Advies: Audi S8 of Maserati Quattroporte GTS

Auteur: , 156 Reacties

Dit lijkt een makkelijke te worden. Of toch niet?

Audi S8 versus Maserati Quattroporte GT-S

We kregen een mailtje van Alain. Hij is in de fortuinlijke positie om te kiezen in dit segment der uber-limousines. Hij heeft twee auto’s gezien die zijn interesse hebben. Een Audi S8 uit 2014 met 75.000km op de klok en een Maserati Quattroporte GT S uit 2012 welke 25.000km gelopen heeft. Voordat we verder gaan met het advies, een tabel om aan te geven hoe de verhoudingen liggen:

 
Audi S8
Maserati Quattroporte GT S
Motor:4.0 V8 32v, Biturbo4.7 V8 32v, atmosferisch
Max. vermogen:520 pk bij 5.800 tpm440 pk bij 7.000 tpm
Max. trekkracht:650 Nm bij 1.700 tpm490 Nm bij 4.750 tpm
Leeggewicht:1.965 Kg1.880 Kg
Transmissie:8-traps automaat, vierwielaandrijving6-traps automaat, achterwielaandrijving
0-100 km/u:4,1 seconden5,1 seconden
Topsnelheid:250 km/u (begrensd)285 km/u (onbegrensd)
Verbruik gemiddeld:1 op 10,61 op 6,8
C02 uitstoot:216 gram per km365 gram per km

Audi S8:
De D4 variant werd in 2011 voorgesteld en was een ander type auto dan zijn voorganger. Met name de motor veranderde het karakter aanzienlijk, evenals het saaiere uiterlijk. Met de D4 generatie werd de V10 overboord gegooid ten faveure van een een V8 met twee turbo’s. Ondanks een kleiner slagvolume steeg het vermogen met 70 paarden. Qua design leek de opdracht te zijn: “Maak iets groots, zorg voor vier ringen en wat ledjes. Oh, en voor de lunch klaar, graag.”

Audi S8

De Audi S8 is een waanzinnig capabele auto. Altijd snel, altijd vermogen en altijd koppel. De achttraps automaat van ZF is uitstekend en het quattro vierwielaandrijvingsysteem zeer effectief. Het interieur is prima: afwerking en materiaalgebruik zijn puik. De S8 heeft standaard luchtvering. Dit filtert wat informatie weg, maar het betekent wel dat de veerkwaliteit op een hoger plan ligt. Qua rijden is de S8 vooral zeer competent. Dus nogal klinisch en wat saai. Het is geen sportwagen maar een Audi A8 welke sneller gaat. Casper en Wouter bespreken de zin en onzin van het S-label op een grote Audi graag met je door.

Uiteraard zijn we niet blind: de Audi ziet er uit als een grote snelle Audi. De S8 voelt lang niet zo speciaal als de Maserati. Ondanks het feit dat de S8 geheel is opgetrokken uit aluminium voel je op een bochtige B-weg elke kilo op de vooras van de S8. De S8 was te bestellen met een mechanisch sper voor de achteras (welke standaard was op de 4.2 TDI quattro). Niet dat het karakter compleet veranderd, maar je merkt wel dat ie iets gewilliger instuurt wanneer je ‘enthousiast’ rijdt. Spannend wordt echter het nooit, de S8 is vooral pragmatisch.

Maserati Quattroporte GT S 4.7:
De Maserati Quattroporte GT S werd geïntroduceerd in 2009. De basis van de Quattroporte stamt al weer uit 2004. In basis is de Quattroporte bijna een volle generatie ouder dan de Audi. Iets wat je vooral merkt in het interieur. Normaliter had de QP een sequentiële bak op de achteras, maar latere versies hebben een automaat aan het motorblok. Niet zo exotisch wellicht, maar wel een stuk beter passend bij een limousine.

Mocht je geïnteresseerd zijn in een Quattroporte, de GT S is de versie die je wilt hebben. De motor is een waar juweel. Het geluid zal nooit falen om je kippenvel te bezorgen. De transmissie is redelijk goed, veel beter dan de sequentiële versies, maar nog niet helemaal perfect. Een ander dingetje om rekening mee te houden is het koppel, of het gebrek eraan. 490nm is niet belachelijk veel en het komt pas relatief laat vrij, 4.750 toeren moet je minimaal maken. Eigenschap van de atmosferische motor. In normaal verkeer is de combinatie van niet al te veel trekkracht en de iets trage automaat niet de allerbeste. Om een beetje de vaart erin te houden, zul je de genoemde toeren moeten aanspreken. Niet altijd vervelend, maar soms wel vermoeiend. Laat er geen misverstand over verstaan, de Quattroporte is mooier en specialer dan de Audi S8.

Maserati Quattroporte

Een exemplaar kopen is iets anders dan een exemplaar onderhouden. Het dealernetwerk is dun gezaaid en er zijn maar weinigen die sleutelen aan Masers, terwijl de S8 bijna bij elke Audi dealer welkom is. Een Maserati heeft vrij korte onderhoudsintervallen (10.000km). Ondanks dat er zeker punten zijn waar je op moet letten, is de Quattroporte een behoorlijk betrouwbare auto. Alles valt en staat met het onderhoud natuurlijk, maar de horror verhalen van de jaren 80 blijven je bespaard. Een ander nietszeggend nadeeltje van de QP is zijn verbruik. Die zuipt altijd. Maar wat maakt het uit. Je start de motor, geeft een klein dotje gas en je weet waar voor je het over hebt. Zet even de speakers op 11, klik hier en geniet van het geluid van de ottocilindri!

Alternatief 1: Porsche Panamera GTS (970)
Misschien wel de beste match tussen sportsedan en limousine. Ok, het exterieur is nog steeds niet fraai (maar lelijk). De kwaliteiten staan daarentegen buiten kijf. Een geweldige atmosferische V8, topwegligging en een zeer verzorgd interieur. Qua rijeigenschappen kan de Panamera GTS minimaal partij bieden aan de Maserati, maar je hebt wel de bouwkwaliteit en veiligheidsfeatures (4wd) van de Audi. Het is alleen dat uiterlijk waar je je over heen moet zijn, want hij valt in het niet bij de Maserati en ontbeert de understated cool van de Audi.

Porsche Panamera GTS (970)

Alternatief 2: Jaguar XJ-R (X351)
De Porsche moet gewoon genoemd worden vanwege de overlappende eigenschappen. Maar wil je wel in een Panamera gezien worden? Precies. Bij de XJ-R is precies andersom. Misschien wel de coolste aanbieding in zijn klasse. Het zijn niet alleen de looks, want de XJ-R heeft een paar troeven welke niet zo maar genegeerd kunnen worden: een relatief laag gewicht (1870kg), een hoog vermogen (550pk!) en een briljant interieur. Gebruikt niet zo gemakkelijk te vinden, maar de prijzen zijn te doen; de eerste eigenaren hebben te maken gehad met een flinke afschrijving.

Jaguar XJ-R

Einduitslag:
Niet zo gemakkelijk als we vooraf zouden denken. Het belangrijkste vraagstuk is: wat verwacht je van je uber-limo? De Audi is nogal eenzijdig. Het is een snelle en capabele Audi A8. Daar blijft het ook bij. De Maserati heeft veel meer schwung en zal er altijd in slagen om je automobiele hart sneller te laten kloppen.

Het antwoord op dit dilemma is eigenlijk vrij simpel: hoe zit de rest van het wagenpark er uit? Als je één auto hebt staan waarmee je het moet doen, dan is de Maserati Quattroporte de beste keuze. Geen limo is in staat zulke sportwagen thrills te genereren. Punt. Heb je al een Porsche Boxster, Honda S2000 of Lotus Elise op de inrit staan, dan is de S8 een perfecte aanvulling. Alleen elke keer als je een Quattroporte voorbij ziet (en hoort!) komen krijg je weer spijt…



156 reacties

Maserati natuurlijk!
En wat dacht je van de S63 AMG bouwjaar 2011/12? Op mobile.de staan er een paar hele exclusieve tussen die je niet zomaar op straat ziet rijden..
@brabusrocket: Dacht ik ook al aan maar zelfs voor mij zou de keuze tussen een Maserati quattroporte of een Mercedes-Benz S63 AMG onmogelijk zijn.
@brabusrocket: de vraag was een keus te maken uit de Maserati en de Audi. Dan kun je er nog wel 80 modellen/merken bijhalen. Deze meneer heeft al 2 opties.
@roppp: hey mopperroppp doe eens wat vrolijker man. Hij is niet verplicht om een keuze uit die 2 te maken als er eventueel wat beters op de markt beschikbaar is!
@brabusrocket: hij heeft twee wagens gevonden en wil een advies. Dat is zijn vraag. Natuurlijk kun je dan met nog 100 andere modellen aankomen, als hij dat had gewild, had hij dat wel gevraagd. Heeft niets met mopperen te maken, wel met lezen.

Typisch NL’s: meneer u heeft een miljoen euro gewonnen! Eén miljoen maar? Waarom geen twee? 😱😱😱😱
@roppp: Alleen draagt Willem in het artikel ook al een paar alternatieven voor de S8 of Quattroporte aan, dus waarom zou @brabusrocket dan alleen braaf “S8!” of “Quattroporte” mogen roepen? In het lijstje van alternatieven zou een S63 absoluut niet misstaan.
@Edge: er mogen altijd alternatieven genoemd worden! Normaliter bij dit soort verzoeken zijn de aanvragers weliswaar al geïnteresseerd in een bepaalde auto, maar willen ze graag weten welke alternatieven eventueel over het hoofd worden gezien.

In dit geval had Alain twee specifieke auto’s al op het oog. Vandaar de iets andere opzet. Maar alternatieven zijn uiteraard altijd welkom!!!
@brabusrocket: ik, persoonlijk, vind dat zo’n achterhaald model nu met de nieuwe S en nieuwe E. Dan zou ik eerder kijken naar een CLS..
Als 15-jarige: de Maserati. Nu zijn de meeste autoliefhebbers van binnen volgens mij toch 15, dus de Maserati 😉
Makkelijk: Maswrati natuurlijk.
@murica: Maserati
@murica:

“Maswrati”.

Klinkt alsof een Gooische wijfie het zegt nadat ze over de paard is getilt.

Maswraaaaaati.
@exotic: Huh?
@exotic: de paard?
@joostvd: die paard…
@senne: het paard..
De Maserati moet je ding zijn en dan heb ik het niet over de styling. Mijn oompje had er eentje (geen 2012 model, maar uit 2005) en werd er op den duur helemaal gek van……
@Rob: waarom?
@balboni:
Zenuwachtige motor. Wil altijd maar gááááán. Is leuk, maar als je er dagelijks flinke afstanden mee moet rijden is de lol er wel een keer af. Heeft ‘em ook de nodige flinke boetes gekost ;-)

En ging vaak stuk. Echt vaak. Van loslatende sierstripjes (niet erg) tot een automaat die gewoon weigert iets te gaan doen (wel erg). En eigenlijk alles wat daar tussen in zit. Maar misschien dat het met de facelift beter is geworden.

Dan zuipt het ding als een malle. Duur in onderhoud. Duur in verzekering. In alles duur eigenlijk…. Dan heb je ook met de een Audi S8 natuurlijk.

Nee, mooi vind hij ‘em nog steeds, maar de lol was er wel af….
S8 natuurlijk. Kuurtje van MTM er tegenaan en je hebt een auto waarmee je moderne Ferrari’s heel goed kan pesten. Maar dan hoor je de Maserati van de buurman, en dan ga je toch twijfelen….
@dutchdriftking: dus als dan gaat twijfelen is de Audi niet de goede keuze.
@dutchdriftking: Met een kuurtje van MTM nog meer onderstuur. Het moet je ding zijn.
@baap: en toch beter en sneller rijden dan de maserati.
@bofkont: Beter is persoonlijk in dit geval, maar de Audi is zeker sneller. Geef mij toch maar de auto vol passie en geschreeuw.
@bofkont: Beter is in dit geval persoonlijk. Ik vind de Maserati een stuk beter. Sneller is de Audi zeker, maar dat vind ik niet belangrijk. Liever een auto met passie en geschreeuw dan een auto met een tam turbofluitje en stofzuigergeluid de 250 aantikken. De Maser is onbegrensd by the way. Doeidoei Audi.
@baap: die S8 een tam geluidje ?? Dan moet je echt nodig naar de dokter, trek de begrenzer van die S8 en loopt. Ruim 320km.
@bofkont: Beter rijden is natuurlijk persoonlijk in dit geval. Sneller zal de Audi zijn. Maar ik heb liever een auto met passie en beestachtig geluid dan een stofzuiger die fluitend de 250 aantikt. Maar wie komt er dan even buurten? Juist de Maser met z’n 280 top. Daaag Audi.
@dutchdriftking: en toch heeft ie een kuurtje nodig. In tegenstelling tot de Maser… Zegt genoeg lijkt me.
@str8six: voor de S8 is een kuurtje beschikbaar….
@dutchdriftking: touché.
@dutchdriftking:
Misschien wel de vorige S8 met V10 dan?
Die vond ik super!
De nieuwe is op zich zeker niet mis, maar hij mist de panache die de Maserati wel heeft..
Dus tussen deze 2, de Maserati.
Al was het maar voor het fantastische uitlaatgeluid!
@dutchdriftking: de enige 3 punten waar de maserati op wint is zijn charme, geluid en rijeigenschappen. Dat is natuurlijk bijna alles van een auto maar het is maar wat je wilt.

-Het geluid van een s8 is beter dan 95% van het Nederlandse autopark, die van de Maserati beter dan 98%.
-De rijeigenschappen van de Maserati staan buiten kijf natuurlijk. Is natuurlijk veel sportiever en directer dan de Audi. Daar wint hij het echt met grote afstand
-Charme heeft een Italiaan altijd meer dan een Duitser.

Maar dan: op interieur gebied, bouwkwaliteit, ergonomie, infotainment, technologie enz is de Audi echt mijlenver voor de Maserati.

Het is maar net waar je prioriteiten liggen. Met de Audi ben je alles behalve slecht af. Denk zelfs dat het rationeel de veeeel betere keus zou zijn. Emotioneel de Maserati. Dus: kies je met je hoofd of met je hart

@87sandyd: s8 voor de wintersport, Quattroporte voor de zomervakantie naar Zuid-Italie.
@87sandyd: mooi verwoord. Daar sluit ik mij bij aan.

Toevoeging: wat wil je dat de auto over jou zegt? Rationeel en verstandig of juist meer “kijk mij gaan”…
@vo2max: Ja of je bent gewoon een liefhebber, en wil niet iets wat op een dertien in een dozijn sedan lijkt
@vo2max:
Rationeel en verstandig!
Een Audi S8?
LOL!
@dutchdriftking: wel even wachten op de nieuwe A8/S8.
Domme vraag! Wil je een knappe of een lelijke maitresse? Duh de Maseratie natuurlijk!
@drdrift: eerder een dom vergelijk een S8 is alles behalve lelijk trouwens 😉
Ongelooflijk veel respect en props voor de Quattroporte, maar in deze vergelijking is de S8 voor mij heer en meester!

Ik verkies toch meer comfort, luxe en techniek,
@exotic: props?
@balboni: props voor de heist rocker!
Wat is dit voor bullshit zeg, dit is gewoon een reclame voor autoblog zelf om de video’s opnieuw te promoten!! Doe dit niet meer, want wij zijn van jullie een hoger niveau gewend dan nu het geval is. Valt jullie overigens ook niet op dat van al die “adviezen ” die autoblog heeft gegeven, slechts een paar een respons hebben van wat zij daadwerkelijk hebben gekocht?!
Ik heb bovendien sterk het vermoeden dat een groot deel van de mensen die autoblog om advies vragen, fictief van aard zijn of waar de settings niet logisch zijn.

Autoblog, doe dit niet meer want dan vergeven wij het jullie deze ene keer, okay?
@blogauto: je hebt helemaal gelijk, maar als jij je er aan stoort dan lees je het toch niet. Problem solved!
@potjak: hoezo dan? Blijkbaar wordt hier een tegenspraak niet getolereerd. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind dergelijke adviezen van Autoblog best wel leuk en intrigerend. Ik bedoel dat ik veel auto’s voorbij zie komen waar ik zelf niet aan had gedacht. Maar om nou elke keer zo’s toneelstuk/fictief verhaal erbij te verzinnen, dat hoeft voor mij part niet.

Je kan naar mijn mening beter aangeven dat, indien je in een situatie zou zitten waar je met X euro’s aan stuk kunt slaan voor een auto, je dan auto A, B, C etc zou adviseren. Dan is dat meer oprecht dan nu het geval is.
@blogauto: bedankt voor de reactie. Wij verschillen deels in mening van elkaar. Ook ik heb het gevoel (ben daar van overtuigd) dat het fictie is. In het begin dacht ik ook:”Wat een wassen neus”. Nu denk ik:”Zolang het mij boeit en inspireert heeft het zijn doel bereikt, prima dus.” Dat jij/u het anders ervaart heb ik alle respect voor en mijn reactie was vanuit mijn eerste gedachte:”Als je het niets vindt… reageer dan niet…”.
@blogauto: wat een mening voor iemand met in totaal 2 reacties… Als het je niet bevalt ga je toch naar AutoW**k
@str8six: rustig, rustig! Om te beginnen: ik had hier een account al vanaf het jaar 2010 maar gebruik sinds mei een nieuwe, vandaar! Ten tweede: waarom weeg het aantal comments zo zwaar? Wat heeft dat te maken met een inhoudelijke kwestie wat ik daarnet aankaartte?!
@blogauto: duidelijk. Nou ik vind je reactie, een sterke mening over iets waar veel mensen geen problemen mee hebben, van iemand die net komt kijken nogal getuigen van “afzeikerigheid” (is that even a word?) Zeiken om te zeiken zeg maar.
-edit: ga eerst deze pagina lezen-
@blogauto:

1. De aanvraag was deze keer zéér specifiek tussen deze twee auto’s. We hebben er twee alternatieven bijgezet, maar de persoon in kwestie had twee modellen op het oog, zoals vermeld in de tekst.
2. Er worden altijd (links naar) relevante video’s geplaatst, daar is niets nieuws aan.
3. Soms krijgen we te horen wat het is geworden, soms niet. Niet altijd wordt er direct een auto gekocht. Het kan wel eens lonen om de adviezen nog eens op te zoeken, want soms staat de reactie van de aanvrager een paar dagen later.
@blogauto: ik vind je comment dom en egoïstisch, smoel dicht houden en ga mij niet GP gts filmpjes onthouden. Maar als je het de volgende keer niet nog een keer doet vergeef ik het je, oke?
@lambo4all: QP gts*
@lambo4all: en dat moet jij zeggen, kleintje?! Van jou verwachtte ik al geen serieuze reacties, en nu bewijs jij het weer. Laat vooral zien dat je graag op het mannetjes speelt dan inhoudelijk reageren op datgene wat er behandeld wordt. Maar indien je dat niet eens kan, dan zou ik zeggen: ga hier lekker meer door en laat het achterste van je tong zien!

-edit: wees eens lief voor elkaar!-
@blogauto: haha, op je pik getrapt jongen? Oke laten we er dan even inhoudelijk op ingaan:

“dit is gewoon een reclame voor autoblog zelf om de video’s opnieuw te promoten!! Doe dit niet meer, want wij zijn van jullie een hoger niveau gewend dan nu het geval is.”

Elk bericht op een site heeft als doel zoveel mogelijk clicks te krijgen, dit is een valide vraag van een lezer waar iedere blogger uitgesproken mening over heeft en autoblog rijtesten mee heeft gedaan. Over een blog voor auto’s krijg je zelden meer info over deze auto’s in één bericht dan nu het geval is.

“Valt jullie overigens ook niet op dat van al die “adviezen ” die autoblog heeft gegeven, slechts een paar een respons hebben van wat zij daadwerkelijk hebben gekocht?!”

Nee, valt me niet op. En om eerlijk te zijn maakt het me ook niks uit, ik zou ook een mailtje sturen als ik voor een vergelijkbare keuze sta en meningen van 100+ andere autoliefhebbers wil horen. Misschien zit er een goed idee bij misschien doe ik er niks mee.

“Ik heb bovendien sterk het vermoeden dat een groot deel van de mensen die autoblog om advies vragen, fictief van aard zijn of waar de settings niet logisch zijn.”

dat kan, iedereen mag ongefundeerde ideeën hebben. Maar als je Autoblog dingen gaat lopen bevelen op basis van ongefundeerde ideeën dan moet je wel vrij zeker zijn van het stemmetje in je hoofd.

“Autoblog, doe dit niet meer want dan vergeven wij het jullie deze ene keer, okay?”

En anders wat? ga je niet clicken op de link? poahh. toemaar.
@blogauto: Wat zou het uitmaken om de video’s opnieuw te promoten? Als zelfs dat al teveel is, dan durf ik je bijna niet te vragen naar je mening over reclame op Autoblog.
@granlusso: daar gaat het mij niet om. Bij elk wordt er gerefereerd naar oude artikelen en ik heb daar geen moeite mee, maar om continu schijn te wekken dat al die toneelstukjes allemaal waar zouden zijn, dat gaat mij een beetje te ver. Zoals ik eerder aangaf, je zou beter een vraag kunnen neerleggen met wat zou je doen met X euro etc.
@blogauto: Snap je twijfel, maar zoals je merkte aan mijn reactie, heb ik daar minder moeite mee. Jammer dat er door anderen zo ongenuanceerd gereageerd wordt op je eerste bericht.
@blogauto:

De aanvragen zijn daadwerkelijk vragen die we binnenkrijgen. Deze was van een persoon (Alain, echte naam) welke de vraag stelde vanwege het feit dat leden van de redactie met beide auto’s heeft gereden. Het ging om een specifieke S8 en QP. Vandaar dat er gekozen is om iets meer op die twee in te gaan dan met 8 alternatieven te komen.
@blogauto: en jij bent??
tip: niet lezen of niet reageren.
Doe ik overigens normaal ook niet bij deze artikelen.

Als je 75.000,- euro gaat uitgeven en je hebt daarbij advies nodig van 15jarige snotneuzen die er vervolgens ruzie over gaan maken gaat ergens iets helemaal fout.

Tip @willeme: doe eens een lijstje ideale trouwauto’s. In deze tijd altijd weer stelletjes die niet weten wat cool staat op hun foto’s voor een kerkje of kasteeltje.
@eklasse: Je hebt uiteraard gelijk daarin, maar op een gegeven moment stoorde dit mij heel erg. Maar nogmaals: we kunnen beter inhoudelijk reageren dan op elkaar.

Autoblog/Willeme: mijn excuses als ik iemand hiermee heb gekwetst (was namelijk niet mijn bedoeling).
@blogauto: ga door, ’t begon net leuk te worden!
@eklasse: Leuk thema met dit weer/deze maanden. Autoblog pak de handschoen op, ik verwacht een filmpje in augustus ;-)
Uiteraard is de Audi de juiste keuze, maar de Maser is zo stijlvol en klinkt zo fantastisch. Overigens is de Quattroporte een van de weinige auto’s die het mooist is in het zwart imo. En dan een pornorood interieur!
Heel simpel. De Maserati, want Audi’s zijn geen rijdersauto’s op de R8 na. Always Understeers During Input.
@baap: Ja fantastisch altijd, die grappen over onderstuur. Feit is gewoon dat je het echt niet meer merkt bij Audi’s van deze tijd, tenzij je rijdt als Chris Harris of Max Verstappen. 99,8% van de Nederlandse weggebruikers zal ooit maar in de buurt komen van de grens van een Audi S8. Met Quattro kun je juist een hoop plezier hebben zonder dat je in de vangrail belandt. Ik heb absoluut genoten van een RS5 laatst.

Ik zeg daarom: de Audi. Tuurlijk, een Maserati is leuk, maar als dagelijks vervoer is de Audi gewoon een heel stuk beter. Dingen als multimedia en audio doen er namelijk wél toe als je een auto dagelijks rijdt, en in de Audi is dat gewoon een stuk beter voor elkaar. Een Maserati is natuurlijk echt een toffe auto, maar meer voor de speciale momenten, niet voor dagelijks gebruik.
@germancarsftw: toch hetzelde als dat er grappen over Corvette worden gemaakt? Hoeveel Duitse fanboys schreeuwen: de Corvettes willen alleen rechtdoor.
En verder, de Audi zal ongetwijfeld goed zijn, alleen zijn ze niet beter dan de rest. Ook de Audi’s gaan kapot, verbruiken olie en hebben electronicaproblemen. Dus Audi de hemel inprijzen is ook niet meer van deze tijd.

@rufctr01: Ik prijs Audi toch niet volledig de hemel in, ik zeg alleen dat het ding kwalitatief gezien wel een stuk beter in elkaar zit dan de Maserati. Qua ergonomie is het interieur van die laatste echt een totale ramp, dat wordt door niemand ontkend. Kun je zeggen dat dat soort dingen van ondergeschikte aard zijn, maar op den duur ga je je daar echt aan storen. Doe mij dan maar het MMI-systeem en de audio van Bang & Olufsen. Zo’n Maserati lijkt me echt fantastisch om een keer meegemaakt te hebben, maar ik zou hem niet willen hebben voor dagelijks gebruik. Een GranCabrio voor erbij daarentegen, daar zou ik niet lang over hoeven na te denken.

Ik ben verder geen echte fanboy, zeker niet nu ik met zoveel verschillende auto’s kennis heb mogen maken. Mijn naam komt nog uit mijn rijbewijsloze tijdperk, laten we het daarop houden. Ik zou dolgraag een keer in een Challenger Hellcat, een Viper of een Corvette ZR-1 willen rijden.
@germancarsftw: Ik maak geen grap. Het blok (naar wat ik weet) wordt nog steeds voor de vooras geplaatst. De neus wordt dan wel heel zwaar met een V8. Voorsprong door techniek? Achteruitgang door dom geplaatste motoren een idee? ;)
@baap: Mijn ervaring met dit soort auto’s is juist dat ze enorm gretig insturen, zeker met dat torque vectoring, en ze als een baksteen op de weg liggen. Als je heel erg hard gaat pushen dan zal ie over de voorwielen gaan glijden, dat ontken ik niet, maar om bij die grens te komen zul je ongegeneerd hard moeten trappen. Zo hard, dat het bij dagelijks gebruik totaal onverantwoord is.
S8 of een s amg hoe lekker die maserati ook is, is het model al behoorlijk oud
Ik zou absoluut voor de panamera gaan
@soulmaster: ik ook. Een van m’n favo wagens op het moment.
@dutchcorvette: Bij mij ook nummer 1, gevolgd door de Jag.
Ik heb nog steeds moeite met die ‘Daewoo Nubira’-achterlichten van die Maserati. Meer nog dan met het toch wel wat anonieme uiterlijk van de Audi.
Je bent geschift als je een andere 4-deurs auto voor de quattroporte kiest 😉
Huh?? Kiezen tussen een Maserati en een Audi? Dat moet een grap zijn. Geen weldenkend mens koopt toch een Audi behalve als ie het moet?!
Ok zo’n A8 zal best een hele goede auto zijn, maar het blijft toch maar een Audi.

Voor als je het nog niet had begrepen, ik zou altijd zo’n fantastische Maserati nemen.
@henkp1: Haha grappig , waarom zie je dan amper een maserati een S8 zie je geregeld , of zullen de mensen die een godsgruwelijk vermogen neerleggen voor een S8 niet weldenkend zijn 😉
Jaguar of een 760. De maserati, porsche en S klasses vind ik wat schreeuwerig
100% maserati.
Sowieso de Maserati. Die gaat er ooit nog komen bij mij!
@trustmeiamanengineer: jij zit in de auto recycling industrie?
@eklasse: bedoel je niet een autogarage om olie toe te voegen ;) ?
Leuk dat de XJ genoemd is! Het lijkt me het ideale compromis tussen de verstandige, maar relatief saaie S8 en de spannendere, maar verouderde Quattroporte. Zelf vind ik de 5.0 V8 met compressor in supersport-uitvoering iets mooier, maar met de XJR is ook niets mis. De Panamera zou ik niet overwegen, ik vind ‘m niet erg mooi en ook niet erg speciaal. Daarbij rij je over een paar maanden in het lelijke eendje als de nieuwe versie uitkomt. Ik zou zelf aanraden om eens een kijkje te nemen bij de dealers en proefritten te maken. Uiteindelijk laat zo’n non-rationele kwestie zich niet vanachter een scherm beslissen.

Linkje naar een XJ met compressor V8: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=281102725
Kijk eens hoe mooi, die afstand tussen de voordeur en het voorwiel bij de Maser in vergelijking met de Audi ;)
Als ik een S8 zou hebben en mijn buurman een Quattroporte GTS zou ik elke keer denken, ik heb de betere auto gekocht. Sneller, kwalitatief beter, mooier afgewerkt, betere restwaarde etc etc. En dan start de buurman z’n auto. I’ve bought the wrong car…
Puur op charme, geluid, styling, karakter. Echt een gave bak, zeker als GTS. Zou dan ook mijn keuze zijn. En misschien ben ik hem na een jaar wel helemaal zat. Maar ik moet er ooit een hebben.
Als er budget is om dergelijke auto’s privé aan te schaffen, dan zou ik mij niet druk maken om afschrijving. Ze zullen het allebei keihard doen. De Maser, omdat het een Maser is en amper is ingereden. De kilometerstand gaat dus een paar keer over de kop. De Audi, omdat het een 2014 model is en het nieuwe model er aan zit te komen.

Dus rest de vraag, zoals ook in het artikel staat: is er al een fun-auto in het wagenpark? Zo nee: neem de Maserati. Kun je zeggen dat je zoiets hebt bezeten. Een S8 is bijna alles wat je hart begeert. Maar het blijft een koelbloedige zakenlimo. Een McLaren 650s rijdt beter, is sneller, schakelt beter. En toch wint de 458 het vanwege de emotie.

Ook niet onbelangrijk: imago. Voor een S8 hoef je je niet te verantwoorden. Wanneer alle concullega’s een Lexus of De Duitse Drie rijden, kan het zowel een voordeel/nadeel zijn met je luidruchtige Maserati.
@phaeton: Een 650S rijdt en schakelt beter dan een 458? Ik betwijfel het ten zeerste.
Absoluut de Panamera voor mij!
Haha, al die mensen hier die zeggen dat ‘die Audi’ maar ‘gewoontjes’ en ‘saai’ is. Ga er eens in rijden zou ik zeggen, je mening verdwijnt als sneeuw voor de zon. De 4.0 V8 is echt een fantastische motor en hij klinkt heerlijk. Tuurlijk, de Maserati klinkt beter, maar de Audi-motor is in ieder ander opzicht de betere motor. Ik denk dat je als daily-driver dan ook het beste kunt gaan voor de Audi. Steekt het beste in elkaar en je kunt er in iedere weersomstandigheid mee blijven rijden.

Van het geld dat je bespaart op brandstof en onderhoud koop je er met een aantal jaartjes een GranCabrio bij ;)
Kom op zeg… dat is toch geen keuze? Je moet wel echt een idioot zijn als je een suffe Audi verkiest boven de prachtige Maserati..
@maarten020: “suffe” you wish dat je een S8 hebt.. kan zijn dat je de maserati kiest boven de audi, maar noem het geen “suffe auto”..
@kratoss: noem het geen suffe auto? en jij bent? ik vind de audi een suffe auto!
@maarten020: so so “en jij bent”.. voel je je aangevallen ofs? we hebben hier te maken met een audi hater, maar die stiekem toch heel erg graag een keertje in de s8 wilt rijden.. gewoon, omdat die suf is… he maarten
@kratoss: een audi hater? hahahah..hilarisch ben jij, ik hoop dat je nog een kind bent, dan kan ik het je niet kwalijk nemen, maar een automerk haten?!?! hahahah
@maarten020: zegt iemand die een S8 suf vindt…
@maarten020: mijn god jongen, heb je ooit in wagen van dit kaliber mogen rijden???? 520pk en 650nm , noem Deze specs maar suf 😉
In wat voor iets spannends rijdt jezelf ??
@bofkont: ik heb het niet over de specs, ik heb het over hoe het ding er uit ziet, emotie wat het te weeg brengt en dat kan je samenvatten in 1 woord. SUF
@bofkont: haha echt he.. met zulke specs noem ik het niet suf 😂
@kratoss: nou idd 👍
Menigeen komt spontaan klaar bij eerste Keer vol op het gas 😂
Absoluut zonder twijfel te Quattroporte! Stijlvoller dat dat wordt het niet! Daarbij kan de S8 niet tippen aan de sound van de GTS!
De Italiaan!!!
S8 zuiniger en leukere duw in te rug tijdens gas geven
Het verstand kiest voor de S8, het hart zou kiezen voor de QP.
In dit segment zou ik ook even kijken naar de Alpina B7 allrad.

Voor het geld dat je gaat uitgeven (tussen de 70 en 100k) zou ik een Merc CLS 63AMG shooting brake nemen.
Ook al twijfel ik aan de echtheid van deze aanvraag ..
Waarschijnlijk iemand die graag medestand van mede emo-maseratie fanboys wil lezen ..

Ga ik voor de suggestie Panamera ..
Die in dit geval net als de andere 3 volledig fictief zijn ..
Hmm. Veel afschrijven of heel veel afschrijven? Dure reparaties of hele dure reparaties? Imago van een zakenman of van een mafiabaas? Als je dan bedenkt dat de Audi ook nog veel minder lawaaiig is en naar mijn maak ook mooier dan wordt het toch gewoon de Audi.
Ik vind een Jaguar XJ wel gaaf. Mooi ding. Wel eentje met een V6.
Want dan kun je tenminste zeggen dat je ‘een XJ6’ hebt…. Juistem ;-)
Haha geweldig weer ,iedereen roept maserati, maar in de praktijk koopt bijna niemand eentje , waarom ?? Het zijn gewoon heel erg matige auto’s in elk opzicht, de S8 is gewoon echt de betere auto , sneller/stuurt beter/ afwerking is van een veel hoger niveau.
Tuurlijk vind ik de maserati erg gaaf / mooi, maar 100 % de S8.
@bofkont: Stuurt beter? Leg uit? Jij hebt er geen kaas van gegeten.. really
@baap: absoluut wel , nieuwe Audi ’s sturen tegenwoordig messcherp , rondje ring doet deze S8 sneller dan de maserati.
@bofkont: Geef de Maserati exact hetzelfde vermogen als de S8 en het is byebyezwaaizwaai Audi. Wel makkelijk om te zeggen dat de S8 sneller is op de Ring met een pak meer vermogen dan de Maser. Ik zeg wedje? :)
@baap: betwijfel ik , de maserati is bijna net zo zwaar, minder snelle automaat.
@bofkont: sneller is de Audi niet, zeker op top niet. En een auto met de motor over de vooras heen stuurt never nooit niet beter.
S8 natuurlijk. Alleen dode vissen gaan met de stroom mee…
Voor mij de Alpina B7 graag! Maar omdat ik deze niet mag kiezen, dan toch de Audi S8. Ondanks het prachtig design en dat heerlijke geschraap van de V8 kies ik voor het dagelijks comfort, de technologische snufjes en Duitse degelijkheid.
@leaper035t: OK we zijn nu enkele uren later. Ik ga toch voor de Drietand GTS. Een beetje spanning en sensatie maken het leven heel wat fijner dus Maserati it will be.
S8 punt.
De Maserati Quattroporte GTS natuurlijk.
Verbruik Audi 1 op 10,6 yeah right, nog niet misschien. Maak er maar de helft van.
Heeeel makkelijke keuze!! De Maserati! Waarom? Puur het feit dat het een Maserati is!
De Jaggg…
Ik ben vandaag even wat later met mijn reactie op het advies, heb even naar een wereldkwalificatie gekeken.

De keuze moeten maken tussen een Audi S8 of Maserati Quattroporte GTS zou een gemakkelijke keuze zijn. Althans, dat is hij voor mij. Ik zou zonder enige twijfel de Maserati nemen. Verreweg de mooiste sedan/limousine gebouwd van de afgelopen 20 jaar of meer. Het gevoel dat deze auto je kan bieden is van de buitencategorie. Fantastisch geluid, fantastische looks en goede eigenschappen. In vergelijking met de rest denk ik ook dat een GTS de betere investering is. De afschrijving van een S8 is denk ik wat hoger dan dat van een Quattroporte GTS.

In principe moet je deze keuzen laten bepalen door hetgeen wat het meest jouw voorkeur heeft. De Maserati is veel meer gericht op het sportieve rijden, kan dat ook erg goed. Met deze auto rij je liever een stukje door de Alpen dan met de Audi. Nadeel van de Maserati zou kunnen zijn dat je door een paar mensen scheef aangekeken kan worden met gedachtes als: “Huh, een Maserati? De zaken gaan zeker goed daar?” Met de Audi zou dat wat minder zijn. Voor de leek is een A8/S8 net een A6, de verschillen zijn er amper te zien voor leken. De kenner ziet het wel, daar is hij of zij ook de kenner voor. Mij zou het aan mijn reet roesten wat mensen over me denken als ik in een mooie auto rij maar misschien vind jij het zelf minder prettig. Dan is de Audi de betere keuze. Die auto zal wat sneller ‘geaccepteerd’ worden. Die ouwe van mij merkt dat met zijn Ghibli. Voorheen een 7-serie gereden en had nergens last van. Nu hij een Maserati rijdt merkt hij toch dat mensen over je gaan denken en praten. Gelukkig boeit hem dat amper tot niets.

Als ik kijk naar de alternatieven zou ik gaan kijken voor een Jaguar XJ-R. Verreweg één van de mooiste limousines. Een prachtig ding, rijdt verbluffend goed en comfortabel en belachelijk snel. Het interieur is absoluut een parel en alleen al omdat het een Jaguar is zou voldoende moeten zijn om je keuze te laten beïnvloeden. De Porsche is, puur en alleen kijkend naar zijn eigenschappen, misschien wel de beste keuze. Maar ik kon nooit warm worden van een Panamera puur omdat hij gewoon niet mooi is in mijn ogen. Vanuit geen enkele hoek vind ik het ook maar een beetje mooie auto dus de Panamera zal voor mij nooit een keuze zijn.

Dan de andere alternatieven, die zijn er overigens genoeg. Het eerste waar ik aan denk zijn natuurlijk de merken Mercedes, BMW en Audi. Deze merken hebben voor dit segment dan ook het meest verkocht dus zijn daarvan genoeg occasions te vinden. Zoals zo’n lekkere Mercedes E63 AMG. Een auto die je alles kan bieden wat je zoekt. Erg snel, veel luxe aan boord en zijn ook erg comfortabel. Mercedes is er een kei in als het gaat om het bouwen van superlimousines en dat laten ze keer op keer zien. AMG is er een kei in als het gaat om de auto’s bloedsnel te maken zonder dat ze het comfort verliezen. De auto’s zijn vaak full-option besteld dus je komt niks te kort. Dit exemplaar is dan ook full-option (ja @lincoln, met dakraam). Één van de betere keuzes.

Zoals ik al zei is Mercedes er een kei in als het gaat om bouwen van superlimousines. Keer op keer bewijzen ze het en ze hebben er dan ook veel in het gamma staan. Oke, een limousine is het niet, zo’nCLS63 AMG maar wel het benoemen waard. Veel mooier dan een E63 AMG en de E-klasse in het algemeen. Wel is het zo dat de ruimte binnenin door het design van de auto erg beperkt is. Achterin kun je niet erg lekker zitten wat een nadeel voor je kan zijn als je een limousine zoekt. Maar als je op zoek bent naar een auto in dit segment wil je toch het liefst zelf rijden en dan is zo’n CLS juist een goede optie. Rijden kan hij namelijk als de beste. De eigenschappen zullen zo ongeveer hetzelfde zijn als bij een E63 AMG, maar een CLS zal wel iets minder comfort kunnen bieden. In dit geval komt het puur op je voorkeur neer. Mijn voorkeur zal altijd uitgaan naar de CLS. Prachtige auto.

Sinds een paar jaar vervangen, maar een Mercedes S63 AMG van de vorige generatie zal nog steeds een erg goede keuze zijn. Hij is ontzettend goed in hetgeen wat hij moet doen: jou en je medepassagiers in alle comfort naar je eindbestemming brengen. In het geval van zo’n AMG gaat dat ook nog eens gepaard met sportiviteit. Dit is net een stap hoger dan een E-klasse of CLS. Mooier dan een CLS? Mwuah, niet echt. Althans, als je het mij vraagt. Wel is het een topauto in een topsegment. Ook mooier dan een A8/S8.

Gelukkig heeft BMW zich ook wel aardig gemanifesteerd in het sportieve limousines segment en heeft ook prima auto’s gebouwd. Bijvoorbeeld zo’n BMW M5. Staat gelijk aan de E63 AMG dus sportief, comfortabel en luxe. De M5 is geroemd voor zijn eigenschappen en draagt ook een legendarische naam, wat mij betreft met verve. Goede auto, strak interieur (mooier dan die van de E63 AMG) en biedt je alles wat je zoekt in een sportieve sedan/limousine. Goede optie maar wat mij betreft niet helemaal de beste.

Naast de M5 weet BMW ook echte limousines te bouwen met de BMW 750 i. Alleen is dit niet helemaal een eerlijk vergelijk. Hij is namelijk alles behalve sportief. Veel meer gericht op comfort dan op sportiviteit, het is tenslotte geen M en een M7 ga je (helaas) ook niet vinden want die bestaan niet. Wellicht komt het in de buurt als je een Alpina vind maar dat is weer een heel andere auto. Maar vergeet niet dat zo’n 7-serie ontzettend goed is in hetgeen wat hij moet doen. Namelijk hetzelfde wat zo’n S-klasse moet doen. Maar de S63 AMG (en ook de S8) winnen het omdat zij de sportiviteit kunnen bieden en de 7-serie niet. Altijd al een gemiste kans geweest van BMW om niet in dit segment mee te spelen. Hierdoor is de 7-serie eigenlijk niet helemaal relevant voor je maar ik wou hem toch even benoemen.

Als je een voorkeur hebt voor het merk Audi en daarom gaat twijfelen tussen zo’n magistrale Quattroporte en een S8, zou je eigenlijk ook eens de Audi S7 moeten bekijken. De A7 in het algemeen vind ik de mooiste Audi die ze momenteel in het gamma hebben en dat terwijl hij al een paar jaar meegaat. Een groot concurrent voor de CLS en daar moet je hem dan ook het meest mee vergelijken. Minder ruimte en comfort dan een A8/S8 maar wel mooier en dat is toch ook wel erg belangrijk.

Ten slotte leven wij hier met zijn allen maar één keer dus een YOLO-advies kan niet ontbreken en als je het mij vraagt zijn er genoeg YOLO-adviezen.
Te beginnen met een Bentley Arnage. Prachtige auto dit, absoluut. Één van de mooiste Bentleys van de laatste jaren. Dit is heerlijk comfortabel cruisen met je gezin naar je eindbestemming met alle luxe om je heen dan je nodig hebt. Eigenlijk is dit een auto om je te laten rijden maar stiekem wil je natuurlijk het liefst zelf achter het stuur zitten. I can’t blame you for that. Hou er wel rekening mee dat dit alles behalve sportief rijden is. Daar gaat het totaal niet om bij deze auto en daar moet je hem ook niet op beoordelen. Beoordeel hem op het luxe en op het comfort en je zal de auto liefhebben.

En dat verhaal geldt ook voor mijn andere YOLO-advies: de Bentley Continental Flying Spur. Echt een prachtige auto. Vind de Flying Spur dan ook veel mooier dan een Continental GT. Blijft een schitterend model. Deze zal sportiever te rijden zijn dan een Arnage maar kan nog niet tippen dan alle eerdere auto’s die hierboven en in het artikel zijn genoemd. Maar als het aankomt op comfort wint hij het. Daarin is hij de absolute koning met het budget dat je hebt.

Vergeet niet dat de YOLO-adviezen zeker niet de beste adviezen zijn. Ze zijn zeker niet zuinig, onderdelen zijn onwijs duur evenals het reguliere onderhoud. Een servicebeurtje van een Bentley is vele malen duurder dan dat van een Mercedes, Audi of BMW. Maar daarom is het dan ook een YOLO-advies…

Of mijn adviezen relevant voor je zijn weet ik niet. Ik denk dat je gaat kiezen tussen de S8 en Quattroporte GTS. Het zijn allebei auto’s in hetzelfde segment maar onderling zijn ze onwijs verschillend. De S8 is een erg snelle limousine die jou comfort biedt en op de autobahn iedere auto zijn hielen laat zien. Als dat is wat je wilt is de S8 rationeel gezien de beste keuze. De Maserati is veel meer gericht op sportief rijden dan op comfortabel rijden en daar is hij verdomd goed in. Het geluid, het stuurgevoel en het theatrale maakt dit een geweldige auto. Tel daarbij op dat hij verreweg de mooiste auto is die je kan vinden, ook veel mooier dan zijn opvolger.

De beste keuze tussen deze twee? De Audi. De mooiste, lekkerste, leukste en spannendste keuze? De Maserati. En dat maakt hem voor mij toch de beste keuze…
@viezefreddyw: jeetje.. Niks te doen?
@dutchcorvette: Heb je naar buiten gekeken?
@viezefreddyw: ach dat is waar ook…
@viezefreddyw: mijn god solliciteer je ook naar een baantje bij AB net als Willemse , wel heel doorzichtig 😉
Even heel eerlijk, kap er gelijk maar mee, talent heb je niet, eerste paar regels was al geen doorkomen aan last staan die hele lap tekst.
@bofkont: Nee daar solliciteer ik niet naar. Ik kan dat niet en dat wil ik niet, niks voor mij. Vind het soms alleen wel eens leuk om zo’n reactie te plaatsen. Dat ik geen talent heb zoals Willem heeft, weet ik en maakt me ook niets uit. Jammer dat jij zo negatief erover moet zijn. Was je maar zo vriendelijk op AB zoals je op Autoweek bent ;).
@viezefreddyw: goed punt, ik pas mij mij een Beetje aan het gemiddelde niveau hier aan zeg maar , de toon op AW is een gewoon een stuk vriendelijker , in de toekomst zal ik mij beteren hier op AB 👍
@viezefreddyw: Ten eerste top geschreven, leest heerlijk weg met een kop koffie in de had ;)

Na je tekst vraag ik mij af, gemiste kans dat BMW nog steeds geen M7 heeft gebouwd en dat het in principe niet heel noodzakelijk is dat er een Audi RS8 komt de S8 biedt genoeg mogelijkheden.

Heb wel een kort vraagje, als Japanse auto’s liefhebber vraag ik mij af hoe de Lexus
LS 460 F Sport rijdt. Kan deze auto genoeg weerstand bieden tegen de gevestigde orde zoals de Audi S8?
@michaelcorleone: Nee. De Lexus is een totaal andere auto. Veel meer op comfort gericht, en kan dat als geen ander overigens! Een soort Japanse Phaeton.

https://lexusenthusiast.com/images/weblog/13-09-11-lexus-ts-650-evo.jpg

TMG (voorheen TTE, het team dat ook de Le Mans racers, F1 auto’s en rallywagens bouwde) maakte deze, om laten zien dat ze zelfs van een LS wat bijzonders kon maken.

Lees meer:

http://www.autoblog.nl/dit-is-de-tmg-sports-650-a-k-a-de-anabolen-ls
@viezefreddyw: ”Wellicht komt het in de buurt als je een Alpina vind”. Het bijzondere toeval wil dat je per abuis juist een Alpina B7 hebt gelinkt. Dat is ook een serieus leuke auto, maar qua rijden niet zo scherp als een A8. Zie daarvoor een test van Motor Trend.
@viezefreddyw: “Nadeel van de Maserati zou kunnen zijn dat je door een paar mensen scheef aangekeken kan worden met gedachtes als: “Huh, een Maserati? De zaken gaan zeker goed daar?”
Inderdaad. Als ik een – toekomstige – zakenrelatie voor de deur krijg met een QP weet ik vrijwel zeker dat ik hetzij getild word, hetzij met een niet zakelijk redenerende relatie te maken heb. In beide gevallen is het dan einde verhaal.
@oxymoron: Als dat echt je gedachte is.. Jammer dat je mensen oordeelt op hun auto. Lijkt mij nogal de verkeerde insteek.
@viezefreddyw:

Wederom dank voor de moeite ..
Lekker stukje leeswerk ..
Weet iig dat er mensen oprecht van kunnen genieten ..
Ook al kan ik me deze keer volstrekt niet vinden in je mening/opinie ..
@lincoln: Dank je wel Lincoln, voor het compliment. Sommigen hier maken het reageren niet meer leuk zoals het voorheen was..
Wat is dan jouw mening/opinie? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
@viezefreddyw:

Panamera .. Hands down ..
Puur op uiterlijk vertoon .. Chiqueste Porsche ever ..

Niet objectief dus ..
Verdiep me ook niet echt in dit bestedingsgebied ..
Een verkapte Maserati-schreeuwer dus ..

Maar die Porsche vind ik cosmetisch echt goed gelukt ..
Maserati! Of een leuke Alpina opzoeken
Geen Audi-fanboy… maar mijn rationeel verstand en goede tijden in de V10 & V8T zeggen mij: S8 All the way!! Wat een machine
Ik lees nog steeds duitse degelijkheid maar die bestaat al jaren niet meer. Er was een tijd dat een mercedes volledig bomproof was. Ja de tijd dat je zelfs moest bijbetalen voor een rechter buitenspiegel en een 5bak in een 230e van 80.000 gulden. Maar die tijd is allang voorbij getuige allerlei pech en storingsststistieken waarbij vooral het premiumsegment er nou niet echt voordelig uitspringt. En dan kun je wel zeggen dat ze voorop lopen met technologie enzo maar naar mijn inziens als je als merk pretendeerd premium te zijn en daar bijbehorende erg hoge prijzen voor kan vragen dan moet het gewoon blijven werken zeker voor dat geld.😊
@wernerv8: Sinds een manager van Audi Brussel mij eens (tijdens een training in Lokeren) zei: “De beste Audi die u voor uw geld kunt kopen is een Skoda” en dit vervolgens gedetailleerd onderbouwde kijk ik heel anders tegen het merk Audi aan…
De Maserati natuurlijk.

En als het een Duitser moet zijn de CLS AMG.

Waarom zou je zoveel geld uitgeven voor een auto waarvan de motor op de verkeerde plek ligt. Koop dan een oude 200 erbij met een vijf in lijn. Die heeft pas onderstuur.
De S8 … Want ik heb hem al, v10 powaaaaaa
Zou voor de XJ gaan, voelt als een combinatie van de maseratie en de audi.
Ik heb lang een A8 D4 gereden en kan zeggen dat het echt een enorm fijne auto is om lange afstanden mee te rijden, met veel comfort en plenty power. De quattro heeft me meer dan eens in de sneeuw gered, en je rijdt lachend voorbij non 4×4 autos.

Maar uiteindelijk vond ik het toch een te zware auto voor de fun factor. Idd, op elke B-weg vole je kilos. Daarnaast houd ik niet van turbos. Ik zou voor Maserati gaan.
-edit: dat kun je ook netjes vragen…-
Graag een nette s van deze generatie of bmw 730d
Ik zou gaan voor een Mercedes s 600 v12 !!!!!!!!. Snel genoeg en niet te opvallend.
Van beide auto’s sowieso het vorige model. En dan neem je ze allebei..
Quattroporte is gewoon een dikke maffiabak maar het merk in het algemeen is volledig overrated en underengineerd ! En dan heb ik het over bestuurderhulpsystemen , multimedia , passagiercomfort etc. Dus geef mij maar een lekkere Audi s8 met die zalige 4.0tfsi.
Moest heel hard lachen toen ik las “Hoe ziet de rest van je wagenpark eruit?”
Zeg tegen jezelf dit.
Ik ben een petrolhead en ik rij een Audi.
Ik ben een petrolhead en ik rij een Maserati.
Don’t have to say more I guess..
Als jullie me in beidde auto’s laten rijden maak ik wel een objectieve keuze.
Oja, mijn subjectieve keuze is de maser
Je kunt alle specs vergelijken hier maar de vraag is eigelijk kies je met je hart of met je hoofd.
Hoofd: s8
Hart: maserati
Filosofische keuze wat mij betreft. De Maser is één van de laatste der mohikanen; een vrij ademend Ferrari blok, hydraulische stuurbekrachtiging en aandrijving op de achterwielen. Zo worden ze niet meer gemaakt, letterlijk. Kies je de Quattroporte dan trakteer je jezelf dus op het non plus ultra qua rauwe beleving en emotionele verbondenheid met het autorijden.

De S8 is een vaandeldrager voor de nieuwe orde. Mehr Schnell. Turbo’s, vierwielaandrijving, scherpe maar gevoelloze besturing. Koude efficiëntie wat mij betreft. Wel mooiere knopjes in het interieur, dat wel.

De QP is een auto waarmee je op een warme zomeravond met de ramen open nog even een rondje doet. Lijkt me sterk dat je dat met een S8 ook zou doen. Het leven is maar kort en een auto met karakter maakt het net even leuker.

Natuurlijk, de S8 is een geweldenaar en een slechte keuze kun je sowieso eigenlijk niet maken in de Oberklasse. Maar over de Maserati vertel je je kleinkind later nog terwijl je de Audi waarschijnlijk over 3 jaar inruilt voor de volgende, betere en snellere Duitser.
Audi S8.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).