Alfa Romeo is een beetje geïrriteerd en heeft een typisch Italiaans handgebaar over voor concerngenoot Dodge.
Het is dringen geblazen onder de paraplu van Stellantis. Het megaconcern heeft momenteel zestien verschillende merken in haar portefeuille. Dat kan niet goed gaan zou je zeggen om die allemaal een modelgamma van betekenis te geven. En dat zien we eigenlijk ook al een beetje gebeuren. De Opel Astra is nu een Peugeot 308 en de Insignia verdwijnt, dus wat voor toegevoegde waarde heeft Opel nog? En hoe zit het met Lancia, Chrysler en Dodge? Dat wordt natuurlijk een interne stroggel om overeind te blijven.
Hornet is de Tonale
Zo kon het gebeuren dat afgelopen week als donderslag bij heldere hemel de nieuwe Dodge Hornet werd gepresenteerd. De Charger EV trok meer bekijks, maar de Hornet gaat straks in bosjes verkocht worden in ‘Murica. Dat is althans de bedoeling van Dodge. Oplettende lezertjes was echter al opgevallen dat de Hornet wel erg veel lijkt op de nieuwe Alfa Romeo Tonale. Ook al omdat @rubenpriest dat er gewoon bij had gezet in het artikel.
Geïrriteerd
Nu blijkt echter dat men binnen Alfa Romeo helemaal niet zo blij is met deze ontwikkeling. Alfa Romeo wil zoveel mogelijk volume draaien, iets wat ze (helaas) maar mondjesmaakt lukt met de Giulia en de Stelvio. De Tonale (spreek uit: teennagel) moest uitkomst bieden, maar krijgt nu dus intern grote concurrentie van Dodge met dit goedkope copy-paste werk. Kwaliteitspublicatie Drive heeft de scoop van een Alfa-mannetje (m/v/i) in regenjas die uit de doeken doet hoe de verhoudingen liggen binnen Stellantis:
Dodge took advantage of the [Tonale] to make a compliance car—their Aston Martin Cygnet moment, if you will. Suffice it to say internal politics won the day, and Dodge needed to up their CAFE numbers, so Hornet was born.
Man in Alfa regenjas, is een tikje cynisch geworden door de teleurstelling
Compliantie
Met ‘CAFE numbers’ worden uiteraard de (gemiddelde) uitstootcijfers (van het modelgamma) bedoeld. Daar Dodge eigenlijk alleen de geweldige dino’s die de Challenger en Charger heten aanbiedt, zijn die in hun geval gruwelijk slecht. De Tonale Hornet, met name in PHEV-vorm biedt hier uitkomst. Opeens is de gemiddelde uitstoot van Dodge nu op papier een stuk lager. Vandaar de denigrerende term ‘compliance car’, wat suggereert dat het een auto is die alleen maar bestaat om te voldoen aan regelgeving.
Prijsknaller
Dat laatste mag dan zo zijn, maar Alfa Romeo voelt de bui al hangen. De Hornet met een 2.0 Turbo heeft in ‘Murica namelijk een ‘MSRP’ van 29.995 Dollar, aanzienlijk minder dan de verwachte prijs van de Tonale in ‘Murica. Omdat de optische en technische verschillen minimaal zijn (je moet het in de Hornet wel stellen zonder de Alfa-typische ronde ventilatieroosters), is het dus logisch te verwachten dat dit flink wat Tonale-verkopen zal kosten.
Burro op de Testa?
Wij begrijpen Alfa Romeo dan ook wel een beetje. Al wil de ironie wel dat de Tonale zelf dan weer op Stellantis’ Small Wide 4*4 LWB platform staat dat vanaf 2017 oorspronkelijk gebruikt wordt door de…euhm…Jeep Compass. Welk merk van Stellantis denk jij dat het eerst het loodje legt? Laat het weten, in de comments!
hans75 zegt
volgens mij wel wat overtrokken… de Dodge wordt gebouwd in Pomigliano, bij napels.. op dezelde productilijn als de Tonale… alsof Alfa niet wist dat deze eraan zat te komen..
SpiderIV zegt
Maar een beetje Alfa Romeo medewerker draait bij de Dodge een paar schroeven niet aan. Toch? 🤣
leaper035t zegt
Hehehehe strak plan!
wimof zegt
Is heel normaal bij een in Amerika gebouwde wagen, ze kunnen hem alzo “made in USA” labelen.
ar166 zegt
Wellicht dat er wat frustratie is over het feit dat Dodge flink onder de Tonale’s prijs gaat zitten. Ze hadden waarschijnlijk verwacht om in de VS meer kans te maken. Als ik het goed heb krijgen we in Europa als topmodel alleen de Hybride versie met 275 PK en in de VS zou dan de 2.0 met 260 PK (oid) komen. Exact hetzelfde dus als de Dodge.
Reinier zegt
Tussen de Opel, Peugeot, Citroën en DS varianten zit in ieder geval een groot verschil in het plaatwerk. Dat is hier compleet achterwege gelaten. Maar ja, het is al nauwelijks een echte Alfa te noemen.
HZW zegt
Alfa Romeo heeft amper bestaansrecht, en ligt al jaren aan het zuurstof om overeind te blijven.
En ik denk dat Alfa Romeo eerder het loodje ligt dan Dodge, omdat er meer Amerikanen een Dodge Hornet gaan kopen, dan de rest van de wereld een Alfa Romeo Tonale.
Alfa Romeo is een liefhebbers merk met een zeer kleine Fan base, de Fan base van Dodge is vele malen groter.
De Tonale zou zo maar de laatste stuiptrekkingen kunnen zijn van Alfa Romeo.
mc96 zegt
Ik kan me niet voorstellen dat de Tonale in de VS een groot succes wordt. Ook zonder de Dodge variant. De Tonale lijkt me ook meer voor Europa ontwikkeld. De Dodge variant lijkt me eerlijk gezegd een zegen voor de Tonale. De verkopen van Alfa’s zijn schrikbarend. Door de Dodge variant wordt de schaalgrootte renminste iets beter.
flyerbunch zegt
Alfa zal met deze Tonale idd niet veel kopers in de VS gaan aantrekken, iets wat aanvankelijk wel de bedoeling was qua strategie maar goed.. kannibalisme onder de dezelfde paraplu is niets nieuw dus. De Tonale zal het wrs meer van de Europese markten moeten hebben, maar zal wederom achterop hinken qua verkopen. Deze auto komt wrs veel te laat om nog van echte impact te zijn voor Alfa.
lekkerlinksrijden zegt
Er zijn veel te veel merken en kijk nu naar de EV markt het wordt steeds generieker. Veel merken gaan het niet overleven en zullen binnen 15 jaar verdwenen zijn
mashell zegt
Hoezo generieker? Van viercilinder naar elektromotoren, dat is niet generieker maar net zo generiek. Maar de kleinere motoren maken minder generiek design mogelijk. Het zal alleen maar diverser worden.
Richmond zegt
De ev aandrijflijn geeft je juist veel meer design vrijheid, omdat je niet te maken hebt met een groot motorblok dat in de neus zit.
wimof zegt
Net zoals wij.
mashell zegt
Dodge kan aan de Stellantis directie ook de vraag stellen hoezo Alfa überhaupt op de VS markt actief moet zijn.
RAW zegt
In het echt best een mooie SUV die Tonale, maar totaal geen Alfa DNA. 160 pk/240 Nm als topversie in een auto van 1500 kg voor 50 mille, dan blijven ze heel zeldzaam in ons straatbeeld. Voor een paar mille meer koop je een Mazda CX-60 hybrid met 327 pk en in de basis achterwielaandrijving (4×4 schakelt automatisch in), precies wat je van Alfa zou verwachten.
PunicaOase zegt
Ben met je eens dat die Alfa met deze specs. niet erg interessant is, maar er komt dacht ik ook een 275 pk hybride versie.
Overigens heb ik pas een uitgebreide proefrit gemaakt in de CX-60: hij is snel, maar vond de aandrijflijn en versnellingsbak echt zeldzaam slecht: wat een aandrijfgeluiden en gebonk. Automaat ook belachelijk slecht. Misschien pre-productie maar heb hem hard van m’n lijstje geschrapt.. Wel jammer want het was m’n nummer 1 daarop..
Elise zegt
Er rijden heel wat stoere C segment SUVs rond met een heel bescheiden motor. Qashqai, Tiguan etc. Blijkbaar verkoopt dat goed genoeg. Alfa is dus geen uitzondering (meer).
thjvanvlerken zegt
Dit is gewoon rebadging, dat is soms niet erg. Maar bij een alfa is het erg jammer, voelt minder speciaal denk ik zo. Naja chrysler 300c – een guilia met wat andere logo’s en gaan met die banaan.
Jantje_555 zegt
meeste van de Stellantis of VAG merken, zeker in EV trim binnenkort, hebben nog iets van eigenheid.
Andere badge, beetje andere batterij pak tuning en klaar.
wimof zegt
Ben blij dat ik “den ouden tijd” nog gekend heb.