Yes! Eindelijk! Alfa gaat serieus uitbreiden en snel ook.
Elke keer als er een overzicht binnenkomt van de autoverkopen, kijken we altijd hoe de Giulia het doet. De crimineel ondergewaarde sportsedan zou eigenlijk veel beter moeten verkopen. Het is de belofte van een BMW 3 Serie, maar dan in een nog strakker sturend pretpakket.
Nu heeft BMW zijn zaakjes simpelweg beter voor elkaar. In principe maakt Alfa Romeo alleen een concurrent voor de 320i, 330i, M3 en 318/320d in sedanvorm. Dit terwijl BMW hier erg veel 3 Series PHEV als Touring verkoopt. Kortom, wat gaat Alfa daar aan doen? Onlangs onthulde Alfa Romeo net de Tonale onthuld. Naar aanleiding daarvan gaf Jean-Philippe Imparato een interview een Automotive News Europe.
Niet te veel auto’s verkopen
Het eerste dat opviel is dat Imparato zegt ‘niet te veel auto’s wil gaan verkopen’. Potjandrie, daar slaan ze dan heel erg goed in! Toevallig heeft ondergetekende op de middelbare school geprobeerd zo min mogelijk meisjes te succesvol te versieren, wat verdomd goed lukte.
Ondanks de kwaliteiten van de Giulia en Stelvio, zijn ze net zo populair als relatieadvies van Lil Kleine. Zonder gekheid, Imparato wil de marge per auto vergroten. Dat is overigens niet nieuw, elke fabrikant is daar nu mee bezig. Mede dankzij het chiptekort is dat ook mogelijk. Men kan nu eenmaal minder auto’s produceren dan is gewenst.
Amerika
Een ander belangrijk aspect is dat Alfa Romeo actief blijft in de Verenigde Staten. Ondanks goede reviews van autojournalisten, zijn de Stelvio en Giulia niet enorm populair aldaar. Vorig jaar verkocht Alfa 7.634 Giulia’s en 10.539 Stelvio’s in de VS.
Ter referentie, BMW verkocht precies 72.398 exemplaren van de 3 en 4 Serie bij elkaar. Van de X3 verkocht BMW er 75.858 stuks. Er is dus wel wat winst te behalen.
Volgens Imparato krijgen de volgende Giulia en Stelvio dan ook geëlektrificeerde aandrijflijnen en betere infotainment-systemen. Wat dat betreft is het wel opmerkelijk dat er juist een ouderwetse Tonale naar de VS komt.
Hier in Europa is de Tonale altijd een PHEV, maar in de VS krijgt de Tonale een 260 pk sterke 2.0 liter en vierwielaandrijving. Waarschijnlijk de leukst sturende Alfa Tonale die gebouwd ze gaan bouwen, gaat aan onze neus voorbij.
Alfa gaat serieus uitbreiden
Imparato kondigt verder aan dat er elk jaar een nieuwe Alfa Romeo bijkomt. Alfa gaat serieus uitbreiden, dus. De eerstvolgende auto is dan ook een typische Alfa, namelijk een, eh, kleine geëlektrificeerde crossover. Tsja, die opgevoerde brommobielen zijn nu eenmaal schrikbarend populair en als Henk en Ingrid in een C-HR of Juke naar de huishoudbeurs willen karren, moet dat ook in een Alfa kunnen, nietwaar?
De kleine crossover kan men bestellen als compleet elektrische auto, maar ook hier zijn er kleine verbrandingsmotoren mogelijk. Dit lijkt sterk op een Alfa-derivaat van de Peugeot e-2008 of Opel Mokka-e.
Als laatste goede nieuws is daar de komst van een nieuwe Giulietta. In welke vorm deze auto komt is niet bekend, maar volgend Imparato moet een dergelijk C-segment model terugkeren. Ook hier is het vrij eenvoudig om te doen, want op het platform van de Opel Astra en Peugeot 308 kan prima een Alfa-versie gemaakt worden.
Meer lezen? Dit zijn de gaafste Alfa Romeo’s uit de recente historie!
Dutchdriftking zegt
Nu alleen nog een fijne D-segment station op basis van de 508. Dan kunnen de prijzen voor de 159 en Giulia eindelijk in elkaar storten.
rwdftw zegt
Het grootste probleem wat AR in Nederland heeft is niet het aanbod van fijn rijdende auto’s, maar het gebrek aan dealers. Woon je in bijvoorbeeld Culemborg, dan moet je naar Woerden, Zeist of Den Bosch om je Alfa te laten onderhouden. Het zijn er gewoon veel te weinig.
Of een station mondiaal zin heeft weet ik niet. Ik denk dat als iedereen een station wilde ipv een SUV, dan was er zeker een Sportswagon. Maar de wereld wil hoog zitten en niet bukken om de baby in de auto te tillen.
De Tonale is dus welkom in het gamma, de vraag is of de heb factor groot genoeg is om er ook daadwerkelijk veel van te verkopen.
Hubert zegt
Je kunt Henk en Ingrid wel in een huishoudbeurs hoekje duwen..
Maar Boudewijn en Elouise kopen ook geen Alfa.
Dus het zal altijd aanmodderen blijven.
bischero zegt
En ik spreek voldoende Boudewijn’s en Elouise’s die er echt genoeg van hebben om +25.000€ te moeten lappen voor een Audi of BMW maar niet willen afzakken naar een Honda of Toyota. Daar is een mooi gaatje waar Alfa in past :)
mashell zegt
Opel is er enorm op voorruit gegaan nu ze Peugeot platforms gebruiken, misschien kan dat ook voor Alfa werken.
pomoek zegt
Spijker, TVR, Bristol, Alfa. De wegen zouden er een stuk leuker uitzien als goede bedoelingen direct vertaald werden in daden in plaats van Vapor.
antoonniels zegt
“als Henk en Ingrid in een C-HR of Juke naar de huishoudbeurs willen karren, moet dat ook in een Alfa kunnen, nietwaar?”
Ik denk dat Henk en Ingrid wel 2 keer nadenken voordat ze 5.000 Euro meer uit gaan geven aan een Alfa t.o.v. een vergelijkbare, zoniet beter uitgerust Juke / C-HR. Daarbij is het voor Henk en Ingrid misschien ook wel lekker dat de garage in de buurt zit en niet 50 km verderop, zoals nu het geval is.
Mooie plannen dus, maar voorlopig verwacht ik niet dat er veel Alfa’s ons straatbeeld komen verfraaien.
bernoulli zegt
Henk en Ingrid pakken lekker de MiTo 0.9 TwinAir uit 2013.
boriske zegt
Henk zou beter gewoon Ingrid pakken
ericc zegt
Zou fijn zijn. Goede techniek in een mooi jasje. Hoop dat ze een basis vinden in het Stellantis- concern voor een GTV of een spider!
Fabio De Caro zegt
Aan plannen ontbreekt het Alfa nooit. Helaas wordt er de laatste decennia altijd bitter weinig van uitgevoerd.
isleofman zegt
Ik heb er inmiddels totaal geen vertrouwen meer in. Huidig aanbod doet niet meer mee en nieuw aanbod zie ik voorlopig nog niet in de showroom. Het is spijtig maar Alfa is op sterven na al een aantal jaar dood.
Papageno zegt
Op Jalopnik lees ik dat ze pas mogen uitbreiden (van Stellantis) als ze laten zien dat ze EVs kunnen maken: https://jalopnik.com/stellantis-will-let-alfa-romeo-build-a-new-sports-car-b-1848525617
Dat lijkt me veel logischer. Een electrische Alfa cabrio (voordat Mazda met de MX5-electrisch komt) die ook nog stuurt en voelt als een Alfa…
mashell zegt
Bijna niemand koopt nog een cabrio (want die zijn leuk en leuk is uit) dus voor Alfa Romeo is het volstrekt logisch daarmee te komen. In plaats van een Mito opvolger kwamen die immers ook met de 4C.
Svenska II zegt
@mashell: lol, alles wat je zegt is raak!
Joost zegt
Ieder jaar een nieuwe Alfa Romeo. Vanaf wanneer? Als ze zeggen 2023, wordt het dus 2030. Op z’n vroegst
bernoulli zegt
Waarschijnlijk wordt het:
in 2023 een blauwe Tonale
in 2024 een gele Tonale
in 2025 een donkerblauwe Tonale met stickers
in 2026 een volgende facelift van de Giulia, nu met Carplay
in 2027 een Tonale QV
in 2028 een facelift van de Stelvio met nieuwe kleuren
kevin1989 zegt
@bernoulli: hahah heerlijke reactie. Alleen CarPlay is er al sinds een jaar of 4 voor de giulia;) daar zijn ze dan aardig op tijd mee hehe. Blijft een prachtig merk verder, hoop toch stiekem dat er betere jaren aankomen, ben er bang voor alleen.
bischero zegt
Heel simpel, laat het gamma klein (1x C segment, 1x D segment, 2 SUV’s), en zorg dat je voor elke markt een passend motor snoepje hebt dat echt een verschil maakt:
– NL: Electrische Juul of Stelvio met 600km netto range (Henk en Ingrid zullen de ID4 er graag voor laten staan)
– ITA: Een lekker dieselblok met slagvolume onder de 2000cc en benzine PHEV van een klein slagvolume van zeg 1500cc
– DEU: PHEV versie van de Veloce
etc.
Ook in NL willen we (leaserijders) maar wat graag Alfa rijden. Kijk maar terug naar de periode 1998-2002 waar ieder wagenpark meerdere 147 of 156 kende.
ttr6 zegt
Je moet eens proberen een nieuwe Giulia te kopen in NL. Mij lukt het niet mijn Veloce in te ruieln op een nieuwe Giulia . Ja, als je uit de minimale kleur combo s iets weet te selecteren en ja, als je dan ook nog accepteert dat je de peperdure AWD moet nemen omdat de AWD toch weer niet verkrijgbaar is…….serieus: ik ben en Alfist in hart en nieren maar ga nu proefrijden in iets ande
Svenska II zegt
@ttr6: triest is het. De teloorgang van een prachtig merk. Verkwanseld door de bean counters van Stellantis. Ik krijg er een ernstig Saab/GM gevoel van…
thjvanvlerken zegt
Waarschijnlijk de leukst sturende Alfa Tonale die gebouwd ze gaan bouwen, gaat aan onze neus voorbij. Die loopt niet lekker 😉 even gebouwd weg.
z3cabby zegt
Leest de tekenende scribent van AB tegenwoordig zijn stukjes nog na voordat ze live gaan? Ik ben geen taalnazi, maar de laatste tijd wordt het steeds erger. Vooral qua zinsfouten.