
De twee Italiaanse merken gaan de krachten bundelen.
Alfa Romeo en Maserati zijn merken die veel autoliefhebbers een warm hart toedragen, maar dat alleen is niet genoeg om de schoorsteen te laten roken. De cijfers van Maserati zijn ronduit dramatisch en bij Alfa Romeo is het ook niet allemaal rozengeur en maneschijn.
Aangezien de twee merken onder dezelfde paraplu vallen hebben ze besloten de krachten te bundelen. Alfa Romeo en Maserati lanceren vandaag ‘Bottegafuoriserie’. Dit is in feite een fusie van de divisies die zich bezig houden met speciale modellen en personalisatie.
Bottegafuoriserie richt zich dus op de bovenkant van de markt, waar hoge winstmarges te halen zijn. Het programma zal zich onder meer bezig houden met few-offs. Daarbij moet je denken aan auto’s als de Alfa Romeo 33 Stradale en de Maserati MCXtrema.

De 33 Stradale was in feite al een samenwerking tussen Maserati en Alfa Romeo, want die auto is gebaseerd op de MC20. Dat werd alleen niet gecommuniceerd. Nu gaan de merken dus wel openlijk samenwerken, wat een logische stap is.
Naast few-offs zal Bottegafuoriserie zich ook richten op personalisatie, zoals de Fuoriserie-afdeling van Maserati dat nu al doet. Ook daar valt veel geld te verdienen. Dat hebben merken als Ferrari en Rolls-Royce wel bewezen.
Tot slot is er nog oog voor het rijke verleden van beide merken. Er zullen ook restauraties van klassiekers plaatsvinden onder het dak van Bottegafuoriserie. Dat gebeurt nu ook al onder de noemers Alfa Romeo Classiche en Maserati Classiche, maar de krachten worden dus gebundeld.
Deze stap gaat Alfa Romeo en Maserati niet opeens weer laten floreren, maar het is een stukje van de puzzel. We zijn benieuwd naar de speciale projecten die Bottegafuoriserie in petto heeft.





Zials wel vaker bij deze merken: eerst zien dan geloven. Stellantis heeft er in al z’n wijsheid voor gekozen dat ze voornamelijk nog PSA auto’s leveren met amper een typerend ‘eigen’ (Italiaans) karakter. Daar kun je nog zoveel ‘individualisering’ op loslaten, de liefhebbers met historische kennis en/of ervaring laten zich niet neppen.
Een logische stap, maar geen oplossing voor het probleem: te weinig omzet en te weinig winst (zelfs verlies). Ontwikkeltrajecten tussen Maserati en Alfa Romeo moeten dringend worden afgestemd, zoals BMW en VAG dat ook doen: eerst de dure modellen en dan verder naar de goedkopere modellen voortzetten. Momenteel is de afstemming abominabel.
Maar goed, het is weer een verhaal en zo zijn er veel verhalen van de Italianen. En te weinig daden.
Ook de dure modellen (of moet ik zeggen: met name de dure modellen) verkopen bij zowel Maserati als Alfa Romeo voor geen meter. Een ’trickle down’ financiering van je programma/ontwikkeling kunnen ze dus gewoon op hun buik schrijven.
Het is voor de fans geen leuke boodschap, maar dit is trekken aan een dood paard.
Grecale met Alfa badge. Een nieuwe Merak op basis van de 4C?
De Grecale is eigenlijk een opgewaardeerde Stelvio. Zelfde platform, zelfde fabriek. Verder krijgt de Stelvio helemaal niets van de Grecale. Zoals de EV (Folgore) van de Grecale.
De 4C weer tot leven wekken. Waarom niet. Werd gemaakt bij Maserati. De laatste 4C’s waren ook de beste, meest uitontwikkelde auto’s. Dus een aardige basis. De Merak 6Cilindri?
Genoeg heritance bij beide merken. Produceer een fatsoenlijke hedendaagse Alfi Spider 3 of 4 of de abarth 124 met genoeg Italiaanse USP’s. Zo moeilijk kan het ook weer niet zijn
De bouwkwaliteit van Alfa, de verkoopcijfers van Maserati. Wordt vast top.
Alfa en Maserati bouwen al jaren samen exclusieve auto’s! Van de exclusieve Alfa 8C tot de ongewild exclusieve Stelvio/Grecale tweeling. Wat ze nodig hebben is juist een ordinair massa product waar de markt wel op zit te wachten en waar ze er genoeg van kunnen produceren om de ontwikkelingskosten terug te verdienen.
Er is geen sprake van structurele samenwerking tussen Alfa en Maserati. De samenwerking die er is is “hapsnap”. Niet gebaseerd op enige strategie, louter op beschikbaarheid van mogelijkheden. Zoals de MC20 voor de 33 Stradale. De capaciteit (tijd, kennis) bij Maserati voor de laag volume productie van de Alfa 4C.
Maar dezelfde V6 in de Alfa als de Maserati stoppen dat lukt dan weer niet. Wel een hybride in de Ghibli en Grecale, maar nooit in de Stelvio en Giulia. Geen zuinige hybride maar het was een start geweest.
Er zal top-down met veel kennis van zaken keihard een hele duidelijke slimme brede roadmap moeten worden afgedwongen. Anders blijven Alfa en Maserati maar wapperen als een blaadje in de wind. Stuurloos.
Met de aantallen die Alfa maakt, is ieder model wat de fabriek verlaat exclusief.