

Bij een noodstop heb ik meegemaakt dat de achterwielen van de grond kwamen, we zaten met z’n drieën voorin (waren 3 zitplaatsen voorin) en dat was voor de gewichtsverdeling klaarblijkelijk niet helemaal ideaal.

Als ik er 1 zie rijden dan denk ik altijd met een grote glimlach terug aan die tijd.
@phevtreb: Keurig, je vrouw ontmoeten tijdens een bangbus opname.
Doe mij maar een T3 van Oettinger.
@ikleesookoverautos: Of de versie van Porsche, de Porsche B32!
Toch wel gaaf hoor een oude getunede bus

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).