Nederlandse ACM: maximale boete voor Volkswagen

Auteur: , 39 Reacties

De Autoriteit Consument & Markt vindt namelijk dat Volkswagen AG de consumenten heeft misleid bij de verkoop van dieselauto's.

TDI

Dat is de conclusie die volgt uit het onderzoek dat door de Consumentenbond werd aangevraagd vorig jaar. De conclusie luidt als volgt: “De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vastgesteld dat Volkswagen AG (Volkswagen) consumenten heeft misleid bij de verkoop van haar dieselauto’s met type EA 189-motor. Volkswagen prees deze auto’s aan als milieuvriendelijk, terwijl de resultaten van de emissietests met behulp van verboden software waren gemanipuleerd. Omdat de ACM oneerlijke handelspraktijken heeft vastgesteld legt de ACM aan Volkswagen een boete van EUR 450.000 op. Dit is de maximale boete die de ACM in dit geval kan opleggen.”

Belangrijk om op te merken is dat volgens dit bericht de boete gericht is aan Volkswagen AG en niet aan importeur Pon. Dat lijkt misschien vreemd omdat het om een Nederlandse organisatie gaat die Nederlandse consumenten dient te beschermen. Toch is het logisch, Pon is immers niet degene die de auto’s fabriceert, het is slechts de “groothandel” die inkoopt in Duitsland en vervolgens de auto’s in Nederland aan de man brengt. Zie het als het verhaal met besmette kippeneieren van een paar maanden geleden: als de supermarkt ze verkoopt ga je natuurlijk naar de supermarkt met je klacht en krijg je eventueel compensatie. Maar de supermarkt wist waarschijnlijk niet dat de eieren besmet waren, daarvoor moet je bij de partij zijn die de eieren aan de supermarkt levert. Dat is ook een beetje hoe het in dit geval werkt: Volkswagen is de leverancier, Pon de supermarktketen.

De ACM verwijt Volkswagen dat het met de verkoop van de EA 189-motor van de merken Volkswagen, Audi, Skoda en Seat consumenten heeft misleid. Men heeft de auto (middels de inmiddels veelbesproken sjoemelsoftware) schoner doen overkomen dan hij daadwerkelijk is en het zou kunnen dat mensen daarom een auto hebben gekocht die ze anders bij een concurrerend merk hadden kunnen kopen.

Overigens is €450.000 euro een bedrag waar ze in Wolfsburg niet heel erg wakker van zullen liggen. Reden dat de boete niet hoger uitvalt is dat de verschillende overtredingen (verkeerd voorlichten consumenten, handelen in strijd met de vereisten van professionele toewijding) terug te leiden zijn op één handeling: het installeren van de sjoemelsoftware. Alleen die handeling kan beboet worden, met het maximale bedrag dat de ACM op zo’n handeling kan zetten: €450.000 euro.

Overigens kan Volkswagen nog in beroep gaan tegen de boete. Consumenten die menen nadeel te hebben ondervonden kunnen een claim indienen bij Volkswagen en natuurlijk kunnen ze hun auto nog laten fixen. De ACM is overigens de club die er ook voor zorgde dat de kosten rijklaar maken verdwenen.



39 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Ik denk dat VW deze boete gewoon gaat betalen en dan gaat iedereen weer over in de waan van de dag.
@rufctr01:

Die gaan helemaal nix betalen ..

Just another bedelbrief van een flutstichting voor soepsidie ..
@lincoln: gaat gewoon uit de portokas; de “kaaskoppen” zijn dan weer stil, zal redenering in WOB zijn…
@lincoln: die gaan zeker wel betalen. die hebben geen zin meer in slechte reclame.
@rufctr01: Ik denk dat de belastingbetaler dat gaat doen net als bij de banken is gebeurd. Onder de motto 2 big 2 fail.
Vraag is, waar gaat dat boetegeld naar toe?
@hans75: In de schatkist. Zoals alle boetes.
@hans75:

Stichting aap ..
@lincoln: wat heeft Trump hier nou weer mee te maken?
@rhellema:

Sjoemelclaims .. uit de tijd van Obama ..

Laten we hem vooral geen aap noemen ..
Verboden door stichting aap ..
@lincoln: ik ben het vaak met je een, maar je begint over een oud president bij een boete van de ACM. Je slaat de plank weer eens mis beste lincoln.
@hollandsemarokkaan:
Met “stichting aap” doelt hij op die club uit Den Haag”, just saying.
@hans75: Potje ambtenaren vakantie
Wat is nu het maximale boetebedrag, dat kon ik niet uit de tekst herleiden.
@jack_abarth: dat zal wel minimaal 449.000,- euro worden als ik mag gokken
Gratis onderhoudsbeurtje voor de directeur van ACM en het wordt afgedaan met een schikking van 27 euro ..
@lincoln: Shell houdt er andere methoden op na in de wereld o.a in Nigeria .
De constante dwang voor economische groei en de vrije markt hebben onze aarde naar een ecologische ramp van onvoorstelbare omvang gebracht die als het zo door gaat niets meer kan produceren .
@599gto: Amen
@599gto: dus helpt de mens zichzelf om zeep, de natuur gaat zich wel redden daar maak ik me niet zo’n zorgen om.
@rhellema: De mens of de moderne mens? Als je met natuur bedoeld een mutatie en een evolutie van bepaalde flora en fauna ….misschien. Ik zie namelijk het belangrijkste verdwijnen : schone lucht en schoon water de basis van al het leven..
@599gto: nee, schoon water is de basis voor de mens omdat we onszelf te steriel hebben gemaakt, de flora en fauna kan zich aanpassen, de mens niet. De mens helpt zichzelf om zeep.
@rhellema: met schoon water bedoel ik ook zoet water
@599gto: zout water is veel belangrijker, alleen niet gezond voor de mens. De mens is de zwakste schakel op onze planeet alleen denken we zelf dat we superieur zijn.
Als alleen naar het bedrag kijkt dan denk je dat het over een bananen republiek gaat die maar wat graag wil dat er weer opnieuw wordt gefraudeerd…
Consumenten misleid? Wellicht (al was jet eigenlijk de testcyclus die niet deugde), maar die zijn daar dan al rijkelijk voor beloond door de lagere belasting die ze voor hun auto’s betaalden op basis van de testresultaten. De consumenten die echt benadeeld zijn, zijn degenen die niet in zo’n stinkende TDI rijden maar er wel door vergast worden omdat de overheid dieselrijden beloonde.
Wel handig voor komende week… zet een dieselauto op de brug, ga met zijn vijfen bij de uitlaat staan en laat een pannenkoek dat ding starten. Heb je in één klap zes politiek correcte Pieten. :-P
@benzinehoofd: “jet” moet “het” zijn.
@benzinehoofd: fijn dat je er even uitleg bij geeft, dat had ik er zelf niet uit kunnen halen.
@benzinehoofd: het gaat over de sjoemel software. Die zorgde voor een kunstmatig verlaagde uitstoot in de emmisie test in de VS (in Europa is er geen bewijs dat er ook hier met uistoot gesjoemeld is). Vervolgens sleep je er subsidie op basis van CO2 uitstoot en dus verbruik en roet uitstoot bij. Maar die hebben er allebei helemaal niks mee te maken. Ik vraag me ook af of omdat er in Europa niet bewijsbaar gesjoemeld is of de ACM überhaupt wel legaal een boete kan opleggen.
“Men heeft de auto (middels de inmiddels veelbesproken sjoemelsoftware) schoner doen overkomen dan hij daadwerkelijk is en het zou kunnen dat mensen daarom een auto hebben gekocht die ze anders bij een concurrerend merk hadden kunnen kopen.”

Uhm, ja…. https://www.autoblog.nl/nieuws/nederlandse-autokoper-geeft-helemaal-niets-om-milieu-103975
@weem: Loool…
Met deze boete sta je wel een klein beetje sterker in je schoenen als je via VW-claim nog wat wikt halen bij die club
@capibaro: wel natuurlijk het juiste bedrag aan bpm betalen aan de staat. Vreselijk naïef vind ik dat soort mensen.
k ben bang dat de ACM een beetje te hard van stapel is gelopen. Volkswagen heeft namelijk helemaal niet de Europese regels aantoonbaar overtreden zoals de ACM stelt.

Ik schat in dat Volkswagen in beroep gaat en dat het laatste woord er nog niet over gezegd is. Volkswagen kan zelfs een aanklacht wegens smaad en laster indienen, aangezien de ACM onterecht beweert dat VW de Europese wetgeving heeft overtreden, maar er geen uitspraak van een rechter ligt.
@m54b30: die tekst kwam me al bekend voor ;)
@bimmert2017: haha groet van een bekende.
Maar wel zo netjes even te vermelden leek mij.
Overigens even de tekst geleend van elders.
Je kan ook stellen dat Volkswagen AG de consumenten heeft verleid om een Volkswagen TDI aan te schaffen. Het rijd soepel, trekt lekker op, is zuinig, en haalt op de sloffen de 500.000 kilometer. En met de longlife beurten hoef je niet elke keer naar de garage voor een beurt.
Zelf zou ik nooit een TDI kopen voor de schone uitlaatgassen, wel hoeft het zaakje niet te roeten alsof Russen een berg steenkool verbranden.
Een knappe bak zo’n Volkswagen, bijvoorbeeld de nieuwe Arteon.
Het kwam de koper zeer goed uit.
Leuke prestaties.
Leuke co2 waarden.
Leuke inschatting.
En nu maar doen alsof we van niets wisten, maar alles op autoblog afstruinen.
Net zoals met een 25 brommertje 40 rijden.
Vanavond nog, alle excuses aan hoort waarom hij 39 ging en niet 25.
Volkswagen heeft ruim betaald en nu graag tot de orde van de dag.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).