• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Airbaggate kan nog wel een tijdje duren

Auteur: nicolasr, gepost 7 juli 2025 om 19:01 – 4 Reacties

Yup. Het is nog niet 1 2 3 voorbij met Airbggate…

Auto’s zijn veiliger dan ooit. Moderne assistentiesystemen zorgen dat je bijna niet meer in slaap kúnt vallen op de snelweg, en als dat toch gebeurt, zorgen gordelspanners, crumple zones en airbags dat je het (meestal) gewoon navertelt. Maar wat als die airbag zelf het grootste gevaar is?

Welkom in het langlopende Takata-drama. Of airbaggate. Een airbagfabrikant die ooit gold als toonaangevend in veiligheid, werd het middelpunt van een van de grootste terugroepacties uit de geschiedenis. En dat verhaal is nog steeds niet klaar. Sterker nog, het komt nu met volle kracht terug.

In onder meer het Verenigd Koninkrijk kregen duizenden eigenaren van auto’s met deze gevaarlijke Takata-airbags te horen dat ze meteen moesten stoppen met rijden. Niet over drie weken, niet bij de volgende beurt: nú. Modellen als de Citroën C3 en DS3 staan symbool voor Airbaggate, maar ze zijn niet de enigen. Wereldwijd hebben miljoenen auto’s een airbag die, als hij te oud wordt en in aanraking komt met hitte of vocht, ontploft alsof er vuurwerk in je dashboard ligt.

Airbaggate kan nog wel een tijdje duren

Automerken zitten nu met de gebakken peren. Want ja, een terugroepactie is netjes, maar als de benodigde onderdelen er niet zijn, dan houdt het feest snel op. Sommige eigenaren krijgen doodleuk te horen dat ze pas in 2026 aan de beurt zijn. Intussen staat je auto werkloos op de oprit en ben je zelf afhankelijk van leenauto’s of het OV. Niet ideaal, zeggen we met gevoel voor understatement.

Dealers doen hun best, maar zitten klem tussen klant en fabrikant. Ze willen helpen om Airbaggate op te lossen, maar hebben vaak gewoon de middelen niet. En hoewel fabrikanten extra monteurs, mobiele reparatiediensten en snelle prioriteitslijsten in het leven roepen, is het dweilen met de airbag open.

De moraal? Rij je in een auto uit de risicoperiode -meestal tussen 2009 en 2017- check dan even of je onder de recall valt. Het kost wat tijd, maar liever dat dan je stuur zien veranderen in een granaat. Veiligheid mag dan traag zijn, maar het blijft belangrijker dan haast.

Ook interessant!

  • Grote terugroepactie Citroën, ook in Nederland
    Grote terugroepactie Citroën, ook in Nederland
  • Stop met rijden in je Citroën, ik herhaal. Stop met rijden in je Citroën!
    Stop met rijden in je Citroën, ik herhaal. Stop met rijden in je Citroën!
  • Deze betaalbare retro-Citroën kun je wél kopen
  • De Citroën C4 heeft een nieuwe smoel

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

airbag, Citroen, takata

Vorig bericht: « Nieuwe topversie van Zeekr is zeker niet voor Volvo-klanten
Volgend bericht: Gespot – Epische combo in een Groningse parkeergarage »

Lees Interacties

Reacties

  1. ponnie zegt

    7 juli 2025 om 21:55

    Bij een auto buiten fabrieksgarantie gewoon een non airbag stuurtje er in, gordel aanpassen en gaan.

    Login om te reageren
  2. mashell zegt

    8 juli 2025 om 06:59

    Als zo’n fabrikant je een stop order geeft maar tegelijkertijd geen nieuwe airbag kan leveren dan moet je misschien eens met een advocaat gaan praten of er een schadevergoeding in zit.

    Login om te reageren
    • Kaje zegt

      8 juli 2025 om 23:50

      Miljoenen airbags… Wat dan,? Miljoenen leenauto’s claimen tot de onderdelen weer geleverd kunnen worden? BV overleeft het kwartaal niet en dan staat iedereen met lege handen.

      Login om te reageren
  3. e38ossie zegt

    8 juli 2025 om 11:16

    Het probleem is toch niet dat die airbags spontaan ontploffen? Wel het verhaal goed vertellen hè.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North