• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maserati wil EV’s bouwen die niet kunnen snelladen

Auteur: machielvdd, gepost 4 januari 2023 om 18:58 – 25 Reacties

Maserati wil EV's bouwen die niet kunnen snelladen

Nergens voor nodig dat snelladen, aldus Maserati.

Er zijn ongetwijfeld EV-rijders die maar zelden snelladen, maar het is wel reuze handig als die functie er op zit. Als je een keer onderweg moet laden wil je niet dat het uren duurt. Jezelf twintig minuten vervelen bij een snellader is al lang zat.

Een snellaadfunctie is dus een must op een elektrische auto, maar toch denkt Maserati daar anders over. De Italianen spelen namelijk met het idee om een snellaadfunctie in de toekomst achterwege te laten op hun sportwagens.

De grote vraag is natuurlijk: waarom? Het antwoord is simpel: gewichtsbesparing! Volgens Maserati weegt zo’n boordlader wel 40 kg. Nu kunnen ze miljoenen besteden om 40 kg aan gewicht te besparen, of ze kunnen gewoon zeggen: ga maar lekker niet snelladen.

Dit laatste is een serieuze optie die Maserati overweegt, zo blijkt uit een interview van Maserati’s elektrobaas Ana Paola Reginatto met Autocar. Volgens haar is snelladen helemaal niet nodig, omdat een auto meestal toch stilstaat. Oftewel: je hebt alle tijd om op te laden.

Het is nog maar een ideetje, dus wees niet bang: de Maserati Granturismo Folgore kan gewoon snelladen met 270 kW. Er is dus geen gewicht bespaard, maar eerlijk is eerlijk: wat maakt 40 kg meer of minder nog uit op een totaal van 2.260 kg?

Het weglaten van een DC-boordlader om gewicht te besparen lijkt dus een ietwat rigoureuze maatregel. Maar ja, dat is het weglaten van een achterbank in een MC Stradale misschien ook wel.

Bron: Autocar

Ook interessant!

  • Nieuw! Verplicht kabel vasthouden met snelladen EV
    Nieuw! Verplicht kabel vasthouden met snelladen EV
  • GranTurismo EV
    BREEK: GranTurismo EV lekt op het internet!
  • Maserati Ghibli verdwijnt in de prullenbak
  • Maserati wil ordinair imago, werkt samen met Barbie

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Maserati

Vorig bericht: « Mansory Mercedes-AMG E63 ziet er verrassend goed uit
Volgend bericht: Wie herkent deze supercar op Marktplaats? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jens_Roadster zegt

    4 januari 2023 om 19:05

    Gewoon geen EV’s bouwen…

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      4 januari 2023 om 19:26

      @jensss

      Waarom mag Maserati van jou geen EV’s bouwen? Het alternatief is dat wij in Europa straks niets meer bouwen en verkopen en alles vanuit China komt……

      Login om te reageren
      • Jens_Roadster zegt

        4 januari 2023 om 19:36

        Ik ben niet zo’n fan van electrische auto’s, haha.

        Login om te reageren
        • steephh zegt

          4 januari 2023 om 19:43

          @jensss

          Haha snap ik! Maar dan koop je er toch gewoon géén :) Problem solved!

          Die EV’s gaan er toch wel komen en dan heb ik persoonlijk liever dat ze hier uit de EU komen dan uit China. :)

          Login om te reageren
        • goodvibrations zegt

          4 januari 2023 om 19:43

          Eens neemt veel emotie weg.. Zeker bij dit soort auto’s..
          Maar instant power is ook wel heel nice..
          Voor dagelijkse ritten vind ik EV wel erg lekker…

          Login om te reageren
          • dondeboer zegt

            6 januari 2023 om 06:40

            Emotie is bij het gros van de moderne brandstofmotoren ver te zoeken. Klinken nergens naar, en doen ook niks bij doorhalen in de toeren.

            Login om te reageren
        • pignon zegt

          4 januari 2023 om 19:57

          Geeft niet. Komt veel voor, dat mensen moeite met verandering hebben.

          Login om te reageren
          • Wolflow zegt

            5 januari 2023 om 08:39

            Voornamelijk moeite met achteruitgang in dit geval

            Login om te reageren
      • Jens_Roadster zegt

        4 januari 2023 om 19:46

        Ja, oké haha. Ik vind het gewoon waardeloos dat straks alles elekrisch moet. De enige elektrische auto die ik stiekem wel zou willen hebben is de Rimac Nevera, maar verder vind ik het niks.

        Login om te reageren
      • Richmond zegt

        4 januari 2023 om 22:02

        Ook Chineze ice auto’s mogen straks hier niet verkocht worden. Gaat niet om waar ze vandaan komen, maar dat de aandrijving maar 0gr uitstoot heeft.

        Login om te reageren
  2. thjvanvlerken zegt

    4 januari 2023 om 19:23

    Naja, wat nu snelladen is is over paar jaar sloomladen. Dus geen idee wat ze bedoelen en wat ze van ln zijn…

    Login om te reageren
  3. rutgerg zegt

    4 januari 2023 om 19:25

    Omdat een auto meestal toch stilstaat…. Hahahahahaha ja Italiaanse auto’s wel ja. Maar of dat nu altijd de bedoeling is.

    Login om te reageren
  4. goodvibrations zegt

    4 januari 2023 om 19:39

    Je kunt ook wèl snel laden en een kleinere accu monteren… 400-500km range is erg veel gewicht en ook vrij prijzig.. bovendien wie rijdt nou regelmatig meer dan 200km?

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      4 januari 2023 om 20:18

      Ik! Zelfs regelmatig meer dan 400km. Diesel nog ff door dus…

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        4 januari 2023 om 22:03

        Maar waarschijnlijk niet in een maser sportauto…

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 januari 2023 om 22:53

      Ik rijd regelmatig meer dan 200km op een dag, gewoon ook met mijn EV. Snelladen is dus een must.
      Met een kleinere accu kun je juist minder snel laden omdat je minder cellen hebt die tegelijkertijd kunnen laden.

      Login om te reageren
  5. sizedoesmatter zegt

    4 januari 2023 om 19:55

    En dat terwijl Maserati één van mooist klinkende V8 heeft geleverd; die trouwens in enkele minuten te ‘laden’ is.

    Login om te reageren
  6. towi1989 zegt

    4 januari 2023 om 20:02

    Ik denk dat ze het hebben over een ac fast charger. Zonder zo’n ding kun je prima dc snelladen bij openbare laadstations. En ja, ac snelladen is vrij overbodig voor auto’s die toch vaak/lang thuis staan.

    Login om te reageren
    • donjunior zegt

      5 januari 2023 om 10:13

      edit: never mind..
      edit 2: Krijg ik nu te zien: “Je reactie wacht op moderatie.” .. Gelukkig zit ik pas 10 jaar ofzo op Autoblog en krijg ik nog steeds dit getrut ..

      Login om te reageren
  7. jjcp zegt

    4 januari 2023 om 20:22

    Maserati snapt het weer niet. Zo een versie zonder snellader bewaar je natuurlijk voor een veel duurder speciaaltje onder het mom van gtr of superleggera of “superleicht kijk mij eens hardcore zijn onderweg naar de lidl” versie, met een dikke vette premium want race.😉

    Login om te reageren
  8. nofxke zegt

    4 januari 2023 om 20:56

    Als je DC laadt zit de lader in het laadstation en niet in de auto.
    Als je AC laadt (traag) heb je wel een AC/DC omvormer nodig in de auto.
    Beter zou dus zijn om enkel te kunnen snelladen en niet traagladen als ze gewicht willen besparen

    Login om te reageren
  9. fanboy zegt

    4 januari 2023 om 22:10

    Hier klopt helemaal niks van. DC snelladen weegt juist het minst, de AC laders wegen iets

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    4 januari 2023 om 22:55

    Zonder snellaad functie wordt je Granturismo een Petitturismo…

    Login om te reageren
  11. mc96 zegt

    5 januari 2023 om 07:32

    Op zich snap ik de redenering van Maserati wel. Veel dure sportwagens worden niet vaak en niet voor grote afstanden gebruikt. Meer voor de fun ritjes. Maar het is toch een beetje sneu als je met je Maseratie Grandturismo (what’s in a name) na iedere 300 km een dag aan de lader moet. Zo wordt een weekendje sturen in de Alpen inderdaad wel een grand tour 😀.

    Login om te reageren
  12. camber24 zegt

    5 januari 2023 om 12:22

    Het probleem met Italianen vaak is, de uitwerking is niet lekker. Porsche zou er een RS pakket ofzo van maken. Extra licht. Extra betalen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North