
Whoop! Whoop! It’s the sound of een Zweedse turbomotor.
Zuiderburen met verkeerde intenties: opgepast! De Belgische snelwegpolitie heeft niet minder dan 121 Volvo’s besteld om het lokale schorem mee aan te pakken. De overheid investeerde in de eerste 96 voertuigen ruim 4,2 miljoen euro, waarna de overige 25 zich er later nog bij zullen voegen.
Omdat de politie ditmaal de focus wilde leggen op het comfort en de veiligheid van de agenten, werd er voor de goed uitgeruste V90 gekozen. De agenten genieten, net als hun Zweedse collega’s, voortaan van een leren interieur waarin ze eenvoudig meerdere uren tegelijk kunnen spenderen.

Overigens zijn het niet de minste modellen, want de T6-uitvoering beschikt over 320 pk en 400 Nm aan koppel. Het verouderde wagenpark van de politie wordt daarmee flink vernieuwd en krijgt het een spreekwoordelijke schop onder zijn gat. Sterker nog, in vergelijking met de wagens waarmee onze eigen agenten het mogen doen, hebben ze ons mooi tuk. Gekeken naar de cijfers alleen is de Audi A6 (rijtest) niet opgewassen tegen de spijkerharde V90. (rijtest)
De nieuwe voertuigen van de politie kosten, compleet met uitrusting en al, ruim 76.000 euro per stuk. Diezelfde uitrusting is overigens goed bij de kladden gegrepen. Er is namelijk behoorlijk ingezet om de auto’s zo licht mogelijk te houden, om te zorgen voor een zo goed mogelijke wegligging. Met name de ledverlichting krijgt een metamorfose. In plaats van een veelvoud aan lampen op het dak te schroeven, worden er multi-color-leds geïnstalleerd die moeiteloos tussen de kleuren kunnen schakelen.
Met dank aan iedereen voor de tips!
Beeld: Federale Politie België, via Twitter.





Hoop dat ze luchtvering hebben..
@dieselkameel: je bedoelt een hydrolisch veersysteem? Met luchtvering wordt het niet veel comfortabeler.
@rufctr01: hydraulisch*
@rufctr01: Want?
@healey: Want België ?
@healey: Een klassieke veer heeft bij een langdurig slecht oppervlak, of -snel op elkaar volgende- oneffenheden, de tijd niet om te reageren. Daarom bv dat je beter sneller over een kasseiweg kan rijden, dan trager.
Luchtvering daarentegen, kan wel volgen. Bij een normaal wegdek ( niet Belgisch) ben je vast beter af met luchtvering, maar bij een heel slecht wegdek, kies je beter klassieke veren.
@simonmc: Ter verduidelijking; als je vering kan volgen, wilt het zeggen dat het de oneffenheden ook kan volgen. M.a.w., het rijcomfort lijdt er onder.
Mooi worden ze er niet van…
Oh jee….
Mooi ! Dat werd tijd. Er mag wat geïnvesteerd worden voor de politie ! (Zolang ze mij maar laten rijden ?)
@zwannes: nou met een beetje een snelle lease diesel rijd je ze wel weg hoor. Heb er nu een paar keer in gereden maar heb echt het idee dat ze niet zo rap zijn. (Niet 320pk rap)
Je zou toch verwachten dat de snelwegpolitie in België voor de V90 XC kiest…
@dizono: Ha Ha Ha idd
KLPD kijkt U even mee. Het kan dus wel!!
@dailydriver: de woorden uit mijn mond…weer een dwaling in ons landje
@dailydriver: KLPD? Die bestaat al sinds 2013 niet meer
Juiste keuze. Hier moeten we toch weer naar Pon luisteren en zo een rebadged Skoda nemen.
België is een cool land.
@achmedvw: al verhuist?
@fouadski: ik heb geen idee of Al verhuist.
@720s: Nice one.
@w0o0dy: Inderdaad, 90% hier beseft waarschijnlijk niet eens waarom.
@SimonMc: Als docent Nederlands waardeer ik de inzet van onze Grammar Nazi’s hier.
@neleev: vaak vind ik het vervelend om iedereen zo maar te verbeteren maar in dit geval kon ik het even niet laten ;)
@achmedvw: Vag hater met vw in z’n nickname, well done well done!
@6speed: Wie weet wilt vw iets anders zeggen. Verhuist Weer, bv.
@SimonMc: Natuurlijk betekend het dat niet, maar wel komisch natuurlijk
@6speed: wat betekent betekend?
Prima wagen lijkt me, al zuipen die opgefokte vierpitters enorm natuurlijk als je een beetje op snelheid wilt rijden. Diesels had me dan ook logischer geleken, maar op papier is de NOx en fijnstof uitstoot wel lager met een T6…
De audi met 272 pk zit in 5,5 op de honderd en de volvo met 320 pk in 6,1. Meer pk’s wil nog niet zeggen dat een auto sneller is. Vooral bij volvo is dat het geval. Altijd al geweest. En in achtervolgingen lijkt dit ene specificatietje me wel het meest relevant. Maar goed, misschien dat ze de achtervolging langer vol houden door hun lederen bekleding hehe
@335istage1: al zit je 2 sec sneller op de 100, je hebt altijd 1 nadeel: je mist de blauwe zwaailichten. Jij ben continue aan het remmen etc terwijl, als het goed is, het overige verkeer aan de kant gaat als ze blauwe lampen zien.
@rufctr01: die Audi’s bij ons krijgen toch ook gewoon blauwe pitten?
@rufctr01: wat wil je nu precies zeggen?
@rufctr01: dus de les van vandaag, jat een politieauto als je een plofkraak wilt plegen!
@autodrop: Hahaha!
@autodrop: of jat de gejatte politie auto die vol met geld zit door de plofkraak.
@rufctr01: die 0-100 tijd is een maatstaf voor in de kroeg maar in de praktijk en zelfs in een dragrace zegt het niks. Er zit nog een aanzienlijk verschil hoeveel afstand er wordt afgelegd in die tijd.
@335istage1: die volvo is lijkt ze vooral boven in kwijt te raken. En dan heb ik het over de paarden. Het is net of het blok ze er gewoon niet uit krijgt
Tenzij ze hem gebruiken om iemand een beuk te geven, Volvo’s schijnen daar goed tegen te kunnen.
@dieselkameel:
Zou ik toch juist voor de audi kiezen, die hebben in het verleden al meermaals bewezen daar best effectief voor gebruikt te worden.
Ze hadden beter een terreinauto kunnen kopen voor die belachelijk slechte snelwegen in België
@maarten020: Tja je kan niet alles hebben hé, die belachelijke BPM en bijtelling bij jullie wil ik met veel plezier erbij nemen voor die enkele putjes in de weg in BE ! Als ik dan even wil doorrijden passer ik wel bij jullie ….
mooie en brede wegen :-)
@dwfc: enkele putjes? Gast het is een grote bouwput bij jullie. Kom r dagelijks voor werk. Vooral de Noorderlaan in antwerpen is een mooi voorbeeld
@fouadski: waarschijnlijk is het u dan een tijdlang reeds ontgaan, maar heel de verbindingsas van de Antwerpse Leien tem einde Noorderlaan ( haven ) is een bouwwerf vanwege de heraanleg van deze as.
Bon, ik wil als auto liefhebber die putjes toch niet permuteren voor jullie BMP en Bijtelling.
@dwfc: 2 jaar nodig om een weg van ong 6 km te renoveren? En nog steeds bezig.Succes met je lage bpm en btw en volgend jaar de ring
@fouadski: Je bent slecht geïnformeerd lees ik, ik zal je wat meer inhoud bezorgen. De werken zijn nu 8 maanden bezig, en nemen nog 12 maand in beslag. Dus heb je nog een jaartje fileleed in Antwerpen en omgeving. Gelijklopend zijn er bijkomende metrowerken ondergronds die enkel reeds 9 maanden van de werken opslorpen. Nu en dan ontdekt men dan een historische muur ondergronds en dan beleven al onze archeologen een oprichting van het mannelijke lid dat maanden kan aanhouden en die de nodige vertragingen
teweeg brengen. De Ring, het filemonster waar alle vrachtverkeer van Ru-Po-Du-NL( 60 % van de trafiek ) zowat passeert richting Frankrijk , waarvan een hoofdmoot naar Calais rijdt om onze weldra ex -Europeanen te bevoorraden. Toch nog goed nieuws voor je Fouadski, als je oud genoeg bent maak je het nog mee dat je zonder fileleed naar Antwerpen kan ….
Ik heb ook nog een vraagstuk voor je, als jij 4 nieuwe wagens koopt in NL, wat krijg je dan in BE !
@dwfc: beetje kort door de bocht, die opmerking mbt bijtelling en BPM. Ook in België heb je de vergelijkbare VAA en betaal je invoerrechten. Niet elke auto is per definitie stukken goedkoper in BE. Totaal kulverhaal om de abominabele wegen te verantwoorden. Ik woon in BE regio Antwerpen, totale puinhoop. Infrastructureel lachertje van Europa.
@camber24: beste, ga ik toch even corrigeren. Eens je aankoopt aan de bovenkant van het middensegment en zeker het hogere segment lopen de verschillen heel hard op ….. daarom ik ook zei, als ik in NL 4 nieuwe 911 jes koop heb ik er in BE 5 voor de prijs van 4 …. helaas is het zo … en dan haal ik er de bijtelling nog niet eens bij, dubbel van de vaa .Dit door de belastingskeuze van jullie regering op deze goederen. Maar jullie hebben dan weer jaren kunnen genieten van jullie zeer riante hyp.aftrek. Ongekend in BE en waar we zeer jaloers op zijn .. Conclusie, wat wij dan “winnen”bij aankoop van een wagen verdienen jullie terug bij aankoop van een woning. Dan toch liever de woning dan de auto …..
@dwfc: ik woon als Nederlander in BE, en ben bekend met beide systemen. Het verschilt echt enorm van auto tot auto, de invoerrechten en VAA vs BPM. Vandaar m’n opmerking dat het te kort door de bocht is te stellen dat je in NL altijd meer betaalt. Daarnaast; BE is ook helaas met een kentering bezig, en het automobilistje pesten begint hier ook meer en meer vorm aan te nemen.
@dwfc: als je wilt doorrijden moet je niet naar NL aka Trajectcontroles op 100 op al die brede snelwegen. Ik zou een landje naar rechts gaan als ik jou was.
“waarin ze eenvoudig meerdere uren tegelijk kunnen spenderen.”
Vraag me toch af hoe ze dat doen, meerdere uren tegelijk spenderen
@phevtreb: ja dat wil ik ook wel doen. Dan is een 8uurse werkdag snel voorbij!
@phevtreb: Multiversum joh.
Die pk’s zijn wel nodig ook als je continu met zo’n windvanger op het dak rond rijdt
Onzin. Dienders moeten in Dacia’s rijden. T wordt immers betaald met publiek geld.
Al die comments, de Belgen rijden al jaren Volvo. Omdat er een Volvo fabriek in Gent staat.
https://goo.gl/images/fRDSsB
@desjonnies: Voor velen blijkbaar een nieuwtje…
het zijn niet alleen volvo’s, de wegpolitie heeft ook een hele vloot bmw 3 series gekocht dit jaar.
Ze kopen niet alleen Volvo’s helaas, bij de nieuwe lichting zitten ook Audi’s
@nicolaaz: Tja… Audi Vorst moet liefst ook in Brussel blijven draaien dus die moeten ook een stukje van de taart krijgen. Zo is iedereen tevreden.
Tja, onze regering moet natuurlijk de mannetjes van Geely tevreden houden. Zo blijft de fabriek in Gent braaf draaien, want na de Ford en Opel fiasco kunnen ze een verhuis naar China niet permitteren.
Wat is eigenlijk het doel van die vele stickers op de bumpers? Hebben ze in België geen bedrijven die dat netjes uit één stuk kunnen wrappen?
@edge: die komen in een stickerboek, hebben die mannen ook iets te doen.
Ook prima auto voor onze politie geweest in T5 uitvoering. Voldoet prima en geen stinkende diesel. Altijd maar die VAG. Dat zijn überhaupt mogen meedoen met aanbestedingen. Exit nu
Mag ik zeggen dat ik de kleurtjes niet mooi vind? Ik vraag het maar ff.
@pomoek: Het is niet de modepolitie hé.
@simonmc: Natuurlijk. Maar als je enkel geïnteresseerd bent in functionele voertuigen die mensen en goederen op een efficiënte en goedkope manier van A naar B brengen dan denk ik dat je je op deze site beter thuis voelt: https://9292.nl/
@pomoek: de ns is zeker handig als t om mensen vervoeren gaat, helaas niet altijd volgens schema
De auto’s zijn voor de wegpolitie, dus om het “schorem” aan te pakken. Vooral het schorem met geel/zwarte nummerplaten dat denkt in België te kunnen doen waarvoor ze in hun eigen land het vel over de oren getrokken krijgen.
@johnwaters: inderdaad, pak aan, die Luxemburgers!!
@camber24: een even dwaze reactie als de rijstijl van de meeste rijders met geel/zwarte nummerplaten. En vermits jouw reactie in het Nederlands is hoor je wellicht tot de doelgroep.
@johnwaters: ik woon in België. Maar kan je je de uitkomst van dat Europese onderzoek herinneren, eerder dit jaar? Belgen halen het meeste rechts in. Doe alsjeblieft niet alsof Belgen netter rijden dan Nederlanders. Is echt zever.
Waarom gaan ze met zo’n belachelijke installatie op het dak rondrijden, dat is niet echt heel goed voor het verbruik?
@stationcar: zo’n belachelijke installatie is om de aandacht te trekken van appende bestuurders.
Altijd dat gezever over kosten en verbruik. Dienstautos voor dit type gebruik zijn werkpaarden in ons aller belang. Of er dan voor Audi BMW of Volvo gekozen wordt is mij eender. Als het ding maar geschikt is voor het specifieke gebruik waarvoor hij wordt aangeschaft. Runningcosts etc zijn nu eenmaal hoger dan je standaard A naar B leasebak. Ik hoop dat de NL Audis geschikt zijn. En zo niet kopen ze andere voertuigen. Kosten wegen sowieso niet op tegen de baten (algemeen belang).
@vtie: dat is natuurlijk onzin. Deze auto’s, of het nu in Nederland of in België is worden van belastinggeld betaald. Dat de overheid dit niet gierend van plezier over de balk flikkert is in ieders belang. Uiteraard wil je zoveel mogelijk bang for the buck. De keuze voor een duurdere auto kan zich dan inderdaad uitbetalen in lagere running costs. Maar het houdt ergens op.