
Goed (of slecht?) nieuws voor Alfisti! Het trotse Italiaanse merk krijgt binnenkort over enkele jaren weer een heerlijke V6 onder de motorkap. En net als bij de vorige V6 heeft ook deze motor Amerikaanse roots. Partner Chrysler zal namelijk de basis leveren voor een nieuwe 3.2 liter V6.
Van 1979 tot en met 2005 maakte Alfa Romeo gebruik van een door de legendarische Giuseppe Busso ontworpen V6. Daar kwam in 2005 een einde aan toen Alfa Romeo overstapte op een V6 die van General Motors afkomstig was. Deze motor had weliswaar specifieke Alfa Romeo cilinderkoppen gekregen, maar een echt Alfa V6 was het niet te noemen.
En nu schijnt er wederom een dergelijke deal in de planning te staan. Chrysler is momenteel namelijk bezig met het ontwikkelen van een 3.2 liter variant van de 3.6 liter V6 Pentastar motor die momenteel al wordt gebruikt in Chrysler 200, Lancia Thema, Lancia Voyager, Jeep Grand Cherokee Dodge Challenger en Dodge Journey.
Chrysler is echter druk bezig met het ontwikkelen van een kleinere variant die onder andere in de opvolger van de Jeep Liberty/Cherokee moet komen. En het schijnt dat deze motor ook gebruikt zal worden door Alfa Romeo, Lancia en Maserati (Levante?). En als versnellingsbak wordt gesproken over een automaat van ZF met 9(!) versnellingen.
Uiteraard zullen fans van deze Italiaanse merken heel hard roepen dat het toch echt een Italiaanse motor gaat worden omdat Fiat Powertrain Technologies eraan heeft lopen klussen en omdat de motor (waarschijnlijk) MultiAir gaat krijgen. Feitelijk blijft het natuurlijk in de basis gewoon een (moderne) Amerikaanse V6 die een beetje opgeleukt is met Italiaanse techniek. Precies zoals dat het geval was met die vervloekte V6 van GM die in de 159, Brera en Spider lag.
In 2009 was Fiat Powertrain Technologies (FPT) onder leiding van Paolo Martinelli in samenwerking met het Oostenrijkse AVL ook al bezig met een 100% Alfa V6. Dat project is echter ‘gefuseerd’ met het Pentastar project van Chrysler.
Uiteindelijk zal het er dus op neerkomen dat de bestaande Pentastar V6 ‘achteraf’ voorzien wordt van wat Italiaanse techniek die ze al op de plank hadden liggen. Of dat tot het gewenste resultaat gaat leiden? Dat valt te bezien. Het zal sowieso nog wel even duren voordat we deze motor in een Alfa gaan zien.
De opvolger van de 159 (Giulia) is namelijk (wederom) vertraagt en komt waarschijnlijk pas in 2014(!) en dat is toch wel de eerste Alfa waarin we deze V6 verwachten. (via: autonews.com & autoedizione.nl)
Zolang het rauw klinkt is het allemaal prima.
@jzaero: http://www.youtube.com/watch?v=Z-2E-n1I_Tc
@jzaero: Das wel erg lekker zeg.
Kijk, dat wist ik niet, dat de 159, Spider en de Brera een GM V6 hebben. Om eerlijk te zijn vind ik ze niet echt beroerd klinken. Mooiste i natuurlijk als er en door Alfa ontwikkelde V6 in de auto komt, maar het zal wel weer met knaken te maken hebben.
@rufctr01: Wij hebben een 159 met V6. En het is misschien niet italiaans genoeg, er komt een super lekkere roffel uit, zeker als ie op temperatuur is.
Als het geluid maar lekker is
http://www.youtube.com/watch?v=Dnm1nbR2tB8&feature=player_detailpage
@norge: Ook erg lekker hoor
@norge:
Doe mij deze dan maar:
http://www.youtube.com/watch?v=hFy_CftUz9I&feature=related
Blij met v6 in alfa,minder blij met een Chrysler v6. even off topic (niet helemaal gaat over Alfa’s) ik zag gisteren Amsterdammned weer eens op tv. Welke Alfa rijdt Huub stapel daarin?Oude giuletta? Wat een mooie bak ! (die auto dan)
@nostravinniedus:
Inderdaad, een Giulietta Sprint.
@veloce:
Een screenshot van de Giulietta:
[img]http://www.imcdb.org/i077765.jpg[/img]
@veloce:
Hmmm…herkansing:
@veloce: Thanks! Wat een pracht auto!Leuke is ook dat Stapel het als een hufter rijdt, dus steeds plank gas optrekken.Heerlijk geluid! (disclaimer:hou niet hufterig gedrag, maar dit was in een film he?)
@veloce: Kan je me ff haarfijn uitleggen hoe je zo’n foto post? ;)?
@syliaca:
dat staat boven het reactieveld:
je kunt eenvoudige tags (, en
) en smilies gebruiken,
URL’s (incl http) en Youtube video’s worden automatisch gelinkt. Lees ook even onze huisregels.
dus
gebruiken
@timberleek:
excuus, even met een paar spaties:
e kunt eenvoudige tags (, en ) en smilies gebruiken,
URL’s (incl http) en Youtube video’s worden automatisch gelinkt. Lees ook even onze huisregels.
@timberleek:
crap, het werkt niet
maar het staat boven het reactieveld ;-)
@timberleek: toch bedankt voor het proberen.
Waarom Fiat waarom? Begrijp toch nou eens dat de alfisti geen Amerikaanse rommel in hun auto’s willen..
@akrapovic: Waarom? Voor de goedkoop…
@akrapovic: Chrysler is Italiaans, dus ik denk dat dat wel mee gaat vallen.
Als het net zo gaat klinken als de 155 doet, dan zal er niks aan het handje zijn.
“echte” Alfa bestaat niet meer. Deal with it!
De Amerikaanse invasie Bij Alfa Romeo is veel verder gevorderd dan de meeste durven denken.
@vale46: Wat is wel nog echt? Geen enkel merk meer. Merken die hun eigen chassis, motor en versnellingsbak maken zonder te delen zijn er eigenlijk niet meer. Enkel Ferrari schiet me te binnen.
@raphael: Bugatti, Koenigsegg, McLaren,…
Maar een Mercedes C-klasse is toch ook puur Mercedes?
Dat toeleveranciers als Bosch gemeenschappelijk zijn, dat is bij elke auto zo.
@vale46: Bugatti, ja die ben ik vergeten. McLaren absoluut niet. Motor hebben ze niet zelf gedaan, versnellingsbak geloof ik ook niet. Al claimen ze dat wel. De motor wordt ook niet eens in Woking in elkaar gezet. Koenigsegg maakt voor zover ik weet de versnellingsbak niet zelf. En ja het motorblok is een ontwerp van hun, maar gieten doen ze zelf niet. Dat is juist iets wat Ferrari zo speciaal maakt.
@raphael: Welke autofabrikant maakt nu zelf nog versnellingsbakken? Vooral automaten komen bijna allemaal van ZF. Daarbij, een versnellingsbak voegt ook niet echt veel toe aan het rijden hé. Het kan wat stroever gaan als een andere, maar een versnelling is een versnelling.
Vooral het chassis, de motor & de ophanging bepalen de karakteristieken van de auto.
Speelt het voor jou nu ook al rol waar ze in elkaar gezet worden?
De Veyron word half in GB in elkaar gezet. Het blijft hun eigen ontwerp.
Mclaren zijn 3.8L blijft toch binnen het bedrijf?
Hetgeen waar je je beter écht druk over zou maken zijn rebadges. Economisch zeer verantwoord, maar voor het ene merk betaal je plots €Xk meer terwijl het net dezelfde auto is met wat andere plastic.
@vale46: Ik zeg ook niet zozeer dat het heel erg belangrijk is, maar het maakt sommige fabrikanten wel heel speciaal. Zoals Ferrari bijvoorbeeld. Porsche trouwens ook wel. En ik moet het toch oneens zijn met jou als het om versnellingsbakken gaat. Een F1 dogbox is volstrekt anders dan een double clutch variant. Qua schakeltijd ongeveer evensnel maar in de overbrenging en eigenschappen heel anders.
En nee de V8 van McLaren werd gedaan door Ricardo, bij Ricardo in engeland.
Maargoed voor je standaard golfje of panda’tje maakt het natuurlijk ook vrij weinig uit ja.
@raphael: Hetgeen dat je aanhaalt op vlak van versnellingsbakken is hetzelfde als een 4cil tegen een V10.
Het is een totaal andere constructie. Heeft weinig te maken met al dan niet zelf maken.
@raphael: Ferrari deelt met Maserati.
@SimonMc: Ferrari gaf aan Maserati, er was niet veel sprake van delen maar goed je hebt gelijk. Is dat nu ook nog zo? De V8 in de Quattroporte en GranTurismo is volgens mij nog van de F430.
@raphael:
Mercedes maakt alle vitale onderdelen nog zelf en veel veiligheidssystemen zijn ook een uitvinding van Mercedes. Het probleem is alleen dat Mercedes alles wel zelf wil maken, alleen het is te duur om het ook zelf te houden. Onder andere daarom is ook een samenwerking tussen Renault-Nissan en Mercedes gaande, om die dure ontwikkelingskosten iets gemakkelijker terug te verdienen.
Bugatti is ook een auto die uit de schappen van VW komt. De motor is gewoon een W12 met 4 extra cilinders, zie daar de w16. Terwijl de W12 niets meer is dan twee Vr6 motoren aan elkaar geschroefd. De versnellingsbak komt van Ricardo.
Ik snap daarom ook niet waarom je een Vw product koopt, iedereen loopt hier te mekkeren dat ze saai zijn en dezelfde techniek veelal te duur wordt verkocht en toch zijn ze de tweede fabrikant ter wereld. Huh?
@mercs: Ja oke dat zal best, maar ook Mercedes shopt gewoon bij ZF voor versnellingsbakken.
En daarnaast is de W16 van de Veyron voor zover ik weet twee aan elkaar geplakte V8’en.
@raphael: Correctie: De versnellingsbakken van Mercedes zijn zelf ontwikkeld. Daar komt geen ZF aan te pas. ZF heeft sinds 2009(dacht ik) een 8 traps automaat. MB heeft die zeventraps automaat al sinds 2003. Dat maakt MB juist zo’n mooi merk. Die 8 traps automaat van ZF heb je in BMW, Lancia, Audi en nog 10 merken. Die 7 traps automaat vind je alleen in een MB. Op zulke dingen onderscheidt MB zich van de grijze massa.
Het enigste wat MB van ZF betrekt, waren de CVT’s uit de A en B klasse, maar die worden binnenkort(of zijn al) vervangen door een 7 traps automaat. Meer info op: http://en.wikipedia.org/wiki/7G-Tronic
Zowel MB als ZF zijn bezig met het ontwikkelen van een 9 traps automaat. Die van MB zal debuteren in de S-klasse dit jaar. Ze hebben evenveel trappen, maar hebben verder weinig met elkaar gemeen.
@mercs: Ik zou toch echt nog eens je bronnen checken, Mercedes maakt ook nu wel degelijk nog gebruik van ZF spul. Bijvoorbeeld in de E63 en SL63.
“A third coupling device is available for the most-performance-driven applications: a wet multiplate clutch pack developed by ZF, which is currently found in the Mercedes-Benz E63 and SL63.”
@mercs: Correctie de W16 uit de Veyron zijn twee W8-en aan elkaar met een paar turbo’s als extra. (Ik bezit dus een halve Veyron :P )Die VR6 monteerde Mercedes ook in hin V-Klasse (Vito) simpelweg omdat ze zelf niet zo’n compacte V6 in het gamma hadden en deze niet zelf wilde ontwikkelen voor alleen die auto. Samenwerking moet in de automobiel industrie. We hebben meer onwaarschijnlijke partners gezien in het verleden.
OT: Maar voor mijn blijft de laatste échte Alfa V6 toch die in de 156/166 lag. Schitterende machine om naar te kijken (chromen kelken) en nóg mooier om naar te luisteren. De GM 3.2V6 en deze ‘nieuwe’ zullen prima machines zijn. Helaas kunnen ze (zelfs na modificatie) geen ‘echte’ Alfa V6-en heten.
Amerikaans of niet, het is echt een pracht van een motor met name door de Italiaanse techniek en niet ‘ondanks’. Dat maakt die Pentastar juist zo flexibel. Is de laatste twee jaar al opgenomen als Ward’s 10 Best Engines.
Ik heb liever die fantastische Pentastar met knappe techniek van Fiat dan dat blok van GM.
Niet zo zeuren allemaal, als het VAG was geweest kreeg ie een viercilinder turbo met cilinderuitschakeling en start-stop.
Als koenigsegg ze een 6 cilinder had geleverd zou niemand er om zeuren..
jammer dat de opvolger van de 159 weer uitgesteld is. Ik zit toch wel met smart op deze opvolger te wachten. Misschien een leuke 159 1750 ti op de kop tikken maar.
Voor zover ik weet is de uitlaat van even grote invloed op het geluid dan de motor zelf. Zolang ze die zelf in elkaar knutselen zal het geluid prima zijn.
De Motor.
Ooit deed je vol trots je motorkap open om je mooie jaguar zes-in-lijn 4.2, je BMW straight-six of je even mooie Alfa 1300 Dubbelnokker te tonen.
Waren kunststukjes, dat soort auto’s onder de motorkap.
Nu ligt er een grijs stuk plastic bovenop de generator als ik de kap opendoe.
Echte motoren zijn er praktisch niet meer, de motor is gedegradeerd. Tot generator.
En wat Alfa betreft, who cares of het ding in Detroit of in Milaan is ontworpen?
Alfa’s zijn Fiats in een designerjurkje geworden, er is zo veel heen en weer geslinger in de hele industrie dat het me niets zou verbazen als BMW ooit PSA motoren gaat gebruiken.
Sterker nog, waarom zet de gehele industrie niet ergens 1 grote generator fabriek ergens neer, de software maakt het wel een “echte Alfa of BMW motor”.
@desjonnies: Je hebt een punt, maar je moet het niet dramatiseren hé. Die plastic deksels zijn lelijk! Maar wat er onder zit heeft echt nog karakter hoor. Een BMW 6-in-lijn is echt nog wel iets anders als een Mercedes V6, bijvoorbeeld.
@desjonnies: Bij mij ligt er geen stuk plastiek bovenop hoor.
@desjonnies:
@desjonnies: nog een poging dan maar :
@SimonMc: Jij ziet geen grijs stuk plastic op die motor liggen? Tsja, dan kunnen we je verder wel helpen zoeken, maar erg kansrijk lijkt me dat niet.
@mout: Buiten de batterijcover, waar zie je nog een stuk plastiek dan? Luchtfilter is ook niet echt onlogisch dat die in plastiek is uitgevoerd?
@SimonMc: Dat ding waarop de badge motorsport zit?
@mout: Dat ding is geen plastiek, maar ik vermoed aluminium. Ik kan dit met 100% zekerheid zeggen omdat ik zonet zelfs nog eens gaan checken ben lol.
@SimonMc: OK, jij wint. :D
Bij veel auto’s met een wat kleiner plastic deksel, is dit precies wat er bovenop geschroefd zit. Vooral het vierkantige profiel van de buizen (ipv losse ronde buizen) ziet er verdacht uit. De aansluiting op het luchtfilter overtuigt me. Ik zag het aan voor iets in deze hoek:
@mout: Hieronder een tekening van de motor, waarop je dus kunt zien dat het zichtbare gedeelte eigenlijk het inlaatspruitstuk is (denk ik) :
@SimonMc: Dat is idd je inlaat spruitstuk :lol: voor velen sowieso makkelijk te zien maar je kan het sowieso zien aan de buis die vanaf je luchtfilter daar heen gaat, heeft enkel nut bij het inlaat spruitstuk :P
@desjonnies: “dat het me niets zou verbazen als BMW ooit PSA motoren gaat gebruiken.”
Is dat dan niet al het geval?
Prince, van een BMW-PSA JV, maar gebaseerd op een PSA-blok…
Vrij stom om een motor in een alfa te leggen in 2014 die momenteel al prehistorisch is, ze zouden beter kijken naar hun duitse vrienden en een paar dikke diesels maken want die hebben nu eenmaal succes in europa en momenteel verkoop alfa niet in de VS. Oja ze gaan de VS veroveren met de mito en de guiletta ( ik vind ze mooi, maar ze zijn niet bepaald amerikaans te noemen), dus hun imago is al zwaar beschadigd vooraleer ze met iets komen wat succes kan hebben in de VS
@mercedesclsfan:
1 Lees het stukje eens, er zal een wereld voo ru opengaa.
2 Uw dikke Duitse Diesel vrienden zouden qua zelfontsteker
nog in de middeleeuwen leven als Alfa Romeo niet de
common rail Diesel had uitgevonden
3 Veel Amerikaanse websites lezend verbaas ik me altijd
hoeveel naam Alfa nog altijd in de States heeft.
Dit ondanks de roest en betrouwbaarheids problemen die
het merk zeer zeker heeft gekend.
@desjonnies: 2 is onzin. Als Alfa Romeo het niet had uitgevonden, had een ander het een paar maand later wel uitgevonden, bij wijze van. Ze waren gewoon de eerste.
@Tommy2: Mis poes. Fiat had de research gedaan, en Fiat alleen. Jaren eerder al gemonteerd in de 1.9 Croma, maar toen was het nog te ‘nagelig’ om breed ingezet te worden.
Ze hadden een contract met Bosch, dat erop neerkwam dat Bosch de proefexemplaren en het testwerk deed, plus betaalbare eerste modelseries, in ruil voor een optie om de techniek te kopen. Dat heeft Bosch gedaan, en alleen zo kwam het breed voor alle merken op de markt.
Fiat heeft miljarden royalties misgelopen, en probeert het nu beter met Multiair. Kijken of ze dat na een paar jaar kunnen slijten, en wél zelf de credits houden.
@mout: de scheepsvaart was toch eerder?
@grrrrommmmm: Leuk! Dat klopt ja, maar is nogal een ander kopje thee. Zo’n motor draait rond de 100/minuut, en heeft geen erg hoge druk nodig voor inspuiting. Spannender is om die dikke slurrie een beetje ingespoten te krijgen.
However: In die motoren was directe inspuiting al jaren de standaard, maar er was een hele smak techniek nodig om het geschikt te krijgen voor auto’s. Voorbeeld daarvan: die herrie van de eerste generatie directe inspuiters zou op een schip niet zo’n punt zijn, maar is in je leasegebakje om gek van te worden.
@desjonnies: Ja maar de amerikanen denken nog steeds aan de dustin hoffman alfa, dat is iets heel anders dan de mito, ik bedoel dat ze zich beter bezig houden met vaste voet in europa te houden ipv te fantaseren over de VS
@desjonnies: En je hebt gelijk de amerikanen zijn heel erg lovend over alfa dus ze hebben hoge verwachtingen en als ze teleurgesteld worden in het begin gaan latere modellen ook geen succes hebben
@mercedesclsfan:
Prehistorisch? Weet je dat zeker? Ga maar eens wat echte onderzoek doen over de Pentastar en misschien dat je wellicht anders zal denken.
Bijvoorbeeld, wist je dat de Pentastar was ontwikkelt voor start/stop, VVT, MDS (multi-displacement) dus dat ie op 3 cilinders kan lopen, en ook voor druk vulling (zowel 1 turbo: 370pk, als twee: 420 pk).
@featherlight: Ja? Ok dat wist ik niet, zoals jij het vertelt klinkt het een mooie motor dan, hopelijk blijft dat dan ook zo.
Wel met drukvulling neem ik aan?
@Tommy2: Hoezo?
@SimonMc: Atmo-motoren worden bijna niet meer gemaakt.
@Tommy2: Ik kan het moeilijk geloven. Het klopt wel dat er tegenwoordig veel geblazen spul wordt geleverd, maar dat gaat steeds over relatief kleine cilinderinhouden.
Bij Fiat wordt de 1.4 veel gebruikt, en bij andere meestal 2.0 liter ( VW, Opel, …)
Maar een 3.2 V6? Dat lijkt me te groot. Plus Alfa heeft op dat vlak ook wel een reputatie hoog te houden.
Zelfs in zo’n klein autootje als de 147, lepelden ze een atmosferische 3,2 V6..
Lol, ben je de karakterloze GM V6 kwijt, sta je in de wacht voor een Chrysler exemplaar.
Ik maak me meer zorgen over de vraag of er tegen die tijd nog een AlfaRomeo is om V6 in te leggen.
Misschien word het eindelijk een auto , geen hoop kaka
Iedereen is lovend over de pentastar… Goede kans dat dit een prachtig blok gaat worden….
…wat we vervolgens nooit meer terugzien omdat niemand hier een V6 gaat kopen… Dus sja.. Waarom zeuren over een blok in de folder
@baasbas: Precies, als Chrysler iets wél kan, dan is dat wel lekkere motoren bouwen. Ik zeg, laat maar komen :) (En dan het liefst voor 2014.)
Tsja, dat is allemaal wel leuk en aardig zo’n v6, maar tegen die tijd financieel zo onaantrekkelijk dat je beter een 911 kan kopen.
Maar desalniettemin gaat mijn autohart er sneller van kloppen.
Snap niet wat de meeste lopen te mekkeren , maar de chrysler blokken zijn zeer betrouwbare blokken,zoals de meeste amerikaanse blokken. het hoeft niet altijd doorontwikkeld te zijn om beter te zijn,betrouwbaarheid vind ik toch belangrijker.
Alfa is echt niet meer wat het geweest is…. Ze hadden kunnen staan daar waar BMW nu staat. Maar goed, incompetentie icm de Italiaanse mentaliteit levert een moloch van een bedrijf op met heen moeilijke propositie en een puist van een integratie/cultuurprobleem…. Nee dan win ik liever de lotto en stap in een 550d, als je het dan toch over Duitse Dieselvrienden hebt……Wat zet Alfa daar tegenov Nee ik vraag het niet eens.
Wat onzin stuk staat er in het artikel!! ” Uiteraard zullen fans van deze Italiaanse merken heel hard roepen dat het toch echt een Italiaanse motor gaat worden omdat Fiat Powertrain Technologies eraan heeft lopen klussen en omdat de motor (waarschijnlijk) MultiAir gaat krijgen.”
Juist de echte Alfa fans zullen deze V6 nooit als een echte zien!! net als de V6 van GM die niet eens zijn beloofde pk’s waarmaakte. De laatste Alfa V6 is toch echt die overheerlijke gulzige Busso!!!!!
Geen enkele autofabrikant maakt nog alles zelf, dat is veel te duur en onpraktisch, wat is er op tegen om een goed produkt elders te kopen en dit aan te passen aan het eigen merk? Het uiterlijk en het geluid zijn bij sportieve auto’s, naast de prestaties, het belangrijkst, dat bepaalt het imago. Een Spyker is een Spyker ondanks dat er een Audimotor in ligt. Maserati klinkt zo omdat ze het uitlaatsysteem aan hun smaak aanpassen, niet omdat ze zelf de motor maken. Liever een goede motor inkopen of samen ontwikkelen dan een exemplaar zelf produceren, wat honderden miljoenen euro’s kost die alleen terugverdiend kunnen worden als je een massaproduktiemerk bent, wat Alfa Romeo hopelijk nooit gaat worden.