Alfa Romeo werkt aan nieuw SUV-vlaggenschip

Auteur: , 55 Reacties

Ik zeg, laat maar komen!

Alfa Romeo werkt aan nieuw SUV-vlaggenschip

Alfa Romeo timmert hard aan de weg om zichzelf terug op de kaart te zetten. Nadat het eerder de wederopstand van de Giulia (rijtest) organiseerde en hun terugkeer in de de Formule 1 bezegelde met een samenwerking met Sauber, is het nu bezig met een grotere versie van hun galante Stelvio. (rijtest) De bolide krijgt volgens de berichten een hybride aandrijflijn en zal het o.a. op moeten gaan nemen tegen de Audi Q7.

De vooralsnog naamloze SUV zal de leider zijn van een drietal wagens waar Alfa Romeo momenteel mee bezig is. De opgeblazen Stelvio zal ongeveer 200 kg meer wegen en de huidige designtaal grotendeels volgen. Om aan de emissie-standaarden te voldoen, wordt de wagen uitgerust met een ‘milde’ hybride set-up die het vermogen mogelijk tot 400 pk zal doen groeien. Tegenover Auto Express liet het technische hoofd van Alfa Romeo het volgende horen:

“The Stelvio for sure is an example of Alfa DNA, why don’t we translate that in a car which is a little big bigger? We have to marry the new car with the right level of electrification. Plug-in hybrid could be a problem for the Alfa DNA point of view, but for instance a 48-volt mild hybrid solution is something that we can do without losing anything. […] I’m quite happy about the result we have obtained coupling a four-cylinder with the 48-volt e-turbo – I think next time we can also use it in production. With a 2.0-litre turbo engine you can achieve around 350 to 400bhp. We are driving on a simulator a car like that, we are working on it, and the result is not so bad.”

Zo te horen is er dus het nodige aan de gang om de wagen een succes te maken. Overigens is het interessant dat ze er hard aan werken om hun eigen DNA niet te verliezen in hun pogingen om met de tijd mee te gaan. Door een viercilinder te koppelen aan een elektrische turbo lijken ze op weg om zichzelf te herontdekken, zonder zichzelf volledig te verliezen — waarvoor ik persoonlijk alleen maar kan applaudisseren.

Naast het maken van een grote broer van de Stelvio wil Alfa Romeo een vervanger voor de Giulietta construeren, die na de SUV geïntroduceerd zou moeten worden. Daarnaast peinst het nog of het een nieuwe 4C moet maken.



55 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Little big bigger?
Laat maar komen, meer Alfa’s op de weg is niks mis mee.
Nice! Nu nog een nieuwe B en C segmenter. Oja, een station variant van de Gulia zou fijn zijn.
En de Giulia estate is gecanceld? Mama Mia….
@pomoek: Was al zo toen de Stelvio uitkwam. Die moet de fakkel van de SportWagon overnemen. Helaas.
@e34m5touring: sportwagon, je hebt gelijk, ik sta gecorrigeerd.
@michiel_vandelft:
Iets met ‘een goed verstaander’ . . .
Op zich een logische zet als je je focust op de Amerikaanse markt, maar die Levante is ook niet bepaald een verkooptopper.
@harrie: Geen Amerikaan die n alfa koopt.
@connielingus: Alfa Romeo guilia is auto van het jaar geworden in de usa ze verkopen daar juist erg goed momenteel
@harrie: Die Levante is ook 10 jaar te laat uitgebracht, zowel qua techniek als qua uiterlijk.
Leuk, een omgebouwde Levante.
@riddertevoet: want? een stelvio is ook een Maserati? alfa heeft vanaf de grond af alles nieuw ontwikkeld is niks Levante aan..
Sweet dreams are made of …
Ik onthou vooral de 350-400bhp uit een 4 cylinder. Waar blijft die Giulia Veloce S/Plus/GTA!? ;-)
het is duidelijk dat Alfa de Europese markt niet als uitgangspunt neemt. Daar waar de kleinere SUV’s en cross-overs niet aan te slepen zijn (kadjar, GLA etc) kiezen ze voor een nog grotere SUV, waar ze in Azie en de VS dol op zijn.
Zou die beoogde Giulietta opvolger in de stijl van de Giulia en Stelvio RWD meekrijgen? Of wordt dat een aangescherpt FWD platform van Fiat?
@Edge: ik vrees het laatste
@lekkerlinksrijden: Maakt toch niet uit. In dat segment maakt niemand meer RWD. Nee, ook BMW stopt ermee! Dan ga je toch geen duur platform ontwerpen als je het al in huis hebt? En ik vind dat Alfa met de al hun voorwielaandrijvers (van de Sud t/m de 159) bewezen heeft dat het goede rijdersauto’s kan maken.
@pa045: dat is juist zo jammer, laat AR nu net de enige zijn die dit dan wel doet. Zou toch mooi zijn? Maar ben het met je eens dat het financieel beter is als ze een bestaand platform van Fiat nemen en die een beetje aanpassen
@lekkerlinksrijden: Nee, komt ook op het Giulia platform schijnt, en lijkt me ook logisch én wenselijk. Zeker nu BMW z’n roots verloochent met de volgende 1. Bovendien heeft Fiat helemaal geen potent fwd platform meer, behalve dan voor die hoge hokken en Jeeps.
@trustmeiamanengineer: dus dan wordt het toch een achterwiel aangedreven auto, of gaan ze die ombouwen naar voorwiel aangedreven?
@lekkerlinksrijden: hij schijnt zes versnellingen achteruit te hebben!
@lekkerlinksrijden: Nee rwd mag ik hopen dan!
Ben benieuwd welke naam deze SUV meekrijgt. Alfa Romeo San Bernadino, Galvia, Sella?
@wijsneus: Difetto heb ik gehoord.
Vraag me nog steeds af wat er met de mito gaat gebeuren
Ik wacht nog steeds op de nieuwe giullietta
Dus ze gaan eerst nog een SUV uitbrengen voordat ze een vervanger van de Giulietta uitbrengen? Slimme zet… kuch.
@healey: SUV’s hebben meer marge en een grote afzetmarkt in de vorm van de VS, waar ze nu uit alle macht voet aan de grond te krijgen. Aangezien Fiat geen platforms meer levert waarop men een nieuwe MiTo of Geilejetta op kan baseren moet er eerst cash komen. Dat pak je sneller met een SUV blijkbaar.
@healey: Wie verdient er aan een C-segmenter? Alleen VAG, en dat is omdat ze ‘m in 4 badges en meer dan 20 carrosserievarianten kunnen verkopen, en nog aantallen maken ook.
Zeker de fabrikanten met kleinere aantallen (Jaguar, LaRo, Porsche, dat werk) verdienen eigenlijk alleen op SUV, en dan vooral maatje stoomboot.
@mout: en toch hebben ook Mercedes, BMW en Volvo C segmenters, omdat je daar in Europa de aantallen mee maakt. Grote dure SUVs zijn goed voor de VS en China, maar in Europa zijn B en C segmenters gevraagd. Alfa kan wel voor de VS en Chinese markt gaan, maar hun thuismarkt is Europa. Hier zijn er Alfa liefhebbers, in de VS en China is het een nieuw merk. Daar gaan de kopers ook proefrijden in een XC60, GLC, X3 of Q5, kleine kans dat ze dan de Stevio kiezen. Dat ze als een plan B, ook hun oude markt blijven bedienen, zou niet onverstandig zijn.
Gewoon kwestie van vraag en aanbod. Dit is wat mensen
willen. Ik snap ze daar wel. Eerst het bedrijf financieel gezond krijgen. Dan komt de rest vanzelf wel. Voorlopig is alfa na jaren van stilstand weer de goeie weg ingeslagen.
@zoef2: Financieel gezond worden gaat Fiat niet meer lukken. Het eind is nabij…
@zoef2: de goede weg of een laatste stuiptrekking. De tijd zal het leren…
@awesome: we gaan het meemaken.
Gaat waarschijnlijk gewoon een Levante worden. Maar dan mooier.

Jammer dat ze zich niet richten op een Giulia Sportswagon.
@viezefreddyw: de Stationwagon verkoopt alleen nog in Europa. In het D-segment (premium) gaat het om een markt van 30.000, die volledig wordt gedomineerd door de Duitse drie. Voor Alfa betekent dat ze de kosten van de ontwikkeling van de Sportwagon niet kunnen terugverdienen. Sterker nog veel Alfa klanten die nu toch maar kiezen voor de Giulia sportsedan met neerklapbare achterbank zullen voor de Sportwagon gaan. Dus géén extra verkopen. Je zag dit ook bij de Alfa 156. Dit heeft géén extra verkopen opgeleverd, alleen ervoor gezorgd dat verkopen niet terugvielen. Alfa doet niet aan liefdadigheid. Het is de bedoeling om winstgevend te worden. De verwachting is dat Alfa medio 2018 (met Giulia en Stelvio) break-even gaat draaien. Alfa ziet de verkopen in 2017, ook in NL, flink toenemen t.o.v. de magere jaren (2016, 2015, 2014). Alfa verkoopt voor het eerst in vijf jaar weer meer dan 100.000 auto’s (global sales). In 1999 (het topjaar van de Alfa 156) verkocht Alfa in NL 9.650 auto’s. Dit jaar blijft de teller net onder de 2.000. Alfa kan vanuit haar benarde financiële positie uitsluitend auto’s ontwikkelen die overal kunnen worden verkocht én waar een businesscase voor is (break-even of winst op is te maken). Alle ontwikkelingen zullen derivaten zijn op het succesvolle Giorgio-platform (Giulia/Stelvio). M.a.w. met het echte Alfa DNA inclusief RWD/AWD en allemaal gecreëerd in Italië. Daarmee onderscheiden ze zich van de “Duitse” concurrenten, die steeds vaker buiten Europa worden geproduceerd (VS, Mexico, China…).
@min2max: Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Wel jammer dat de stationwagen alleen in Europa gewild is.

Alfa en stations. Vond ik altijd een mooie combi.
@min2max: maar die Duitse 3 verkopen vooral stations in Europa! Omdat een extra carroserievariant helemaal niet zo veel meer kost om te ontwikkelen (het meeste werk zit in de motoren, aandrijving, elektronica en software en dat blijft allemaal gelijk) was dat verstandiger geweest dan geld in een imago builder als de Giulia QV te steken. Alfa mist een Plan B, dat wat ze verkopen op hun thuismarkt is bijzaak, hun wagens zijn gericht op de VS en China. Dat is hoog spel, want als het daar niet aanslaat gaat het merk er aan onderdoor.
Goed bezig.
Klinkt goed! Lepel die hybrid ook ‘ff in de Giulia en Stelvio dan! En daarna vlot aan de slag voor een nieuwe Giulietta!
De stelvio deze week voor het eerst in het echie gezien, echt een prachtige auto. Vaak kloppen de verhoudingen van een SUV niet maar de Stelvio (q4 uitvoering) is echt beeldschoon
@maarten020: Ik kwam vandaag ook voor het eerst eentje in het wild tegen. Heb hem wel vaker bij de dealer gezien. Het is inderdaad een erg fraaie auto, maar blijkbaar slaat hij niet echt aan.
@berlinetta: laten we hopen van wel. Alfa is natuurlijk een tijd uit het straatbeeld geweest. Mensen moeten hem zien en het merk weer opnieuw leren kennen. Hoop onzekerheid over restwaarde en dergelijke. Het is geen koopje natuurlijk. Wel een heerlijke life style bak. Lijkt wel of je de giulia nu wat meer gaat zien.
Lijkt me waarschijnlijk wel de juiste strategie. Suv’s zijn hot en de marges zijn groot. Wellicht dat een suv onder de Stelvio ook wel zal aan slaan. Niet dat ik zo’n auto wil zien van alfa, maar dat helpt ze wel om overeind te blijven.
@berlinetta: De Gulietta eruit en daarvoor in de plaats een Suv onder de Stelvio? Ik hoop het niet maar het zou zomaar kunnen. Bij bijna alle merken verkopen de crissovers/suv’s het beste in het c-segment. Het kan zomaar gebeuren
@lekkerlinksrijden: Ik heb niks gezegd over de Giuletta eruit. Dat hoop ik namelijk ook niet.
@berlinetta: nee ik ook niet, maar het zou zomaar kunnen gebeuren
Verkoopt de Stelvio eigenlijk een beetje goed?
@rikus: Als we de cijfers van de maand november bekijken zien we dat 34 Stelvio’s zijn afgeleverd. De Stelvio wint het in de maand november van Porsche Macan (13 verkopen) en Jaguar F pace (20 stuks). Maar ook wint de Stelvio het van de nieuwe Velar (29 stuks). De Alfa Romeo is de Armani onder de SUV’s. Laatst ergens gelezen dat de Duitse drie Mercedes GLS, BMW X3 en Audi Q5 (verkopen alle drie beter dan de Stelvio met respectievelijk 80, 57 en 40 verkopen in november) uitzien alsof ze ontworpen zijn door het Duitse Lidl. Niet mijn woorden, maar toch.
Meer Alfa de weg op en minder Duitse eenheidsworsten, autorijden wordt weer leuk!
@kevin1989: Alle modellen bij elkaar halen de 9000 in 2017 in usa. Niet de moeite waard dus. Aantallen in Europa 2017 zijn iets hoger dan 2016. Echter niet genoeg. Een overtuigende stijging is ook niet zichtbaar. Als t van de usa af moet hangen kunnen ze nu wel gaan stoppen.
@connielingus: Correct ik dacht dit gelezen te hebben maar valt inderdaad nog tegen. In Europa daarentegen nummer 4 achter de grote 3 qua verkopen https://www.autoweek.nl/nieuws/alfa-romeo-giulia-weinig-succesvol-in-vs/


Auto doet het wel super in alle rijtesten en ze zijn nog niet zo lang actief bezig met de Amerikaanse markt dus verwacht cq hoop dat het wel beter zal gaan daar:)

Daarentegen teveel Alfa’s op de weg is ook niet leuk vind het juist zo leuk dat je ze niet op iedere straathoek ziet :D
Laat maar komen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).