Er is een verbeterd sociaal plan voor de medewerkers van VDL Nedcar.
VDL Nedcar, oftewel de hele Nederlandse auto-industrie, zit in zwaar weer. Hun grootste – en tevens enige – klant gaat vertrekken en het personeel is ook niet bijster gemotiveerd. De sfeer is er de laatste tijd niet beter op geworden, met diverse stakingen als gevolg.
Geheel in lijn der verwachting maakt VDL Nedcar onlangs bekend dat er een grootschalige ontslagronde komt. Ze gaan terugschalen van twee ploegendiensten naar één ploegendienst. Dat betekent dat ongeveer de helft van het personeel voor hun diensten bedankt kan worden.
In totaal werken er momenteel 3.950 medewerkers bij VDL Nedcar. Daarvan gaan er 1.800 ontslagen worden, wat dus neerkomt op ruim 45% van het personeel. Het gaat om 1.000 eigen medewerkers en 800 uitzendkrachten. Het afbouwen zal vanaf 1 november beginnen.
BMW zal ongetwijfeld niet blij zijn met al die stakingen, want VDL loopt inmiddels flink achter. Er is al een achterstand van 3.800 auto’s, aldus de vakbonden. Die moet nog weggewerkt worden en straks komen er nog zo’n 4.000 Mini’s bij, waaronder de gelimiteerde Mini Electric Cabrio.
In 2024 is het afgelopen met de productie voor BMW. Wat VDL Nedcar daarna gaat doen is nog niet duidelijk. Een februari werd aangekondigd dat er een intentieovereenkomst was gesloten met het Duitse ElectricBrands, maar dat is nog niet in kannen en kruiken.
8 juni 2023: Inzage geheim document
Er is een lichtpuntje voor het personeel van de Nederlandse autofabriek. De ondernemingsraad (or) van de fabriek mag een geheim document van BMW inzien. De BMW Group wil de bouw van MINI’s voortijdig staken. Omdat er nog een contract loopt moest deze afgekocht worden. Door inzien van het geheime document kan bepaald worden of een deel van dat geld terechtkomt bij de medewerkers die straks zonder werk komen te zitten. Zo is er straks toch nog een vorm van tegemoetkoming voor het personeel.
Er zijn wel strenge voorwaarden verbonden aan de inzage. Regulier personeel mag het document absoluut niet onder ogen krijgen. Vanzelfsprekend is het maken van kopieën of foto’s ervan verboden. Enkel de ondernemingsraad heeft toegang tot het document. Mocht VDL niet aan de voorwaarden voldoen kan de Nederlandse autofabriek een boete opgelegd krijgen van 10.000 euro.
9 juni 2023: Doorbraak
In de gesprekken tussen VDL en de vakbonden werd eerder bekend dat er sprake was van een mogelijke doorbraak. CNV-bestuurder Jeroen Bruinsma vertelde dat VDL bereid is om grote stappen te zetten. Dat zou goed nieuws kunnen beteken voor het personeel van Nedcar.
Bruinsma sprak op 9 juni tegenover honderden stakers tijdens een bijeenkomst op steenworp afstand van de Limburgse fabriek. De bestuurder riep op vertrouwen te hebben in het proces en hoop te hebben op een goede oplossing.
13 juni 2023: Akkoord nieuw sociaal plan
De 3.000 medewerkers krijgen een verbeterd sociaal plan dankzij een akkoord van de drie vakbonden FNV, CNV en De Unie en VDL Nedcar. Zo is de avond van dinsdag 13 juni bekend geworden. De ontslagvergoeding gaat er met 20 procent op vooruit in vergelijking met het oude sociaal plan.
Het akkoord van de vakbondsleden volgt op donderdag. Voor de duizenden medewerkers is het in elk geval iets. Ze zullen straks op straat komen te staan, maar in elk geval onder betere voorwaarden dan de oude situatie.
thearchitect zegt
Staat ze elke 5 jaar het water niet min of meer aan de lippen? Eerst als Nedcar, daarna als VDL.
En de provincie (lees: belastingbetalers) Limburg elke keer maar bijspringen om het weer overeind te houden.
Een gehele of tijdelijke stop van VDL heeft natuurlijk ook enorme consequenties voor de werkgelegenheid in de regio, maar moet het niet een keer afgelopen zijn?
por100 zegt
Dat denk ik ook, en welke partij wilt straks nog instappen in dit stakingsklimaat?
towi1989 zegt
Dit zat er natuurlijk gewoon aan te komen, maar ook voor het personeel wat overblijft is nog maar de vraag voor hoe lang dat zo blijft. Het is wel een smerig spelletje mentale oorlogsvoering. Nu meedoen aan stakingen, en het is zo goed als gegarandeerd dat je er bij de eerste rond uit wordt gegooid. Men kan natuurlijk ook zelf kiezen om tijdig iets anders te gaan doen, maar dan kun je de ontslagvergoeding ook vergeten.
Wolflow zegt
Door iedere keer te staken wordt kans groot dat bedrijf failliet gaat
atrak zegt
De kwaliteit zal ook wel minder zijn aangezien het personeel dat weg moet zero fucks zal geven over het werk dat ze nog moeten leveren t/m oktober.
Hubert zegt
Daarom zal BMW extra interne quality auditors naar Limburg sturen om te garanderen dat tot aan de laatste Mini de kwaliteit constant is.
gregorius zegt
Management heeft in principe slecht gepresteerd om geen nieuw model te vinden wat ze kunnen gaan bouwen (tegen winst, natuurlijk).
Management heeft het niet voor elkaar gekregen om zo’n visite kaartje af te geven met het huidige project, dat de merken in de rij staan om hun auto door VDL gebouwd te laten worden.
En wie is de Sjaak: het personeel; dat heeft straks geen baan meer.
ttr6 zegt
Zo, dat is een scherpe analyse. Dus eigenlijk moet het management van VDL, incl eigenaar ontslagen worden en mag het personeel blijven. Ja hoor Karl, zo zit dat met Das Kapital.
petroldrinker zegt
Alle stakingen van personeel helpt ze natuurlijk niet mee….
slickrick zegt
Blijft altijd lastig productie uitbesteden aan derden, meeste auto fabriekanten hebben eigen fabrieken , en waarom zou je investeren in een oude fabriek die niet van jou is als je een gehele nieuwe plant kan neerzetten daar waar het economisch rendabel is
Robert zegt
Klok en klepel verhaal.
VDL en de Provincie Limburg hebben een jaar geleden nog een groot deel van een aanpalend bos gekapt om zo ruimte te creëren voor nieuwe productiehallen. Dat kostte BMW in principe geen cent én bood de Duitsers ook nog perspectief op productie opschaling. Alleen jammer dat die bomen nu zeer waarschijnlijk voor niets zijn gekapt – precies waar de tegenstanders van de kap destijds voor waarschuwden en tegen protesteerden.
Hawkeye72 zegt
Ah een echte communist. Je zou ook kunnen zeggen dat productie van auto’s in NL onrendabel is door complexe regelgeving en hoge loon-, locatie-, milieu- en belastingkosten….
Of gewoon door de sterk veranderende automarkt en de (marginaal gelimiteerde) instroom van Chinese automerken op de Europese markt. Maar ga vooral door met bedrijfseigenaren en het management de zwarte Piet toe te schuiven!
rikus zegt
Tuurlijk, Nederland is veel te duur. Ons land is alleen interessant voor grote bedrijven om een kantoor te vestigen vanwege ons fijne belastingstelsel. Om daadwerkelijk iets te gaan produceren in ons land, daar is alles veel te duur voor.
deeeef zegt
wellicht kunnen ze chips gaan bakken of beetje helpen met machines bouwen…
mikeyman zegt
Lekker blijven staken jongens, dat zal ze leren!
En binnenkort fulltime op de bank.
AlbertW zegt
Precies! Sukkels zij het
B4R7 zegt
Jij kent duidelijk de fabriek en bent goed op de hoogte waarom er gestaakt wordt!
Dutchdriftking zegt
Alle stakingen de laatste jaren hebben natuurlijk niet geholpen met het behouden van bestaande en vinden van nieuwe opdrachtgevers.
petroldrinker zegt
Eigen schuls met dat gestaak van ze, al helemaal als ze staken als een potentiele koper net komt, dan gooi je ook wel je eigen baan weg in mijn ogen
B4R7 zegt
Er was een staking en ineens (op dezelfde dag) werd het bezoek aangekondigd terwijl er al een staking aan de gang was. Veel medewerkers geloven de directie niet meer.
AlbertW zegt
Sukkels. Staken en staken. Willen meer en meer. Net als bij Philip Morris destijds. Wat doet de directie dan ? Meer is niet meer winstgevend dus doei allemaal. Gevalletje hebzuchtig gedrag en dan deksel op de neus krijgen. Grappige is dat een vakbond staat te gillen om aandacht bij de stakingen maar daarna opeens nergens te bekennen is. Eigen schuld, dikke bult.
Hubert zegt
Wat een heerlijke studentikoze reacties hier.
Een (groot) bedrijf leiden is een kwestie van geven en nemen.
Als directie dien je te zorgen voor nieuwe klanten (= continuïteit) maar ook zorgen voor je eigen personeel.
En het personeel mag niet gegijzeld worden door te stellen dat ze alles maar moeten slikken wat de baas wil en anders moeten ze maar oprotten.
Het gedrag van de directie verdient hier ook zeker geen schoonheidsprijs.
mashell zegt
Mee eens. Men heeft het over het staken maar in de VDL tijd is er maar weinig gestaakt. Nu het eind in zicht is met een goede reden.
Ik wens alle klagers over het staken een fijne carrière als wil loze slaaf van de baas.
Robert zegt
@hubert: hè hè, een reactie met nuances. Beter dan al die zwart-wit oneliners die zo makkelijk vanachter het toetsenbord te roeptoeteren zijn.
haroldt zegt
Weet nog toen vfk nedcar had gered. X maanden later was er al vele eea problemen door personeel geloof over loon oid
rikus zegt
Wat? Kom op zeg, je kunt toch wel een paar fatsoenlijke zinnen typen?
baardmijt zegt
Kom kom, als het spellen van je eigen naam al problemen oplevert is dit gewoon een puike prestatie!
jaso013 zegt
Dit had ieder weldenkend mens al van verre aan kunnen zien komen.
Oproep aan de medewerkers: pak die bonus, pak dat extra jaarsalaris en zoek asap een andere baan. Die zijn er genoeg! En je gaat wellicht nog meer verdienen ook.
haroldt zegt
Idd
marcomanta zegt
Er is toch personeel nodig overal? Kansen genoeg elders zou je zeggen.
mashell zegt
Er is heus meer aan auto industrie in Nederland dan alleen deze assemblage fabriek.
toniominestrone zegt
Moest er ook niet een heel bos gekapt worden voor uitbreiding van de fabriek? Waarom? Omdat het management zich in de luren heeft laten leggen door een stel lucht fietsers uit Amerika.
stefan00 zegt
Wel grappig dat uitzendkrachten worden meegeteld in “ontslagen”. Lijkt mij het risico van het uitzendbureau en/of zzper.
mashell zegt
Goede kans dat die uitzendkrachten er ook uit vliegen bij het uitzendbureau. Dus om de gevolgen goed in te kunnen schatten is het juist ze mee te tellen.
Robert zegt
Mooi dat er nu een akkoord is bereikt, jammer dat er zo hard voor moest worden gestreden. Overigens leven we nog steeds in een conjunctuur waarin er een schaarste is aan (technisch) productiepersoneel, dus de meesten zullen wel weer vlot aan het werk komen. Ze zullen er hooguit wat verder voor moeten reizen.
mcshine zegt
Al die polderende Hollanders hier hebben makkelijk praten met hun “niet staken, ben je zelf schuld”. Uiteindelijk heeft het dan toch zijn vruchten afgeworpen. Het einde van VDL Nedcar was sowieso al onafwendbaar.
Richmond zegt
Soms wel, soms niet. Je weet niet hoe het gaat uitpakken en dat is een risico dat je moet willen nemen.