
De verkopen van Maserati zijn met bijna 50 procent gedaald!
Het lijkt niet de vraag of Stellantis van Maserati af wil, maar wanneer. Het gaat echt niet goed met de Italiaanse autofabrikant.
Recent kwamen Alfa Romeo en Maserati hier nog aan bod vanwege slechte prestaties. De verkoopcijfers over het eerste kwartaal van Maserati zijn binnen en boy, dat is even schrikken.
In het eerste kwartaal van 2025 wist het merk slechts 1.700 auto’s te verkopen. Dat is een daling van maar liefst 48 procent ten opzichte van vorig jaar. En dat terwijl 2024 al dramatisch was, met een daling van 57 procent over het hele jaar. Maserati is hard op weg om een zeer exclusief merk te worden. Onvrijwillig.
Het is geen verrassing meer dat het niet lekker loopt in Modena. Alle investeringen in het Folgore-spul ten spijt. Een nieuwe supercar in vorm van de MC20. Crossovers, een nieuwe GranTurismo. Aan de nieuwigheid ligt het niet.
Maserati zit middenin een reorganisatie onder leiding van de relatief nieuwe CEO Santo Ficili. De topman werd in oktober 2024 aangesteld om de boel weer op de rails te krijgen. Leuk functioneringsgesprek voor de CEO dit jaar. “Hoe vind je zelf dat het gaat?”
2025 zou een overgangsjaar worden. De focus ligt nu op de voorbereiding op winstgevendheid in 2026. Maar met dit tempo gaat het heel snel de andere kant op.
Voorlopig is Maserati het slechtst presterende tak binnen de hele Stellantis-groep. Dat is toch wel een heel pijnlijke conclusie.
De renaissance van Maserati onder de vleugels van Stellantis lijkt heel anders uit te pakken dan ze voor ogen hadden. Met allerlei kersverse modellen bijna 50 procent inleveren op verkopen. Dan gaan alle alarmbellen rinkelen. Het zou namelijk andersom moeten zijn. Doodzonde, maar ja.
Een bijdrage leveren door zelf een Maserati te kopen doe je ook niet zo gauw. Die ontbrekende verkopen komen niet uit de lucht vallen. Te duur, niet competitief genoeg en al het nieuws dat het niet lekker gaat bij het merk helpt ook niet mee. (via Motor1)





Heb al meerdere nieuwe Macan’s zien rijden maar geen enkele Grecale Folgore. Echt jammer terwijl de Porsche en Maserati dealers vlakbij elkaar liggen in Antwerpen.
Waarom een foto van een gele Ford Puma erbij?
Hahaha, je hebt nog gelijk ook ;-)
Is het ooit wel heel goed gegaan met dit merk? Stekker uittrekken, en energie stoppen in Alfa Romeo..
Is dat niet lood om oud ijzer?
Alfa Romeo is bereikbaarder, en kan je best wel het ‘premium’ en wat goedkopere alternatief (gaan) maken voor BMW, Volvo, Audi, etc. met bijv. als unique stelling point dat ie bloedmooi is.. Maserati is voor de meesten onbereikbaar, en als je het wel kan betalen is er veel dat ontzettend veel beter is of je spaart nog even door en koopt echt iets heel gaafs.. daardoor kansloos..
“is er veel dat ontzettend veel beter is” … Wat voor onzin is dat nu weer? Geef eens een alternatief voor een schitterende Granturismo?
Één van de problemen zijn al die nonsens van mensen niet gehinderd door enige kennis van zaken all over the place rondbazuinen.
Gaat niet meer goedkomen helaas. Website is ook al matig en via 2 modelpaginas kom je op een 404 foutmelding uit. Puinhoop daar ook al. Jammer hoor. Dat wel.
Hier hebben de Italianen vaak last van. Verliezen op de details.
Maserati is een mooi project voor Audi, kunnen ze het toevoegen aan de Italiaanse Stal met Lamborghini en Ducati.
Niet eerder zelf bij stilgestaan maar denk inderdaad dat prima zou kunnen werken. Ze hebben bij VAG motoren die prima in een Maserati kunnen.
Historisch is Ferrari logischer dan Lamborghini of Porsche. Porsche is feitelijk een echte concurrent van Maserati: zelfde segment. En heeft momenteel ook te kampen met een te lage vraag. Dus dat wordt het niet.
Eigenlijk zou BMW het moeten aandurven. Maserati past zo tussen Mini, Rolls Royce en Alpina. Plus de chique van Maserati is bij BMW niet zo sterk aanwezig. Korte afstand München-Modena.
Ja, en Alfa verkopen aan BMW.
Jammer van zo’n merk, vroeger kwam je ze ook regelmatig tegen. Vond het ook altijd een imposant logo. In de buurt had een man een paarse Quattroporte (1995), wat een verschijning was dat vroeger. Een buurman rijdt hier een donkergrijze Grecale en er rijdt hier ook nog een lichtblauwe Gracale, verder kom je de bijna niet meer tegen. Wel jammer dat ze langzaam uit t straatbeeld verdwijnen.
Dit gaat helegaar niet de goede kant uit, zo lijkt ‘t. Zou ondanks alles toch zonde zijn als zo’n illuster merk belly up gaat. Maar dat is wel wat er staat te gebeuren als er geen drastische verbetering in de verkoopcijfers komt. Het modellengamma is aardig up-to-date, dus dat is misschien niet het grootste probleem. Dan zal er marketing-technisch een (of meerdere) list(en) verzonnen moeten worden.
Het hele probleem is Stellantis, niemand heeft vertrouwen in wat ze doen, of wat ze van plan zijn.
Alles op Peugeot techniek baseren gaat hem niet worden.
Dus FIAT’s, Lancia’s, Alfa Romeo’s met Franse motor zijn gewoon kansloos.
Alfa Romeo’s en Maserati’s met Dodge Chrysler techniek is ook gewoon kansloos.
Dus ik vermoed dat einde verhaal wordt voor, Alfa Romeo, Lancia, en Maserati.
Zo lang het Italiaanse “kwaliteit” met garantie tot aan de deur blijft zal het nooit wat worden met dit mooie merk
De kwaliteit is gewoon goed, als je de betrouwbaarheid van de auto’s bedoelt.
P.S. ik ben werkelijk nog geen Alfa Romeo Junior of Lancia Ypsilon op straat tegen gekomen, dus dat lijkt mijn ook niet te verkopen.
Is de levering van die dingen al gestart ? Meende ergens gelezen te hebben, dat dat pas vanaf juni gebeurt.
Ik heb een Ypsilon in het echie gezien. Lijkt vooral op een Peugeot/Opel met een jurk van z’n moeder aan. Als dat Lancia moet redden………
De Junior nu 3x. De Lancia ook nog nooit.
Het had zo simpel kunnen zijn, maar helaas. Als ik in de markt ben voor een fijne SUV voor 150k, dan zou er een Masser op shortlist moeten staan… moeten ze em alleen even bouwen. De Levante was nog best aardig, maar ook gewoon te duur.
De financiële drijfveren zitten veel te sterk in Stellantis. En maar rekenen en denken dat je daarmee wegkomt. De kopers zijn niet gek.
Je moet geven als merk. En Stellantis geeft niet. Niets iconisch is na bijna 5 jaar Stellantis voortgebracht, behalve de 33 Stradale. ‘The Proof is in the pudding’ zeggen de Engelsen. Dat bewijs zal met de nieuwe Stelvio en Giulia moeten komen. Zijn dat weer verkeerde te zware te generieke ontwerpen: dan is het over en uit.
Maserati moet ondertussen zo snel mogelijk een V8 PHEV krijgen, speciale dik aangeklede versies tegen een lage prijs.
“…the proof of the pudding is in the eating…”
Ben het inhoudelijk overigens volledig met je eens.