• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Alfa Romeo ontwikkelt 2.9 liter V6 met 480 pk’

Auteur: sir_smokalot, gepost 17 december 2014 om 10:57 – 47 Reacties

Alfa Romeo 3.2 GTA krijgt een waardige opvolger?


Voor Alfa Romeo zijn grote plannen, ook voor de aandrijflijnen van de toekomstige modellen. Onder de kap van de te lanceren Alfa’s komen motoren die de sportieve aspiraties eer aan doen, als de geruchten kloppen.

Achter de schermen wordt ontwikkeld aan 3 motoren – 2x benzine en een diesel – die in de ‘Giulia‘ (2016 op de markt) komen te liggen, zo meldt Automotive News Europe. Topper is eem twin-turbocharged 2,9 liter exemplaar met 480 pk, gebaseerd op de 3.0 die nu in diverse Maserati’s ligt.

Onder dit halo-blok komt een 2.0 viercilinder Global Medium Engine met vermogens tussen de 180 en 330 pk. Dieselaars krijgen een 2.2 JTD met 135 – 210 pk. Ook wordt met partner VM Motori gewerkt aan een update van de bestaande 3.0 V6 diesel, deze zou tot 340 pk opgevoerd kunnen worden.

Project 952

De midsize-sedan, die we hier even Giulia noemen (maar zo schijnt ie niet te gaan heten), heet intern project 952, en zal worden gelanceerd op 24 juni 2015, ter gelegenheid van Alfa’s 105-jarige bestaan. De middelgrote SUV die in de pijplijn zit heet intern project 949. Dit zal ca. eind 2016 de eerste Alfa zijn die de 3.0 V6 diesel aan boord krijgt, want deze gaat aan 952 voorbij. In totaal moeten er liefst 8 nieuwe modellen komen.

Leunen op Ferrari/Maserati

Voor de Alfa-topper wordt (zoals verwacht) gebruik gemaakt van de motoren- en technische kennis van de meer upbrand merken uit de Fiat-groep, iets dat Alfa al veel eerder had moeten doen (hoewel, de 4C wordt ook gewoon bij/door Maserati gebouwd). Een halo-model is altijd waardevol voor je merk. Nadeel is wel dat Alfa voor de gewone man misschien wat onbereikbaarder wordt, maar wie weet blaast Ome Sergio Alfasud na verloop van tijd ook wel nieuw leven in. Kunnen daar de Fiat-blokjes mooi de onderkant van het gamma bevolken.

Foto: Alfa’s laatste brute motorblok, de 3.2 V6 uit de GTA

Ook interessant!

  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6
  • Mijn Auto: Alfa Romeo 156 2.5 V6 van Denian
    Mijn Auto: Alfa Romeo 156 2.5 V6 van Denian
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, motor, Techniek

Vorig bericht: « Bieden maar! Rode Lamborghini LM002 onder de hamer
Volgend bericht: Video: Cubaanse glorie, incl. vergane 300 SL »

Lees Interacties

Reacties

  1. SCscreamGT2 zegt

    17 december 2014 om 11:02

    Top! Nu de auto nog :-)

    Login om te reageren
  2. janmetdelangeachternaam zegt

    17 december 2014 om 11:03

    holy shit! uit een 2.9 liter!?

    Login om te reageren
    • breakingpoint zegt

      17 december 2014 om 11:51

      @janmetdelangeachternaam: lees: twin-turbocharged

      Login om te reageren
      • joostvis zegt

        17 december 2014 om 13:05

        @breakingpoint: dan nog is dat erg netjes

        Login om te reageren
        • 3246cm252kw zegt

          17 december 2014 om 16:27

          @joostvis: benz redt toch ook al 354pk uit een 2L 4 cil….

          Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            17 december 2014 om 21:03

            @3246cm252kw: 360 pk om exact te zijn ( toch? )

            Login om te reageren
            • 3246cm252kw zegt

              17 december 2014 om 22:12

              @SimonMc: klopt even in de war.

              Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    17 december 2014 om 11:07

    Iets kleinere slag voor hogere toeren? Of iets kleinere boring voor betere koeling? Ben benieuwd.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      17 december 2014 om 11:22

      @w0o0dy:
      mij maakt het eigenlijk niet zoveel uit, als ze dat blok maar achter in een 4C plempen.
      Is de vraag van SCscream ook gelijk beantwoord..

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        17 december 2014 om 12:20

        @tupperware: mij zou het wel wat uitmaken… Liever 5000 toeren om mee te spelen dan minder toeren. Is ook echt wel irritant bij al die diesels van tegenwoordig. Je moet vaak schakelen om de gang erin te krijgen en acceleratie op gang te houden. Ik hoop dan ook op seriële turbo’s.. Maar goed, zal wel niet..

        Login om te reageren
        • paddoswam zegt

          17 december 2014 om 14:02

          @w0o0dy: volgens mij refereer jij aan de gevreesde Renault eco diesels uit de Clio, Megane, Mercedes B-klasse want die zijn door de software omzeep geholpen op de gekste momenten laat hij wel degelijk koppel én pk’s los maar op andere momenten houd het gekke ding gigantisch in.

          Bij Fiat, Saab, Lancia en Opel of er maar een paar te noemen zijn de 1.6 en 2.0 diesels toch echt wel fijne doortrekkers, de 1.3 valt inderdaad wat tegen maar laat zich ook schakellui lekker door halen.

          Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    17 december 2014 om 11:11

    Goed nieuws!

    Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    17 december 2014 om 11:29

    Lijkt me heerlijk om inzicht te hebben bij verschillende merken die nog motoren ontwikkelen om te zien waar ze mee bezig zijn en wat ze (hoe) ontwikkelen.
    En het zou eerder nieuws zijn als er een motor-bouwend merk is dat NIET bezig is met een 1.8 – 2.4 liter groot (turbo) blok (benzine en diesel), met 70 tot 150 pk/l configuraties, icm Euro6 (is er al 7 en 8?) emissie eisen.

    Login om te reageren
  6. snorrie11 zegt

    17 december 2014 om 11:31

    Als ze dat nou in een 4C leggen, dan heb je echt een geweldig bommetje.

    Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      17 december 2014 om 13:01

      @snorrie11: Als ze dat nou in een 4C leggen, hebben ze een zwaardere motor en een zwaardere koeling en een zwaardere versnellingsbak en koppeling en zwaardere remmen. En dan kan iedereen weer beginnen miepen dat ie te zwaar is.

      Gewoon laten zo. Dikke motor in zware auto. Lichte motor in lichte auto.

      Login om te reageren
  7. altea zegt

    17 december 2014 om 11:34

    Heb zopas een 147 GTA gekocht, wat een motoren maakte Alfa vroeger toch! Mooi om te zien dat ze dit in de toekomst weer van plan zijn,

    Login om te reageren
    • mrniesoe zegt

      17 december 2014 om 12:02

      @altea: proficiat !

      Login om te reageren
      • altea zegt

        17 december 2014 om 14:56

        @mrniesoe: Dankje! Heb hem pas 2 weken, volledig origineel, slechts 30.000 Km. zalige sound, brute kracht. Binnen 5 jaar hebben hot hatches 1.6 turbomotortjes met een luidsprekeruitlaatje… dan wordt het Busso time!

        Login om te reageren
    • bofkont zegt

      17 december 2014 om 12:29

      @altea: Ah een topper. De 3.2 V6 busso is de beste V6 die ik ooit heb mogen rijden . Geluid/ prestaties beleving pure porno, mijn beste kameraad heeft een 156 gta

      Login om te reageren
  8. rd1991 zegt

    17 december 2014 om 11:34

    Ik moet bijna huilen van blijdschap! Oh nee, komt door de regen. Wel super nieuws!

    Login om te reageren
  9. berlinetta zegt

    17 december 2014 om 11:37

    Eerst maar eens een auto bouwen waar dit blok in kan.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      17 december 2014 om 11:50

      @berlinetta:
      Die hebben ze al, zo’n blok past prima in een Guillietta en een 4C..

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        17 december 2014 om 14:25

        @tupperware: Ik doel dan ook meer op een auto of meerdere auto’s die ervoor zorgen dat Alfa blijft bestaan. Ze kunnen motorblokken bouwen wat ze willen, auto’s moeten er ook komen.

        Login om te reageren
  10. KEV9 zegt

    17 december 2014 om 11:40

    De 2.4 5 cilinder diesel van fiat/VM Motori zijn ook van die superblokken. 500.000km is peanuts, 250pk met een kleine aanpassing aan de verstuivers is ook geen probleem om over het koppel van bijna 500nm maar niet te spreken.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      17 december 2014 om 18:23

      @Soulmaster:

      2.4 5-cilinder diesel? In welk type ligt die? (serieuze vraag, dus ik loop niet te kloten)

      Login om te reageren
      • spec zegt

        17 december 2014 om 18:30

        @jack_abarth:
        159, 166, Croma, Thesis

        Login om te reageren
        • eelco74 zegt

          17 december 2014 om 20:51

          @spec: En de 156 had ‘m ook

          Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          18 december 2014 om 17:35

          @spec:

          Euh verrek. Nooit geweten dat het een 5 cilinder betreft. Weer wat geleerd

          Login om te reageren
  11. mmot05 zegt

    17 december 2014 om 11:42

    Hey waarom is de motorcompartiment niet volledig afgedekt met mooi plastic, vind het zo niks met chromen inlaatpijpjesch enzo

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      17 december 2014 om 12:30

      @mmot05: dat is nog de oude geweldige 3.2 V6 busso

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        17 december 2014 om 12:35

        @bofkont: ik vermoed dat je hem dat niet hoeft te vertellen gezien zijn avatar

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          17 december 2014 om 13:38

          @baasbas: ah die zie ik niet op de app.

          Login om te reageren
  12. eelco74 zegt

    17 december 2014 om 11:50

    Top, doe mij maar een lekkere smeuïge diesel van 2 liter of meer voor de vele kilometers die ik maak. In plaats van die getunede 1.6 muesli eco blokjes. Ik hoop wel dat ze nog iets tussen de 2.2 en de 3 liter V6 diesel gaan uitbrengen. De 2.4 5 Cylinder Jtdm die ik nu heb is een lekker blok wat makkelijk enorme aantallen kilometers aankan. Er zijn 166’s die er meer dan 500.000 km mee hebben gereden.
    En ook weer een goede automaat graag, nog even sleutelen aan de TCT op lagere snelheden. En ook het max koppel van de TCT is nu te laag voor de “dikke” diesels. Maar misschien dat ze daar dan toch weer bij ZF voor gaan shoppen.

    Mijn 159 2.4Jtdm Qtronic staat pas op 202.000km dus die kan nog even mee totdat het nieuwe model al ruim in de showroom staat.

    Login om te reageren
    • paddoswam zegt

      17 december 2014 om 14:05

      @eelco74: ga eens rijden met de Mito of Giullietta 1.6 dat is echt niet behelpen hoor, en kan zo gechipped worden naar 150 pk, dan ben je toch blij dat het neusje wat lichter is.

      Login om te reageren
      • eelco74 zegt

        17 december 2014 om 16:07

        @paddoswam: In de Mito of Giulietta misschien niet, maar in de grotere modellen wel. Bovendien is de 1.6 eigenlijk de 1.9 maar dan met een andere boring en slag en dus ook een lagere compressie verhouding. Qua gewicht zijn 1.6 en 1.9 dus gelijk. Met de 2.0 scheelt het maar 10 kilo. Daar win je dus niet veel mee. De 2.4 is uiteraard niet in de Mito en Giulietta leverbaar, maar toch echt van een categorie…

        En bij Squadra kun je de 1.6 natuurlijk naar 152pk brengen, maar dat kan met de 2.0 ook en de 2.4 en dat is wel een stukje fijner. Veel meer koppel onderin en veel soepeler. Dat wat hoort en wat je verwacht van een model wat tussen de 3 en 5 serie moet vallen.

        Login om te reageren
  13. azuli zegt

    17 december 2014 om 11:55

    Ongelooflijk dat hier op Autoblog een paar jaar geleden nog blogs verschenen over Alfa Romeo dat verkocht zou worden aan de Volkwagen Group. Zelf geloofde ik nooit dat ze bij FIAT zo stom zouden zijn. Kan niet wachten op 2015!

    Forza Alfa Romeo

    Login om te reageren
  14. gearhead zegt

    17 december 2014 om 12:10

    Zo weer een luchtkasteeltje van Marchionne…….

    GAAAAAAAAAPPPPPPP

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      17 december 2014 om 15:03

      @gearhead:
      Je standaard reactie als het niet over VAAAG gaat..

      Gaaaaaaaap..

      Login om te reageren
  15. Ilquadrifoglio zegt

    17 december 2014 om 12:20

    Hier zijn alle varianten te zien. Zou zelfs tot 500+ kunnen leveren.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      17 december 2014 om 12:26

      @Ilquadrifoglio: Oh, een hele vage grafiek. Nou dan heb ik er wel vertrouwen in :-)

      Login om te reageren
      • Ilquadrifoglio zegt

        17 december 2014 om 12:29

        @baasbas: Wat moet je dan wel niet van de grafieken van het CPB vinden. :-D

        Login om te reageren
  16. sudsprint zegt

    17 december 2014 om 13:27

    Klinkt allemaal weer leuk. Maar zoals al meerdere aangaven. Laat ze eerst maar eens met een auto komen…. En wat betreft de sud, hoop ik echt dat die er weer gaat komen. En dan vooral de afgeleide van de sud, de sud-sprint!!!

    Login om te reageren
  17. marchionne147 zegt

    17 december 2014 om 14:16

    Tijd om te gaan sparen

    Login om te reageren
  18. lamborgfan zegt

    17 december 2014 om 15:26

    Oeh.. Pakt lotion & doekjes!

    Om neus te snuiten en de schrale neus in te vetten..

    Login om te reageren
  19. mout zegt

    17 december 2014 om 18:53

    Ja, die is voor de SUV die in 2010 uitkomt…

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      17 december 2014 om 20:56

      @mout: Het zou wel een hoop verklaren als ze hun eigen kalender hadden.

      Login om te reageren
  20. schellekens006 zegt

    19 december 2014 om 22:52

    Hoop dat ie niet roest

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North