ACM: “Okkazieboeren moeten eerlijk worden”

Auteur: , 64 Reacties

Okkazieboeren, of okkazieboeven?

Deze dealer was wel eerlijk

Ah, het nobele gilde van de tweedehands autoverkoper, welk een mooie verhalen zijn er al over geschreven. We moeten natuurlijk voorzichtig zijn met stereotypes over bepaalde bevolkingsgroepen. Er zijn ook veel goede okkazieboeren. We hebben zelfs vrienden die tweedehands auto’s verkopen. De ervaring leert echter dat er ook het nodige rapalje tussen zit. Opgelapte schadebakken, tikkende tijdbommen, soms worden ze zomaar doorgeschoven naar nietsvermoedende klanten.

Maar naast dit soort uitgesproken antisociaal gedrag, wordt er van oudsher ook flink verdiend aan wat minder grievende volksverlakkerij. Sommige van dit soort trucjes zijn zozeer ingebakken in het proces van een tweehands auto kopen, dat je ze als klant misschien niet eens meer identificeerd als oneerlijk. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de extra kosten die altijd om de hoek komen kijken als je een tweedehandsje gaat kopen. Die mooie E92 325i staat misschien aangeprezen voor 14.000 Euro, maar als je gaat kijken blijkt dat er nog ‘kosten rijklaar maken’ bijkomen, plus dat je extra moet dokken voor de garantie.

Als je een tikje nostalgisch bent ingesteld, stoor je je wellicht niet aan deze koehandel. Misschien vind je het zelfs wel wat hebben. De markt voor de tweedehands auto’s is, samen met de markt voor Mandemakers Keukens en banken van Seats & Sofas, immers zo’n beetje de enige waarbij wij Nederlanders nog vasthouden aan de oude traditie van afdingen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil echter een einde maken aan de vele manieren waarop louche handelaren hun klanten een poot uit kunnen draaien. De consument moet anno 2018 in een advertentie precies kunnen zien wat hij krijgt voor zijn (m/v) centen.

De ACM geeft verkopers tot ‘half mei’ de tijd om hun advertenties op te schonen. De speerpunten hierbij zijn als volgt:

  • Verkopers mogen alleen adverteren met prijzen inclusief alle onvermijdbare kosten, zodat de klant de auto in kwestie daadwerkelijk van het terrein af kan rijden met de auto voor de geadverteerde vraagprijs.
  • Als er toch extra kostenposten zijn, moet duidelijk worden gemaakt of die al in de vraagprijs zijn opgenomen, óf dat deze optioneel zijn.
  • Adverteerders mogen geen onjuiste informatie over de garantie verstrekken. De koper heeft altijd de wettelijke garantie bij de aankoop van een tweedehands auto. Een auto aanbieden ‘zonder garantie’ mag dus niet.

Volgens de ACM zijn deze maatregelen goed nieuws voor goedwillende handelaren die de competitie op een eerlijke manier aan willen gaan. Louche rakkers moeten na de deadline oppassen: de ACM gaat dan controleren of de voorwaarden nageleefd worden. Als vastgesteld wordt dat een bedrijf niet voldoet aan de gestelde voorwaarden, kan de ACM een dikke boete opleggen.

Bedankt Dennis voor de tip!



64 reacties

De echte oplichters moeten gewoon direct gesloten geworden. Jetcars bijv., mag wat mij betreft direct dicht. Er zijn blijkbaar nog steeds mensen die er heen gaan. Autoblog….
@kritisch: volgens mij doet jet cars ook wat andere dingen erbij. Met die sloop auto’s ga je niks verdienen.
@kritisch: wat doet jetcars fout?
@draadloos: Ik weet wel wat ze fout doen…

En dat is dat ze geen bloedhonden afsturen op klanten die zonder kennis van zaken blindelings een auto zonder garantie kopen die in aanschaf opvallend goedkoop is en dan doodleuk terugkomen om te zeiken dat er wat mee is en ze in al hun vezels vinden dat ze garantie hebben en de verkoper het maar moet oplossen…
@kritisch:

Whahaha ..
Wat wou ACM daar doen dan ??

Die zijn net zo corrupt en chantabel als de RDW ..
Reviews lezen, beetje onderzoek doen en je bespaard jezelf al een hoop ellende. Doet de ACM ook iets met Den Haag of financiele sector? Daar lijken me de perikelen namelijk een stuk groter en serieuzer van aard dan Beun de Haas van okkaziepaleis “Het Vertrouwen” die geen matjes in z’n offerte meeneemt.
lol geen auto aanbieden zonder garantie, zijn ze gek ofzo, twingootje uit het jaar 0 met garantie verkopen, daar loop je op leeg, gevolgen kun je uittekenen, auto’s worden duurdah want garantie– oude meuk toch maar de grens over om zo geen gezeik te krijgen-> truusje die haar eerste autooke wil kopen moet dan wel private lease of bij piet particulier die zowieso niet eerlijk is een barrel kopen.. brengt toch niks deze regels
@gove: dus particulieren zijn geen eerlijke verkopers?
@nasty: sorry neen–> geen consequenties als ze een doorgeroest barrel verkopen, wat wil de kopende partij daaraan doen dan een slechte review schrijven of bovag bellen.
@gove: als koper zie je zelf wat je koopt. Ik heb altijd een grote krik als ik voor een auto ga zien. Garantie heb je inderdaad niet, maar in die 20j dat ik al auto’s gekocht (en verkocht) heb, heb ik nog nooit garantie nodig gehad. Zien wat je koopt.
@gove: Wat is er mis met een particuliere verkoper?
@viezefreddyw: als je zelf een beetje verstand hebt van auto’s dan niets, maar mensen die er geen verstand van hebben vragen er om om erin getild te worden, zouden wij nette mensen natuurlijk nooit doen… maar helaas kijkt iedereen alleen naar de eigen portemonnee en als je die kunt vullen doordat een ander niet oplet denk ik dat het gros van de mensen dat wel zou doen.
@gove: Ik zou je de vraag nog wel een keer willen stellen maar ik weet niet zeker of ik dan wél een antwoord krijg.
@gove: “als je die kunt vullen doordat een ander niet oplet” – heb je alleen te maken met misselijk volk ofzo?!
@viezefreddyw: Uit ervaring, die liegen net zo hard als sommige sjoemelbedrijven. Keihard zeggen dat de auto nooit schade heeft gehad etc. Gelukkig kun je dat soort dingen als autobedrijf zo checken. Dat wordt al veel lastiger als het tussen twee particulieren gaat. Ik zal nooit zeggen dat alle autoverkopers eerlijk zijn. Maar er zijn ook consumenten genoeg die de boel proberen te tillen. Hier op AB is het altijd de ‘gladde autoverkopert’. Nou, ik kan ook wel een 33 delige serie schrijven over particulieren die de boel aan elkaar liegen etc.
@e34m5touring: Klopt hoor. Er zijn genoeg voorbeelden van particulieren die de boel oplichten. Maar om nou te zeggen dat alle particulieren zo zijn…

Sterker nog. Als voorbeeld pak ik even mijn 164. Anderhalve week geleden gekocht van een particulier. Zeer prettige gozer met kennis van auto’s. Was een simpele kwestie van het elkaar gunnen. Ik gunde hem de centjes, hij mij de auto. Zulke gevallen vind ik vaak prettiger dan bij een autobedrijf.
@viezefreddyw: Jawel, tuurlijk zitten er goeie tussen. Ik heb mijn 166 verkocht aan een man bovenin Groningen. Hij wou de vraagprijs betalen als ik naar zijn vaste garage zou rijden en de auto zo goed zou zijn als ik gezegd had. Dat was ie dus daar heb ik dan geen probleem mee. En inderdaad, zelfs zijn eigen monteur vond het een puik ding! Maar ik heb voor m’n 159 ook naar een E90 330d Touring gekeken. 1ste eigenaar, goeie km stand, toen had ik eigenlijk al moeten weten waar het op uit zou lopen. Zelfs de man nog gezegd, ik ga em checken dus zeg het maar gewoon. Nee, nee echt geen schade oid. Nou, de rest hoef ik niet uit te leggen denk ik…
@E34M5Touring: Er zijn inderdaad twee verschillende soorten mensen. De een is eerlijk en doet leuk handel met je. De ander wil van zijn meuk af door hem te verkopen aan een ander slachtoffer.

Als je de eerlijke verkoper hebt is het veel leuker om te kopen dan bij een bedrijf is mijn ervaring.
@viezefreddyw: Ik heb met beide goede en slechte ervaringen. Moet eerlijk zeggen dat er maar 2 bedrijven tussen zaten waar ik nooit meer een auto zou kopen of ook maar bekijken. Maar bijv. Prins waar ik de 159 gekocht heb, top behandeld daar. En het bedrijf waar ik m’n Audi heb gekocht doet nog steeds mijn onderhoud. Prima garage.
@E34M5Touring: Prins weet wel hoe het werkt inderdaad. Hij is niet goedkoop maar heeft altijd goed spul staan. Mooie zaak wel.
@e34m5touring: Het klopt niet als mensen schade verzwijgen. Maar het klopt ook niet dat niemand een redelijke prijs wil betalen voor een ex-schade auto als die schade gewoon professioneel gemaakt is en de auto snaarstrak rijdt. Dus het verhaal heeft 2 kanten.

Uit eigen ervaring, ooit een Audi A4 gekocht. Die auto reedt geweldig en zag eruit om door een ringetje te halen. Bij verkoop jaren erna wees de Poolse opkoper mij op een 0,01 mm lijntje verf op een paar rubbers. Auto was dus ooit deels overgespoten.

Zelf een keer schade gehad met een jonge Peugeot Partner. Gekocht voor 9000,- ex bij een dealer. 2 jaar mee gereden. Achterschade gehad maar netjes laten maken bij een erkend schadeherstelbedrijf. Bij verkoop heb ik dit eerlijk in de advertentie gezet, ook al was er niks meer van te zien aan de buitenkant. Alleen als je er echt naar ging zoeken dan zou je het zien.

Geen hond die die auto wilde kopen. Supernette auto, lage km stand, veel opties, maar de biedingen waren nog lager dan de meest afgeragde ongewassen standaardhokken met 3x zoveel kilometers. Dusja, eerlijkheid wordt niet beloond!

Uiteindelijk gelukkig een serieuze koper gevonden maar dit was iemand die verder weinig keuze had. Ik heb gigantisch geluk gehad met deze koper. Hij had een prothese en had dus een automaat nodig. Door zijn indicatie mag hij als particulier met grijs kenteken rijden. Doordat er een kindje op komst was had hij een 3e zitplaats nodig. Doordat hij veel kilometers maakte zocht hij een zuinige. Daardoor heb ik die 3zits Partner automaat met schade eerlijk kunnen verkopen. Anders was ‘ie voor een bodemprijs naar een handelaar gegaan. Zo’n handelaar had hem dan zo in de showroom gezet zonder verdere info en een hoge prijs. Het poetsen had ik al gedaan. Dat is nu eenmaal hoe autokopers het willen.
@tstile: Waarom klopt dat niet dan? Als ik geen ex schade auto wil is dat toch mijn keuze. Ook al is de prijs er naar. Profi gerepareerd is makkelijk roepen. Maar als later blijkt dat er toch wat niet goed is zit je wel met een schadebak die geen mens wil. En als ik op de man af vraag of een auto schade heeft gehad en ik word gewoon glashard voorgelogen, terwijl ik nog aangeef dat ik het kan checken, ben ik er wel klaar mee. Goed gemaakt of niet. Tuurlijk kan je een prima ex schade auto kopen als je dat geen probleem vind. Ik heb mijne liever schadevrij.
@viezefreddyw: met particuliere verkopers is soms wel wat mis, maar óók met particuliere kopers.

Zelf twee keer particulier een auto verkocht en twee keer gezeik gehad. De eerste keer was ‘het blok naar de kl*te’ waarbij ik er bij toeval achter kwam dat de nieuwe eigenaar de problemen zelf had veroorzaakt door een hele liter olie bij te vullen, terwijl ik deze eerder zelf netjes op het max. niveau had gezet. De tweede keer een hoop gezeik over een kapotte lpg injector, terwijl ik dat zelfs al in de advertentietekst had vermeld. En toch bij hoog en bij laag volhouden dat ik dit verborgen had gehouden.

De volgende keer dat ik een auto kwijt wil en deze niet kan inruilen, verkoop ik hem wel aan een opkoper van die irritante tv-reclames.
@RRRobert: Haha! Wij kopen auto’s! Punt NL!
@RRRobert: krijg je net zo hard gezeik mee. ze bieden goed maar bij afhalen of wegbrengen begint t gezeik. Is ie slechter dan omschreven en krijg je minder geboden dan afgesproken. Fijne handel. Not.
@postzegel: Precies, mijn stiefvader wilde zijn V60 Hybrid via hen verkopen. Kreeg online een prima prijs geboden. Maar toen hij bij die lui kwam begon het auto afzeiken en viel het bod een paar duizend lager uit. Je wordt lekker gemaakt met een goeie prijs en eenmaal daar aangekomen zeiken ze em zo af en krijg je een veel lager bod. Zo kan ik het ook ja….
@gove: in België werkt dit toch prima. Iedere tweedehands 12mnd garantie. Verplicht.
@coffeecup: serious? Vanaf welke prijs dan?
@stuko: dit geldt voor alle aankopen bij occasionhandelaren, ongeacht het aankoopbedrag. Als je Twingo van 1.200,- na tien maanden een kapotte versnellingsbak heeft, kun je reclameren. En da’s niet gelogen: “Bij aankoop van een tweedehandsauto bij een erkende verkoper geniet u een wettelijk verplichte garantie van minstens een jaar”. Bron: https://emag.touring-verzekeringen.be/auto/2017/juni/garantie-tweedehands-auto.html#!/
@coffeecup: en dan moet jij kunnen aantonen dat de versnellingsbak bij normaal gebruik is kapot gegaan?
@fouadski: * De verkoper moet kunnen beoordelen of het voertuig de kwaliteiten en prestaties biedt voor het gebruik waarvoor zijn klant het wil bestemmen. In principe neemt hij als leidraad het gebruik dat een gemiddelde Belgische automobilist ervan zou maken, meer bepaald met betrekking tot het jaarlijks aantal afgelegde kilometers (15.000 km voor benzinevoertuigen, 25.000 km voor diesels). Indien de koper het voertuig onder andere voorwaarden wil kopen, dan moet hij daarvan de verkoper in kennis stellen en dan moet deze ermee akkoord gaan hem het voertuig te verkopen met kennis van zaken.

* Bij zijn aankoop moet de consument begrijpen dat, zelfs buiten de gewone onderhoudsbeurten, sommige van die onderdelen en componenten wellicht vervangen zullen moeten worden tijdens het jaar na de verkoop. Dit is de normale onderhoudscyclus van het voertuig.

* De verkoper biedt geen “omniumverzekering” die het risico van defect of onderhoud van het verkochte voertuig onvoorwaardelijk dekt.

* De zichtbare defecten waarvan de koper kennis had toen hij het contract afsloot of die hij redelijkerwijs kon kennen, zijn vanzelfsprekenduitgesloten
.

* Als de koper een gebrek aan overeenstemming vaststelt langer dan zes maanden na de levering, dan moet hij bewijzen dat het gebrek al bestond op het moment van de levering. Pas dan zal de verkoper het gebrek verhelpen.

* De herstelling kan geschieden met nieuwe onderdelen of met tweedehandsonderdelen. Wanneer voor de herstelling nieuwe onderdelen gebruikt worden, dan kan overwogen worden om aan de koper een bijdrage in de kosten te vragen. * Herstellingen onder garantie worden uitgevoerd in de werkplaats van de verkoper of in een door hem erkende werkplaats. De koper zal de herstelling niet in een andere werkplaats uitvoeren, behalve indien de verkoper daartoe vooraf zijn toestemming gegeven heeft.
@coffeecup: Tnx voor de uitleg 👊
@fouadski: ik heb zelf in 2007 na negen maanden te kampen gehad met een kapotte dieselpomp. Deze is uiteindelijk voor 70% vergoed omdat ik ook al wat kilometers had gereden.
Binnen zes maanden is het een gebrekkig product, tussen zes en twaalf maanden kan de garage het ook afdoen met reguliere slijtage. Het standpunt is echter dat als een gebruikte auto één jaar APK en wettelijke garantie heeft, dat je geen uitzonderlijke kosten hoeft te verwachten. Dat jaar APK (keuring bij verkoop) is verplicht voor iedere transactie. Alleen bij het keuringsstation krijg je de benodigde papieren om de auto op naam te zetten.

Wanneer je een Belgische auto te koop ziet staan met “alleen voor handel of export”, dan betekent het feitelijk dat je als particulier een auto zonder garantie koopt, ook al regelt de verkoper de keuring voor verkoop.
@coffeecup:

Top comment .. +1 ..
Zolang kosten rijklaarmaken en kosten voor garantie vermeld staan zie ik het probleem niet.
@jochempie: Ik wel. Prijsvergelijken is haast onmogelijk als er nog een scala aan extra kosten bij komt kijken die ergens onderin een advertentie tussen de kleine lettertjes worden verstopt.
@towi1989: Het wordt helemaal niet zo erg in de kleine lettertjes verstopt. Op autotrack zijn alle lettertjes in de advertentie even groot. Er staat bijvoorbeeld bij: kosten rijklaarmaken 500 euro. Garantie: 12 maanden voor 500 euro. Nou. Is het nou echt zo moeilijk om twee keer 500 euro bij de geadverteerde prijs op te tellen?
@Jochempie: ik maak hem naar even.. je vergeet velgen 50 euro.
@draadloos: Nog nooit last van gehad. En dan nog, je bent geen baby. Het is je eigen verantwoordelijkheid om te lezen wat de verkoper aanbiedt. Dat fucking betuttelen van volwassenen..
@Jochempie: kan je de auto ook kopen zonder rijklaarmaken?

Nee? Dan hoort dit in de verkoopprijs. Zo moeilijk is het toch niet voor autohandelaren?

Garantie is een ander verhaal dat ben ik met je eens. Dat is een keuzs
@generaalalfa: Ik koop een auto zonder rijklaar maken. De platen hadden ze al en de registratie doen ze voor mij als service.
@Jochempie:
Ik stel een vraag. Je zegt alleen maar dat jij een auto koopt zonder rijklaarmaken bij jou garage waar ze dit als service doen. Heel netjes.

Maar dit is niet wat ik bedoel. Volgens mij zijn het vaak verplichte koste bij sommige verkooppunten.

Als dit het geval is dan zou het in de prijs moeten worden meegenomen.

Mocht het een keuze zijn zoals bij jou garage dan hoeft dit niet.
@generaalalfa: wat is dit dan? Verplichte kosten? Die handelaar accepteert jouw bod voor de hele handel of anders ga je ergens anders heen, toch? Je bent z’n bitch niet..
Dat wordt dik cashen voor ACM.
@towi1989: inderdaad, zoeken ze nog mensen en kan ik aandelen in dat “bedrijf” kopen? Of handel ik dan met voorkennis?
@towi1989: het is toch wel triest gesteld, zelfs in de ‘beschaafde’ wereld, dat een toezichthouder moet toezien en boetes in voorkomend geval moet uitdelen. Waarom kunnen we als mens gewoon niet eerlijk zijn?
@erik2907: o wacht, we zijn al niet eerlijk tegen onze eigen kinderen door te vertellen dat Sinterklaas en zwarte Piet bestaat, dus waarom zouden we wel eerlijk zijn tegen anderen?
@erik2907:

Wordt pas eng als volwassen mensen geloven ..
@lincoln: je bedoelt de mensen die in ‘boeken’ geloven …
@erik2907:

Boeken bestaan ..
Kan ik je zwart op wit geven ..
@lincoln: ik heb liever gekleurde prentjesboeken, die ‘lezen’
makkelijker …
@erik2907: deze kwestie ga je serieus vergelijken met sint en piet?
Wat hebben jouw ouders je aangedaan?
@pa045: u snapt de grap niet? Welnu ……
Ik voel een ‘ keihard aanpakken ‘ aankomen.
Echter enig idee waar alle voute auto’s vandaan komen?
Uit het voute auto land?
Of uit de voute autostad?
Of komen ze uit de voute autofabriek?
Of van Jan de particulier die de handelaar wel mag proberen te besodemieteren als ‘ie zijn auto komt inruilen. ?
Doe je huiswerk, lees reviews van de auto die je wilt kopen, gebruik -als je het hebt – je gezonde verstand, staar je niet blind op prijs, kleur en uitvoering, ga naar een paar verschillende exemplaren kijken, geloof de bakerpraatjes niet over slechte merken, blijf eerder weg van de geliefde merken want daar zal eerder mee gerotzooid worden en je betaalt snel teveel.
Reken erop dat de restwaarde van je te kopen auto nul zal zijn, dan kan het alleen maar meevallen en tot slot vraag mensen die in jouw toekomstige merk en type rijden over hun ervaringen.
@desjonnies: euh, mee eens!?
@desjonnies: uh… okay Sjon.
@desjonnies: Ik probeer altijd auto’s te kopen met achterstallig onderhoud. Niet alleen omdat ik veel zelf kan, maar elke tweedehands auto is met en reden weg gedaan. Meestal hebben ze geen goed onderhoud gekregen vlak voor verkoop dus dan beter een kopen waar ze het van toegeven. Als je het zelf laat doen weet je ook dat het daadwerkelijk gedaan is.

Mijn huidige gezinsauto had een slippende koppeling, versleten banden, lekke uitlaat en een slecht rubbertje in de ophanging. Kostte 50ct per kilo. Duizend euro en twee weken later heb ik een auto die ik elke dag van de week kan slijten voor 3000 euro. En ik weet nu dat die dingen de komende tijd niet weer hoeven, dat is nog veel meer geld waard voor mij.
In Hollland kunnen ze er inderdaad wat van om met die verborgen kosten te werken. Adverteren met prijzen ex BTW- en BPM dat kunnen ze daar ook als de beste. Wij horen dan af en toe dat een auto al enkele jaren te koop staat… Wat voor beunhaas ben je dan als je op dergelijke manier handel drijft?
Gewoon een beetje research doen op Google en je filtert er 90% eruit. En persoonlijk koop ik altijd bij een Bovag garage, daar kun je altijd op terug vallen mocht er iets geks zijn.
@thomasthomas: Bovag is een organisatie voor het autobedrijf, niet voor de klant. Het zegt vrij weinig allemaal…
Als een ambtenaartje met “normen en waarden” gaat gooien ..
Dan weet je dat je met een corrupte hond te maken hebt ..
@gove: Wat de garantie betreft: zo spannend is het allemaal niet. Als consument heb je volgens de wet namelijk altijd recht op een goed product, waarbij goed een relatief begrip is en afhankelijk is van zaken als het merk, de prijs, en of het product nieuw of tweedehands is. Er geldt ook geen wettelijke garantietermijn. Dat houdt in dat je garantie hebt gedurende de gehele levensduur die je redelijkerwijs van het product mag verwachten. Dat is nu al zo, en daar verandert onder de nieuwe regels van de ACM niks aan. Het verschil met de huidige regelgeving is dat je als verkoper niet meer mag zeggen dat het zonder garantie is, want daarmee lieg je de consument voor. Nu gebeurt dat wel nog met regelmaat en weten veel consumenten niet dat ze desondanks tóch garantie hebben.

Van een oude Twingo van een paar honderd euro mag je redelijkerwijs ook niet verwachten dat je er nog 25 jaar onbezorgd in kunt rijden, en je hoeft daar als occasiondealer dan ook geen duizenden euro’s in te steken om dat ding weer in showroomstaat te krijgen. Maar je moet er wel voor zorgen dat je een auto verkoopt die niet na twee bochten uit elkaar valt, en je moet transparant tegenover de klant zijn over wat er mis is met de auto.
Eigenlijk is het heel simpel toch, de klant moet de auto mee kunnen nemen voor de geadverteerde prijs.
Dus als een auto geadverteerd word voor 10.000 euro op internet moet je hem ook voor dat bedrag mee krijgen.
Daar mag dus niet 10 euro bijkomen voor tenaamstellen. Maar wel 500 voor kosten rijklaarmaken. Mits dat maar in de advertentie erbij staat. De klant kan namelijk kiezen of hij de kosten rijklaarmaken wel of niet wil. Als hij zelf wel een onderhoudsbeurt uitvoert of wil laten uitvoeren staat hij daar vrij in. Als het bedrijf dat moet doen van hem moet hij daarvoor betalen. Die keuze heeft de klant dus zelf.
Off Topic, maar ik hoor het allemaal graag die garantie op tweedehands wagens. Tot je inderdaad na een aantal maanden iets stuk hebt. Dan gaat het vaak om een ‘slijtageonderdeel’. Zo komen ze er ook snel vanaf!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).