Maroon 5-zanger Adam Levine is keihard om de tuin geleid. Ook die dure agenten kun je dus niet geloven.
Tegenwoordig betaal je een godsvermogen voor een bijzondere klassieker. Zeker als het er eentje met matching numbers is. Dus dat de motor en het chassis bij elkaar horen. Niet te veel kilometers, gedocumenteerde historie en een algeheel nette staat zijn een pre om de waarde te doen stijgen.
Maroon 5-zanger Adam Levine timmert al een tijdje aan de weg (This Love is alweer 21 jaar oud!) en heeft in de tussentijd voldoende centjes bij elkaar gespaard.
Hij deed zichzelf een Maserati cadeau, net zoals onze collega @rubenpriest dat onlangs heeft gedaan. Nu weten we niet of Ruben ook kan zingen, maar dat geheel terzijde. De auto in kwestie betreft een Maserati Ghibli Spyder 4.9 uit 1971. Maar nu komt het wrange: Adam Levine is keihard opgelicht!
Sjoemelen met chassisnummers
De handelaar in kwestie – Rick Cole – heeft de auto namelijk een beetje ‘aangepast’ om deze iets interessanter te maken. Zo is de documentatie van de auto vervalst. Dat niet alleen, ook is er gesjoemeld met de motor en en chassiscodes. Deze zouden origineel zijn, maar zijn het niet.
De nummers die op de Ghibli van Levine (AM115.492.1241) staan verwijzen namelijk naar een auto die in Zwitserland staat in een collectie. Nu hoeft het niet altijd zo te zijn dat de handelaar dit bewust heeft gedaan, ook hij kan om de tuin geleid zijn.
Aan de andere kant, je mag verwachten dat een handelaar zijn huiswerk heeft gedaan. Maar wat blijkt, volgens de LA Times heeft de handelaar deze wijzigingen aangbracht! De Maserati Ghibli Spyder heeft normaal gesproken een 4.7 liter motor, maar Adam Levine wilde de SS met 4.9 liter motor. Deze combinatie in de Ghibli Spyder is bijzonder zeldzaam. Van de Ghibli Spyder zijn slechts 125 exemplaren gebouwd.
Maar WAT is de auto van Adam Levine nu?
Van de 125 zijn er 25 voorzien van de 4.9-motor. Wat de auto van Adam Lvine nu eigenlijk is, is niet duidelijk. Het kan een gewone Spyder zijn waar ze de dikke motor in hebben gelepeld. Of een Ghibli SS coupé die ze hebben omgebouwd. Of een echte, maar dan met het verkeerde nummer. Dat kan natuurlijk ook.
Hoe nu verder? Nou, Levine heeft er 950.000 dollar voor betaald. Hij wil de verkoop ongdaan maken. Hij kocht de Ghibli door 100.000 euro te betalen plus twee klassieke Ferrari’s in te ruilen: Ferrari 365 GTC uit 1968 en een Ferrari 365 GTC/4 uit 1972. De rechter gaat er binnenkort uitspraak over doen. Maar zo zie je maar weer, ook bij die super-exclusieve handelaren kun je keihard opgelicht worden.
Via: Jalopnik.
rwdftw zegt
Wat zeggen ze nou altijd? Zelf gaan kijken en een vriend meenemen. Carvertical gebruiken indien van toepassing, en er is een ghibli register wat te raadplegen is.
Nu moet hij ook nog even opletten op de autoriteiten, omgekatte voertuigen (wat dit is) gaan regelmatig in de shredder.
Robert zegt
Ik ben er van overtuigd dat juist dat hypen van klassieke auto’s, en in het kielzog daarvan het opdrijven van de prijzen, ertoe bijdraagt dat dit soort fraudeurs het argument in handen geeft om de rijke auto verzamelaars het geld uit de zak te kloppen. Mensen kopen om het kopen, als belegging, niet zo zeer als liefhebberij meer.
Dat gezegd hebbende, heb ik geen medelijden met Adam Levine. Maar dat komt vast omdat ik Maroon 5 een ongelofelijke k#tband vind.
iphonistvongates zegt
Bij twijfel altijd je mede artist/muzikant Jay Kay bellen voor advies!
baardmijt zegt
Mooi artikel Willem! Maar zou je mijn tijdsbesef gewoon willen laten zoals het is? De realiteit hoeft niet altijd zo hard binnen te komen, ik voel me stokoud nu…. ;-)
21 jaar… Als er 6 had gestaan had ik het zonder morren aangenomen…
boxer74 zegt
Voor dergelijk monster bedrag zou het natuurlijk allemaal netjes in orde moeten zijn.
Maar die Amerikanen en hun bezetenheid over “matching numbers”…
Geniet toch gewoon van je old- of youngtimer, los van zijn voorgeschiedenis denk ik dan.
vbarchetta zegt
Maar als ik zo kijk vai de link lijkt die Cole eerder een veilinghuis dan een autohandelaar, een veilinghuis pakt uiteraard wel een paar procent provisie, maar het belang van het vervalsen van deze auto zie ik dan niet zo. Of ik begrijp het misschien verkeert..?
DeWitteCondor zegt
Het zegt ook wel iets over deze snuiter als koper dat je EERST 950k neertelt voor die wagen en dan hier pas achter komt. Kom op zeg. Als je het zo belangrijk vindt trek je toch vooraf die VIN nrs na? Amateuristisch dit.