De MINI Cooper SE Convertible is geboren. Met een addertje onder het gras.
Toen MINI de elektrische Cooper SE onthulde was er slechts keuze uit één smaakje. En dat is eigenlijk altijd zo gebleven. Er zijn wel diverse uitvoeringen gekomen om de configuraties op te schudden, maar echt een andere variant. Nee, dat niet. Toch kijk je nu naar een MINI Cooper SE Convertible.
MINI heeft niet opeens dit model toegevoegd aan het gamma. Waar je naar kijkt is eigenlijk een probeersel. Het is een one-ff. Een concept van wat mogelijk komen gaat. MINI gaf Amerikaanse media de kans om met dit exemplaar te rijden.
Er is een nieuwe generatie elektrische MINI onderweg. Vermoedelijk komt daar ook een cabrio van. Sowieso zal deze nieuwe generatie technisch beter in elkaar steken dan de huidige generatie elektrische MINI. Het huidige model deelt immers zijn basis met het model met verbrandingsmotor. Daardoor is de actieradius beperkt vanwege een kleine batterij.
Het nieuwe model heeft elektrificatie als basis, waardoor de gehele layout van de auto beter is aangepast. Denk aan een groter accupakket dat beter past in de bodem van de auto met een grotere range als gevolg.
Deze MINI Cooper SE Convertible is een voorproefje van een open elektrisch exemplaar. De cijfers komen overeen met het gewone model. Dat betekent 184 pk en 270 Nm koppel. Van 0-100 km/u accelereert deze MINI in 7,7 seconden. Dat is een paar tienden langzamer in vergelijking met het reguliere model.
De actieradius bedraagt 230 kilometer volgens de WLTP-test. Ondanks de elektrische aandrijflijn is de inhoud van de kofferbak hetzelfde als bij de gewone Cabriolet. Oftewel 160 liter aan opbergruimte. Tot en met een snelheid van 30 km/u is het mogelijk om het dak te openen en sluiten. Dat proces neemt een halve minuut in beslag.
Naast media gaat MINI door Amerika toeren met de Cooper SE Convertible om mensen kennis te laten maken met het concept. Het automerk doet onder meer locaties in Burlington, Vermont en Greenville-Spartanburg aan.
Papageno zegt
Hopelijk komen er snel meer electrische cabriolets. Dat is toch fantastisch, heerlijk, relatief stil, open rijden. BTW Burlington Vermont is een erg mooie omgeving, ook om met een cabrio te rijden.
O plaat zegt
Een range van 200km. Je kan “de toekomst” toch niet bepaald praktisch noemen.
seba zegt
Zojuist een nieuwe mini ev in ontvangst genomen. Geweldig ding, voelt echt als een gokart. Kan nog steeds gratis laden op het werk, en thuis via zonnepanelen. Lach me nu rot als ik langs pomp rijd. Voor lange afstanden hebben we nog steeds een benzine station. Voor Nederland prima te doen, en zeker als dit tweede auto is dan helemaal.
Richmond zegt
Hoe ver kwamen de eerste auto’s denk je?
O plaat zegt
De vriendin heeft een JCW roadster, het is cliché maar ik zou het geluid toch missen. Mijn tweede en derde auto zijn klassiekers, goedkoop ingeschreven op O platen (België). Investeren in zonnepanelen zie ik niet zitten, gezien je al snel aan 15k zit met batterij, dan verkies ik liever andere luxe. Ik gebruik voor professionele verplaatsingen een bestelwagen van de zaak mocht die ooit elektrisch worden zou het mij niets uitmaken maar ik en mijn vriendin praten over kinderen en dan zijn we toch van plan om de JCW te vervangen voor een cadillac CTS of mercedes CLS inplaats van een minder praktische elektrische wagen die dubbel zo veel kost.
Dizono zegt
Bijzonder. Toen ik bij de fabriek met een gecamoufleerd exemplaar van de toen nog niet onthulde Cooper SE Hatch mocht rijden zeiden ze dat een cabrio niet zou komen, omdat op de plek van de accu namelijk ook de extra verstevigingen zitten die een cabrio zijn stijfheid moet geven. Dat hij toch komt, ogenschijnlijk tegen het einde van de levensfase van de Mini, vind ik opvallend. Ik verwacht dan eigenlijk ook een nieuw batterijpakket, ook voor de hatch, die deze investering nog een beetje te verantwoorden maakt.