• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo wil Stellantis Alfa Romeo en Maserati redden van de ondergang

Auteur: Bas Leesberg, gepost 13 juni 2025 om 14:01 – 24 Reacties

De merken moeten elkaar voor een mogelijk faillissement behoeden.

Autokopers hebben tegenwoordig een bevoorrechte positie. Er is qua merken en modellen meer keuze dan ooit, grotendeels dankzij nieuwkomers uit het Verre Oosten. Daar heeft een aantal van de gevestigde orde last van. Kijk maar naar de verkoopcijfers van oude rotten Alfa Romeo en Maserati.

In het eerste kwartaal van 2025 wist Maserati slechts 1.700 auto’s te verkopen. Dat is een daling van 48 procent vergeleken Q1 in 2024. Was vorig jaar dan een goed jaar voor Maserati? Nou, nee. Het merk verkocht ruim de helft minder auto’s.

Bij Alfa Romeo ging het ook niet geweldig. Het merk wilde in 2024 tussen de 80.000 en 90.000 auto’s verkopen. Het werden er zo’n 62.000, terwijl er in 2023 nog ruim 70.000 werden verkocht. Inmiddels gaat het dankzij de Junior weer de goede kant op.

Extra klap

Net toen de twee Italiaanse liefhebbersmerken het niet konden gebruiken, kregen ze een nieuwe beuk te verwerken. Donald Trump voerde extra belastingen in op auto’s uit het buitenland. Ook Alfa’s en Maserati’s werden geraakt met het tarief van 25 procent waardoor de verkopen in de VS daalden: 19 procent bij Alfa Romeo en 37 procent bij Maserati.

Oplossing?

Moederbedrijf Stellantis zag: er moet wat gebeuren. Volgens de geruchtenmolen zouden er samenwerkingen met Aziatische fabrikanten overwogen zijn. Uiteindelijk moest adviesbureau McKinsey & Company hulp bieden rondom dit onderwerp. Daar lijkt binnenkort wat uit te komen.

Het Australische Drive heeft bij Stellantis opgepikt dat er binnenkort een overlevingsplan wordt gepresenteerd om Alfa Romeo en Maserati overeind te houden. Het idee: het vinden van ”synergiën” tussen toekomstige modellen. Oftewel, Maserati en Alfa Romeo blijven los van elkaar bestaan, maar gaan wel platformen delen. Iemand trek in een Maserati Junior? Het doel is natuurlijk om de kosten te verlagen.

Wanneer komt het plan?

We zullen tot in ieder geval 23 juni moeten wachten. Op die dag spreekt Alfa Romeo- en Maserati-baas, Santo Filici, met de nieuwe Stellantis-baas, Antonio Filosa. Hij nam het stokje over van Carlos Tavares. In het hervormingsidee zal beschreven staan hoever de merken gaan in hun samenwerking. Hierover deelt Filosa al het een en ander.

”Natuurlijk raken we voertuigontwikkeling aan. Het is een van de pijlers van het plan dat we gaan sluiten. We raken ook andere pijlers, zoals de organisatiestructuur, de voetafdruk van het dealernetwerk en de fabrieken in Italië. Er is nog een grote klus te klaren. We gaan dit plan afronden”, zegt Filosa.

Het is moedig van Stellantis dat ze beide iconische merken in leven willen houden, maar is het de verstandigste oplossing? Ga gerust los in de reacties hier beneden!

Ook interessant!

  • Alfa Romeo Maserati
    Zijn Alfa Romeo en Maserati ten dode opgeschreven?
  • Stellantis terugroepactie raakt Alfa Romeo en Maserati
  • Gespot - Alfa Romeo Stelvio Q op mini-Stelvio
  • Alfa Romeo Junior zit de Tonale in de weg

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, Maserati, Stellantis

Vorig bericht: « Tanken in Luxemburg? In dit buurland is benzine NOG goedkoper!
Volgend bericht: Waarom steeds meer mensen kiezen voor shortlease  »

Lees Interacties

Reacties

  1. mark997gt3 zegt

    13 juni 2025 om 14:15

    Als kosten besparen je overlevingsstrategie is dan komt het meestal niet goed…..
    Onbegrijpelijk dat je hier een dure consultant voor nodig hebt.

    Login om te reageren
    • grandmasterb zegt

      13 juni 2025 om 17:10

      Mercedes gaat ook kosten besparen, dus het komt niet meer goed met Mercedes volgens jou?

      Login om te reageren
    • brammeloo zegt

      13 juni 2025 om 23:50

      Kosten besparen was een tijd geleden ook de overlevingsstrategie van Porsche. Daar hoor je vandaag niemand over klagen.

      Login om te reageren
  2. verdebosco zegt

    13 juni 2025 om 14:16

    Het is uiteraard logisch om beide merken te behouden. Alfa Romeo heeft meer fans, maar Maserati is toch grotendeels Ferrari in een maatpak.
    Onbegrijpelijk is de aanpak qua techniek. Zoals er al ruime tijd een Grecale Folgore (EV) is en geen Stelvio EV. Onbegrijpelijk. Die ‘eigen’ V6’en, van Ferrari, maar toch weer anders. Hoe verzinnen ze het.
    Alleen een strak marketing-, ontwikkel-, productie- en verkoopplan plus hele goede nazorg, zal helpen. Slim en langetermijnvisie plus hele hoge discipline.

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      13 juni 2025 om 14:53

      Van het hebben van een langetermijnvisie heeft niemand Alfa of Maserati ooit kunnen betichten….

      Login om te reageren
      • grandmasterb zegt

        13 juni 2025 om 17:12

        Bij porsche wel dan, die gingen op EV rekenen en moeten nu als een haas hun plannen veranderen omdat het niet goed gaat.

        Login om te reageren
      • verdebosco zegt

        13 juni 2025 om 17:27

        Dat wordt dus hoogste tijd.

        Login om te reageren
  3. tjorque zegt

    13 juni 2025 om 14:28

    Goedkope platformen duur verkopen… Tjah. Zou dat lukken? Ik zou er iig geen geld aan willen geven.

    Of gaan ze platform delen met Ferrari?
    Dat is niet goed voor de exclusiviteit van Ferrari.

    Het lijkt me niet veel zoden aan de dijk te zetten.

    Login om te reageren
    • Mini Joe zegt

      13 juni 2025 om 16:23

      Doet vag toch al jaren

      Login om te reageren
      • verdebosco zegt

        13 juni 2025 om 18:08

        Yep. En best goed, als je maar nadenkt. Het MLB Evo platform bij VAG wordt gebruikt door de Touareg, Q7/Q8, Cayenne en de Urus. Hoe breed wil je het hebben?

        Login om te reageren
  4. cossiekiller zegt

    13 juni 2025 om 15:01

    Ben er toch vrij zeker van dat die zwarte spoiler op de headerfoto van een Impreza tss 2001 en 2007 is…

    Login om te reageren
  5. mjpamsterdam zegt

    13 juni 2025 om 15:15

    Ha, ik lees het woord synergie! Betekenis hier : nog meer “ badge-engineering “.

    Login om te reageren
  6. MaartenD zegt

    13 juni 2025 om 15:19

    Begin van het einde…

    Login om te reageren
  7. dees zegt

    13 juni 2025 om 15:20

    De oplossing is toch vrij logisch.
    Deel de Alfa platformen met Dodge en Chrysler.

    Want die 2 merken hebben nog een beetje naam in de VS en hebben bijna geen aanbod.

    Login om te reageren
    • a_buis zegt

      13 juni 2025 om 15:28

      Geen slecht plan. Geen import tax. Ik zou ze een nota sturen voor dit consult :)

      Login om te reageren
    • verdebosco zegt

      13 juni 2025 om 17:26

      Zeker Chrysler afvoeren en al helemaal niet mengen met Italiaans edelbloed. Die les kent men nog van 2010-2015 met Lancia en Chrysler. Gruwel.

      Login om te reageren
    • grandmasterb zegt

      13 juni 2025 om 17:29

      Onzin, dat doet afbreuk aan Alfa Romeo. Alfa Romeo heeft nooit veel omzet in de USA gehad, daar moeten ze geen moeite voor doen, want amerikanen rijden meestal iets Aziatisch of uit de USA zelf, dat zou pure geldverspilling zijn.

      Login om te reageren
  8. denniyo zegt

    13 juni 2025 om 15:27

    Je zou zeggen het hoeft niet zo moeilijk te zijn, alles draait om positionering van de merken binnen het concern. Zo zou ik persoonlijk Alfa Romeo bijvoorbeeld in de markt zetten als de Italiaanse BMW, Jaguar of Alpine. Maserati daar in tegen moet je juist presenteren als het Italiaanse alternatief voor auto’s als Range Rover, Aston Martin en Bentley.

    Kijk je naar de andere merken uit de stal dan zou je Lancia kunnen Bombarderen als Italiaanse Mini Cooper, van Jeep maak je het Italiaans/Amerikaanse alternatief voor merken als Land Rover, Cadillac en de Duurdere Toyota landcruisers en dergelijke van deze wereld.

    Met DS kun je op deze manier een merk neerzetten dat concureerd met Mercedes-Benz, Volvo en Audi. Fiat kun je zien als het alternatief voor merken als Dacia, Skoda, BYD en MG. Van Citroën maak je het meer eigenzinnige broertje uit Frankrijk dat Concureerd met merken als Kia, Hyundai, Seat en de wat meer uitgesproken Chinezen.
    Peugeot moet je in de markt zetten als de Franse Volkswagen en het ideale alternatief voor Renault, Ford, Cupra en Mazda en dan heb je Opel nog en dat is dan het no-nonsens merk en de ideale Europese concurrent voor merken als Toyota, Suzuki, Nissan, Subaru, Honda en Mitsubishi.

    Voor de Amerikaanse markt heb je dan nog Dodge en Ram en daar maak je respectievelijk het Amerikaanse alternatief van voor Chevrolet, Ford, Volkswagen, Honda, Genissis en Infinity.

    Ram daarintegen is dan weer het ideale alternatief voor de zwaardere bedrijfswagens buiten Europa en van het Elecktrische Leap motors kun je dan mooi het ideale alternatief bieden voor merken als Tesla, Xpeng en VinFast.

    Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      13 juni 2025 om 20:34

      Als er een vacature was kom je zeker in aanmerking!

      Login om te reageren
  9. grandmasterb zegt

    13 juni 2025 om 17:24

    Bentley en Aston Martin hebben jarenlang verlies geleden en bestaan nog steeds. Bugatti moest 3 miljoen per auto erbij leggen om ze te produceren.

    Legendarische merken zoals Alfa Romeo en Maserati moeten hun identiteit behouden en inderdaad kunnen ze kosten besparen door platforms en andere zaken te delen, daar is niets mis mee en auto’s worden steeds complexer dus ze zullen dat ook moeten doen, je kunt niet alles zelf produceren (dat gebeurde vroeger ook niet), andere concerns (m.n. VAG) doen dat ook. Ik denk dat beide merken nog heel veel fans hebben en dat veel mensen er graag een zouden willen hebben.

    Login om te reageren
  10. Giuseppe12 zegt

    13 juni 2025 om 20:46

    Ik heb altijd 2 ideeën gehad: Alfa Romeo moet samenvoegen met Maserati, en die leveren dan de top modellen of de extra sportieve versies. Denk bijvoorbeeld aan een Alfa Romeo Giulia Super Trofeo (klinkt nu al heerlijk).

    Daarnaast heb ik er ook weleens aan gedacht dat Alfa Romeo moet samenwerken met Mazda. Die maken ook erg knappe auto’s tegenwoordig en hebben veel platformen beschikbaar, van groot tot klein. Zou toch heerlijk zijn als je een Mazda 3 basis voor je Giulietta hebt of de Mazda 6 voor je Giulia. Kun je ook direct een station maken.

    Maar goed, dit zullen vooral ideeën blijven. Ik snap gewoon niet zo goed waarom het Alfa Romeo niet lukt. Het lijkt gewoon altijd alsof ze te eigenwijs zijn, intern niks op orde hebben en het vooral ook niets interesseert. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om een paar fatsoenlijke auto’s te produceren? Je hebt het hele gamma van Stellantis waar je gebruik van kan maken.

    Login om te reageren
  11. O plaat zegt

    13 juni 2025 om 22:05

    Maserati valt enkel te redden door het merk te verkopen. Stellantis kan niet iets produceren die aan de kwaliteit voldoet waar klanten die daar kopen naar zoeken. Het is vooral wegens de kwaliteit en service dat het merk elk jaar minder verkoopt, de manier waarop garantie onderdelen vervangen worden en hoe lang het duurt om onderdelen te bemachtigen is rampzalig en het nieuws hier over verspreid zich rap binnen de beperkte groep die deze wagens kan betalen.

    Login om te reageren
  12. herve11f zegt

    13 juni 2025 om 23:04

    Men had gewoon de weg van wijlen Sergio Marchione moeten volgen.

    Login om te reageren
  13. spidermann zegt

    14 juni 2025 om 08:50

    Maserati verkopen aan BMW waar met BMW techniek onderhuids mooie modellen met in kleine series worden gemaakt. Alfa verkopen aan VW als serieuze concurrent voor BMW.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North