• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Belgische politie gaat boeven vangen in Zweedse stijl

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 28 december 2017 om 18:39 – 75 Reacties

Belgische politie gaat in Zweedse stijl boeven vangen


Whoop! Whoop! It’s the sound of een Zweedse turbomotor.

Zuiderburen met verkeerde intenties: opgepast! De Belgische snelwegpolitie heeft niet minder dan 121 Volvo’s besteld om het lokale schorem mee aan te pakken. De overheid investeerde in de eerste 96 voertuigen ruim 4,2 miljoen euro, waarna de overige 25 zich er later nog bij zullen voegen.

Omdat de politie ditmaal de focus wilde leggen op het comfort en de veiligheid van de agenten, werd er voor de goed uitgeruste V90 gekozen. De agenten genieten, net als hun Zweedse collega’s, voortaan van een leren interieur waarin ze eenvoudig meerdere uren tegelijk kunnen spenderen.

Belgische politie gaat in Zweedse stijl boeven vangen

Overigens zijn het niet de minste modellen, want de T6-uitvoering beschikt over 320 pk en 400 Nm aan koppel. Het verouderde wagenpark van de politie wordt daarmee flink vernieuwd en krijgt het een spreekwoordelijke schop onder zijn gat. Sterker nog, in vergelijking met de wagens waarmee onze eigen agenten het mogen doen, hebben ze ons mooi tuk. Gekeken naar de cijfers alleen is de Audi A6 (rijtest) niet opgewassen tegen de spijkerharde V90. (rijtest)

De nieuwe voertuigen van de politie kosten, compleet met uitrusting en al, ruim 76.000 euro per stuk. Diezelfde uitrusting is overigens goed bij de kladden gegrepen. Er is namelijk behoorlijk ingezet om de auto’s zo licht mogelijk te houden, om te zorgen voor een zo goed mogelijke wegligging. Met name de ledverlichting krijgt een metamorfose. In plaats van een veelvoud aan lampen op het dak te schroeven, worden er multi-color-leds geïnstalleerd die moeiteloos tussen de kleuren kunnen schakelen.

Met dank aan iedereen voor de tips!

Beeld: Federale Politie België, via Twitter.

Ook interessant!

  • Volvo vernieuwt V90/S90, ook nieuws voor XC90
  • Volvo V90 Aankoopadvies en Video (2016 - heden)
    Volvo V90 Aankoopadvies en Video (2016 - heden)
  • Video: politie Limburg achtervolgt dikke Peugeots
  • Volvo gaat mega-accufabriek uit de grond stampen in Europa

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, politie, v90, Volvo

Vorig bericht: « Alfa Romeo werkt aan nieuw SUV-vlaggenschip
Volgend bericht: Koop de persoonlijke auto van Pininfarina’s oprichter »

Lees Interacties

Reacties

  1. dieselkameel zegt

    28 december 2017 om 18:44

    Hoop dat ze luchtvering hebben..

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      28 december 2017 om 19:12

      @dieselkameel: je bedoelt een hydrolisch veersysteem? Met luchtvering wordt het niet veel comfortabeler.

      Login om te reageren
      • mustangshelbygt500 zegt

        28 december 2017 om 19:50

        @rufctr01: hydraulisch*

        Login om te reageren
      • healey zegt

        28 december 2017 om 19:59

        @rufctr01: Want?

        Login om te reageren
        • rijnooit zegt

          28 december 2017 om 21:59

          @healey: Want België ?

          Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          28 december 2017 om 22:11

          @healey: Een klassieke veer heeft bij een langdurig slecht oppervlak, of -snel op elkaar volgende- oneffenheden, de tijd niet om te reageren. Daarom bv dat je beter sneller over een kasseiweg kan rijden, dan trager.

          Luchtvering daarentegen, kan wel volgen. Bij een normaal wegdek ( niet Belgisch) ben je vast beter af met luchtvering, maar bij een heel slecht wegdek, kies je beter klassieke veren.

          Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            28 december 2017 om 22:14

            @simonmc: Ter verduidelijking; als je vering kan volgen, wilt het zeggen dat het de oneffenheden ook kan volgen. M.a.w., het rijcomfort lijdt er onder.

            Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    28 december 2017 om 18:53

    Mooi worden ze er niet van…

    Login om te reageren
  3. toyotaprius zegt

    28 december 2017 om 18:54

    Oh jee….

    Login om te reageren
  4. zwannes zegt

    28 december 2017 om 18:57

    Mooi ! Dat werd tijd. Er mag wat geïnvesteerd worden voor de politie ! (Zolang ze mij maar laten rijden ?)

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      29 december 2017 om 01:03

      @zwannes: nou met een beetje een snelle lease diesel rijd je ze wel weg hoor. Heb er nu een paar keer in gereden maar heb echt het idee dat ze niet zo rap zijn. (Niet 320pk rap)

      Login om te reageren
  5. Dizono zegt

    28 december 2017 om 18:58

    Je zou toch verwachten dat de snelwegpolitie in België voor de V90 XC kiest…

    Login om te reageren
    • zoef2 zegt

      28 december 2017 om 19:28

      @dizono: Ha Ha Ha idd

      Login om te reageren
  6. dailydriver zegt

    28 december 2017 om 19:01

    KLPD kijkt U even mee. Het kan dus wel!!

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      28 december 2017 om 19:26

      @dailydriver: de woorden uit mijn mond…weer een dwaling in ons landje

      Login om te reageren
    • henk_he zegt

      29 december 2017 om 10:15

      @dailydriver: KLPD? Die bestaat al sinds 2013 niet meer

      Login om te reageren
  7. achmedvw zegt

    28 december 2017 om 19:03

    Juiste keuze. Hier moeten we toch weer naar Pon luisteren en zo een rebadged Skoda nemen.
    België is een cool land.

    Login om te reageren
    • fouadski zegt

      28 december 2017 om 19:30

      @achmedvw: al verhuist?

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        28 december 2017 om 20:41

        @fouadski: ik heb geen idee of Al verhuist.

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          28 december 2017 om 20:52

          @720s: Nice one.

          Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            28 december 2017 om 22:16

            @w0o0dy: Inderdaad, 90% hier beseft waarschijnlijk niet eens waarom.

            Login om te reageren
            • neleev zegt

              29 december 2017 om 10:16

              @SimonMc: Als docent Nederlands waardeer ik de inzet van onze Grammar Nazi’s hier.

              Login om te reageren
              • Loek zegt

                29 december 2017 om 19:09

                @neleev: vaak vind ik het vervelend om iedereen zo maar te verbeteren maar in dit geval kon ik het even niet laten ;)

    • 6speed zegt

      28 december 2017 om 21:09

      @achmedvw: Vag hater met vw in z’n nickname, well done well done!

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        28 december 2017 om 22:22

        @6speed: Wie weet wilt vw iets anders zeggen. Verhuist Weer, bv.

        Login om te reageren
        • 6speed zegt

          28 december 2017 om 22:23

          @SimonMc: Natuurlijk betekend het dat niet, maar wel komisch natuurlijk

          Login om te reageren
          • henk_he zegt

            29 december 2017 om 10:16

            @6speed: wat betekent betekend?

            Login om te reageren
  8. trustmeiamanengineer zegt

    28 december 2017 om 19:07

    Prima wagen lijkt me, al zuipen die opgefokte vierpitters enorm natuurlijk als je een beetje op snelheid wilt rijden. Diesels had me dan ook logischer geleken, maar op papier is de NOx en fijnstof uitstoot wel lager met een T6…

    Login om te reageren
  9. 335istage1 zegt

    28 december 2017 om 19:08

    De audi met 272 pk zit in 5,5 op de honderd en de volvo met 320 pk in 6,1. Meer pk’s wil nog niet zeggen dat een auto sneller is. Vooral bij volvo is dat het geval. Altijd al geweest. En in achtervolgingen lijkt dit ene specificatietje me wel het meest relevant. Maar goed, misschien dat ze de achtervolging langer vol houden door hun lederen bekleding hehe

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      28 december 2017 om 19:14

      @335istage1: al zit je 2 sec sneller op de 100, je hebt altijd 1 nadeel: je mist de blauwe zwaailichten. Jij ben continue aan het remmen etc terwijl, als het goed is, het overige verkeer aan de kant gaat als ze blauwe lampen zien.

      Login om te reageren
      • tenaci zegt

        28 december 2017 om 20:00

        @rufctr01: die Audi’s bij ons krijgen toch ook gewoon blauwe pitten?

        Login om te reageren
      • fouadski zegt

        28 december 2017 om 20:10

        @rufctr01: wat wil je nu precies zeggen?

        Login om te reageren
      • autodrop zegt

        28 december 2017 om 20:50

        @rufctr01: dus de les van vandaag, jat een politieauto als je een plofkraak wilt plegen!

        Login om te reageren
        • 335istage1 zegt

          28 december 2017 om 22:45

          @autodrop: Hahaha!

          Login om te reageren
        • kennone zegt

          29 december 2017 om 01:06

          @autodrop: of jat de gejatte politie auto die vol met geld zit door de plofkraak.

          Login om te reageren
      • marc94 zegt

        31 december 2017 om 14:01

        @rufctr01: die 0-100 tijd is een maatstaf voor in de kroeg maar in de praktijk en zelfs in een dragrace zegt het niks. Er zit nog een aanzienlijk verschil hoeveel afstand er wordt afgelegd in die tijd.

        Login om te reageren
    • kennone zegt

      29 december 2017 om 01:05

      @335istage1: die volvo is lijkt ze vooral boven in kwijt te raken. En dan heb ik het over de paarden. Het is net of het blok ze er gewoon niet uit krijgt

      Login om te reageren
  10. dieselkameel zegt

    28 december 2017 om 19:11

    Tenzij ze hem gebruiken om iemand een beuk te geven, Volvo’s schijnen daar goed tegen te kunnen.

    Login om te reageren
    • 335istage1 zegt

      28 december 2017 om 19:16

      @dieselkameel:
      Zou ik toch juist voor de audi kiezen, die hebben in het verleden al meermaals bewezen daar best effectief voor gebruikt te worden.

      Login om te reageren
  11. MaartenD zegt

    28 december 2017 om 19:16

    Ze hadden beter een terreinauto kunnen kopen voor die belachelijk slechte snelwegen in België

    Login om te reageren
    • dwfc zegt

      28 december 2017 om 19:55

      @maarten020: Tja je kan niet alles hebben hé, die belachelijke BPM en bijtelling bij jullie wil ik met veel plezier erbij nemen voor die enkele putjes in de weg in BE ! Als ik dan even wil doorrijden passer ik wel bij jullie ….
      mooie en brede wegen :-)

      Login om te reageren
      • fouadski zegt

        28 december 2017 om 20:09

        @dwfc: enkele putjes? Gast het is een grote bouwput bij jullie. Kom r dagelijks voor werk. Vooral de Noorderlaan in antwerpen is een mooi voorbeeld

        Login om te reageren
        • dwfc zegt

          28 december 2017 om 20:21

          @fouadski: waarschijnlijk is het u dan een tijdlang reeds ontgaan, maar heel de verbindingsas van de Antwerpse Leien tem einde Noorderlaan ( haven ) is een bouwwerf vanwege de heraanleg van deze as.
          Bon, ik wil als auto liefhebber die putjes toch niet permuteren voor jullie BMP en Bijtelling.

          Login om te reageren
          • fouadski zegt

            28 december 2017 om 20:44

            @dwfc: 2 jaar nodig om een weg van ong 6 km te renoveren? En nog steeds bezig.Succes met je lage bpm en btw en volgend jaar de ring

            Login om te reageren
            • dwfc zegt

              28 december 2017 om 21:03

              @fouadski: Je bent slecht geïnformeerd lees ik, ik zal je wat meer inhoud bezorgen. De werken zijn nu 8 maanden bezig, en nemen nog 12 maand in beslag. Dus heb je nog een jaartje fileleed in Antwerpen en omgeving. Gelijklopend zijn er bijkomende metrowerken ondergronds die enkel reeds 9 maanden van de werken opslorpen. Nu en dan ontdekt men dan een historische muur ondergronds en dan beleven al onze archeologen een oprichting van het mannelijke lid dat maanden kan aanhouden en die de nodige vertragingen
              teweeg brengen. De Ring, het filemonster waar alle vrachtverkeer van Ru-Po-Du-NL( 60 % van de trafiek ) zowat passeert richting Frankrijk , waarvan een hoofdmoot naar Calais rijdt om onze weldra ex -Europeanen te bevoorraden. Toch nog goed nieuws voor je Fouadski, als je oud genoeg bent maak je het nog mee dat je zonder fileleed naar Antwerpen kan ….
              Ik heb ook nog een vraagstuk voor je, als jij 4 nieuwe wagens koopt in NL, wat krijg je dan in BE !

              Login om te reageren
              • camber24 zegt

                28 december 2017 om 22:46

                @dwfc: beetje kort door de bocht, die opmerking mbt bijtelling en BPM. Ook in België heb je de vergelijkbare VAA en betaal je invoerrechten. Niet elke auto is per definitie stukken goedkoper in BE. Totaal kulverhaal om de abominabele wegen te verantwoorden. Ik woon in BE regio Antwerpen, totale puinhoop. Infrastructureel lachertje van Europa.

              • dwfc zegt

                29 december 2017 om 13:52

                @camber24: beste, ga ik toch even corrigeren. Eens je aankoopt aan de bovenkant van het middensegment en zeker het hogere segment lopen de verschillen heel hard op ….. daarom ik ook zei, als ik in NL 4 nieuwe 911 jes koop heb ik er in BE 5 voor de prijs van 4 …. helaas is het zo … en dan haal ik er de bijtelling nog niet eens bij, dubbel van de vaa .Dit door de belastingskeuze van jullie regering op deze goederen. Maar jullie hebben dan weer jaren kunnen genieten van jullie zeer riante hyp.aftrek. Ongekend in BE en waar we zeer jaloers op zijn .. Conclusie, wat wij dan “winnen”bij aankoop van een wagen verdienen jullie terug bij aankoop van een woning. Dan toch liever de woning dan de auto …..

              • camber24 zegt

                30 december 2017 om 08:27

                @dwfc: ik woon als Nederlander in BE, en ben bekend met beide systemen. Het verschilt echt enorm van auto tot auto, de invoerrechten en VAA vs BPM. Vandaar m’n opmerking dat het te kort door de bocht is te stellen dat je in NL altijd meer betaalt. Daarnaast; BE is ook helaas met een kentering bezig, en het automobilistje pesten begint hier ook meer en meer vorm aan te nemen.

      • Loek zegt

        28 december 2017 om 20:43

        @dwfc: als je wilt doorrijden moet je niet naar NL aka Trajectcontroles op 100 op al die brede snelwegen. Ik zou een landje naar rechts gaan als ik jou was.

        Login om te reageren
  12. phevtreb zegt

    28 december 2017 om 19:36

    “waarin ze eenvoudig meerdere uren tegelijk kunnen spenderen.”

    Vraag me toch af hoe ze dat doen, meerdere uren tegelijk spenderen

    Login om te reageren
    • autodrop zegt

      28 december 2017 om 20:51

      @phevtreb: ja dat wil ik ook wel doen. Dan is een 8uurse werkdag snel voorbij!

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      28 december 2017 om 22:26

      @phevtreb: Multiversum joh.

      Login om te reageren
  13. potver7 zegt

    28 december 2017 om 19:37

    Die pk’s zijn wel nodig ook als je continu met zo’n windvanger op het dak rond rijdt

    Login om te reageren
  14. connielingus zegt

    28 december 2017 om 19:49

    Onzin. Dienders moeten in Dacia’s rijden. T wordt immers betaald met publiek geld.

    Login om te reageren
  15. desjonnies zegt

    28 december 2017 om 19:55

    Al die comments, de Belgen rijden al jaren Volvo. Omdat er een Volvo fabriek in Gent staat.
    https://goo.gl/images/fRDSsB

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      28 december 2017 om 20:03

      @desjonnies: Voor velen blijkbaar een nieuwtje…

      Login om te reageren
  16. jonathan1996 zegt

    28 december 2017 om 20:07

    het zijn niet alleen volvo’s, de wegpolitie heeft ook een hele vloot bmw 3 series gekocht dit jaar.

    Login om te reageren
  17. nicolaaz zegt

    28 december 2017 om 20:18

    Ze kopen niet alleen Volvo’s helaas, bij de nieuwe lichting zitten ook Audi’s

    Login om te reageren
    • misterdrogba zegt

      28 december 2017 om 20:38

      @nicolaaz: Tja… Audi Vorst moet liefst ook in Brussel blijven draaien dus die moeten ook een stukje van de taart krijgen. Zo is iedereen tevreden.

      Login om te reageren
  18. misterdrogba zegt

    28 december 2017 om 20:36

    Tja, onze regering moet natuurlijk de mannetjes van Geely tevreden houden. Zo blijft de fabriek in Gent braaf draaien, want na de Ford en Opel fiasco kunnen ze een verhuis naar China niet permitteren.

    Login om te reageren
  19. Edge zegt

    28 december 2017 om 20:50

    Wat is eigenlijk het doel van die vele stickers op de bumpers? Hebben ze in België geen bedrijven die dat netjes uit één stuk kunnen wrappen?

    Login om te reageren
    • WinkeB zegt

      28 december 2017 om 22:28

      @edge: die komen in een stickerboek, hebben die mannen ook iets te doen.

      Login om te reageren
  20. 730ld zegt

    28 december 2017 om 21:00

    Ook prima auto voor onze politie geweest in T5 uitvoering. Voldoet prima en geen stinkende diesel. Altijd maar die VAG. Dat zijn überhaupt mogen meedoen met aanbestedingen. Exit nu

    Login om te reageren
  21. pomoek zegt

    28 december 2017 om 21:21

    Mag ik zeggen dat ik de kleurtjes niet mooi vind? Ik vraag het maar ff.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      28 december 2017 om 22:29

      @pomoek: Het is niet de modepolitie hé.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        28 december 2017 om 23:13

        @simonmc: Natuurlijk. Maar als je enkel geïnteresseerd bent in functionele voertuigen die mensen en goederen op een efficiënte en goedkope manier van A naar B brengen dan denk ik dat je je op deze site beter thuis voelt: https://9292.nl/

        Login om te reageren
        • pand zegt

          29 december 2017 om 09:31

          @pomoek: de ns is zeker handig als t om mensen vervoeren gaat, helaas niet altijd volgens schema

          Login om te reageren
  22. johnwaters zegt

    28 december 2017 om 21:23

    De auto’s zijn voor de wegpolitie, dus om het “schorem” aan te pakken. Vooral het schorem met geel/zwarte nummerplaten dat denkt in België te kunnen doen waarvoor ze in hun eigen land het vel over de oren getrokken krijgen.

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      28 december 2017 om 22:50

      @johnwaters: inderdaad, pak aan, die Luxemburgers!!

      Login om te reageren
      • johnwaters zegt

        29 december 2017 om 03:39

        @camber24: een even dwaze reactie als de rijstijl van de meeste rijders met geel/zwarte nummerplaten. En vermits jouw reactie in het Nederlands is hoor je wellicht tot de doelgroep.

        Login om te reageren
        • camber24 zegt

          30 december 2017 om 08:30

          @johnwaters: ik woon in België. Maar kan je je de uitkomst van dat Europese onderzoek herinneren, eerder dit jaar? Belgen halen het meeste rechts in. Doe alsjeblieft niet alsof Belgen netter rijden dan Nederlanders. Is echt zever.

          Login om te reageren
  23. stationcar zegt

    28 december 2017 om 21:49

    Waarom gaan ze met zo’n belachelijke installatie op het dak rondrijden, dat is niet echt heel goed voor het verbruik?

    Login om te reageren
    • johnwaters zegt

      29 december 2017 om 03:41

      @stationcar: zo’n belachelijke installatie is om de aandacht te trekken van appende bestuurders.

      Login om te reageren
  24. vtie zegt

    28 december 2017 om 22:03

    Altijd dat gezever over kosten en verbruik. Dienstautos voor dit type gebruik zijn werkpaarden in ons aller belang. Of er dan voor Audi BMW of Volvo gekozen wordt is mij eender. Als het ding maar geschikt is voor het specifieke gebruik waarvoor hij wordt aangeschaft. Runningcosts etc zijn nu eenmaal hoger dan je standaard A naar B leasebak. Ik hoop dat de NL Audis geschikt zijn. En zo niet kopen ze andere voertuigen. Kosten wegen sowieso niet op tegen de baten (algemeen belang).

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      28 december 2017 om 23:22

      @vtie: dat is natuurlijk onzin. Deze auto’s, of het nu in Nederland of in België is worden van belastinggeld betaald. Dat de overheid dit niet gierend van plezier over de balk flikkert is in ieders belang. Uiteraard wil je zoveel mogelijk bang for the buck. De keuze voor een duurdere auto kan zich dan inderdaad uitbetalen in lagere running costs. Maar het houdt ergens op.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North