
Zeekr lanceert 001 Sport Edition in Nederland.
De traditionele Volvo-klant is niet zo van het uiterlijk vertoon. Felle kleuren en zwarte velgen zijn aan hen niet besteed. Laat dat nou precies zijn waar het om draait bij de 001 Sport Edition, van Volvo’s zustermerk Zeekr. Die mikt dus duidelijk op een andere doelgroep.
Er was al een serieuze sportversie van de Zeekr 001 in de vorm van de FR. Die ging echter aan onze neus voorbij. In plaats daarvan krijgen we nu een goedmakertje in de vorm van de Zeekr 001 Sport Edition. Deze is volgens Zeekr “geïnspireerd op het circuit, gebouwd voor de weg.”


Dat klinkt veelbelovend, maar de Sport Edition moet het vooral hebben van zijn uiterlijk. Dat begint met een opvallend kleurtje: Speed Orange. Mocht je dat te heftig vinden, dan kun je ook gewoon kiezen voor saai zwart of grijs.
De Sport Edition onderscheidt zich verder met een carbon spoiler (naast de spoiler op het dak), carbon spiegelkappen, oranje remklauwen en zwarte 22 inch velgen. Normaalgesproken zijn we niet zo van de zwarte velgen, maar eerlijk is eerlijk: deze zien er wel tof uit.




De Sport Edition heeft geen extra pk’s, maar dat betekent niet dat het een lullige auto is. Integendeel, deze versie is gebaseerd op de AWD, die 544 pk en 686 Nm levert. Zo misplaatst zijn de flitsende looks dus niet. En nog even voor de praktisch ingestelde mensen: de range bedraagt 585 kilometer.
Al met al is het gewoon een hele dikke bak. De Zeekr 001 Sport Edition is per direct te bestellen in Nederland. Het is nu de nieuwe topversie en daar hangt wel een prijskaartje aan: je mag €72.990 aftikken.





De 850 R was opvallend in vanille vla veel. De V70 R ook in oranje. Niet zoals deze maar wel opvallend
Dat waren iets subtielere kleuren, maar zeker ook onderscheidend. Had je de C70 ook niet in die oranje kleur. Stond m goed!
Ja kon er niet op komen, dank je wel.
@ouwedibbes83: klopt, Saffron Gold heette die tint.
Zijn die dingen om weg te gooien of bestaat er een degelijk na verkoop netwerk (met beschikbare onderdelen (en niet enkel verse wind voor in de banden))?
Vraag je je dat ook af als je een Volvo koopt? Dit is exact dezelfde basis, en dus dezelfde techniek en onderdelen. Het is niet een van de tweehonderd Chinese startups met twijfelachtige toekomst. Het is Geely. Die hebben Volvo, Polestar, Lotus, Zeekr, Geely, Lynk&Co, LEVC (van de Londense taxi’s) en nog een paar merken in portefeuille.
Er zitten genoeg onderdelen op die niet uitwisselbaar zijn met Volvo die je wel mooi thuis houden als het kapot is, de vraag blijft terecht waar kan je heen, en hoe lang blijft er backup
Waarom zouden onderdelen niet bestaan?
73k voor een anoniem Chinees hok uit 2021 waar behalve faux sportieve opsmuk (het ding weegt meer dan 2200kg) geen greintje extra vermogen bij zit. Goed deal.
Zeekr 001 of Volvo XC60? Doe mij maar de oranje, die is wat minder zaaddodend. Niet dat het van belang is, ik wil nog niet doodgevonden worden in een crossover. Zelfs een nieuwe R5 vind ik al aan de grote kant.
Ik vind het zeker een knap karretje. Maar 73k dat is best een hoop. Benieuwd wat Xiaomi binnen een paar jaar gaat vragen. Zijn mega populair in China.
Ik rijd in een Zeekr, eigenlijk dezelfde als dit artikel zonder carbon. Zat laatst in een A6 e-tron. Ik kan je vertellen dat die 73k in vergelijking met die Audi, niet veel is. Zeekr interieur zit zo veel beter in elkaar, veel mooiere materialen, betere afwerking. En ik ben al mn hele leven Audi fan, maar het kon me niet bekoren…
Insideev’s publiceerde eerder deze week een interessant artikel. Het ging over het feit dat Toyota totaal flabbergasted was over de ontwikkelsnelheid bij de Chinezen. In slechts max twee jaar van tekening naar een auto in de showroom, een ontwikkelperiode die ook inmiddels door Geely/Zeekr/Volvo wordt gehanteerd. Belangrijkste verschillen met de Japanners, werkweken van 72uur voor de ingenieurs en 6 dagen per week werken…daarnaast vooral ook ‘niet testen van onderdelen en auto’s’ maar direct produceren, na eerste jaar productie de ontwerpfouten en software issues herstellen en product verbeteren om na twee jaar weer te herzien voor volledig nieuw model. De klant als testrijder dus……. . Toyota heeft aangegeven dit verder niet na te streven alleen Ai ontwerpen, Ai technologie in productieproces en giga casting over te nemen, verder wel te blijven testen vooraf met prototypes.
Als je op youtube diverse ervaringen leest met name over producten van BYD dan blijkt voorgaande ook wel.
Interessante info indien juist. Bij mij is iig iedere auto met een cvt bak gelijk een no go. Zoals Toyota dus, maar zag tot mijn verbazing dat de Ford Kuga ook zo’n bak heeft