Alfa Romeo Arna te koop in NL: opdat we nooit vergeten

Auteur: , 50 Reacties

Een combinatie tussen een Japanse en een Italiaanse auto is nog niet eens zo heel gek, maar Alfa Romeo en Nissan pakten het verkeerd aan en de Arna werd een van de grootste flops uit de autogeschiedenis.

De schone lijnen van een Italiaanse bolide combineren met de betrouwbaarheid van een Japanse auto, dat is lang geen gek idee. Een dodelijk saai Japans blikje uitrusten met Italiaanse genen, is net zo stom als investeren in Spyker. Toch is het precies wat Alfa Romeo deed en in samenwerking met Nissan, met de Arna (Alfa Romeo Nissan Autoveicoli) als resultaat.

Begin jaren ’80 was het in Europa niet gemakkelijk om voet aan de grond te krijgen voor de Japanse merken. Veel landen hanteerden strikte importquota’s, terwijl in Frankrijk een tijdje helemaal geen Japanse auto’s geïmporteerd mochten worden. Nissan zocht naar een oplossing en stuitte op Alfa Romeo, dat graag snel en goedkoop een concurrent voor de Volkswagen Golf en Lancia Delta wilde introduceren. Je zou zeggen dat de 33, die in hetzelfde jaar als de Arna op de markt kwam en bijna dezelfde afmetingen had, die taak prima op zich moest kunnen nemen.

Desondanks werd besloten met Nissan in zee te gaan en werd er vlak bij Napels een fabriek uit de grond gestampt. Daar kwamen schepen aan met het plaatwerk en de achterwielophaning van de Nissan Cherry, die werden gecombineerd met de voorwielophanging en boxermotoren van de Alfa Romeo Alfasud. Het resultaat was een ongeïnspireerd vormgegeven auto, met onbetrouwbare techniek, een matige bouwkwaliteit en een wegligging die de naam Alfa Romeo geen eer aan deed.

In totaal werden er iets meer dan 50.000 Arna’s in elkaar gezet, samen met nog een aantal Nissan Cherry Europe’s. Dat zijn feitelijk ook Arna’s, maar dan weer met Nissan grille en -badges. Als Nissan Pulsar Milano werden de auto’s zelfs in kleine aantallen in Japan verkocht, god mag weten waarom.

Heel sporadisch kun je in Italië nog een Arna tegenkomen, maar gelukkig is de Arna vrijwel uitgestorven. Om ons eraan te herinneren hoe het niet moet, staat in Nederland deze behoorlijk nette Arna L 1.2 te koop. Naar het schijnt één van de drie Arna’s in Nederland, waarvan dit de enige met APK is. Zeldzaamheid heeft een prijs, 6.950 euro in dit geval. Dat is voor een uiterst zeldzame Alfa Romeo niet eens een gekke prijs, maar voor een minderwaardige Datsun is het flink aan de prijs.



50 reacties

Vele malen interessanter dan de zoveelste Ferrari. Ok, het is lelijk, onbetrouwbaar en compleet belachelijk. Maar het is wel iets met een verhaal.

Mocht ik volgende week de jackpot winnen, dan is dit het begin van mijn museum.
@lekbak:
Inderdaad, de belangrijkste les om te leren is : Laat nooit een politicus (Romano Prodi) zich met een auto merk bemoeien.
Gaat geheid fout !
@desjonnies: En al helemaal geen socialist.
Poeh, dat dit ooit nieuw is verkocht!
@rufctr01: da’s dus gelul. Als Nissan sunny (of zoiets) zijn er massa’s van verkocht. Dus als hier gewoon een Nissan logo op had gestaan, was er niets aan de hand geweest. Waar het nu om gaat, is dat het historisch erfgoed van Alfa te kijk werd gezet. Nu gebeurde dat 8 jaar later alsnog. Aan de andere kant….. Als Fiat Alfa niet had gekocht, had het merk de jaren 90 niet overleefd.
Kijk, AB dit zijn nou leuke stukkies om te lezen!
Wat een geld, 7 mille voor een automobiele miskraam…
Voor dat geld heb je ook een mooie spider III of IV, of een 75 of een Alfetta of enz.
@spidermann: maar die zijn niet zo exclusief als dit
@junior540: Nou. Daar vergis je je in denk ik. Heb zelf een 75 en een Alfetta, maar ik heb het afgelopen jaar nog geen één in het wild gezien.
Spiders daarintegen wel!
@jaccovdzaag: volgens het artikel is er maar 1 in Nederland met Apk, bij ons in de buurt rijd een rode en een zwarte 75
@Junior540: Sinds wanneer bepaalt ‘exclusiviteit’ of iets mooi of leuk is???
Op zich bepaalt het niet eens de waarde van een auto. Daar komen ook andere factoren bij kijken.
Overigens @dinozo , opvallend dat dit van iemand komt met een Lada. Wat mij betreft kunnen ze naast elkaar komen te staan in mijn (denkbeeldige) museum als voorbeeld van hoe het niet moet ;-)
@lekbak: de Samara was, vergeleken met het wagenpark van de USSR in 1984 wel écht een prima auto. Dat ze dat ding 15 jaar later nog probeerden te slijten in West-Europa… Tsja. Van de Samara zijn er ook vele miljoenen gemaakt, dat lukt écht slechte auto’s toch ook niet.
@dizono: laten we voorop stellen dat ik de Lada best een tof karretje vind hoor. Maar vergelijken met wat ze toen in de ussr hadden is niet helemaal eerlijk. Ook dat er zoveel verkocht zijn komt niet omdat het zo’n goede wagen is. Prijs, beperkte keus door de overheid en dat het eigen en bekend is (voor de Russen) heeft grotere invloed gehad. Maar je hebt wel gelijk dat het niet een ècht slechte wagen is.
Met zo’n ding ben ik ooit naar het safaripark geweest, het was de enige auto waar je de dieren zowel door de ruiten als door de gaten in de bodem kon bekijken. Daarna kocht m’n pa een 90 en dankzij die auto wist ik als kind van 5 al hoe een praatpaal van de ANWB werkte…
@850t5r: dat kan bijna bij elke Alfa
@991gt3rs: Zullen we maar niet over brandende GT3’s beginnen?
@jaccovdzaag: begin maar alvast…
@991gt3rs: Die branden onstaan vast niet door elektrische storingen of inferieure onderdelen… De rede van de lage hoeveelheid Alfa’s uit de jaren 80/90 vind ik iets veelzeggenders :-)
@850t5r: Zie anders ook niet veel BMW’s uit die tijd. En waar zijn al die Sierra’s heen? Veel meer van verkocht als alla Alfa’s samen…
@991gt3rs:
Naar een safari park gaan?

Ik zal u een teleurstelling besparen : Ze laten ook Porsha’s toe !
@850t5r: Tja, het is natuurlijk geen Zweedse tank..
@850t5r: Pluss, de roest is natuurlijke gewichtsbesparing! Weight reduction, bro!
@jaccovdzaag: Tja degelijkheid blijft voor sommige merken de eeuwige illusie… Gewichtsbesparing tegenover hoge garagekosten verschil moet er zijn toch?
@jaccovdzaag: als je hem door de rdw laat keuren zodat je minder wegenbelasting hoeft te betalen kan het leuk zijn
@junior540: De vraag is alleen of je wel op de keuring aankomt…
Ah ja, de jaren ’80…het was de periode dat we net LSD achter ons lieten en overstapten op cocaïne. Het was een transitieperiode. Gebruik er van stond nog in z’n kinderschoenen. We waren nog zoekend, experimenterend naar de juiste balans. Een snuifje hier een snuifje daar en soms sloegen we door.

De mensen die doorsloegen in het gebruik er van kwamen dan met dit soort creaties….
@Rick-dos: Heroïne hoort daar nog tussen, De Amsterdamse Zeedijk had toen z’n (kuch) “gloriedagen”… :-)
@850t5r: De goede oude dagen. Toen je door elk volgend persoon die je tegenkwam op straat de vraag gesteld kreeg: “coke, speed of pillen?” ;-)
@Rick-dos: van die oude sammy’s waar je zo lekker strak op gaat
@Rick-dos: lsd?
Er zat geen limited slip differential op de arna..
Wat kan lelijk toch mooi zijn. Briljant verhaal
Het saaie ontwerp van de Japanners en de brakke techniek van de Italianen. Andersom had juist perfect kunnen zijn.
@ruzzz:
Brakke techniek? Mijn boxertje met 220k op de teller liep nog makkelijk dik 200 en verbruikte geen druppel olie. Dat laatste kan van mijn huidige 3 serie met een halve ton minder op de teller niet gezegd worden…
@pjotr: dat is anders….volgens de mensen die nog geloven in Duitse kwaliteit!
Deze auto is uniek….Alleen omdat tie het overleefd heeft….
Het verhaal blijft leuk. De auto is bagger.
Leuk om op Zaterdagavond weer een stukje over oud autoblik te lezen! En ook nog eens een keer met interieurfoto’s erbij! Niet dat dat in dit geval zo spectaculair is, maar het geeft in ieder geval een compleet plaatje van de auto.

Saab had in de jaren tachtig ook zo’n stiefkind. Net als Alfa Romeo was er geen geld om nieuwe modellen te ontwikkelen. Omdat Saab niet alleen op de 900 kon teren kwam er zoals bekend de 9000, die samen met alfa Romeo, Fiat en Lancia was ontwikkeld. Maar Saab had daar tenminste nog de nodige eigen inbreng ingebracht zodat de 9000 Saabwaardig was.

Maar er moest ook een klein model komen voor de Scandinavische markt. En daarvoor klopte Saab bij Lancia aan. En werd de Lancia Delta tot Saab 600 omgedoopt. Qua looks was dit niet bepaald een Saab, maar op zich wel een mooie auto. Helaas bleek de Italiaan zich niet in het Scandinavische klimaat thuis te voelen en was het met een paar jaar weer gedaan.
@moveyourmind: vorig jaar een saab 600 zien rijden in Noord Duitsland. Zodra ik terug was opgezocht wat het was. Viel niet mee zo vergeten is die auto!
@moveyourmind: is toch wel anders. Lancia had geen verkoopkanalen in Scandinavië en klopte volgens mij juist bij Saab aan. De Saab 600 is dan ook gewoon een Italiaanse Lancia Delta met 1 extra plakplaatje op de achterklep.
@dizono: saab heeft wel een aantal kleine dingen veranderd. Kleinigheidjes aan de motor en ik geloof iets bestendiger tegen het noordelijke klimaat gemaakt.
@dizono: klopt! De Delta heette daar zelfs simpelweg ‘Saab-Lancia 600’ De Autobianchi/Lancia A112 is er ook verkocht via de Saab verkoopkanalen.
Het interieur ziet er op de foto’s mooi uit. Mss als tweede auto voor zeg EUR 4K na afdingen. Het is wel een bijzondere auto met historie, ziet er keurig uit en motorisch verwant aan de Sud/33.
Deze was bedoeld om de 3-deurs Sud op te volgen en de 33 de 5-deurs Sud.

Ik krijg hier toch wel Morris Marina nijgingen bij, het spijt me, een wagen die ‘politiek’ tot stand is gekomen en waar men net de verkeerde ingrediënten heeft gebruikt, Italiaanse Sushi tegen een Japanse Pizza, dat moet fout gaan………

https://c1.staticflickr.com/7/6218/6998163187_15ffa23c61_b.jpg
Lelijk, fwd, nul fun. Enige verschil met een Mito is dat de Arna tenminste nog een Alfa motor had. Niet echt op vooruitgegaan dus.
Een erg leuk stukje! Ik ben echt gek op dit soort gekke maar leuke uitspattingen. Zoals de Alfa Rio van laatst maar ook de Cadillac BLS (met de Saab 9-3 als basis) of de Pontiac Tempest (met de Chevrolet Corsica als basis) en zo kan ik wel even doorgaan.

Als ik het geld had, stond deze Arna morgen al voor de deur (daarna natuurlijk de garage in). Erg gaaf!
How low can you go. Urly as hell.
Edit: ugly
Doe mij maar een alfa gulia met de V6 uit de gtr

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).